religie inplaats van relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 23 jun 2005 11:55

Bharat schreef:Je zou religare kunnen omschrijven als verbinden. Er wordt gezegd dat de -re-; her betekent en -ligie- eenmaken. Religie zou dan betekenen; herenigen van wat geschieden was, het herstellen van de oorspronkelijke eenheid van de individuele ziel met het Absolute Goddelijke.

Leef in Liefde.

Da's kerklatijn, en dus eigenlijk gewoon een soort vakjargon.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jun 2005 12:14

Wat Bharat zegt klopt. Ligare betekent iets van vastmaken en re- betekent opnieuw. Dus inderdaad verbinden wat ooit verbonden en verbroken was.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 23 jun 2005 13:17

Ik vind dat:

Religie = Opium.

Dus eigenlijk betekent het: een opwekkend, verdovend middel (contradictio super omnia).
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 23 jun 2005 18:08

Leuk al deze reacties, maar voor de meeste mensen is religie iets anders dan relatie.

Veel mensen in de reformatorische zuil proberen zich met wetjes regeltjes en zware praatjes in te dekken.
Achter zo'n grote zwarte hoed gaat dan een heel ander leven schuil.
Ze houden alles lekker onpersoonlijk, en over de relatie met Jezus word nooit gepreekt.

Nu ben ik heeeel even net zo veroordelend bezig als veel van dat soort mensen doen, wel slecht dus.
Maar verw8 toch wel reacties van mensen uit die hoek eigenlijk....

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 23 jun 2005 18:33

Leuk al deze reacties, maar voor de meeste mensen is religie iets anders dan relatie.

Veel mensen in de niet-reformatorische zuilen proberen zich met 'God is liefde' regeltjes en arminiaanse stellingen in te dekken.
Achter zo'n grote big smile gaat dan een wereld van bedrog schuil.
Ze hebben ooit als eerste de stap genomen, en over hun gevallen natuur word nooit gepreekt.

Nu ben ik heeeel even net zo veroordelend bezig als veel van dat soort mensen doen, wel slecht dus.
Maar verw8 toch wel reacties van mensen uit die hoek eigenlijk....

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 jun 2005 18:35

Haha, sorry, ja, hij is grappig.....

Maar misschien moeten we stoppen met die op vooroordeel berustende praatjes?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 jun 2005 18:49

Je religie is een relatie met God, en net als in een 'normale' relaties zijn er verschillen, er zijn mensen die het super vinden om in zwart latex samen te zijn, en dat geld dan ook in religie (al zal het dan geen latex zijn).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 23 jun 2005 20:05

naomi schreef:Haha, sorry, ja, hij is grappig.....

Maar misschien moeten we stoppen met die op vooroordeel berustende praatjes?

Het was inderdaad niet serieus bedoeld.

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 23 jun 2005 21:03

Hmmz gaan jullie dan dit forum sluiten?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 jun 2005 21:07

Religie en relatie hebben voor mij zo beiden wel hun persoonlijke connotaties.

Over die ik bij religie heb kun je lezen op http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=708974#708974.
Kort geleden bedacht ik deze:
christelijk - religieus - heidens
Vraag: waar hoort de middelste bij?

