Alverzoening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 24 jun 2005 21:53

Collateral schreef:
Mapleleaf schreef:Triest, dat je Gods woord selectief leest.

Wie doet dat niet? Door niet in alverzoening te geloven loochen je 1 Tim. 2:4 dan wel het feit dat God alles werkt zoals Hij het wil.

Waar baseer jij nu je overtuiging op en waar haal jij die vandaan? Waar is dan het fundament van jouw "waarheid".

Ik baseer mijn overtuiging op mijn waarnemingen, die ik zo goed en logisch mogelijk probeer te ordenen. Dat de bijbel (volledig) de waarheid bevat is voor mij niet bewezen, dus ik neem die vooronderstelling dan ook niet in.

Dan wens ik je daar verder veel succes in en ik hoop dat er voor jouw in dit leven nog een dag komen mag dat je dat woord als de volledige waarheid neemt. Ik kan je aanraden het boekje "Het Arminiaanse geraamte" van Huntington te lezen.
Door Gods woord selectief te lezen ruk je alles uitelkaar en is het geen eenheid meer. Dan heeft het ook geen zin om Gods woord in de strijd tegen deze afschuwelijke dwaling te nemen.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 jun 2005 22:57

Mapleleaf schreef:Door Gods woord selectief te lezen ruk je alles uitelkaar en is het geen eenheid meer. Dan heeft het ook geen zin om Gods woord in de strijd tegen deze afschuwelijke dwaling te nemen.

Zoals ik al zei: je leest zelf de bijbel ook selectief. (Door niet in alverzoening te geloven loochen je 1 Tim. 2:4 dan wel het feit dat God alles werkt zoals Hij het wil.)

Maar hoe ik de bijbel lees is niet echt van belang in deze discussie, is het wel?

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 24 jun 2005 23:04

Collateral schreef:
Mapleleaf schreef:Door Gods woord selectief te lezen ruk je alles uitelkaar en is het geen eenheid meer. Dan heeft het ook geen zin om Gods woord in de strijd tegen deze afschuwelijke dwaling te nemen.

Zoals ik al zei: je leest zelf de bijbel ook selectief. (Door niet in alverzoening te geloven loochen je 1 Tim. 2:4 dan wel het feit dat God alles werkt zoals Hij het wil.)

Maar hoe ik de bijbel lees is niet echt van belang in deze discussie, is het wel?

Ik loochen niet die tekst maar lees hem in de context van het gehele woord van God.

Hoe jij Gods woord lees is zeer wel van belang. Want het zal onmogelijk zijn dat jij door Gods woord wordt overtuigt als jij dat verwerpt. En God werkt door middel van Zijn woord.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 jun 2005 23:49

Mapleleaf schreef:Ik loochen niet die tekst maar lees hem in de context van het gehele woord van God.

Je loochent die tekst wel. Als God wil dat iedereen zalig wordt, en Hij zorgt dat alles gaat zoals Hij het wil, dan betekent dat niet meer en niet minder dan dat iedereen zalig wordt. Zo niet, dan mag jij me uitleggen waar mijn gevolgtrekking niet klopt.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 27 jun 2005 07:20

Het is een pure paradox, het is namelijk geen tegenstrijdigheid want die kent de Bijbel niet.

Het lijkt soms wel zo, maar echter elke bedoeling zit wel iets. Dat God niet wil dat er iemand verloren gaat hoeft nog niet te betekenen dat er ook iemand verloren gaat. Dan lijken de teksten zich tegen elkaar uit te spelen, maar in geen geval is dat zo.

God geeft de mens een opdracht, en alles moet je nauwkeurig onderzoeken, en in contexten plaatsen voordat je je aan 1 tekst kunt vastklampen.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Alverzoening

Berichtdoor hijwel » 27 jun 2005 07:53

Gods wil is duidelijk, Hij wil dat er niemand verloren zal gaan. Gods wil is niet dat er maar weinigen in zullen gaan. Maar dit is meer de wetenschap die God heeft. Hij weet dat er veel mensen verloren zullen gaan omdat ze liever zelf hun weg gaan.

Ik snap je probleem.. Gods wil gebeurt volgens jou. Maar stel je nou eens de vraag gebeurt Gods wil? God wou dat wij hem vrijwillig zouden dienen. God wou geen robots. God wou mensen met een keuze. Gods wil was dat ze voor altijd in verbondenheid met Hem zouden leven. Maar ging Gods wil door? Gods wil ging wel door, wat Hij wou dat de mens vrij zou zijn. (eigen keuze). God wist dus waarschijnlijk dat de kans er in zit dat het fout zou gaan.

jou probleem is. God wil dat iedereen wordt behouden.. (waarom gebeurt het dan niet?) Waarom? omdat niet de verantwoordlijkheid bij God ligt maar de verantwoordelijk ligt bij ons.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Collateral

Berichtdoor Collateral » 27 jun 2005 12:32

frekje schreef:Dat God niet wil dat er iemand verloren gaat hoeft nog niet te betekenen dat er ook iemand verloren gaat.

