Wat als....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 13:50

Elladan schreef:
hijwel schreef:hier wordt ik boos om!!!! :frown: Hoe druf jij de opdracht om je deuren op te zetten voor God te ontkrachten? Hoe durf jij de opdracht om je deur van je hart open te zetten een dwaalspoor te noemen? Jezus zegt dit zelf!! Ik snap echt niet dat waar je het lef vandaan haalt of Jezus tegen te spreken.

Als je je hart niet open KAN zetten is die hele opdracht toch zinloos?
Als ik jou (met aan Jezus' vergelijkbare autoriteit) de opdracht zou geven om de eeuwigheid te begrijpen KAN dat toch net zo goed niet?
Jas geeft alleen maar aan dat je jezelf voor de gek kan houden. Net als je jezelf voor de gek kan houden door continu te herhalen dat je heilig leeft bijvoorbeeld... of noem maar op.

Niks of niemand mag iemand tegen te houden om naar Jezus te gaan. Niemand mag de opdracht om Hem te volgen ontrachten, er mag niemand zijn die de oproep van bererking ontkracht.. Ik wordt hier boos om, als God, Jezus, Paulus, Petrus, Jacobus, Jozua de opdracht doet om te geloven. (om Zijn woorden voor waar aan te nemen) hoe durf jij dan deze waarheid te ontkrachten?

Niks of niemand zou iemand KUNNEN tegenhouden om naar Jezus te gaan.
Wat is dat voor Godslastering om te beweren dat Jas of wie dan ook Gods almacht kan tarten? Een voorwaar onheilige opmerking.

Onze vriend heeft duidelijk een probleem met het openen van zijn hart wat dat dan ook mag wezen. Dan is het eerder een belachelijke iteratie die schade doet dan dat berusting beschadigt. Het is toch onzin als jij niet kan vliegen, dat ik tegen jou blijf zeggen dat je opdracht hebt te vliegen, en dus moet je vliegen, WAT? beweer je dat je niet kan vliegen? IEDEREEN kan vliegen dus jij ook. En NU ga je vliegen... Dat slaat natuurlijk ook weer nergens op en beschadigt dat beetje vertrouwen dat onze vriend heeft nog meer. Schandelijk om dus zó te blijven wijzen op het doen van iets wat hij niet KAN.

jezus zegt: volg mij! kom tot mij! bekeer je! open de duren van je hart! geloof in mij! verlaat alles en volg mij! Wie zijn wij om niet de zelfde opdracht te geven

Je mist de autoriteit van Jezus. Jammer voor je.
Bovendien zal Christus GEEN onmogelijke opdracht geven. Zal hij jou houden aan het feit dat je geen kinderen krijgt? "Gaat heen en vermenigvuldigt u!" Da's lekker voor onvruchtbare mensen?!

Bovendien is dat 'open de deuren van je hart' een neo-christelijke opmerking en feitelijk belachelijk, omdat mijn hart geen deuren heeft. Mijn gevoels-'hart' is gewóón en logischerwijs open zonder enige deuren, en mijn échte hart heeft kleppen die in de verste verte niet eens op deuren lijken.

Jij begrijpt precies wat ik bedoel. Hijwel bedoelt het goed, hij wil door zijn betoog mensen binnensluiten, maar het effect is juist dat mensen zich daardoor buitengesloten zegt. Je zult idd net als jostitosti dat gevoel maar niet hebben, dan ga je jezelf toch zitten beduvelen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 13:54

Laten we wat ijsblokjes nemen. Het is te warm hiervoor.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 23 jun 2005 13:56

jas schreef:
Mapleleaf schreef:
jas schreef:God bereid een mens voor op dat grote werk wat Hij aan en in hen gaat verrichten. Want vergis je niet, de wedergeboorte is een krachtiger daad van God dan de hele schepping. In de schepping kon de mens niet tegenwerken, maar in de herschepping staat de mens het werk van God aleen maar tegen. Daartoe moet hij gewillig gemaakt worden. En die mens denkt en voelt vaak wel bij zichzelf dat hij gewillig is om God te dienen en Jezus als Verlosser aan te nemen. Maar in eerste aanleg is de mens geneigd, ook in dezen, zichzelf te bedriegen. Hij moet in een oprechte zondaarsgestalte gebracht worden om wedergeboren te worden. En het punt is nu net, dat wij onszelf eerst gelovig willen maken, en dan met dat geloof tot God gaan. Maar zo kan God niets met ons beginnen. Al het eigenwerk moet sneuvelen voor men verenigd kan worden met Christus.

Is genade dan niet onwederstandelijk?