Bij relatie heb ik zoiets van: een relatie met God is anders dan een relatie met je medemens.
Immers, je medemens kan je zien en horen. God niet. En daardoor klinkt het woord 'relatie' in de context van het geloof mij als vaag in de oren. Je kan immers niet zo even tegen God gaan praten, en dan hardop een stem terug horen praten. En ik voel er ook weinig voor om op mijn gevoel te gaan drijven, en op mijn inbeeldingsvermogen. Als dat de relatie met God moet zijn, dan pas ik. Dan krijg ik een beetje het idee dat ik mezelf voor de mal loop te houden met allerlei imaginaire gedachten.
In de Bijbel wordt er - gelukkig - een behoorlijk concrete en tastbare vorm aan het fenomeen 'relatie met God' gegeven. Daar heet het: 'berit' (בְּרִית), dat is: verbond. En de voorschriften van dat verbond zijn er ook bij gegeven - het in acht nemen van dat verbond. "Voorts zeide God tot Abraham: Gij nu zult Mijn verbond houden, gij, en uw zaad na u, in hun geslachten." (Genesis 17:9) De relatie met God onderhouden doe je door zijn geboden te onderhouden. (Zie bijv. Jozua 1:8, 1 Koningen 2:3)
Dat uiteraard niet als vorm, maar met je gehele hart. (Deuteronomium 6:5)
Daarop richt zich het onderwijs van de Torah (= instructie, onderwijs).
Dat een mens daarvoor wedergeboren moet worden, om daar zijn lust in te ontdekken, staat overigens ook in de Torah: Deuteronomium 30:6. (Opvallend dat dat in Deuteronomium 10:16 dan weer meer in actieve vorm staat beschreven.) En dus niet pas ergens in Ezechiël 36.

Zoals bepaalde christenen bezig zijn, is meer religie dan relatie, is in feite de stelling.
Tja, interessante verwoording. Kun je allerlei kanten mee op.
Als je religie dan eens neemt in de vorm van: de menselijke vorm waarin de mens zijn God/god vereert. (Dat is menselijk beperkt, en gaat gepaard met veel misvatting, onzin, bekrompenheid, enz. bedoelt die omschrijving eigenlijk vooral te zeggen. Ook heidense valse religie valt er volop onder.)
Dan is er in het christelijke geloven en praktizeren daarvan veel religie te ontdekken onder het kerkvolk.
Echter, een bepaalde manier van het begrip 'relatie' kan dan ook volop religie zijn. Immers, wanneer dat zweverig gaat worden, een beetje buitenbijbels. Ik zou haast zeggen: ik voel, dus ik geloof. (Verzin ik nu ter plekke.)
Zo maar eens een insteek.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 21:17

Ik vind de invalshoek waarmee dit topic geopend is niet zo'n succes. Het is nl. helemaal niet interessant of iemand reformatorisch of rk of evangelisch is. Waar het om gaat is of men overtuigd is van het Heil alleen in Christus voor totaal verloren, doemwaardige zondaars. Dat is nl. de kern van het Evangelie. Ik weet dat dit een reformatorische stelling is, maar dat is niet altijd zo geweest. Het is nl. vooral een bijbelse stelling die bijna alleen nog door de reformatorische gezindte (en dan ook nog maar voor een deel) aangehangen wordt.
Er zijn veel hypocriete reformatorischen, dat is toch wat de topicopener wil zeggen?
En ja, dat is waar. Er zijn ook veel hypocriete roomsen, veel hypocriete evangelische, hypocriete baptisten, hypocriete islamieten, hypocriete ongelovigen, kortom: hypocriete mensen.
Want door een dergelijk topic te openen, waarbij je één gelovig deel van de bevolking onder vuur neemt, ontkom je er niet aan dat je je schuldig maakt aan het zelfde als waarvan je die groep beschuldigt.
Maak nou eens duidelijk wat je met dit topic wilt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 24 jun 2005 05:37

jas schreef:Ik vind de invalshoek waarmee dit topic geopend is niet zo'n succes. Het is nl. helemaal niet interessant of iemand reformatorisch of rk of evangelisch is. Waar het om gaat is of men overtuigd is van het Heil alleen in Christus voor totaal verloren, doemwaardige zondaars. Dat is nl. de kern van het Evangelie. Ik weet dat dit een reformatorische stelling is, maar dat is niet altijd zo geweest. Het is nl. vooral een bijbelse stelling die bijna alleen nog door de reformatorische gezindte (en dan ook nog maar voor een deel) aangehangen wordt.
Er zijn veel hypocriete reformatorischen, dat is toch wat de topicopener wil zeggen?
En ja, dat is waar. Er zijn ook veel hypocriete roomsen, veel hypocriete evangelische, hypocriete baptisten, hypocriete islamieten, hypocriete ongelovigen, kortom: hypocriete mensen.
Want door een dergelijk topic te openen, waarbij je één gelovig deel van de bevolking onder vuur neemt, ontkom je er niet aan dat je je schuldig maakt aan het zelfde als waarvan je die groep beschuldigt.
Maak nou eens duidelijk wat je met dit topic wilt.

