Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jun 2005 22:53

Elladan schreef:
Een gewone gitaar kan wel, toch? Het heeft een voldoende stemmige klank om met een akoestisch gitaar een eventuele afwezigheid van een orgel op te kunnen vangen... :)

Het heeft te weinig draagkracht, ik vind akoestisch gitaar verder prachtig.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 26 jun 2005 23:04

Ik vind opwekkingsliederen NIET fout omdat ik merk/lees dat het veelal bijbelteksten zijn.
En ook al zouden het geen bijbelteksten zijn kunnen ze ook tot eer van God zijn naar mijn bescheiden mening.
De gedachte dat alleen psalm tot eer van God zijn vind ik sneu.

Zoals dit gebed lied ik onze kinderen met een gerust hart zingen......

Ik ga slapen ik ben moe
sluit mijn beide oogjes toe
Here, houdt ook deze nacht
over mij getrouw de wacht

Boze dat ik heb gedaan
Zie dat Here toch niet aan
Schoon mijn zonde velen zijn
Maak om Jezus wil mij rein

Zorg voor de arme kindren Heer
en herstel de zieken weer
ja voor alle kindren saam
bid ik U in Jezus naam

Sta mijn ouders trouw te zij
wees mijn vrienden ook nabij
Geef ons allen nieuwe kracht
door de rust van deze nacht

Doe mij dankbaar en gezond
opstaan in de morgenstond
als ik mijn oogjes open doe
lacht Uw zon mij vriendlijk toe.

Begrijp ik het goed dat het topic inmiddels gaat over de begeleiding van het 1 en ander?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 jun 2005 23:08

Het gebruik van een dergelijk instrument is dus in de eredienst totaal overbodig en dient slechts tot eigen eer van de bespeler.

Overbodig wellicht, maar alleen tot eer van de bespeler? Kan een goed stuk muziek op een electrische gitaar niet tot eer van God zijn?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 26 jun 2005 23:21

Klaas schreef:
Het gebruik van een dergelijk instrument is dus in de eredienst totaal overbodig en dient slechts tot eigen eer van de bespeler.

Overbodig wellicht, maar alleen tot eer van de bespeler? Kan een goed stuk muziek op een electrische gitaar niet tot eer van God zijn?

In de eredienst. Let daar wél op... onder die voorwaarde: nee.
Buiten de eredienst? Best hoor...
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 jun 2005 23:23

Probeer je nu de mening van Jas weer te geven? Geef je eigen mening maar, zou ik zeggen....

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 26 jun 2005 23:32

Klaas schreef:Probeer je nu de mening van Jas weer te geven? Geef je eigen mening maar, zou ik zeggen....

Waaruit leid je af dat dit NIET mijn eigen mening zou zijn?
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

André

Berichtdoor André » 26 jun 2005 23:39

Elladan schreef:
Klaas schreef:

Psalm 150 in de eredienst, best hoor.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 26 jun 2005 23:48

André schreef:
Elladan schreef:
Klaas schreef:

Argument van niks.
Psalm 150 is een volksliedje.

André

Berichtdoor André » 26 jun 2005 23:58

Elladan schreef:
André schreef:
Elladan schreef:
Klaas schreef:

Argument van niks.
Psalm 150 is een volksliedje.
Misschien lees ik een andere bijbel als jij, zou maar zo kunnen, ik zie niet staan dat het een volksliedje is.

Wel instrument mag er volgens jou bijbel wel in de eredienst gebruikt worden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2005 00:43

Elladan schreef:
Klaas schreef:Probeer je nu de mening van Jas weer te geven? Geef je eigen mening maar, zou ik zeggen....

Dit is tegelijk ook een reactie op wat Jas in aansluiting hierop zei.

Een stukje muziek in de kerk kan niet tot Gods eer zijn? Dus geen electrische gitaar? Sorry maar ik ben het er helemaal niet mee eens. Voor de dienst begint speelt de organist.... tijdens de collecte is dit vaak ook het geval... na de preek wordt er wel eens ter inleiding een kort stukje gespeeld. Tussen 2 verzen door wil de orgaist nog wel eens een kort riedeltje spelen... Allemaal zijn het geen noten die noodzakelijk zijn om een psalm te begeleiden. Wat willen jullie nou beweren, dat God het niet goed vindt omdat het zogenaamd niet tot Zijn eer zou zijn? Kan God dan geen enkele franje waarderen, of moet een melodie die tijdens de collecte gespeeld wordt perse tot eigen eer en niet tot die van God zijn? Beste mensen, waar halen jullie deze onzin vandaan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 00:56

Marnix schreef:Een stukje muziek in de kerk kan niet tot Gods eer zijn? Dus geen electrische gitaar? Sorry maar ik ben het er helemaal niet mee eens.

