kleding volgens bijbelse voorschriften, en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 20 jun 2005 14:56

Ik ben het helemaal eens met jou miss F!
En waarom zouden we dat hoeden regeltje wel zo serieus nemen, en al die andere dingen niet...
Het gaat om het hart en niet om de kleding...

Het gevaar van alleen maar kijken naar regeltjes is wettisme..
Iets wat veel leeft in de ger gem, alles draait om regeltjes.
Regeltjes van de kerk, van pa en ma of van jezelf.
Gaat het nog om God? Of gaat het erom je aan de regeltjes te houden.
Veel van die regeltjes leg je jezelf op. Die regeltjes kunnen je zelfs remmen in je relatie met God.
Want het gaat niet alleen om regeltjes, en cker niet alleen om dit regeltje.
Als we met zn allen proberen ons te beperken tot de tien geboden, en dat elke dag van de week hebben we onze handen meer dan vol.

Al die andere regels zijn veel minder belangrijk...

in matheus 6 staat:

Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

ikzelf ben van mening dat God een relatie met ons wil. Hij wil dat we ons helemaal overgeven aan Hem, en Hij zal ons ook helpen.
Iedereen mag weten dat Hij is gestorven voor onze zonden.
Hij houd van ons en wil een relatie met ons aangaan, laten we Hem volgen en al deze regeltjes vergeten...

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 20 jun 2005 14:59

Raido schreef:
pol schreef:Quote
Die hoed-regel wordt dus verkeerd opgepakt. Maar ja, het is nu eenmaal zo ingeburgerd in de refo-kerken.

Leg es even uit hoe dat verkeerd wordt opgepakt. Mensen die hoeden dragen zijn altijd zo overtuigend in hun gelijk?
Zelf draag ik geen hoed, maar ik ben de schande van de refo's. Het lijkt wel of je zaligheid in de hoed zit!
Toch maar eens je Bijbel lezen Pol, daar staat het duidelijk in dat een vrouw haar hoofd moet bedekken ;-)
Er staat in 1 Kor 10 (of 11?) een woord voor bedekken dat eigenlijk sluieren betekend. Ik heb nog nooit een goede verklaring gelezen waarom daar niet gewoon het woord sluier wordt vertaald. Er staat ook dat het haar als sluier/deskel is gegeven. Als je het wel met sluier vertaald, dan snap je in eens ook de tekst in hetzelfde hoofdstuk waar staat dat als zij zich niet zich niet sluiert/dekt, zij ook maar het haar moet afscheren. M.a.w.: als je je sluier toch niet gebruikt, knip hem dan maar af.

Wat ik niet weet wat deze opmerkingen van Paulus bedoelen, want de andere opmerkingen lijken niet voor andere gemeenten van toepassing. Ook lezen we niet in het OT van sluiering tijdens gebeden of gebed, terwijl we weten dat de Joden-mannen juist een keppel hebben.

Sterker, nog: in Hand 15 staat dat men hen niet zou opleggen behalve een paar dingen.

Overkill

Berichtdoor Overkill » 20 jun 2005 16:58

cyrina schreef:Dit zijn gewoon eideloze discussies die elke keer weer terugkomen. Rok dit, broek dat!! Respecteer het nou gewoon dat de 1 in een rok loopt en de ander in een broek, ook onder christenen!! Het maakt toch geen ene moer uit hoe je er uiterlijk uitziet! Ik heb vrienden met piercings e.d. die ook gewoon in de kerk zitten, nou wees blij dat ze er zitten en dat ze niet gewoon tot zondagsmorgens 4/5uur in een discotheek of houseparty zitten!!! Mij maakt het niet uit hoe iemand eruit ziet, mij gaat het om het innerlijk en ik weet zeker dat God absoluut niet naar de buitenkant kijkt! Ik heb mensen meegemaakt die om de 'traditie' een rok aan moeten en zich achter de poort omkleden in een broek! Ik denk dat je wel je ouders moet respecteren zolang je thuis woont, anders is het buitengewoon zielig! Ik denk dat het altijd een strijd blijft met kleding! Alleen kun je gewoon NIET zeggen dit is goed en dat is fout. Zullen we dat aan God overlaten?! Uiterlijk doet er gewoon niet toe, straks in de hemel zijn wij allemaal hetzelfde, er zal niemand ziek zijn en we zullen elkaar niet herkennen, ook niet qua kleding! Wat ik trouwens wel heeeel mooi vind is dat in de hemel mensen uit bv. oud-ger.gem. in Ned en uit de vrij evangelische gemeentes met elkaar Gods naam groot maken!!! Nou dat zegt toch ook wel iets over hoe wij ons op aarde moeten gedragen!!!