* Onderschrijf, onderschrijf *
* is vaak oneens met Jas, maar nu even niet :mrgreen: *
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jun 2005 06:54

Onze sms is een undercoveragent van de jeugdkerken, hij doet onderzoek naar de gedachtengangen van refo's. En nu denkt hij dat alle refo's onaardig zijn. Word ik ook als ik zijn postings lees.

En nu serieus:
SMS, wil je onderbouwingen gaan geven. Voorbeelden etc. Zodat je laat zien dat je niet je onderbuikgevoel op het forum post, maar dat je werkelijk weet waar je het over hebt.

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 24 jun 2005 08:41

Religie is dubbele leugen!

Een dubbele leugen, waar bijna heel christelijk Nederland is ingetrapt... een eye-opener.

Ontdek de leugen:

Genesis 1:26 Toen zei God: "Laat Ons mensen maken die op Ons lijken en kunnen heersen over alle dieren op aarde, in de zeeën en in de lucht."

Dus: De mens was gelijk aan God.

Genesis 3: 1 De slang was listiger dan alle andere dieren, die de HERE God had gemaakt. Hij zocht de vrouw op en vroeg: "God heeft jullie zeker wel verboden van de bomen in de hof te eten, hè?" 2 (2-3) "Nee hoor", antwoordde de vrouw, "wij mogen van alle bomen eten, behalve van die in het midden van de hof. Wij mogen hem zelfs niet aanraken, want dan zullen wij sterven." 4 "Dat is een leugen", zei de slang, "je zult niet sterven. 5 God zegt dat alleen, omdat Hij weet dat jullie aan Hem gelijk zullen zijn als je daarvan eet. Je ogen zullen open gaan en evenals God zul je het onderscheid kennen tussen goed en kwaad."

Een dubbele leugen van satan!
Hij wil Eva hier laten geloven dat ze 1. iets nog niet is: namelijk als God. Terwijl Eva ALS God is. En 2. vervolgens daar boven op zegt ie: als je wilt worden als God, eet dan van die appel. Eva moet dus iets doen om te krijgen wat ze al is.

Waarom is dit nu een eye-opener? Dat doet satan nu nog steeds.

1. Hij verdoezeld wat je al bent in Christus
2. Vervolgens fluistert ie je toe dat je iets moet doen om dat wat je al bent te verdienen.

Herken je’t?

Herken je deze gedachtes?

‘Als ik niet goed doe, bijbel lees en bidt, dan kan ik mezelf toch geen christen noemen!’

‘Hmmm ik zou wel willen dat ik echt een kind van God ben… mmm misschien moet ik dan wel meer naar de kerk..’

‘Ik ben echt niks waard, want ik doe niet eens wat God van me vraagt!’

Al dit soort gedachtes trekken in twijfel wat je al bent IN Jezus (= door wat Jezus gedaan heeft aan het kruis) en vervolgens moet je er nog wat voor doen ook!

Nog een voorbeeld uit de bijbel. Nu uit het Nieuwe Testament. De duivel die Jezus in de woestijn ontmoet:

Mattheus 4:3 En de verzoeker (=de duivel) kwam en zeide tot Hem(=Jezus): Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg dan, dat deze stenen broden worden.
Mattheus 4:6 En zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, werp Uzelf dan naar beneden; er staat immers geschreven: Aan zijn engelen zal Hij opdracht geven aangaande u, en op de handen zullen zij u dragen, opdat gij uw voet niet aan een steen stoot.
Mattheus 4:9 En zeide tot Hem: Dit alles zal ik U geven, indien Gij U nederwerpt en mij aanbidt.

