Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 jun 2005 00:00

Doortje schreef:
jas schreef:
essieee schreef:
Je licht nu één dingetje eruit, maar het overgrote deel van dat boek is kommer en kwel.

Maar, o, zo reaalistisch!

Voor de één wel, voor de ander niet. Het is niet zo, dat je geen goede christen bent, als je ervaringen niet met de christenreis van bunyan overeenstemmen. Dat is gewoon kolder.

Maar het is toch wel gegrond op de bijbel? dus als het goed is staan er geen onbijbelse dingen in. Al snap ik niet goed waarom Christen dat pak nog op zn rug heeft als hij het poortje al door is, dat is toch niet bijbels? maar goed, dit is nogal offtopic

Maar vaak wel de beleving :oops:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 jun 2005 10:05

essieee schreef:
jas schreef:
essieee schreef:
Je licht nu één dingetje eruit, maar het overgrote deel van dat boek is kommer en kwel.

Voor de één wel, voor de ander niet. Het is niet zo, dat je geen goede christen bent, als je ervaringen niet met de christenreis van bunyan overeenstemmen. Dat is gewoon kolder.

Eens, maar gaat het vaak anders dan?

Het gevaar is dat mensen hun hele belevingswereld of die van anderen aan zo'n boek ophangen. Men laat dan a.h.w. dat boek een oordeel vellen over of iemand wel of geen ware christen is. Daar ben ik principieel op tegen omdat het onschriftuurlijk is. In de schrift staan ons nl. vele wegen van Christenen beschreven die zeer ver uiteenlopen. Daarom is dat boek de weg van een Christen, en niet van de Christen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 jun 2005 13:46

Ja helemaal mee eens Jas, de enige manier waarop je je 'bekering ' kan toetsen is aan God zelf en het Woord wat Hij ons gegeven heeft!

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 20 jun 2005 10:46

jas schreef:
Nathanael schreef:
jas schreef:(....)En kom nou niet met het zoetgevooisde thema dat Jezus voor dat alles geleden heeft, want in dat geval zou de hele wereld ook een andere geest uitademen dan hij nu doet. Als je ogen en oren open hebt, kun je dus constateren, dat Jezus niet voor alles en allen geleden heeft. Verlossing is en blijft dus een zaak die vooral op niveau van het individu beleefd wordt, maar in dit leven grotendeels overschaduwd wordt door allerlei kwade nasleep van de vervolmaking der zonde die uit alle kracht in de wereld woedt.(....)
Op Jezus zien is niet zoetgevooisd (niet dat je dat zegt); als je naar de wereld kijkt, heb je gelijk, als je naar Jezus kijkt niet. Daarom kijk ik naar Jezus Christus - daar kun je alleen blij van worden (zonder dat ik zeg dat verdriet niet bestaat).

Dan is de vraag dus: waar kijk je naar?

Waarom zegt Paulus: Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u. Twee keer! Wat betekend deze tekst voor jouw?
Die tekst betekent voor mij hetzelfde als voor Paulus. Maar dit is niet het enige wat Paulus zegt.
Nadat Paulus van alles heeft gezegd, laten we zeggen droeve en blijde dingen, zegt hij dit daaroverheen; blijkbaar kan het voorgaande deze opdracht niet wegnemen. Nu zou ik wel willen weten wat deze tekst voor jouw en Paulus (ik begrijp dat het voor julie beide hetzelfde is) beteket?
jas schreef:Het gevaar is dat mensen hun hele belevingswereld of die van anderen aan zo'n boek ophangen. Men laat dan a.h.w. dat boek een oordeel vellen over of iemand wel of geen ware christen is. Daar ben ik principieel op tegen omdat het onschriftuurlijk is. In de schrift staan ons nl. vele wegen van Christenen beschreven die zeer ver uiteenlopen. Daarom is dat boek de weg van een Christen, en niet van de Christen.
Precies! Het patroon van Geboorte, Wedergeboorte/Verlossing, aan het eind van het leven God ontmoeten is hetzelfde, maar de levensweg zelf niet.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 20 jun 2005 10:50

jas schreef:
essieee schreef:
jas schreef:
essieee schreef:

Eens, maar gaat het vaak anders dan?

Het gevaar is dat mensen hun hele belevingswereld of die van anderen aan zo'n boek ophangen. Men laat dan a.h.w. dat boek een oordeel vellen over of iemand wel of geen ware christen is. Daar ben ik principieel op tegen omdat het onschriftuurlijk is. In de schrift staan ons nl. vele wegen van Christenen beschreven die zeer ver uiteenlopen. Daarom is dat boek de weg van een Christen, en niet van de Christen.

Ben ik het helemaal mee eens. Ik heb hier namelijk best moeite mee gehad in het verleden. Ik ging mezelf vergelijken en kwam tot de conclusie dat ik dan vast geen christen was, omdat ik al die dingen niet zo letterlijk beleefd had.
Idd, het gaat om het woord, niet om boeken daarnaast.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 jun 2005 10:31

Lichtzwaard schreef:

Is het kerkbesef zo zo klein geworden dat men niet meer weet wat heilig is,dat de Heilige Kerkdienst verworden is tot een religieus gezellig uurtje.

Heilige Kerkdienst? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Het kan zijn dat ik wat mis, maar ik kom dit absoluut niet tegen in de bijbel.

Quote:

En dat de Litrurgie een Heilige Liturgie is.