Aangezien het een, zoals je zelf aangeeft, een eindeloze discussie is, heeft het weinig nut om te proberen er een eind aan te breien door een soort conclusie neer te knallen.
Het respecteren van elkanders kledingkeuze is juist het euvel, dat ontbreekt. Zolang scholen als de Driestar en het Hoornbeeck met hun debiele regeltjes blijven doorgaan zal de discussie ook nooit stoppen. Ik heb heb beide scholen gezeten, en minimaal eenmaal per jaar begon het geweeklaag weer, meestal tegen leraren, die er vaak ook niet zo veel tegen hadden, maar doorverwezen naar de schoolregels.
En waar de Driestar nog rekening hield met de meiden die met de broek naar school kwamen en omkleedruimte's aanboden, doet het Hoornbeeck dat niet.
Ik ben blij dat ik van die school vol hypocriete honden af ben.
Het is ook wel erg makkelijk om gewoon te zeggen dat men elkaars kleding moet respecteren, want van het een komt het ander, ik zo ook vaak 'kerkmeisjes' er doordeweeks en tijdens het uitgaan ook erg sletterig bijlopen.
Zelf pleit ik meer voor degelijke eenvoudige kleding, maar de merkkleding is in de kerk ook al niet meer weg te denken.
Ik denk ook dat mensen wel degelijk mensen op uiterlijk keuren. Iemand met een 25-in-een-dozijn refomiepjeshoofd zal ik toch anders benaderen dan een trendy met glitters overgoten piercinghoofd.
Verder walg ik van die ontzettend wettische ouders, die hun regels zo verbitterd vasthouden dat gezinnen uit elkaar scheuren.
Een vriend van me is bijvoorbeeld het huis uitgegaan (meer geschopt) omdat zijn vader eiste dat hij elke avond half 12 thuis was. Dat kan je niet blijven volhouden tegen een 20-jarige.
Wat je in zo'n gezin overhoud is dan een bedroefde moeder, een koppige vader, kinderen die het niet meer snappen, en een zoon buitenshuis die meestal ter plekke de kerk vaarwel zegt.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 20 jun 2005 19:01

Overkill, het is een pittig stukje wat je schreef over de refo's en volgens mij heb je het ook helemaal gehad met die mensen. Maar is het blijven rondlopen met haatgevoelens tov je naaste naar het gebod van God. Je zult je naaste liefhebben als jezelf, of ze nou in een rok. broek of id lopen. Ik probeer zelf niet naar het uiterlijk van iemand te kijken, al is dit wel het eerste wat opvalt. We moeten toch respect proberen op te brengen naar typische refo's. Al kan ik niet rijmen dat het op zondag zowat modeshow lopen is in de kerk. Trek dan liever iets goedkopers aan en gooi wat extra in de diaconiecollecte. Het is geen ramp hoor als je in de kleren van vorig jaar of dat jaar ervoor aanloopt!

