Psalmen & gezangen. Ritmisch of niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 jun 2005 16:31

caprice schreef:http://home.wanadoo.nl/b.bokkers/kerk/ps122.mp3

Is dit naar jullie begrippen beter dan mijn eerder geplaatste link naar 'Urk zingt in Kampen'?

Ik weet enkel dat het voor mij doen nog behoorlijk langzaam gaat. Maar in vergelijking met je andere voorbeelden klinkt dit al een stuk beter. Misschien is het toevoegen van enig ritme een optie? Dan klinkt het ook nog wat gevarieerder.

Dat mensen dit rotzooi vinden moet je je maar niet teveel aantrekken. Niet iedereen is gezegend met de gaven om op Bachiaanse wijze invulling te geven aan het begeleidend orgelspel.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 jun 2005 16:34

Marnix schreef:Brr. Ik vind het vreselijk :D Maar dat komt vast omdat ik het niet gewend ben.... die langgerekte noten...... dat trage tempo.... ik zou er gek van worden :D

Je merkt trouwens dat omdat die noten zo lang aanhouden, mensen niet goed weten wanneer ze precies de volgende noot moeten inzetten... en dit niet zo synchroon met het orgel loopt.

Dit is juist één van de sneller zingende GG's. :?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 jun 2005 16:37

Ik kan je genoeg PKN-gemeentes noemen die op dezelfde manier en op hetzelfde tempo zingen. Er zijn zelfs extreme voorbeelden van PKN-gemeentes die veel langzamer zingen, en driekwart regel achter de organist aanhobbelen. Dus zo vreemd of apart is dit voorbeeld van Caprice helemaal niet.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 jun 2005 19:43

Sabra schreef:Ik kan je genoeg PKN-gemeentes noemen die op dezelfde manier en op hetzelfde tempo zingen. Er zijn zelfs extreme voorbeelden van PKN-gemeentes die veel langzamer zingen, en driekwart regel achter de organist aanhobbelen. Dus zo vreemd of apart is dit voorbeeld van Caprice helemaal niet.

Ja dat valt bij ons op. Onder de galerij lopen ze een woord achter met zingen, terwijl we ritmisch zingen.
Ben wel eens bij een gg dienst geweest, en daar zongen ze niet maar haalden uit, zodat het heeeeeeeeeel halerig klonk.

De een vind langzaam zingen eerbiedig, dan kan je over de woorden nadenken, wordt er dan gezegd. Als ik een lofpsalm zing mag dat best op tempo en ritmisch!

Looft God , looft Zijn Naam alom!!!!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jun 2005 20:51

caprice schreef:
Marnix schreef:Brr. Ik vind het vreselijk :D Maar dat komt vast omdat ik het niet gewend ben.... die langgerekte noten...... dat trage tempo.... ik zou er gek van worden :D

Je merkt trouwens dat omdat die noten zo lang aanhouden, mensen niet goed weten wanneer ze precies de volgende noot moeten inzetten... en dit niet zo synchroon met het orgel loopt.

Caprice, het gaat niet om snel, maar om goed. Dit is een schoolvoorbeeld van slecht begeleiden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 27 jun 2005 21:01

jas schreef:
caprice schreef:

Caprice, het gaat niet om snel, maar om goed. Dit is een schoolvoorbeeld van slecht begeleiden.

Valt wel mee toch? Hoe moet het dan anders volgens jou?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 21:35

Doortje schreef:
jas schreef:
caprice schreef:

Daar zullen we nog meer over horen.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jun 2005 21:55

Elladan schreef:
Doortje schreef:
jas schreef:
caprice schreef:

Deze psalm (122) is geschreven door L. Bourgois in 1551. In jullie psalmbijbeltje staat er wellicht boven dat hij geschreven is in de jonische toonsoort. Jonisch is gelijk aan onze grote terts toonsoort. In principe is dit onjuist. De psalm heeft een zeer gregoriaans karakter en is dan ook niet geschreven in de jonische maar in de hypo-mixolydische oftewel de 8e kerktoon. De organist in het geluidfragment van caprice speelt deze psalm helemaal kapot. Met zijn harmonisatie verkracht hij de hele melodielijn van deze prachtige psalm. Hij geeft blijk van totale onkunde op het gebied van de kerkmuziek. Ik kan dit dus absoluut ook niet mooi vinden. Want door deze harmonisatie krijgt die psalm een totaal ander karakter, en gaat de authentieke schoonheid ervan verloren. Dit is mede de oorzaak ervan dat veel mensen beweren psalmen niet mooi te vinden. Het punt is, dat ze eigenlijk niet eens weten hoe ze klinken. Deze organist moet eerst maar eens 2-stemmig contrapunkt gaan studeren. Dus een melodie spelen en daar een goede baslijn tegenover zetten. Dat zal nog zweten worden.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 27 jun 2005 22:05

Is dit naar jullie begrippen beter dan mijn eerder geplaatste link naar 'Urk zingt in Kampen'?