Zoveel was al duidelijk, dat je het er niet mee eens bent, ja.
Geen muziek in de kerk? Waar zeggen wij dat? Onzinnige afleiding.
"Het gebruik van een dergelijk instrument is dus in de eredienst totaal overbodig en dient slechts tot eigen eer van de bespeler."
Ocherme... is daarmee gelijk álle muziek verbannen?! Wow. Jij bent snel.

Voor de dienst begint speelt de organist.... tijdens de collecte is dit vaak ook het geval... na de preek wordt er wel eens ter inleiding een kort stukje gespeeld.

Dit dient om de aandacht van de gemeente weer op de samenzang te richten, en is derhalve zéér zinnig.

Tussen 2 verzen door wil de organist nog wel eens een kort riedeltje spelen... Allemaal zijn het geen noten die noodzakelijk zijn om een psalm te begeleiden.

Maar wél noodzakelijk om de eredienst in goede banen te leiden.
Tussenspel dient om de gemeente weer op adem te laten komen, en is derhalve evengoed zéér zinnig.

Wat willen jullie nou beweren, dat God het niet goed vindt omdat het zogenaamd niet tot Zijn eer zou zijn?

Dat is jouw afgeleide bewering. Zoals hierboven aangetoond zijn je argumenten 'void', en is dus je bewering ongegrond, doelloos en irrelevant.

Kan God dan geen enkele franje waarderen, of moet een melodie die tijdens de collecte gespeeld wordt perse tot eigen eer en niet tot die van God zijn?

Och m'n jongen... zie je zelf nu niet hoe zwak je staat?
Het is een open deur intrappen om te stellen dat het orgelspel voorkomt dat mensen gaan praten tijdens een collecte... maar goed, aangezien het waar is zeg ik het.
Het orgelspel tijdens de collecte dient om de gemeente gericht te houden op de dienst, het geven van de gaven. Het is een hatelijke bewering om anders te beweren. De organist richt zichzélf tot God, maar de functionaliteit van het spel is dat de gemeente geconcentreerd blijft.

Beste mensen, waar halen jullie deze onzin vandaan?

Aangezien daarnet gebleken is dat AL je voorbeelden foutief waren, daarmee je argumenten 'void' zijn en je beweringen dus ongegrond en niet onderbouwd, denk ik dat je je moet gaan bezinnen op ófwel je redeneringsvermogen, óf God om inzicht moet vragen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 27 jun 2005 03:09

Elladan, je zwetst man :) zo'n beetje alle argumenten die je tegen elektrische gitaar en voor orgel gebruikt, zijn omkeerbaar.

'Organist die speelt voor en na de dienst', ja, leuk. Kan een el.git. niet evengoed bedoeld zijn om de gemeente 'weer op de samenzang te richten', 'om aan te geven dat er weer een couplet komt'?

'Tussenspel, om op adem te komen', kan evengoed met elektrische gitaar, mijn waarde.

'Psalm 150 een volksliedje'? Prove it. En dan nog: volksliedjes ongeschikt voor de eredienst? Oja? Waarom?

"Het orgelspel tijdens de collecte dient om de gemeente gericht te houden op de dienst, het geven van de gaven"? Keep believing.. Ik heb andere ervaringen. Je hebt door het orgelspel vaak niet eens door dat er een collectezakje langskomt en het helpt zeker niet ter concentratie op de dienst, bij mij.

"Het is een hatelijke bewering om anders te beweren." Is dat zo? Toon eerst maar eens aan dat dát de functie is, en dat die ook werkt. Waarom hatelijk?

"De organist richt zichzélf tot God"? Hoe weet je dat? Kan dat niet ook voor een gitarist gelden?

"Aangezien daarnet gebleken is dat AL je voorbeelden foutief waren, daarmee je argumenten 'void' zijn en je beweringen dus ongegrond en niet onderbouwd, denk ik dat je je moet gaan bezinnen op ófwel je redeneringsvermogen, óf God om inzicht moet vragen."
Hoe korter door de bocht, hoe sneller je er uit vliegt. Jij God wel om inzicht gevraagd voor je dit ging posten? 8) aan je redeneringsvermogen ontbreekt toch een en ander, in elk geval...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jun 2005 07:52

Parousia gemeente?

