Melk is goed voor elk??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 jun 2005 10:20

Marleentjuh, kijk eens naar die tv-uitzending. Daaruit blijkt dat je misschien juist osteoporose krijgt als je veel melk drinkt... Maar hoe zit het nou met melk en yoghurt? Hoe komt het dat dat niet hetzelfde effect heeft?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 jun 2005 10:43

Volgens mij heeft dat met je darmen te maken, en de melkzuurbacterie.
Maar, nu ga ik ff dwijlen........

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 03 jun 2005 12:57

Mariamagdalena schreef:
Faithy schreef:Weet de gemiddelde moeder dat niet dan?

Eigenlijk zouden vrouwen die veel melk hebben , melk af moeten staan aan babys van vrouwen die niet capabel zijn om te zogen......... dat zou sociaal zijn.

Nee, dank u wel. Als mijn kinderen niet van mij zelf zouden kunnen drinken dan hoef ik echt geen melk van een andere moeder. En om nou ook nog es een keer melk af te staan, waar moet ik het vandaan halen? Hoe natuurlijk borstvoeding ook is, het vergt ook wel wat van je krachten.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 jun 2005 16:16

wat ik weet van melk dat het gezond is..

Ik drink me hele leven al melk, rechtstreeks bij koe vandaan. Wat wel zeker zo is is dat die melk (ongekookt) tot schade kan leiden bij de darmen van de mensen die dit nooit dinken. Die kunnen nl de ziekte van crohn dr door krijgen.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 03 jun 2005 22:14

Marleentjuh schreef:Op zich is melk wel goed voor de calcium inname wat je nodig hebt voor je botten. Als je genoeg calcium binnenkrijgt heb je minder kans op botontkalking.
Eigenlijk is het een soort mutatie dat mensen als ze ouder zijn nog melk kunnen drinken, maar blijkbaar is het een positieve mutatie anders zouden er niet zoveel mensen zijn die gewoon melk kunnen drinken.

een koemelk allergie gaat bij de meeste kinderen weer weg na verloop van tijd trouwens.

En dat is het nou juist. Melk schijnt helemaal niet beter botontkalking tegen te gaan dan een gemiddeld diner-maal. En er is een prof in Engeland die bewijzen zegt gevonden te hebben dat melk in sommige gevallen bot ontkalking zelfs stimuleert
(vind melk zelf ook heel vies. En nu het eindelijk aan het licht gekomen is dat dat helemaal niet zo raar is hoef ik me er ook niet meer voor te schamen. Ik kreeg daar als kind veel kritiek op)

Marleentjuh
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marleentjuh » 04 jun 2005 09:28

Rock-G schreef:En dat is het nou juist. Melk schijnt helemaal niet beter botontkalking tegen te gaan dan een gemiddeld diner-maal. En er is een prof in Engeland die bewijzen zegt gevonden te hebben dat melk in sommige gevallen bot ontkalking zelfs stimuleert
(vind melk zelf ook heel vies. En nu het eindelijk aan het licht gekomen is dat dat helemaal niet zo raar is hoef ik me er ook niet meer voor te schamen. Ik kreeg daar als kind veel kritiek op)

Maar waarom leren ze mij dan op de uni dat als mensen op oudere leeftijd iets breken je moet vragen hoeveel melk e.d. ze drinken en dat je moet aanraden meer te drinken omdat je botten uit calcium bestaan.
Misschien scheelt het dat je ook vitamine D moet binnenkrijgen om een goede calciumhuishouding te hebben. Oftewel, genoeg in de zon komen of anders vitamines slikken.
He didn't die for nothing

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 04 jun 2005 14:05

Marleentjuh schreef:Maar waarom leren ze mij dan op de uni dat als mensen op oudere leeftijd iets breken je moet vragen hoeveel melk e.d. ze drinken en dat je moet aanraden meer te drinken omdat je botten uit calcium bestaan.
Misschien scheelt het dat je ook vitamine D moet binnenkrijgen om een goede calciumhuishouding te hebben. Oftewel, genoeg in de zon komen of anders vitamines slikken.

Waarschijnlijk leren ze je dat omdat zij daar,net als iedereen, vanuit gingen dat dat zo is. Ik neem aan dat nu er onderzoek naar is gedaan jouw profs. hier ook wat kritischer naar gaan kijken. Overigens : het is niet zo dat in melk geen calcium zit, het is alleen zo dat er niet meer calcium inzit dan de meeste groenten die je eet. En een overgrote merendeel van de wereldbevolking (de cijfers verschillen, 60 tot 75%) is niet resistent voor koeienmelk. Stop je met drinken van melk,dan krijg je dat effect ook vanzelf. Betekend dus dat ons lichaam er eigenlijk niet voor gebouwd is, en dat we koeienmelk dus ook aan de kalfjes over moeten laten,en niet voor mensen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 jun 2005 12:16

*Annet* schreef:
Mariamagdalena schreef:
Faithy schreef:Weet de gemiddelde moeder dat niet dan?

Eigenlijk zouden vrouwen die veel melk hebben , melk af moeten staan aan babys van vrouwen die niet capabel zijn om te zogen......... dat zou sociaal zijn.