Sterker: het betekent dat er daadwerkelijk niemand verloren zal gaan. Maar vermoedelijk bedoel je ipv 'iemand' 'niemand'? In dat geval loochen je het feit dat God alles werkt zoals Hij het wil.

God geeft de mens een opdracht, en alles moet je nauwkeurig onderzoeken, en in contexten plaatsen voordat je je aan 1 tekst kunt vastklampen.

Dus met een bepaalde context denk je rechte teksten krom te maken? Met welke context wil je het zo voorspiegelen dat Gods wil niet ten uitvoer zal komen? Genesis 6:5-7 bijvoorbeeld? In dat geval komt inderdaad het beeld naar voren van God als zijnde iemand die de zaken niet bepaald in de hand heeft. Dat lijkt me nogal onwenselijk, omdat je God daar mee tekort doet en omdat in dat geval jouw context andere door bijbelteksten gewoonweg keihard tegengesproken wordt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jun 2005 12:40

We hebben die discussie al eens gevoerd, maar met een simplistische optelsom van 1 Tim. 2:4 met bepaalde andere teksten en daarbij de rest van de Bijbel negerend, kom je niet tot een juist Bijbels beeld aangaande de vraag of God iedereen zalig maakt. Dat laatste staat nl. nergens in de Bijbel. Een nauwkeurige analyse van de vraag of je alverzoening op basis van 1 Tim. 2:4 kunt baseren is op deze plaats te vinden. Het antwoord is nee.

En breder wordt hier de leer van de alverzoening weerlegd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 27 jun 2005 13:42

hijwel schreef:Gods wil is duidelijk, Hij wil dat er niemand verloren zal gaan. Gods wil is niet dat er maar weinigen in zullen gaan. Maar dit is meer de wetenschap die God heeft. Hij weet dat er veel mensen verloren zullen gaan omdat ze liever zelf hun weg gaan.

Ik snap je probleem.. Gods wil gebeurt volgens jou. Maar stel je nou eens de vraag gebeurt Gods wil? God wou dat wij hem vrijwillig zouden dienen. God wou geen robots. God wou mensen met een keuze. Gods wil was dat ze voor altijd in verbondenheid met Hem zouden leven. Maar ging Gods wil door? Gods wil ging wel door, wat Hij wou dat de mens vrij zou zijn. (eigen keuze). God wist dus waarschijnlijk dat de kans er in zit dat het fout zou gaan.

jou probleem is. God wil dat iedereen wordt behouden.. (waarom gebeurt het dan niet?) Waarom? omdat niet de verantwoordlijkheid bij God ligt maar de verantwoordelijk ligt bij ons.

Aha, en wij verkwanselen die verantwoordelijkheid en dus mislukt Gods plan.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Ten eerste loochent dat denkbeeld hetgeen in Efeze 1:11 staat, namelijk dat God alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil. Nu stel ik mezelf de vraag: gebeurt Gods wil? En mijn antwoord is: waarom niet? Waarom zou alles uiteindelijk niet goed komen en God Alles worden in allen (1 Kor. 15:28)?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 27 jun 2005 13:56

elbert schreef:We hebben die discussie al eens gevoerd, ...

Klopt. Misschien kunnen we daar dan verder gaan, want in de door jou gegeven webpagina zie ik een aantal drogredeneringen voorbij komen die ik in die discussie allang weerlegd heb. Ik heb geen zin om in rondjes te gaan draaien, dus ga liever verder waar we gebleven waren. Er staan daar namelijk nog wat vragen voor je open...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 jun 2005 14:23

Aha, en wij verkwanselen die verantwoordelijkheid en dus mislukt Gods plan.

ja! (en nee) Jezus vestigd zijn hoop op zijn disipelen, maar wijst ook op de mogellijkheid (via God).

36 Toen Hij de scharen zag, werd Hij met ontferming over hen bewogen, daar zij voortgejaagd en afgemat waren, als schapen die geen herder hebben. 36 Toen hij de mensenmenigte zag, voelde hij medelijden met hen, omdat ze er uitgeput en hulpeloos uitzagen, als schapen zonder herder.
37 Toen zeide Hij tot zijn discipelen: De oogst is wel groot, maar arbeiders zijn er weinig. 37 Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders.
38 Bidt daarom de Heer van de oogst, dat Hij arbeiders uitzende in zijn oogst.