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 10:48

Gershwin schreef:Elladan, je zwetst man :) zo'n beetje alle argumenten die je tegen elektrische gitaar en voor orgel gebruikt, zijn omkeerbaar.

Klopt, maar dat ga ik zelf natuurlijk niet zeggen.

'Organist die speelt voor en na de dienst', ja, leuk. Kan een el.git. niet evengoed bedoeld zijn om de gemeente 'weer op de samenzang te richten', 'om aan te geven dat er weer een couplet komt'?

Natuurlijk... ware het niet dat in een ordinair café of een huiskamer diezelfde el.gitaar als achtergrondmuziek speelt. Gewenning is wat dat betreft belangrijk. Een el.gitaar op de achtergrond maakt écht geen indruk... :P

'Tussenspel, om op adem te komen', kan evengoed met elektrische gitaar, mijn waarde.

Natuurlijk, maar het was een reactie op de stelling dat het orgelspel daar 'nutteloos' was. Ik zei niet dat deze functie niet door een el.gitaar of weet ik wat vervuld kan worden!? Enkel béter door een orgel, ivm die gewenning.

'Psalm 150 een volksliedje'? Prove it. En dan nog: volksliedjes ongeschikt voor de eredienst? Oja? Waarom?

Geen zinnig lied zal ooit zeggen dat álle instrumenten in een eredienst gebruikt moeten worden... en dus is het een volksliedje. Het gaat namelijk om vermaak van de mensen, en of dat tot eer van God is maakt dan niet uit.
Eredienst = heilig. Volksliedje = niet heilig. Zegt dat genoeg? Je gaat toch "Heb je even voor mij?" niet in de kerk zingen?! A. het is belachelijk lelijke rotzooi, en B. het is ménsgericht, zoals typisch is voor volksliedjes.

"Het orgelspel tijdens de collecte dient om de gemeente gericht te houden op de dienst, het geven van de gaven"? Keep believing.. Ik heb andere ervaringen. Je hebt door het orgelspel vaak niet eens door dat er een collectezakje langskomt en het helpt zeker niet ter concentratie op de dienst, bij mij.

Hmm? Werk dan met een doorgeefcollectezak... :) Vertrouwend op de eerlijkheid van de meeste mensen. (NAIEF! Maar goed...)
Doorgeefcollectezak zorgt dat je aandacht op het 'moment Geef' op de collecte is gericht, en verder richt het spel je dan weer op de dienst. Op God, dus eigenlijk.

"Het is een hatelijke bewering om anders te beweren." Is dat zo? Toon eerst maar eens aan dat dát de functie is, en dat die ook werkt. Waarom hatelijk?

Goede vraag. Op een gegeven moment komt iedereen tot de ontdekking dat een bepaald standpunt niet houdbaar is... toch? :?

"De organist richt zichzélf tot God"? Hoe weet je dat? Kan dat niet ook voor een gitarist gelden?
"Aangezien daarnet gebleken is dat AL je voorbeelden foutief waren, daarmee je argumenten 'void' zijn en je beweringen dus ongegrond en niet onderbouwd, denk ik dat je je moet gaan bezinnen op ófwel je redeneringsvermogen, óf God om inzicht moet vragen."
Hoe korter door de bocht, hoe sneller je er uit vliegt. Jij God wel om inzicht gevraagd voor je dit ging posten? 8) aan je redeneringsvermogen ontbreekt toch een en ander, in elk geval...

Hmm ja... komt misschien omdat ik te ver doorging. Laten we het houden op 'een brug te ver', alhoewel ik nog wel mijn mening aangedaan ben. Enkel is en wás die niet zó extreem als ik probeerde te verdedigen.

Klaas schreef:Parousia gemeente?

Nou ja... dát zegt op zich niks. Maar idd... hoewel mijn mening érg ver deze lijn volgt, was ik het er op een bepaald moment zélf niet meer mee eens. :? Dom.

André

Berichtdoor André » 27 jun 2005 11:45

@ Elladan: Misschien wil je hier nog proberen een antwoord op te geven?
Misschien lees ik een andere bijbel als jij, zou maar zo kunnen, ik zie niet staan dat het een volksliedje is.

Wel instrument mag er volgens jou bijbel wel in de eredienst gebruikt worden?

Terug naar “Archief”