Ik vind het klinken alsof de gemeente er totaal geen zin in heeft. Van de geestdrift van deze psalm hoor je werkelijk niets terug in het zingen. Ik vind psalm 122 heel mooi, maar niet op deze manier.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jun 2005 22:21

Rufi schreef:

Ik vind het klinken alsof de gemeente er totaal geen zin in heeft. Van de geestdrift van deze psalm hoor je werkelijk niets terug in het zingen. Ik vind psalm 122 heel mooi, maar niet op deze manier.

Daar heb je helemaal gelijk in. De melodie wordt nl. kapot gespeeld.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jun 2005 22:48

Dat is sowieso het probleem met het isoritmisch opschreeuwen van psalmen. Alle emotie gaat er uit, de tekst wordt kapotgemaakt en elke vorm van eerbied gaat verloren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jun 2005 22:56

Optimatus schreef:Dat is sowieso het probleem met het isoritmisch opschreeuwen van psalmen. Alle emotie gaat er uit, de tekst wordt kapotgemaakt en elke vorm van eerbied gaat verloren.

Maar zelfs isometrisch kun je nog rekening houden met de tonaliteit.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 22:58

jas schreef:
Elladan schreef:
Doortje schreef:
jas schreef:
caprice schreef:

Deze psalm (122) is geschreven door L. Bourgois in 1551. In jullie psalmbijbeltje staat er wellicht boven dat hij geschreven is in de jonische toonsoort. Jonisch is gelijk aan onze grote terts toonsoort. In principe is dit onjuist. De psalm heeft een zeer gregoriaans karakter en is dan ook niet geschreven in de jonische maar in de hypo-mixolydische oftewel de 8e kerktoon. De organist in het geluidfragment van caprice speelt deze psalm helemaal kapot. Met zijn harmonisatie verkracht hij de hele melodielijn van deze prachtige psalm. Hij geeft blijk van totale onkunde op het gebied van de kerkmuziek. Ik kan dit dus absoluut ook niet mooi vinden. Want door deze harmonisatie krijgt die psalm een totaal ander karakter, en gaat de authentieke schoonheid ervan verloren. Dit is mede de oorzaak ervan dat veel mensen beweren psalmen niet mooi te vinden. Het punt is, dat ze eigenlijk niet eens weten hoe ze klinken. Deze organist moet eerst maar eens 2-stemmig contrapunkt gaan studeren. Dus een melodie spelen en daar een goede baslijn tegenover zetten. Dat zal nog zweten worden.

Zoals gezegd.
Dit verklaart ook gelijk technisch, waarom kerkmuziek niet zó gespeeld moet worden. :)
Al dat gedreun doet me denken aan een groep mensen die ik eens hoorde... (in mijn slechte tijd) zij canteerden een 'lied' dat demonen zou moeten wekken uit hun slaap. :? Zij bleven eindeloos en met continu hetzelfde ritme hetzelfde zeggen, exáct tegelijkertijd en het zit nog steeds nu en dan in mijn hoofd. Vooral dat geschreeuw van Caprice's geluidsfragment brengt 't weer levendig in m'n herinnering terug.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jun 2005 23:12

jas schreef:
Optimatus schreef:Dat is sowieso het probleem met het isoritmisch opschreeuwen van psalmen. Alle emotie gaat er uit, de tekst wordt kapotgemaakt en elke vorm van eerbied gaat verloren.

Maar zelfs isometrisch kun je nog rekening houden met de tonaliteit.

Wellicht, maar als we Urk in Kampen horen "zingen" heeft zelfs mijn computer zoiets van "Help, hoe crash ik zo snel mogelijk?" en rent zelfs de lonsdalejeugd in Berkenwoude weg (dat is wel positief overigens)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 28 jun 2005 11:11

Als jullie echte zangkwaliteit willen horen,kom dan eens naar een kerk in Urk. Je zult verstelt staan,er zitten vaak veel mensen in de kerk,die op een koor zitten en die zorgen voor een extra mooie galm. Bijna iedereen kent de melodie van een psalm wel uit zn hoofd,dus de organist hoeft niet zo veel sturing te geven. Als je in de kerk komt is het orgel toch wel het eerst wat op valt. Al die pijpen boeven de preekstoel,voor de dienst begint speelt het orgel altijd al een deuntje en het ligt aan de organist hoe opzwepend het kan klinken,of hoe hard. Soms sterft het orgel wel eens af bij de laatste zin en zingt de gemeent accapella,ook dat is prachtig!

Wat betreft het zingen,psalmen worden bij ons(geref.kerk) op 2 tellen per noot gezongen,ik vind dat redelijk. Zelf zing ik liever een gezang,vanwege de melodie die er in zit. Maar dat is een kwestie van smaak.

Ow ja is er trouwens verschil in zang tussen de geref.gem,oud.geref.gem en de gerf.gem in ned.?

Terug naar “Archief”