Wat als....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 12:38

hijwel schreef:
jas schreef:Er valt met jou niet te discussiëren. Je verwerpt gewoon valide argumenten of geeft er een zodanige wending aan dat het jou goed uitkomt. Ik zou zeggen: Fijne voortzetting.

sorry jas, maar ik verdraai niks.

ik geef duidelijk aan wat de bijbel zegt over: hoe wij kunnen weten of Jezus in iemand hart is gekomen..

Ja en zoals jij het zegt klopt het niet.

hijwel schreef:ach ja wie ore heeft die hore :wink:

Precies.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 12:42

Bharat schreef:
jas schreef:
jostitosti schreef:je kan niet iets volgen waar je niet (volledig) in gelooft toch?

In de 1e plaats moet je je niet op een dwaalspoor laten brengen door arminianen zoals Hijwel. Want dat kan wel eens erg frustrerend voor je worden. Je wordt nl. nu al geconfronteerd met hoe het werkelijk in elkaar zit, nl. dat je Hem niet kunt volgen, dat je de deur van je hart niet voor Hem open kunt zetten. Dat gevoel kun je overrulen maar dat is levensgevaarlijk. Je zult dan op den duur idd gaan geloven dat je de deur voor Jezus hebt opengezet terwijl het niet waar is. Dan bedrieg je jezelf. Wat je moet doen is je onmacht bij God neerleggen. Hem belijden dat je onmacht ook je schuld is. Dat het ontbreken van berouw ook een gevolg is van je geestelijke doodstaat. Zeg Hem dat je van Hem een Godswonder verwacht, dat je opgewekt moet worden uit de dood. Maar buig ook onder Zijn recht, want Hij is rechtvaardig in Zijn oordelen. Vraag of Hij je harde hart wil verbreken met de hamerslag van het Evangelie. Je moet niet ophouden met Hem om dit alles te vragen. De Heere Jezus vergelijkt Zijn Vader wel met een onrechtvaardige rechter zelfs. En zelfs die doet op den duur recht om van het gezeur af te zijn. Denk je dan dat God, de Rechter van hemel en aarde niet naar jou zal horen?

Jas, je slaat de plank volledig mis. Wanneer jij een stap richting God zet, zet Hij er honderd richting jou. Zolang jij niets doet, wacht Hij rustig af.
God een rechter? Ach nee lieve Jas, wat maak je God weer menselijk. God staat boven dit alles en is tegerlijkertijd aanwezig in alles.

Hij die geen liefde kent, kent God niet. Leef in Liefde.

Gen. 18:25; "zou de Rechter der ganse aarde geen recht doen?"

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 13:01

wat en hoe klopt het niet? Ik heb nog nooit van mijn leven meegemaakt dat jij ook maar iets van jou waarheid inleverd. Denk je echt dat je alle waarheid in pacht hebt? Ik wil graag bijbelse argumenten horen waarom ik het fout heb. Ik heb duidelijk aan proberen te geven hoe de bijbel er over spreekt maar jij hebt waarschijnlijk een andere bijbelse waarheid. Als je het forum doorleest heb ik vaak mijn ongelijk toe gegeven, als je naar reactie van een paar jaar geleden kijkt van mij heb ik op heel veel punten heel anders gedacht..

Ik wil verandert worden door de waarheid, en niet door dogmatiek, kerkleer en bijbelteksjes uit zijn verband gerukt..

Als jij het vaste voornemen in je hart hebt om je eigen waarheid te houden, dan doe je dat maar.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 13:10

jas schreef:In de 1e plaats moet je je niet op een dwaalspoor laten brengen door arminianen zoals Hijwel. Want dat kan wel eens erg frustrerend voor je worden. Je wordt nl. nu al geconfronteerd met hoe het werkelijk in elkaar zit, nl. dat je Hem niet kunt volgen, dat je de deur van je hart niet voor Hem open kunt zetten. Dat gevoel kun je overrulen maar dat is levensgevaarlijk. Je zult dan op den duur idd gaan geloven dat je de deur voor Jezus hebt opengezet terwijl het niet waar is. Dan bedrieg je jezelf. Wat je moet doen is je onmacht bij God neerleggen. Hem belijden dat je onmacht ook je schuld is. Dat het ontbreken van berouw ook een gevolg is van je geestelijke doodstaat. Zeg Hem dat je van Hem een Godswonder verwacht, dat je opgewekt moet worden uit de dood. Maar buig ook onder Zijn recht, want Hij is rechtvaardig in Zijn oordelen. Vraag of Hij je harde hart wil verbreken met de hamerslag van het Evangelie. Je moet niet ophouden met Hem om dit alles te vragen. De Heere Jezus vergelijkt Zijn Vader wel met een onrechtvaardige rechter zelfs. En zelfs die doet op den duur recht om van het gezeur af te zijn. Denk je dan dat God, de Rechter van hemel en aarde niet naar jou zal horen?