Hoezo heilige liturgie? Moeten wij de door God gegeven procedures omtrent de tempeldienst invoeren in de kerk? De kerk is slechts een gebedshuis i.t.t. de tempel, wat het huis van God was.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 10:46

Sabra schreef:Lichtzwaard schreef:

Is het kerkbesef zo zo klein geworden dat men niet meer weet wat heilig is,dat de Heilige Kerkdienst verworden is tot een religieus gezellig uurtje.

Heilige Kerkdienst? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Het kan zijn dat ik wat mis, maar ik kom dit absoluut niet tegen in de bijbel.

Quote:

En dat de Litrurgie een Heilige Liturgie is.

Hoezo heilige liturgie? Moeten wij de door God gegeven procedures omtrent de tempeldienst invoeren in de kerk? De kerk is slechts een gebedshuis i.t.t. de tempel, wat het huis van God was.

Wat die heiligheid betreft ben ik het zeker met jou eens. Wat de tempel betreft niet. Als het goed is, (maar dat besef ontbreekt bij de meesten tegenwoordig) is de kerk ook het huis van God.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2005 15:31

Ontbreekt dat gevoel bij veel mensen?

Ik vraag het me af.

Ik denk alleen dat mensen zelf "tempelvoorschriften" gaan instellen, gebaseerd op hun eigen cultuur... en zo voor God gaan bepalen wat Hij eerbiedig vindt en niet.... en anderen op basis van die eigen Huisregels gaan veroordelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 jun 2005 19:29

jas schreef:Als het goed is, (maar dat besef ontbreekt bij de meesten tegenwoordig) is de kerk ook het huis van God.

Ja, alles is van de Heere. De aarde is des Heeren, mitsgader haar volheid. Toch moet je denk ik een kerk niet vergelijken met de tempel in het Oude Testament. Paulus schrijft ergens dat we ons lichaam kunnen vergelijken met de tempel. want zoals vroeger de Heere in de tempel woonde, woont Hij sinds pinksteren in het hart van de gelovigen.
In de roomse en orthodoxe kerken worden de gebouwen nog ingewijd door -ik dacht- de bisschop. Daar heeft het gebouw dus een speciale status. In de gereformeerde -en naar ik meen ook bijbelse- traditie doet het gebouw er niet toe, zelfs een huiskamer of een gymzaal volstaat. Waar twee of drie in Mijn Naam bijeen zijn, daar draait het om, denk ik.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 jun 2005 19:39

En dat bedoel ik met het feit dat er wat veranderd is ten opzichte van het oude testament en dus de tempeldienst. En dat het niet zo is dat de kerkdiensten in plaats van de tempeldiensten zijn of vergelijkbaar. Er is namelijk in tussentijd heeeel veel veranderd.
Maar ik zie dat dit meer te maken had bij het besprokene bij de topic over opwekkingsliederen. Sorry, even op de foute plaats..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 20:54

Maja de Bij schreef:
jas schreef:Als het goed is, (maar dat besef ontbreekt bij de meesten tegenwoordig) is de kerk ook het huis van God.

Ja, alles is van de Heere. De aarde is des Heeren, mitsgader haar volheid. Toch moet je denk ik een kerk niet vergelijken met de tempel in het Oude Testament. Paulus schrijft ergens dat we ons lichaam kunnen vergelijken met de tempel. want zoals vroeger de Heere in de tempel woonde, woont Hij sinds pinksteren in het hart van de gelovigen.
In de roomse en orthodoxe kerken worden de gebouwen nog ingewijd door -ik dacht- de bisschop. Daar heeft het gebouw dus een speciale status. In de gereformeerde -en naar ik meen ook bijbelse- traditie doet het gebouw er niet toe, zelfs een huiskamer of een gymzaal volstaat. Waar twee of drie in Mijn Naam bijeen zijn, daar draait het om, denk ik.

Dat klopt op zich wel. Maar aangezien we gewoon zijn die vergadering in een kerk te houden, wordt dat dan toch het huis van God genoemd. Zo heb ik het althans altijd voor goed gereformeerd geleerd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 20:55

naomi schreef:En dat bedoel ik met het feit dat er wat veranderd is ten opzichte van het oude testament en dus de tempeldienst. En dat het niet zo is dat de kerkdiensten in plaats van de tempeldiensten zijn of vergelijkbaar. Er is namelijk in tussentijd heeeel veel veranderd.
Maar ik zie dat dit meer te maken had bij het besprokene bij de topic over opwekkingsliederen. Sorry, even op de foute plaats..

Nou nee, dat doet aan de (on)toelaatbaarheid van opwekkingsliederen niets toe of af. Sorry, even op de foute plaats.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 jun 2005 14:39

jas schreef:
Maja de Bij schreef:

Dat klopt op zich wel. Maar aangezien we gewoon zijn die vergadering in een kerk te houden, wordt dat dan toch het huis van God genoemd. Zo heb ik het althans altijd voor goed gereformeerd geleerd.

Tja, zo kan bij deze term vanalles passen. Het kan op iemand individueel van toepassing zijn... ons lichaam is een tempel van de Heilige Geest. Ook kan je het op de kerk betrekken omdat daar christenen samenkomen.... en je kan het vervolgens ook nog breder gaan betrekken, dus over kerkmuren heen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 25 jun 2005 14:27

Over kerkmuren heen zien zou voor velen heel gezond zijn.

Door inzicht te hebben in een andere kerktraditie leer je je eigen kerktraditie des te meer waarderen .

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 25 jun 2005 14:28

tja of je gaat over naar n andere kerk :wink:
just below my skin I'm screaming

Terug naar “Archief”