Beweer ik dan dat dat niet zo is? Dat zegt toch niets over het werk wat God aan een zondaar doet?

Ik begrijp dat je dit niet bedoeld, maar in je antwoord komt naar voren dat het tegenwerken van Gods werk door een mens invloed heeft op Gods Almacht. In Hem is geen mate van kracht. Hij is de Almachtige.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 13:59

Mapleleaf schreef:
jas schreef:
Mapleleaf schreef:
jas schreef:God bereid een mens voor op dat grote werk wat Hij aan en in hen gaat verrichten. Want vergis je niet, de wedergeboorte is een krachtiger daad van God dan de hele schepping. In de schepping kon de mens niet tegenwerken, maar in de herschepping staat de mens het werk van God aleen maar tegen. Daartoe moet hij gewillig gemaakt worden. En die mens denkt en voelt vaak wel bij zichzelf dat hij gewillig is om God te dienen en Jezus als Verlosser aan te nemen. Maar in eerste aanleg is de mens geneigd, ook in dezen, zichzelf te bedriegen. Hij moet in een oprechte zondaarsgestalte gebracht worden om wedergeboren te worden. En het punt is nu net, dat wij onszelf eerst gelovig willen maken, en dan met dat geloof tot God gaan. Maar zo kan God niets met ons beginnen. Al het eigenwerk moet sneuvelen voor men verenigd kan worden met Christus.

Is genade dan niet onwederstandelijk?

Beweer ik dan dat dat niet zo is? Dat zegt toch niets over het werk wat God aan een zondaar doet?

Ik begrijp dat je dit niet bedoeld, maar in je antwoord komt naar voren dat het tegenwerken van Gods werk door een mens invloed heeft op Gods Almacht. In Hem is geen mate van kracht. Hij is de Almachtige.

Dat is ook zo. En de mens is dan ook geen partij voor God, want wie zal Zijn wil wederstaan. Maar dat neemt niet weg dat een mens toch tegenwerkt. Uiteindelijk wordt hij natuurlijk door God overwonnen.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 23 jun 2005 14:02

Hijwel, geloof jij dat een mens in staat is om uitzich zelf in Jezus te geloven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 14:09

jas schreef:als je uitgeraasd bent:
ik ontken die opdracht niet. Ik zeg alleen dat geen mens dat van zichzelf kan en wil.

jij zegt dat ik hem op een dwaalspoor breng.. Ik wijs hem alleen de weg hoe Jezus in zijn hart kan komen. Door ons hart open te doen..

er staat nergens in de bijbel. Geloof in de heere jezus (maar je kan het niet) en je zult gehouden worden.. Volg mij (maar je kunt het toch niet). bekeer je (maar pas op God moet je bekeren)

Dit is een onbijbelse waarheid.. Pas naar dat je bekeert hebt, pas naardat je tot geloof bent gekomen mag je leren dat. Het Gods trekkende liefde was. Pas dan zal je zien dat het geloof een gave van God is opdat niemand zal roemen.. Deze waarheid moet je nooit achter de opdracht plakken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 14:22

Mapleleaf schreef:Hijwel, geloof jij dat een mens in staat is om uitzich zelf in Jezus te geloven.

nee, maar dit hoort nooit in de opdracht te staan.

ik quote even
er staat nergens in de bijbel.
Geloof in de heere jezus (maar je kan het niet) en je zult behouden worden..
Volg mij (maar je kunt het toch niet).
bekeer je (maar pas op God moet je bekeren)

Zoals ik in mijn vorige post schreef. Pas naar dat we ons vertrouwen op God hebben gesteld zullen we tot de erkentenis komen dat God dit in ons heeft gewerkt. Er staan volgens mij een stuk of 3 teksten in de bijbel waarin wordt gezegd dat geloof een gave van God is. Als het noodzakelijk zou zijn om eerst te weten dat we "vanuit onzelf" niet kunnen geloven zou deze tekst wel achter de opdracht staan.. God geeft ons de opdracht, en in de bijbel zie je dat mensen gehoorzamen aan deze opdracht.. Ze hadden geen moeite met: "maar ik kan het toch niet... enz" nee! "zij terstond hun netten verlatende volgde Hem!" Niks wijst er op dat ze eerst de bijbelse waarheid te pakken hadden van "vanuit mij zelf haat ik God"

God werkt in ons het verlangen, het verlangen om in Jezus te geloven. Wij krijgen de kracht op het moment dat God ons de opdracht geeft om te geloven.. God geeft ons echt geen opdracht zodat wij er achter komen dat wij het niet kunnen.. Dat zie je allen in refomatorische kerken waarin die 3 teksten worden benadruk dat wij vanuit onszelf niet kunnen geloven.. Kijk eens naar verstandelijke gehandicapten, zij geloven gewoon simpel. Ja wie niet wordt gelijk een kind zal het koningrkijk van God niet binnen gaan!

