Wat als....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 11:33

hijwel schreef:
jas schreef:En als het berouw, het verbroken hart, de verslagen geest, ontbreken, is er van een vereniging met Jezus geen sprake

dat is een voorwaarde die jij er aan verbind. Ik denk wel dat heel heel vaak zo is, maar in welke mate het is weet ik niet. Het is iig niet bijbels om dit als een voorwaarde of een vrucht moet zien.. De vrucht van Gods Geest in ons is nog altijd "blijdschap, liefde, lankmoedigheid, vrede, zachtmoedigheid enz"

Voor de zoveelste keer: het is geen voorwaarde in de zin dat het er aan vooraf moet gaan. Maar het is onherroepelijk een feit dat men wanneer men in Jezus ingeplant wordt, berouw zal hebben en zich zal schamen over de zonden.

Het staat ook in de Bijbel trouwens:
Jer. 31:19; " Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb."

Maar uiteraard zul je hier geen boodschap aan hebben.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 23 jun 2005 11:37

jas schreef:Maar uiteraard zul je hier geen boodschap aan hebben.

nou niet zo lelijk doen :lol: :D
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 11:49

jostitosti schreef:je kan niet iets volgen waar je niet (volledig) in gelooft toch?

ondanks al je twijvel je toch volgen? Denk je nou echt dat de discipelen direct het besef hadden toen Jezus hen riep. Dit is de zoon van God, die voor mijn zonde aan het kruis zal gaan.. Nee, maar toch gingen ze Jezus volgen.. Volgen waarom? Omdat in hun hart het verlangen, en de wetenschap was: "bij Jezus moeten we zijn, daar zullen we vinden wat we nodig hebben ook al snap ik het nu nog niet allemaal"
Een paar jaren laten loopt iedereen bij Jezus weg, en dan zegt Jezus tegen zijn dicipelen: "zullen jullie ook niet weg gaan?" Petrus zegt dan:"Heere tot wie zullen we anders heen gaan u heeft de worden van leven!"

Ik denk dat je dit vanzelf gaat leren.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 23 jun 2005 11:52

maar Jezus volgen houdt volgens mij in dat je gelooft dat Hij de weg de waarheid en het leven is.....

nou ja als je niet gelooft dat het de waarheid is lijkt me het vrij zinloos...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 11:53

hijwel schreef:
jostitosti schreef:je kan niet iets volgen waar je niet (volledig) in gelooft toch?

ondanks al je twijvel je toch volgen? Denk je nou echt dat de discipelen direct het besef hadden toen Jezus hen riep. Dit is de zoon van God, die voor mijn zonde aan het kruis zal gaan.. Nee, maar toch gingen ze Jezus volgen.. Volgen waarom? Omdat in hun hart het verlangen, en de wetenschap was: "bij Jezus moeten we zijn, daar zullen we vinden wat we nodig hebben ook al snap ik het nu nog niet allemaal"
Een paar jaren laten loopt iedereen bij Jezus weg, en dan zegt Jezus tegen zijn dicipelen: "zullen jullie ook niet weg gaan?" Petrus zegt dan:"Heere tot wie zullen we anders heen gaan u heeft de worden van leven!"

Ik denk dat je dit vanzelf gaat leren.

Als je dit verhaal van jou wilt laten opgaan, zul je toch ook een roeping als die van de discipelen moeten hebben. God Zelf had hen die gewilligheid om Hem te volgen en in Hem te geloven in hun hart gelegd.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 23 jun 2005 12:01

edit: sorry lees nu je post hier onder pas
Laatst gewijzigd door jostitosti op 23 jun 2005 12:04, 2 keer totaal gewijzigd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 12:01

In de 1e plaats moet je je niet op een dwaalspoor laten brengen door arminianen zoals Hijwel. Want dat kan wel eens erg frustrerend voor je worden. Je wordt nl. nu al geconfronteerd met hoe het werkelijk in elkaar zit, nl. dat je Hem niet kunt volgen, dat je de deur van je hart niet voor Hem open kunt zetten. Dat gevoel kun je overrulen maar dat is levensgevaarlijk. Je zult dan op den duur idd gaan geloven dat je de deur voor Jezus hebt opengezet terwijl het niet waar is. Dan bedrieg je jezelf. Wat je moet doen is je onmacht bij God neerleggen. Hem belijden dat je onmacht ook je schuld is. Dat het ontbreken van berouw ook een gevolg is van je geestelijke doodstaat. Zeg Hem dat je van Hem een Godswonder verwacht, dat je opgewekt moet worden uit de dood. Maar buig ook onder Zijn recht, want Hij is rechtvaardig in Zijn oordelen. Vraag of Hij je harde hart wil verbreken met de hamerslag van het Evangelie. Je moet niet ophouden met Hem om dit alles te vragen. De Heere Jezus vergelijkt Zijn Vader wel met een onrechtvaardige rechter zelfs. En zelfs die doet op den duur recht om van het gezeur af te zijn. Denk je dan dat God, de Rechter van hemel en aarde niet naar jou zal horen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 12:04

Voor de zoveelste keer: het is geen voorwaarde in de zin dat het er aan vooraf moet gaan. Maar het is onherroepelijk een feit dat men wanneer men in Jezus ingeplant wordt, berouw zal hebben en zich zal schamen over de zonden.