Nee, dank u wel. Als mijn kinderen niet van mij zelf zouden kunnen drinken dan hoef ik echt geen melk van een andere moeder. En om nou ook nog es een keer melk af te staan, waar moet ik het vandaan halen? Hoe natuurlijk borstvoeding ook is, het vergt ook wel wat van je krachten.

Nou, mijn tante heeft in 1943 3 andere babys in leven gehouden met haar melk.
het was oorlog en ze kreeg haar de kind in het ziekenhuis, ze had zoveel melk, dat ze 3 andere babys in leven heeft kunnen houden, waarvan de moeders geen melk hadden.
Als dank kreeg ze van het ziekehuis iedere dag 2 karbonades, dat was destijd echt super, want er was weinig eten.
Ze is overleden, maar heeft altijd het verhaal heel vaak trots herhaald.
ook heeft ze de kinderen later nog een keer ontmoet.
Toch best dapper en liefdevol, als je in tijd van oorlog andere kindjes kunt redden als je veel zog hebt.

Ik had ook altijd heel veel zog.
Ik had het ook wel kunnen doen, en met liefde had ik het gedaan, en als ik geen zog had gehad, dan had ik liever melk van een gezonde vrouw gehad dan chemische poedermelk uit de fabriek.
Bij mij vergde het niet zoveel van mijn krachten als het zwangerzijn, ik vond het juist tof om borst te geven, heb het ook altijd lang gedaan, tot ze tanden kregen, en dan ging ik over op flesjes, want met tanden vind ik het niet leuk, maar dat is zo met 7, 8 maanden, en ik heb ze altijd lang gezoogd.

Vroeger namen rijke vrouwen een min.
Ik had wel min kunnen worden.

(voor de mensen die niet weten wat een min was, dat was een vrouw die zelf kinderen had, of 1 kind, en om geld te verdienen babys van rijke dames zoogde, als werk. Als je nl je borstvoeding op gang houdt, dan kun je jaaarenlang blijven zogen, en dat deden die vaak arme vrouwen om geld te kunnen verdienen, zo gek nog niet)

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 07 jun 2005 13:04

overigens zijn de cijfers van melk-resistentie in Nederland nog extremer dan in de rest van West Europa. Hier kan ongeveer 95% van de volwassen bevolking melk prima verdragen.
Dat iedereen melk drinkt is inderdaad een kwestie van cultuur en goede marketing. Natuurlijk is het gezond, maar teveel zal vast niet goed zijn. Ook moet je uitkijken met roepen dat het toch niet zo goed is, nu daar 1 onderzoek op wijst, terwijl er ook onderzoeken zijn geweest die wel laten zien dat mensen die meer zuivel consumeren, minder kans op botbreuken hebben.
Maar kijk even naar Duitsland bijv. Daar is het al stukken minder gebruikelijk om met het middageten melk te drinken. Een van mijn profs zij werkelijk verbaast te zijn, toen hij voor het eerst zag dat iedereen hier melk drinkt bij de lunch. Maar die 10% die het niet lekker vind, drink gerust wat anders :D.
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 07 jun 2005 16:46

Als kinderen koemelk niet lekker vinden, is het meestal ook niet goed voor ze.
Ik vond het als kind nooit lekker, en later bleek het, dat het heel slecht is voor mensen met eczeem en slijm in de luchtwegen.
Had ik dus als kind
Karnemelk en yoghurt lustte ik wel.
Een van mijn zonen lustte nooit bloemkool als klein kind.
Bleek later, dat het voor sommige astmapatienten zeer slecht is, en hij is altijd astmapatient geweest.
Dus ik denk dat kinderen nog een natuurlijk instinkt hebben, dat als ze bepaalde dingen niet lusten, dat het dan niet goed voor ze is.
En dan bedoel ik natuurlijk niet een verwend kind die alleen patat met knakworst lust, maar in normale gevallen, gewone, niet verwende kinderen.

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 26 jun 2005 17:06

Maar wat dan wel weer voor melk spreekt is dat een wolkje melk in de thee (echt heel weinig is al genoeg) de looizuren uit de thee bind waardoor het niet meer slecht is voor je lichaam (handig man, ouders die je dat allemaal al vertellen voor je goed en wel snapt waar het over gaat ;).. ik denk dat je dat krijgt met een vader die levensmiddelentechnologie heeft gestudeerd en gek is op thee, maar niet op melk :mrgreen:)

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 26 jun 2005 20:27

In een van de eerste nummers van het tijdschrift Quest stond een heel artikel tegen melk

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 jun 2005 07:00

Melk is goed voor elk? Ooit een koe melk zien drinken?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 27 jun 2005 11:27

Melk is goed voor elk............. behalve voor Jan, want die plast er in zijn broek van.

Maar de tekst "melk is goed voor elk" komt volgens mij uit de jaren '50 van de melkfabriek.
Want na de oorlog moesten alle kinderen aansterken en kreeg je schoolmelk, van die vieze lauwe schoolmelk met een rietje met zo'n dikke laag vette room erop.
En dan moest je net zolang blijven zitten tot je het op had.
Ik kreeg altijd eczeem van melk, en heb toen van de dokter een vrijbrief gekregen, zodat ik die smerige lauwe schoolmelk niet meer hoefde..........

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 27 jun 2005 14:09

Sabra schreef:Melk is goed voor elk? Ooit een koe melk zien drinken?

In z'n jeugd :mrgreen:

Terug naar “Archief”