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 21 jun 2005 00:42

Overkill schreef:
cyrina schreef:Dit zijn gewoon eideloze discussies die elke keer weer terugkomen. Rok dit, broek dat!! Respecteer het nou gewoon dat de 1 in een rok loopt en de ander in een broek, ook onder christenen!! Het maakt toch geen ene moer uit hoe je er uiterlijk uitziet! Ik heb vrienden met piercings e.d. die ook gewoon in de kerk zitten, nou wees blij dat ze er zitten en dat ze niet gewoon tot zondagsmorgens 4/5uur in een discotheek of houseparty zitten!!! Mij maakt het niet uit hoe iemand eruit ziet, mij gaat het om het innerlijk en ik weet zeker dat God absoluut niet naar de buitenkant kijkt! Ik heb mensen meegemaakt die om de 'traditie' een rok aan moeten en zich achter de poort omkleden in een broek! Ik denk dat je wel je ouders moet respecteren zolang je thuis woont, anders is het buitengewoon zielig! Ik denk dat het altijd een strijd blijft met kleding! Alleen kun je gewoon NIET zeggen dit is goed en dat is fout. Zullen we dat aan God overlaten?! Uiterlijk doet er gewoon niet toe, straks in de hemel zijn wij allemaal hetzelfde, er zal niemand ziek zijn en we zullen elkaar niet herkennen, ook niet qua kleding! Wat ik trouwens wel heeeel mooi vind is dat in de hemel mensen uit bv. oud-ger.gem. in Ned en uit de vrij evangelische gemeentes met elkaar Gods naam groot maken!!! Nou dat zegt toch ook wel iets over hoe wij ons op aarde moeten gedragen!!!
Aangezien het een, zoals je zelf aangeeft, een eindeloze discussie is, heeft het weinig nut om te proberen er een eind aan te breien door een soort conclusie neer te knallen.
Het respecteren van elkanders kledingkeuze is juist het euvel, dat ontbreekt. Zolang scholen als de Driestar en het Hoornbeeck met hun debiele regeltjes blijven doorgaan zal de discussie ook nooit stoppen. Ik heb heb beide scholen gezeten, en minimaal eenmaal per jaar begon het geweeklaag weer, meestal tegen leraren, die er vaak ook niet zo veel tegen hadden, maar doorverwezen naar de schoolregels.
En waar de Driestar nog rekening hield met de meiden die met de broek naar school kwamen en omkleedruimte's aanboden, doet het Hoornbeeck dat niet.
Het is ook wel erg makkelijk om gewoon te zeggen dat men elkaars kleding moet respecteren, want van het een komt het ander, ik zo ook vaak 'kerkmeisjes' er doordeweeks en tijdens het uitgaan ook erg sletterig bijlopen. (...)
Als de leiding van de school een principiele geloofsovertuiging heeft over kleding, kan men hen toch moeilijk verwijten dat ze daar regels voor stellen. Als ze dan een kleedruimte ter beschikking stellen voor mensen met een andere mening, getuigt dat alleen maar van respect. Je kunt niet in iemand hart kijken! Want je kunt ook zeggen: wel broeken verbieden en tegelijk kleedruimtes aanbieden. Het is maar van welke kant je het bekijkt.

Ook ben al ik super tegen op deze regel, ik zou het hypocriet vinden als ze geen regel durvden te stellen als dat van hun geloofsovertuiging wèl zou moeten.

Het is pas hypocriet als iemand zegt overtuiging A te hebben, maar B doet. Maar je kunt nooit van iemands kleding de overtuiging aflezen, dus ook niet weten of men hypocriet is als men eens hele andere kleding aan heeft.

Tja... het is lastig

cyrina
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyrina » 21 jun 2005 17:50

Overkill schreef:

Het is ook wel erg makkelijk om gewoon te zeggen dat men elkaars kleding moet respecteren, want van het een komt het ander, ik zo ook vaak 'kerkmeisjes' er doordeweeks en tijdens het uitgaan ook erg sletterig bijlopen.
Zelf pleit ik meer voor degelijke eenvoudige kleding, maar de merkkleding is in de kerk ook al niet meer weg te denken.
Ik denk ook dat mensen wel degelijk mensen op uiterlijk keuren. Iemand met een 25-in-een-dozijn refomiepjeshoofd zal ik toch anders benaderen dan een trendy met glitters overgoten piercinghoofd.
Verder walg ik van die ontzettend wettische ouders, die hun regels zo verbitterd vasthouden dat gezinnen uit elkaar scheuren.
Een vriend van me is bijvoorbeeld het huis uitgegaan (meer geschopt) omdat zijn vader eiste dat hij elke avond half 12 thuis was. Dat kan je niet blijven volhouden tegen een 20-jarige.
Wat je in zo'n gezin overhoud is dan een bedroefde moeder, een koppige vader, kinderen die het niet meer snappen, en een zoon buitenshuis die meestal ter plekke de kerk vaarwel zegt.

