jas schreef:Marnix schreef:Een opmerking en een vraag voor jou Jas
1. Wat maakt het popmuziek en dus wereldse muziek? Puur de melodie? Dat is onzin, want dan was de muziek van het volk Israel in de tijd van de bijbel ook wereldse muziek. Het grote verschil zat hem juist in de inhoud. Dus een pop-melodie met teksten die over God gaan (is dus wat anders dan "werelds") is geen wereldse popmuziek.
2. Is het dus geoorloofd dat we als christenen moderne melodieen, invloeden uit muziek die niet vanuit een christelijke cultuur is ontstaan, overnemen en daarbij teksten tot eer van God schrijven... om die liederen vervolgens tot eer van Hem te zingen? Zo nee, waarom niet? Houdt God dan soms wel van orgels maar niet van drumstellen en gitaren?
Dat klopt.
ik citeer even psalm 150:
1 Hallelujah! Looft God in Zijn heiligdom; looft Hem in het uitspansel Zijner sterkte!
2 Looft Hem vanwege Zijn mogendheden; looft Hem naar de menigvuldigheid Zijner grootheid!
3
Looft Hem met geklank der bazuin; looft Hem met de luit en met de harp!
4 Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!
5 Looft Hem met hel klinkende cimbalen; looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid!
6 Alles, wat adem heeft, love den HEERE! Hallelujah!
Nu kom ik midden in deze discussie vallen, en ik heb geen zin om al het voorgaande te gaan lezen, het kan zijn dat ik nu dingen ga herhalen die al zijn gezegd, mijn excuses dan alvast daarvoor..
David (of wie deze psalm dan ook heeft gedicht) roept ons hier op om God te loven met de bazuin (geeft een rotherrie als je daar op blaast), de luit, de harp, de trommel (wat is het verschil met een drum?), de fluit, het snarenspel, het orgel (jaja, ook die) en cimbalen. Als God dan niet van gitaar (snarenspel) en drumstel (trommels) houdt, had deze psalm dan niet allang uit de canon verwijderd moeten worden? Dan zou deze psalm toch ronduit misleidend zijn!? Had David het dan ook fout!?
misschien heb ik je verkeerd begrepen, dat kan ook. Maar leg dan uit wat je wel bedoelde..