God op aarde ziet hier de mensen op aarde, hij is er bewogen over. En zegt tegen ons dat wij moeten bidden of God arbeiders wil zenden in Zijn oogst. Je ziet hier denk ik een aantal punten
- God vestigt zijn hoop op ons mensen
- God laat de mogelijkheid zie van ons mensen (bidden)
- arbeiders (mensen van vlees en bloed) moeten de oogst bij elkaar halen.

mijn conculusie:
- God wil ons gebruiken om de oogst binnen te halen
- God heeft ons mischien niet nodig, maar Hij wil gebruik van ons maken
- God legt de verantwoordelijkheid bij ons neer, wij moeten de wereld in
- Niet wij hoeven te getuigen, niet wij hoeven het te doen, maar God in ons in ons zal het doen.

Wat als dit dus niet gebeurt? Wat als wij niet bidden om arbeiders, wat als mensen zich niet geroepen voelen om de wereld in te gaan? Doet God het dan niet goed? Nee wij zijn de oorzaak er van dat Gods evangelie nog niet in elke hoek van de wereld te horen is!

kan je met me mee? :wink:

Daar ben ik het dus niet mee eens. Ten eerste loochent dat denkbeeld hetgeen in Efeze 1:11 staat, namelijk dat God alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil.

en wat als het nou de wil van God is om dat door mensen van vlees en bloed heen te doen?

Nu stel ik mezelf de vraag: gebeurt Gods wil? En mijn antwoord is: waarom niet? Waarom zou alles uiteindelijk niet goed komen en God Alles worden in allen.

deze vraag heb ik me vaak gesteld. Gebeurt Gods wil hier wel op aarde? God wil niet dat armoede is, God wil niet dat kinderen misbruikt worden, God wil niet dat er gestolen wordt, God wil geen ruzies.
Gebeurt Gods wil wel? ik bedoel wees eens eerlijk? God is goed, en uit God kan niks verkeerds komen. Hij is de bron van al het goed!
Als we werkelijk geloven in een goede God, die geen kwaat kan voorbrengen kunnen we ons afvragen wie heeft hier nou eigenlijk de macht op aarde? Wie heeft de touwtjes in handen.

ik heb hier een paar jaar mee gevochten, maar ik ben er achter gekomen dat God er IS in welke ellende we dan ook zitten. Immaneul (God met ons)!

1 ding weet ik zeker! God heeft de uiteindelijk macht, en in dat opzicht is Hij almachtig. Hij kan de strekker er uit trekken. God heeft in Jezus de overwinnen behaald, zijn mens teruggeeeist van de duivel. En dat er mensen zijn die liever in de handen blijven van de mensenmoordenaar snap ik nog steeds niet.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 27 jun 2005 14:36

Ik kan aardig met je mee, maar ik zie in jouw betoog niet echt argumenten tegen alverzoening. :)

Over de vraag of Gods wil gebeurt: ja dus. Zoals je zegt: God geeft ons een (of iig de illusie van een) vrije wil. We hebben dus een vrije keuze om goed of kwaad te doen. Heeft God daar een voorkeur in? Aan de ene kant: ja (Gods doel is het goede), en aan de andere kant: nee (God weet dat we er ook met een omweg kunnen komen en Hij heeft alle tijd - letterlijk :) ). God heeft dus vrede met wat we doen en alles wat we doen is volgens Zijn wil. Of we nu een omweg via het donker nemen of direct naar het licht lopen, het resultaat is hetzelfde: een totale overwinning van God op het kwaad - en niet een magere oogst, zoals vaak wordt geleerd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 jun 2005 14:51

Collateral schreef:Ik kan aardig met je mee, maar ik zie in jouw betoog niet echt argumenten tegen alverzoening. :)

Over de vraag of Gods wil gebeurt: ja dus. Zoals je zegt: God geeft ons een (of iig de illusie van een) vrije wil. We hebben dus een vrije keuze om goed of kwaad te doen. Heeft God daar een voorkeur in? Aan de ene kant: ja (Gods doel is het goede), en aan de andere kant: nee (God weet dat we er ook met een omweg kunnen komen en Hij heeft alle tijd - letterlijk :) ). God heeft dus vrede met wat we doen en alles wat we doen is volgens Zijn wil. Of we nu een omweg via het donker nemen of direct naar het licht lopen, het resultaat is hetzelfde: een totale overwinning van God op het kwaad - en niet een magere oogst, zoals vaak wordt geleerd.

als ik het goed lees, denk jij dat straks iedereen in de hemel komt?

zou je kort kunnen weergeven waarom jij dit bijbels gezien denkt?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jun 2005 14:54

Collateral schreef:
elbert schreef:We hebben die discussie al eens gevoerd, ...