Sorry ik probeerde geen conclusie neer te knallen, ik heb respect voor mensen met een rok aan. Maar het moet er inderdaad wel van 2 kanten zijn. Ik heb nare ervaringen met 'rokken-mensen' ik ben weggepest van school door ze om mijn kleding dus ik weet niet van welke kant dat respect nou precies moet :roll: . Maar goed respect 2 all toch dat zegt de hele maatschappij. De enige conclusie die ik heb getrokken is dat deze verdeeldheid op aarde nooit word opgelost, en dat het in de hemel volmaakt is...

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 23 jun 2005 21:07

Rokken, broeken, hoedjes of niks.
We zijn allemaal mensen en we maken allemaal fouten.
Maar het gaat erom dat we elkaar daar niet meer op aankijken.
God wil graag dat we samen leven, en hem samen groot maken.
Jezus heeft voor al onze zonden betaald, en Hij houd ook van jou!
Laten we Hem proberen na te volgen en in vrede te leven...
Geen ruzie meer maken over kleding enz maar gewoon met zn allen God eren!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jun 2005 11:25

Jij opende de topic..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 24 jun 2005 15:34

bwah, allemaal drukte over hoe het allemaal niet moet of op zn minst hoe het ook zou kunnen...toch?

ik had vroeger een vriendin en haar ouders waren al aardig refo, maar eigenlijk wilde haar moeder nog wel wat meer de hardstyle kant op wat het refo-zijn betreft. ik was evangelisch en werd daarom niet echt voor 'vol' aangezien. wat is daar een ruzie om geweest en een ellende en ik werd soms keihard genegeerd. enfin, het is uitgegaan, na 5 jaar. niet om die reden trouwens maar vanaf dat moment besloot ik ervoor op te passen zelf hypocriet te worden of te gaan denken dat ik het gelijk altijd aan mijn kant moet hebben staan.

mensen zijn nu langzamerhand wel gewend dat ik in de kerk kom met mijn leren motorjack met buttons en zwarte kleding en gelukkig word ik door hen niet zo veroordeeld.

die hoedjes-kwestie: in de tijd toen paulus die brief schreef was het algemeen bekend dat een vrouw met onbedekt hoofd een hoer was.

paulus is ook degeen die dingen heel rechtstreeks aanpakt. er is een probleem? paulus schrijft een brief en noemt het beestje bij zn naam.
maar een heleboel dingen die paul schrijft zijn vooral cultuur en tijd gebonden. ik denk dat het belangrijk is om te kijken waarom iets moet of juist iets niet moet en dat we minder naar de vorm moeten gaan kijken.

zodra je veroordeelt word omdat je geen rok draagt dan vraag ik mij dus af of die persoon nu alleen maar richtlijnen volgt of dat hij/zij echt een goede reden heeft om voor een rok te kiezen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 25 jun 2005 09:41

Ik draag altijd een rok, en zou het niet durven om in een broek over straat te gaan.
Ik heb wel een broek, sinds kort, gekregen, een wijde zomerse broek, wat net een rok lijkt als je je benen bij elkaar houdt, een soort hippybroek, van dunne stof met elastiek van boven.
Toch durf ik die niet op straat aan.
Als het koud is doe ik hem in huis wel eens onder een lange wijde rok aan.
Maar als iemand anders graag een broek draagt, moet zij het zelf weten.
Toch moet ik eerlijk zeggen, dat als ik de vrouwen die ik ken die een broek dragen, soms in een rok zie, dat ik het wel veeeeel leuker vind staan. Veel meer echt vrouw.
Maar eenieder is vrij.
Alleen ik draag jurken en rokken, altijd.