hier wordt ik boos om!!!! :frown: Hoe druf jij de opdracht om je deuren op te zetten voor God te ontkrachten? Hoe durf jij de opdracht om je deur van je hart open te zetten een dwaalspoor te noemen? Jezus zegt dit zelf!! Ik snap echt niet dat waar je het lef vandaan haalt of Jezus tegen te spreken.

Niks of niemand mag iemand tegen te houden om naar Jezus te gaan. Niemand mag de opdracht om Hem te volgen ontrachten, er mag niemand zijn die de oproep van bererking ontkracht.. Ik wordt hier boos om, als God, Jezus, Paulus, Petrus, Jacobus, Jozua de opdracht doet om te geloven. (om Zijn woorden voor waar aan te nemen) hoe durf jij dan deze waarheid te ontkrachten?

jezus zegt: volg mij! kom tot mij! bekeer je! open de duren van je hart! geloof in mij! verlaat alles en volg mij! Wie zijn wij om niet de zelfde opdracht te geven

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 13:13

ik prijs niemand de hemel in maar ik zou graag willen dat iedereen tot erkentenis van de waarheid komt! Dat iedereen die keuze maakt om Jezus heel zijn leven te gaan volgen..
En ik weet dat consecenties met zich mee zal brengen. Maar als Gods liefde in je hart is beland, heb je er alles maar dan ook alles er voor over om God volkomen te gaan dienen!

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 23 jun 2005 13:17

jas schreef:
Mapleleaf schreef:zondebesef is geen voorwaarde voor genade maar een onderdeel daarvan

Ja, lees asjeblieft beter voor je reageert. Dat heb ik ook nergens beweerd. Ik zeg niet dat het aan de vereniging met Jezus voorafgaat als voorwaarde. Ik zeg dat het ermee gepaard gaat, wanneer Hij het hart van een zondaar binnenkomt.

Sorry Jas, ik had het niet tegen jouw want ik weet dat ook niet beweerd. Ik sprak meer in het algemeen om aan te geven dat het zowel geen voorwaarde als dat genade niet alleen bestaat uit christuskennis.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 23 jun 2005 13:28

hijwel schreef:
jostitosti schreef:ik wil ervan overtuigt zijn dat de Bijbel waar is zodat ik me er ook volledig aan kan geven....

dat is nu dus niet zo...

waarom zou je dat willen?

dan weet ik of ik het aan kan hangen of niet
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 23 jun 2005 13:36

jas schreef:God bereid een mens voor op dat grote werk wat Hij aan en in hen gaat verrichten. Want vergis je niet, de wedergeboorte is een krachtiger daad van God dan de hele schepping. In de schepping kon de mens niet tegenwerken, maar in de herschepping staat de mens het werk van God aleen maar tegen. Daartoe moet hij gewillig gemaakt worden. En die mens denkt en voelt vaak wel bij zichzelf dat hij gewillig is om God te dienen en Jezus als Verlosser aan te nemen. Maar in eerste aanleg is de mens geneigd, ook in dezen, zichzelf te bedriegen. Hij moet in een oprechte zondaarsgestalte gebracht worden om wedergeboren te worden. En het punt is nu net, dat wij onszelf eerst gelovig willen maken, en dan met dat geloof tot God gaan. Maar zo kan God niets met ons beginnen. Al het eigenwerk moet sneuvelen voor men verenigd kan worden met Christus.

Is genade dan niet onwederstandelijk?

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 23 jun 2005 13:39

hijwel schreef:hier wordt ik boos om!!!! :frown: Hoe druf jij de opdracht om je deuren op te zetten voor God te ontkrachten? Hoe durf jij de opdracht om je deur van je hart open te zetten een dwaalspoor te noemen? Jezus zegt dit zelf!! Ik snap echt niet dat waar je het lef vandaan haalt of Jezus tegen te spreken.