Klopt. Misschien kunnen we daar dan verder gaan, want in de door jou gegeven webpagina zie ik een aantal drogredeneringen voorbij komen die ik in die discussie allang weerlegd heb. Ik heb geen zin om in rondjes te gaan draaien, dus ga liever verder waar we gebleven waren. Er staan daar namelijk nog wat vragen voor je open...

Als je goed gelezen hebt, heb ik al antwoord op die vragen gegeven. En bovendien ben ik van mening dat verschillende uitgangspunten (die we hebben) noodzakelijkerwijs tot verschillende conclusies moeten leiden. En dat doen ze ook inderdaad.
Met weerlegging heeft dat naar mijn bescheiden mening niet zoveel van doen. Uitgaande van de verschillende (onbewijsbare) vooronderstellingen komen we tot verschillende conclusies.

Jouw uitgangspunten/conclusies zijn:
A) iedereen wordt zalig
B) je zoekt daar een aantal bijbelteksten bij om A) te ondersteunen (bijv. 1 Tim. 2:4)
C) alle andere bijbelteksten die A) ontkennen worden genegeerd
D) de bijbelteksten die A) moeten ondersteunen worden gebruikt om twee gedachten weer te geven:
1. God heeft alleen een enkelvoudige wil. Ten diepste heeft die wil maar 1 aspekt, nl. dat die altijd uitgevoerd wordt. God wordt hiermee gereduceerd tot een non-valeur: alles wat er gebeurt is blijkbaar met Zijn wil in overeenstemming.
2. God wil dat iedereen zalig wordt
E) conclusie op basis van de twee gedachten uit D): iedereen wordt zalig

Een perfekte cirkelredenering, waarbij het resultaat van de redenatie bij voorbaat vast staat. Maar je zou het natuurlijk ook zonder de stappen B t/m D kunnen doen. :)

Mijn uitgangspunten/conclusies zijn de volgende:
- De gehele Bijbel is het Woord van God en alles wat in de Bijbel staat is geinspireerd door de Heilige Geest

De Bijbel vertelt ons over drie apekten van de wil van God:
A) Het bestuurlijke aspekt: God bestuurt alle dingen naar de raad van Zijn wil (dat is net iets anders dan dat Hij alle dingen zou besturen naar Zijn wil). Daarmee laat Hij de mogelijkheid tot zondigen dus open.
B) Het zedelijke aspekt: nl. God wil niet dat we zondigen en er volgt straf als we zondigen
C) Het genadige aspekt: nl. God wil de mens redden en genadig zijn

- de Bijbel vertelt ons dat we in zonden gevallen zijn. Dit is een keuze die de mens gemaakt heeft (en wat dus ook de verantwoordelijkheid van de mens is), en wat volgens A) dus mogelijk is.

Volgens B) zou God de mens dus moeten straffen.

Maar er is ook nog C). Om de mens te redden, heeft God Zijn Zoon gezonden, om de straf die op de mensheid rustte in plaats van die mensheid te ondergaan. Een Middelaar dus waardoor we de straf kunnen ontlopen. Maar degenen die niet via de Middelaar genade ontvangen, hebben nog steeds van doen met Gods zedelijke wil (B) en op hen blijft de toorn van God, de straf.

Mijn conclusie is: ofwel de mens gelooft in God en in Zijn Zoon en dan heeft hij/zij te maken met aspekt C) van Gods wil, ofwel de mens doet dat niet en dan heeft hij/zij te maken met aspekt B) van Gods wil.

De Bijbel geeft aan dat deze twee bestemmingen voor de mens reeel zijn en dat er onderscheid is tussen mensen. Ofwel eeuwig wel ofwel eeuwig wee. Of de mens nu te maken krijgt met aspekt B) of met aspekt C), het is alles in overeenstemming met aspekt A).

We kunnen verder argumenteren tot we een ons wegen (en dat deden we in het door jou genoemde topic ook bijna letterlijk :mrgreen:), de conclusies zullen er op basis van de uitgangspunten niet anders om zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 27 jun 2005 15:11

hijwel schreef:
Collateral schreef:Ik kan aardig met je mee, maar ik zie in jouw betoog niet echt argumenten tegen alverzoening. :)

als ik het goed lees, denk jij dat straks iedereen in de hemel komt?

zou je kort kunnen weergeven waarom jij dit bijbels gezien denkt?

Zoals gezegd: omdat het Gods wil is (o.a. 1 Tim. 2:4), en omdat Hij die wil ook ten uitvoer brengt (o.a. Efeze 1:11).

Terug naar “Archief”