Samenwonen, waarom niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 25 jun 2005 22:33

De discussie herhaalt zich (wat ook niet zo gek is na 16 pagina's :shock: )
Als we het er nou gewoon op houden dat de één graag trouwt voordat hij/zij met zijn/haar partner in bed duikt, en de ander daarvoor een registratie bij de gemeente niet nodig vind? :wink:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jun 2005 00:22

Bijbels gezien is het nog maar de vraag of het huwelijk de enige samenlevingsvorm is.

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 26 jun 2005 11:18

Zoals ik eerder al heb geschreven, als je met iemand naar bed gaat, dan ga je "bijbels gezien" tot haar in. Daarmee neem je haar tot vrouw. In principe is de vrouw dus al de echtgenote, of het is hoererij.

Maar als je elkaar "voor God" trouw belooft tot de dood je scheidt en je woont dan samen, dan bén je getrouwd, hoe je het ook went of keert.

Omdat de culturen verschillen over de hele wereld en het láter na Mozes is ingesteld dat een huwelijk werd "ingezegend" door een priester, en in onze cultuur onder protestanten en "niet" rooms-katholieken wordt gesloten voor de wet. (in de RK geldt de regel dat je pas wettig getrouwd bent als je huwelijk is ingezegend door de priester, dit wordt herleid naar de bijbel) ben je pas dán getrouwd. pfffffffffffff lange zin ;)

Maar in principe bén je getrouwd zodra je elkaar trouw beloofd hebt voor de Heere en dan met elkaar naar bed gaat.

Aldus sprak maninne ;)
Afbeelding

Renin
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Renin » 26 jun 2005 11:26

Toch ligt dit per "kerkgenootschap" weer ánders

Wat ik daarmee wil zeggen is, dat in de ene kerk men niet per sé een kerkelijke inzegening hoeft aan te vragen om als "wettig gehuwd" te worden beschouwd, terwijl in ándere kerken men pas ná een kerkelijke inzeging het huwelijk als zodanig volledig wordt erkent.

Wie herkent zich in dit gegeven?
Morgen is er weer een nieuwe dag met nieuwe kansen om te doen wat God wil.

http://www.droptijger.web-log.nl is mijn weblog.

Renin
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Renin » 26 jun 2005 11:31

Maninne schreef:
Maar als je elkaar "voor God" trouw belooft tot de dood je scheidt en je woont dan samen, dan bén je getrouwd, hoe je het ook went of keert.

Maar in principe bén je getrouwd zodra je elkaar trouw beloofd hebt voor de Heere en dan met elkaar naar bed gaat.

Aldus sprak maninne ;)

Met deze stelling kan ik het volledig eens zijn: éérst ten overstaan van God in gebed Zijn zegen afsmeken, en je trouw tot in de dood aan je partner beloven, en elkaar pas dán middels het ingaan tot elkander elkaar tot man en vrouw "nemen".

Renin
Morgen is er weer een nieuwe dag met nieuwe kansen om te doen wat God wil.

http://www.droptijger.web-log.nl is mijn weblog.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 jun 2005 11:46

Renin schreef:
Maninne schreef:

Aldus sprak maninne ;)

Met deze stelling kan ik het volledig eens zijn: éérst ten overstaan van God in gebed Zijn zegen afsmeken, en je trouw tot in de dood aan je partner beloven, en elkaar pas dán middels het ingaan tot elkander elkaar tot man en vrouw "nemen".

Renin

Voor mij niet!
Het is niet voor niets dat je in God's huis op je trouwdag de zegen vraagt. Zo vraagt de dominee bijv. ook aan de gemeente 'toestemming' om te trouwen ivm duivelse bezwaren. Je trouwt dan voor God en Zijn Helige gemeente!
*ik kan jullie uitleg in jullie geval begrijpen, maar ben het absoluut oneens*

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 26 jun 2005 14:08

essieee schreef:

Dank je wel essieee, ik vergat ook te vermelden, dat het inderdaad de normale gang van zaken is om pas gemeenschap te hebben, nadat je getrouwd bent maar er kúnnen omstandigheden zijn, zoals die van Moppie en zoals jij weet, ook van ons, waardoor je niet kunt trouwen i.vm. persoonliljke problematiek, waardoor je min of meer "gedwongen bent te wachten met trouwen" maar toch niet apart kunt gaan wonen ivm gezondheidsproblemen, het totaal afhankelijk zijn van elkaar, geen andere woonruimte hebben, afijn, wie meer wil weten kijkt maar op ons weblog.
Afbeelding

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 26 jun 2005 15:11

Maninne schreef:Maar in principe bén je getrouwd zodra je elkaar trouw beloofd hebt voor de Heere en dan met elkaar naar bed gaat.