dus de Geest doet ons geloven, Gods liefde trekt ons.. Maar wij kunnen in God geloven. Waarom? (ja de meeste mensen vragen zich dat niet af) maar dat is omdat God ons die gave geeft opdat niemand roeme[/i]

Elladan ik wil wel reageren op je reactie, maar mischien geven deze reactie al wat gesprekstof

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 jun 2005 14:27

AMEN Hijwel.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 23 jun 2005 14:34

maar goed nu kan ik nog steeds niet vliegen.....
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 23 jun 2005 14:35

Toch handel jij onverstandig door jostitosti te zeggen dat hij dat geloof bezit en hij een kind Gods is. Paulus schrijft in een van zijn brieven. Legt niemand haastiglijk de handen op.
Een bekommerde, zoekende ziel heeft er meer aan dat je hem of haar wijst op de enige weg tot de zaligheid, namelijk die enige Weg, Waarheid en Leven met bevel van bekering en geloof.
Zo hebben wij te handelen. Niet de hemel of de hel in praten.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 23 jun 2005 14:39

Mapleleaf schreef:Toch handel jij onverstandig door jostitosti te zeggen dat hij dat geloof bezit en hij een kind Gods is. Paulus schrijft in een van zijn brieven. Legt niemand haastiglijk de handen op.
Een bekommerde, zoekende ziel heeft er meer aan dat je hem of haar wijst op de enige weg tot de zaligheid, namelijk die enige Weg, Waarheid en Leven met bevel van bekering en geloof.

dat deed hijwel niet. Hij zei alleen dat als het zo is dat jostitosti zijn hart geopend had, enz. dat hij dan het geloof zou moeten bezitten, enz. Maar gezien het feit dat jostitosti niet gelooft, zullen we er vanuit moeten gaan dat z'n hart nog dicht zit, wat dat dan ook moge betekenen. ;)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 14:45

jostitosti schreef:maar goed nu kan ik nog steeds niet vliegen.....

:mrgreen: :wink:

ik heb nog wel een goeie stelling voor je ( nieuw topic?)

"kan je in Jezus gaan geloven, als je er niet eens van overtuigt bent dat de bijbel waar is?"

zelf denk ik dat dit wel een rol moet spelen, maar je hoeft denk ik nog niet alles te kunnen geloven.. (ik zelf heb ook nog aan dingen getwijveld, verhoord God wel altijd? Is God wel almachtig?)

wat zou je graag willen? ik bedoel we willen je wel helpen de weg te wijzen om te vliegen, maar heb je daar behoefte aan?

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 23 jun 2005 14:47

Airke schreef:
Mapleleaf schreef:Toch handel jij onverstandig door jostitosti te zeggen dat hij dat geloof bezit en hij een kind Gods is. Paulus schrijft in een van zijn brieven. Legt niemand haastiglijk de handen op.

dat deed hijwel niet. Hij zei alleen dat als het zo is dat jostitosti zijn hart geopend had, enz. dat hij dan het geloof zou moeten bezitten, enz. Maar gezien het feit dat jostitosti niet gelooft, zullen we er vanuit moeten gaan dat z'n hart nog dicht zit, wat dat dan ook moge betekenen. ;)

Juist dat zij hij en dat vond ik niet verstandig.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 14:53

zeg ik dus niet (zoals Airke al quote (bedankt Airke :wink: ))
Op basis van openbaring 3: laatste vers mag je zeggen dat Jezus is binnen gekomen als je je hart echt hebt geopent. Geen mitsen of maren, want Jezus zegt dat het zal gebeuren. Zal hij zijn belofte niet nakomen?

Of tosti zijn hart open is, en Jezus binnen is gekomen weet ik niet. Als Jezus niet in zijn hart is, dan zitten ze deuren nog dicht. Jezus zal er iig niet voor blijven staan, als de deuren open staan. Want Hij zal binnen komen.

maar nu mijn vraag aan jou..
"ben je het met mijn post op jou reactie eens?"

Ik heb hier jaren mee gevochten, ben door dominees in de goot gegooit en door God weer opgeraapt, jaren op de drempel van het koningrkijk van God gestaan maar niet binnen durfen te gaan. Tot dat ik deze bijbelse waarheid, waarheid voor mij werdt. En als dit geen waarheid zou zijn mag je mij op de stapel bij de ongelovigen gooien.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 jun 2005 14:56

Joh 6:37 .......en wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

Terug naar “Archief”