Als je je hart niet open KAN zetten is die hele opdracht toch zinloos?
Als ik jou (met aan Jezus' vergelijkbare autoriteit) de opdracht zou geven om de eeuwigheid te begrijpen KAN dat toch net zo goed niet?
Jas geeft alleen maar aan dat je jezelf voor de gek kan houden. Net als je jezelf voor de gek kan houden door continu te herhalen dat je heilig leeft bijvoorbeeld... of noem maar op.

Niks of niemand mag iemand tegen te houden om naar Jezus te gaan. Niemand mag de opdracht om Hem te volgen ontrachten, er mag niemand zijn die de oproep van bererking ontkracht.. Ik wordt hier boos om, als God, Jezus, Paulus, Petrus, Jacobus, Jozua de opdracht doet om te geloven. (om Zijn woorden voor waar aan te nemen) hoe durf jij dan deze waarheid te ontkrachten?

Niks of niemand zou iemand KUNNEN tegenhouden om naar Jezus te gaan.
Wat is dat voor Godslastering om te beweren dat Jas of wie dan ook Gods almacht kan tarten? Een voorwaar onheilige opmerking.

Onze vriend heeft duidelijk een probleem met het openen van zijn hart wat dat dan ook mag wezen. Dan is het eerder een belachelijke iteratie die schade doet dan dat berusting beschadigt. Het is toch onzin als jij niet kan vliegen, dat ik tegen jou blijf zeggen dat je opdracht hebt te vliegen, en dus moet je vliegen, WAT? beweer je dat je niet kan vliegen? IEDEREEN kan vliegen dus jij ook. En NU ga je vliegen... Dat slaat natuurlijk ook weer nergens op en beschadigt dat beetje vertrouwen dat onze vriend heeft nog meer. Schandelijk om dus zó te blijven wijzen op het doen van iets wat hij niet KAN.

jezus zegt: volg mij! kom tot mij! bekeer je! open de duren van je hart! geloof in mij! verlaat alles en volg mij! Wie zijn wij om niet de zelfde opdracht te geven

Je mist de autoriteit van Jezus. Jammer voor je.
Bovendien zal Christus GEEN onmogelijke opdracht geven. Zal hij jou houden aan het feit dat je geen kinderen krijgt? "Gaat heen en vermenigvuldigt u!" Da's lekker voor onvruchtbare mensen?!

Bovendien is dat 'open de deuren van je hart' een neo-christelijke opmerking en feitelijk belachelijk, omdat mijn hart geen deuren heeft. Mijn gevoels-'hart' is gewóón en logischerwijs open zonder enige deuren, en mijn échte hart heeft kleppen die in de verste verte niet eens op deuren lijken.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 23 jun 2005 13:41

Mapleleaf schreef:Is genade dan niet onwederstandelijk?

Wat is 'onwederstandelijk'? Ik ken geen normaal woordenboek waar dat in staat, en enige uitleg is dus ERG prettig.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 13:42

hijwel schreef:

wat en hoe klopt het niet? Ik heb nog nooit van mijn leven meegemaakt dat jij ook maar iets van jou waarheid inleverd. Denk je echt dat je alle waarheid in pacht hebt? Ik wil graag bijbelse argumenten horen waarom ik het fout heb.

En die heb ik volop gegeven maar daar doe je niks mee, of je draait het zo om dat het jou goed uitkomt.
hijwel schreef:Ik heb duidelijk aan proberen te geven hoe de bijbel er over spreekt maar jij hebt waarschijnlijk een andere bijbelse waarheid. Als je het forum doorleest heb ik vaak mijn ongelijk toe gegeven, als je naar reactie van een paar jaar geleden kijkt van mij heb ik op heel veel punten heel anders gedacht..

Ik wil verandert worden door de waarheid, en niet door dogmatiek, kerkleer en bijbelteksjes uit zijn verband gerukt..

ja dat is wat je zelf doet. je geeft een geheel eigen invulling aan de Bijbel. Dat mag je van mij hoor, maar verwacht dan niet dat ik het daarmee eens ben. Jezus aannemen en ontbreken van berouw of schaamte is onmogelijk. Als je dat toch wilt volhouden ben je onbijbels bezig.
hijwel schreef:Als jij het vaste voornemen in je hart hebt om je eigen waarheid te houden, dan doe je dat maar.