Aldus sprak maninne ;)

Hm hmm..maar als je verkering krijgt doe je dat niet op basis van de veronderstelling dat je vreemd gaat, dus beloof je trouw, en dus kun je met elkaar naar bed. Prima! zijn we't daar over eens :wink:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 jun 2005 16:19

Maninne schreef:
essieee schreef:

Dank je wel essieee, ik vergat ook te vermelden, dat het inderdaad de normale gang van zaken is om pas gemeenschap te hebben, nadat je getrouwd bent maar er kúnnen omstandigheden zijn, zoals die van Moppie en zoals jij weet, ook van ons, waardoor je niet kunt trouwen i.vm. persoonliljke problematiek, waardoor je min of meer "gedwongen bent te wachten met trouwen" maar toch niet apart kunt gaan wonen ivm gezondheidsproblemen, het totaal afhankelijk zijn van elkaar, geen andere woonruimte hebben, afijn, wie meer wil weten kijkt maar op ons weblog.

Ik speelde niet in op jouw situatie manninne, het ging om het sukje wat je poste. Juist als jij het wel er over wil hebben denk ik, juist dan is het ware liefde wacht!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jun 2005 16:34

Als je samenwoont, kan je ook nog wel wachten met seks... als je dat graag wilt.

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 26 jun 2005 21:38

Lalage schreef:Als je samenwoont, kan je ook nog wel wachten met seks... als je dat graag wilt.

Sjonge, iemand die helder nadenkt, weet je Lalage, het probleem is dat mensen er zonder meer vanuit gaan dat je sex met elkaar hebt als je samen woont. :roll: Dat hoeft idd. niet altijd het geval te zijn. Maar het is nl. zo, dat als je samenwoont dan geef je de gôegemeente aanleiding tot speculeren en dus is het stel wat samenwoont al veroordeeld zonder dat men weet wat er zich afspeelt, binnen de muren van het onderkomen waar ze zich bevinden.
Afbeelding

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 jun 2005 22:33

Maninne schreef:
Lalage schreef:Als je samenwoont, kan je ook nog wel wachten met seks... als je dat graag wilt.

Sjonge, iemand die helder nadenkt, weet je Lalage, het probleem is dat mensen er zonder meer vanuit gaan dat je sex met elkaar hebt als je samen woont. :roll: Dat hoeft idd. niet altijd het geval te zijn. Maar het is nl. zo, dat als je samenwoont dan geef je de gôegemeente aanleiding tot speculeren en dus is het stel wat samenwoont al veroordeeld zonder dat men weet wat er zich afspeelt, binnen de muren van het onderkomen waar ze zich bevinden.

Ik ga af op het verhaal uit iemands mond zelf, niet op vermoedens!

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 26 jun 2005 22:35

essieee schreef:
Ik ga af op het verhaal uit iemands mond zelf, niet op vermoedens!

deed iedereen dat maar!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jun 2005 23:11

Een vriendin van mij kreeg van de pastoor de vraag of ze al trouwplannen had en ze begreep niet waarom hij dat vroeg. Later vroeg haar moeder (!!) of ze samenwoonde, omdat ze dat van de overbuurvrouw gehoord :-S

Anyway, iedereen moet zelf verantwoording van zijn daden afleggen tegenover God, dus ook van je roddelpraatjes.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 00:44

Lalage, waar woon je? In een dorpje ofzo? Ga dan in een stad wonen, daar heb je dat gezeur niet.

(algemeen): "helder denken" is iets wat bij een echt verliefd stel op bepaalde momenten erg moeilijk is.
Het is verschrikkelijk om sommige stelletjes te zien, 1 meter uit elkaar om elkaar maar vooral niet aan te raken, want O wee... je zou elkaar toch eens op ideeën kunnen brengen.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Terug naar “Archief”