Jezus was al de Zoon van God. Dat stond al vast. Daar hoefde Jezus niks voor te doen of te bewijzen. God zelf zei al voordat Hij geboren was dat het Zijn Zoon zou zijn. De duivel wilde dat Jezus ging denken dat Hij nog iets moest doen om de Zoon van God te worden.
Alles was al van Jezus. Rom 11:36 – Johannes 1:3.

Weer hetzelfde:
1. verdoezelen wat Jezus al was, namelijk Gods Zoon
2. vervolgens een daad vragen van Jezus, zodat Hij zou bewijzen dat Hij Gods Zoon is.

Weer die dubbele leugen. Satan is absoluut niet creatief, hij gebruikt telkens dezelfde methode. Met alle gevolgen van dien…

Door deze dubbele leugen is het Christendom een RELIGIE geworden.

Religie = Iets zijn (heilig, kind van God) door goed te doen en slecht te laten. Wat dat goed en slecht is, bepaal je (uiteindelijk) zelf.

Religie, keihard gesteld, is van satan. Hij wil je laten geloven dat je zelf iets kan doen. Wat je dan eigenlijk doet is je eigen God creeren. Automatisch ga je op -jezelf-vertrouwen ipv op God en krijg je geloof in –jezelf- ipv in God…

Door te geloven in de leugen van religie, wordt een; ongelovige >> atheïst en een gelovige >> een slaaf van de wetjes en regeltjes (galaten 3)

Geen religie, maar wat dan wel?

Je hoeft dus NIETS te doen voor jou status. Wie jij bent, jouw identiteit ligt vast. Vastgeankerd, als het ware, aan het kruis van Christus. Wie jij bent staat totaal los van wat je doet. Precies omgekeerde van religie dus.

Titus 3:5 Niet omdat wij het hadden verdiend, maar omdat Hij met ontferming over ons bewogen was en medelijden met ons had. Hij heeft onze zonden afgewassen, ons nieuw leven gegeven en ons vernieuwd door de Heilige Geest

Als je hierover gaat nadenken, wil je God opeens heel graag kennen en danken… waardoor je leven als vanzelf wordt zoals het bedoeld is. Want als deze God zo goed is dat Hij zelfs aan een houten kruis ging hangen om weer –RELATIE- met jou te kunnen hebben. Dat Hij het probleem van jouw fouten heeft weggehaald… dan is het logisch dat Hij als Hij zelfs zijn Zoon gaf GRAAG ook al het andere wat Hij (als God zijnde alleen) kan geven, wil geven… waarom? Onze status is o.a. vriend van God. (Meer weten over je status lees bij verder lezen meer)
God wil met ons omgaan als VRIENDEN. Net zoals jij met je beste vriend omgaat, zo wil God dat ook met jou.

God wil dus relatie.
Relatie = je bent geheiligd door het de kruisdood/ opstanding van Jezus Christus. En je wordt heiliger doordat je Hem beter leert kennen en daardoor meer op Hem gaat lijken. 2 Petrus 1:2-4, 2 Cor 3:18

De duivel liegt dat het barst. En als wij de waarheid niet kennen, verzanden we in RELIGIE ipv in de RELATIE die God heeft bedoeld.

Het Christendom is NIET een regeltjespakket. Maar het Christendom is een persoon!

Bron immi

Oke ik provoceer een btje en kom met slappe argumenten.
Dat doe ik om mensen te laten nadenken, nadenken over wat ze geloven.
Dit hierboven was waar ik heen wou. Het kan namelijk maar op 1 manier!
En dat is door het bloed van Cristus.

En ik zit hier voor mn eigen plezier en om dingen te leren en te vertellen over God. Ik ben dus geen undercover agent ofzo.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 24 jun 2005 10:36

Hmm... meer een uncovered agent dan undercover...

Overduidelijk, zeker gezien de laatste post.

Terug naar “Archief”