Het gaat mij om de Bijbel, en dan niet om de eenzijdige belichting die jij voor staat. En ik geloof ook best dat je het allemaal goed bedoelt, maar we discussiëren niet over goede bedoelingen.
De beul bedoelde het ook goed toen hij tegen de man op het schavot zei; ik doe je ff een zwart doekje om, dan sta je niet zo tegen de zon in te kijken.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 23 jun 2005 13:43

Elladan schreef:

Wat is 'onwederstandelijk'? Ik ken geen normaal woordenboek waar dat in staat, en enige uitleg is dus ERG prettig.

Dat is: Niet te weer staan. Net zoals jij een aardbeving niet kan tegen houden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 13:45

Mapleleaf schreef:
jas schreef:God bereid een mens voor op dat grote werk wat Hij aan en in hen gaat verrichten. Want vergis je niet, de wedergeboorte is een krachtiger daad van God dan de hele schepping. In de schepping kon de mens niet tegenwerken, maar in de herschepping staat de mens het werk van God aleen maar tegen. Daartoe moet hij gewillig gemaakt worden. En die mens denkt en voelt vaak wel bij zichzelf dat hij gewillig is om God te dienen en Jezus als Verlosser aan te nemen. Maar in eerste aanleg is de mens geneigd, ook in dezen, zichzelf te bedriegen. Hij moet in een oprechte zondaarsgestalte gebracht worden om wedergeboren te worden. En het punt is nu net, dat wij onszelf eerst gelovig willen maken, en dan met dat geloof tot God gaan. Maar zo kan God niets met ons beginnen. Al het eigenwerk moet sneuvelen voor men verenigd kan worden met Christus.

Is genade dan niet onwederstandelijk?

Beweer ik dan dat dat niet zo is? Dat zegt toch niets over het werk wat God aan een zondaar doet?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 13:46

hijwel schreef:
jas schreef:In de 1e plaats moet je je niet op een dwaalspoor laten brengen door arminianen zoals Hijwel. Want dat kan wel eens erg frustrerend voor je worden. Je wordt nl. nu al geconfronteerd met hoe het werkelijk in elkaar zit, nl. dat je Hem niet kunt volgen, dat je de deur van je hart niet voor Hem open kunt zetten. Dat gevoel kun je overrulen maar dat is levensgevaarlijk. Je zult dan op den duur idd gaan geloven dat je de deur voor Jezus hebt opengezet terwijl het niet waar is. Dan bedrieg je jezelf. Wat je moet doen is je onmacht bij God neerleggen. Hem belijden dat je onmacht ook je schuld is. Dat het ontbreken van berouw ook een gevolg is van je geestelijke doodstaat. Zeg Hem dat je van Hem een Godswonder verwacht, dat je opgewekt moet worden uit de dood. Maar buig ook onder Zijn recht, want Hij is rechtvaardig in Zijn oordelen. Vraag of Hij je harde hart wil verbreken met de hamerslag van het Evangelie. Je moet niet ophouden met Hem om dit alles te vragen. De Heere Jezus vergelijkt Zijn Vader wel met een onrechtvaardige rechter zelfs. En zelfs die doet op den duur recht om van het gezeur af te zijn. Denk je dan dat God, de Rechter van hemel en aarde niet naar jou zal horen?

hier wordt ik boos om!!!! :frown: Hoe druf jij de opdracht om je deuren op te zetten voor God te ontkrachten? Hoe durf jij de opdracht om je deur van je hart open te zetten een dwaalspoor te noemen? Jezus zegt dit zelf!! Ik snap echt niet dat waar je het lef vandaan haalt of Jezus tegen te spreken.

als je uitgeraasd bent:
ik ontken die opdracht niet. Ik zeg alleen dat geen mens dat van zichzelf kan en wil.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 23 jun 2005 13:47

Mapleleaf schreef:
Elladan schreef:

Dat is: Niet te weer staan. Net zoals jij een aardbeving niet kan tegen houden.

Ah... maar ik kan je er wel voor waarschuwen zodat je evacueert. Om in je beeldspraak te blijven.

Terug naar “Archief”