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... aan26.html

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 jun 2005 14:00

Mariamagdalena schreef:Ik draag altijd een rok, en zou het niet durven om in een broek over straat te gaan.
Ik heb wel een broek, sinds kort, gekregen, een wijde zomerse broek, wat net een rok lijkt als je je benen bij elkaar houdt, een soort hippybroek, van dunne stof met elastiek van boven.
Toch durf ik die niet op straat aan.
Als het koud is doe ik hem in huis wel eens onder een lange wijde rok aan.
Maar als iemand anders graag een broek draagt, moet zij het zelf weten.
Toch moet ik eerlijk zeggen, dat als ik de vrouwen die ik ken die een broek dragen, soms in een rok zie, dat ik het wel veeeeel leuker vind staan. Veel meer echt vrouw.
Maar eenieder is vrij.
Alleen ik draag jurken en rokken, altijd.

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... aan26.html

Tja, das idd n mening ;)
Mijn moeder deelt gedeeltelijk die mening, en is soms bang dat anderen haar gek aankijken als een broek aanheeft. Nu ze op haar werk gewoon een broek aan mag doet ze het gewoon, en ik moet eerlijk zeggen: ik vind doe broek veel en veeeeeel leuker staan!
Maar dat verschilt per persoon. Meiden van 14/15/16/17 dragen echt niet die lange wijde rokken, die je vrouwelijk maken, eerder van die walgelijke rokjes waar alle vetrolletjes overheen hangen enzo ;)

Haha, maargoed, meningen blijven verschillen he :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 jun 2005 11:57

Ja, maar kleding waar je vetrolletjes bij ziet, vind ik zowiezo afschuwelijk!
Vaak zie ik jonge meiden met veel te korte truitjes en die zijn dan daar te dik voor, dan denk ik: doe toch een langer truitje aan, je loopt voor schut. ik denk dat je kleding moet dragen dat je mooie delen accentueert en je minder mooie delen verhult.
Ik heb bv een beetje een buikje, en ga dus echt niet met een strak t shirt lopen, zodat ze bij mij een babybuikje zien (ja, ik heb wel 4 kinderen gekregen) Ik doe altijd iets aan, een truitje shirt of blouze dat over mijn buikje heenvalt, zodat het niet opvalt.
En als ik een wat strakkere rok draag, dan doe ik zo'n broekje aan, dat het buikje een beetje verhult, (voor 40plusvrouwen :wink: ) maar dan nog met een aan de onderkant wat wijder vallende blouze.
En in een bikini ga ik echt niet meer, want ik vind dat je daar een perfect figuur voor moet hebben, dat had ik vroeger, maar na mijn 2de kind, kon dat echt niet meer.
De meeste vrouwen hebben er maling aan, kijk maar eens wat er bij het zwembad of strand rondloopt, maar ik ga er zelf niet zo bijlopen.
Nee, ik let wel op wat ik draag, ik vind dat ik geen mooie buik heb voor een bikini. Anderen zeggen dat ik mij aanstel, maar ik ben zeer kritisch op mijzelf. Ik heb wel maat 38 of 40, maar, dat buikje vind ik geen gezicht, dus dat wordt niet getoond.
Wat anderen doen moeten ze zelf weten, als ik het maar niet hoef.

Maar, mijn schoondochters zijn allebei 18, en die dragen toch wel leuke rokken ook, als ze een rok dragen, tot over de knie en dan wijduitlopend, maar ze dragen meestal broeken, en die ene draagt ook wel zo'n kort geruite plooirokje, dat is dus niet mijn smaak......... maar dat zeg ik tegen haar niet.

cyrina
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyrina » 27 jun 2005 09:31

Smaken verschillen!!!!!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 27 jun 2005 11:21

cyrina schreef:Smaken verschillen!!!!!

Vind jij het mooi staan dan als je van die vetrolletjes ziet, bij zo'n kort truitje bij een vrouw die daar te dik voor is? Zoals ik bv?

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 27 jun 2005 11:22

Volgens mij gaat het topic hier niet echt over. Het is mi niet de bedoeling dat iedereen hier zijn of haar kledingstijl/smaak gaat vermelden toch?

Terug naar “Archief”