Oke, dat bedoelde ik ook. Je stelt het niet als voorwaarde.. Maar als een soort vrucht waaraan je kan zien dat je Jezus kent. Dit is niet de vrucht die de bijbel ons geeft... Dat er berouw over de zonde komt is zeker waar! Hoe en waarneer dat weet jij en ik niet. Het kan zo zijn dat je direct naar dat je duren van je hart geopent hebt enorme berouw in je hart krijgt. Het kan ook zijn dat je pas later berouw krijgt over je zonde.
Wat jij doet is, Tosti vragen of hij schaamte heeft over zijn zonde en op grond daarvan zeg je of hij Jezus in zijn hart heeft of niet.
Dit is niet bijbels, op grond van openbaringen 3: laatse vers kun je zeggen dat Jezus in zijn hart is gekomen als hij heel zijn hart heeft geopent (of open is gegaan). Dit is de waarheid. Of tosti heeft zijn hart niet geopent of Jezus is in zijn hart of God houd zich niet aan Zijn woord?

Jer. 31:19; " Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb."

ik zeg toch ook niet dat we geen berouw en schaamte mogen hebben of zo? Ik zeg alleen niet dat het een vrucht is.. De vrucht van de Geest in ons hart is de bijbel duidelijk over. Dat er betrouw en/of schaamte komt ben ik het helemaal mee eens.

ik heb boodschap aan de bijbel, en niet door mensen verzonnen vruchten

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 12:06

jostitosti schreef:maar Jezus volgen houdt volgens mij in dat je gelooft dat Hij de weg de waarheid en het leven is.....

nou ja als je niet gelooft dat het de waarheid is lijkt me het vrij zinloos...

ja mischien wel ja. maar waar ben je dan naar op zoek?

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 23 jun 2005 12:10

ik wil ervan overtuigt zijn dat de Bijbel waar is zodat ik me er ook volledig aan kan geven....

dat is nu dus niet zo...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 12:15

jas schreef:Als je dit verhaal van jou wilt laten opgaan, zul je toch ook een roeping als die van de discipelen moeten hebben. God Zelf had hen die gewilligheid om Hem te volgen en in Hem te geloven in hun hart gelegd.

ja zeker! ik ben het volkomen met je eens dat vleeselijk mensen geen behoefte hebben om Jezus te volgen! Geen behoefte hebben om alles achter je te laten! Alleen Gods trekkende liefde kan dat vuur in ons hart doen oplaten.. Als Gods liefde er niet was, zal niemand de behoefte in zijn hart krijgen om God te gaan zoeken..

Maar ik ben er van overtuigt als dat verlangen in een hart wordt aangewakkerd door Gods geest die werkt. Als er een verlangen in een hart van een mens is om Jezus te leren kennen, kan dat nooit het verlangen van de duivel zijn.. Gods Geest maakt van mensen die niks met God te maken willen hebben mensen die alles willen verlaten om Jezus te volgen..

Ik ben het voor 100% met je eens dat onze wil verandert moet worden.. We moeten wedergeboren worden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 12:16

jostitosti schreef:ik wil ervan overtuigt zijn dat de Bijbel waar is zodat ik me er ook volledig aan kan geven....

dat is nu dus niet zo...

waarom zou je dat willen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 12:16

hijwel schreef:

Oke, dat bedoelde ik ook. Je stelt het niet als voorwaarde.. Maar als een soort vrucht waaraan je kan zien dat je Jezus kent. Dit is niet de vrucht die de bijbel ons geeft... Dat er berouw over de zonde komt is zeker waar! Hoe en waarneer dat weet jij en ik niet. Het kan zo zijn dat je direct naar dat je duren van je hart geopent hebt enorme berouw in je hart krijgt. Het kan ook zijn dat je pas later berouw krijgt over je zonde.
Wat jij doet is, Tosti vragen of hij schaamte heeft over zijn zonde en op grond daarvan zeg je of hij Jezus in zijn hart heeft of niet.
Dit is niet bijbels, op grond van openbaringen 3: laatse vers kun je zeggen dat Jezus in zijn hart is gekomen als hij heel zijn hart heeft geopent (of open is gegaan). Dit is de waarheid. Of tosti heeft zijn hart niet geopent of Jezus is in zijn hart of God houd zich niet aan Zijn woord?

ik zeg toch ook niet dat we geen berouw en schaamte mogen hebben of zo? Ik zeg alleen niet dat het een vrucht is.. De vrucht van de Geest in ons hart is de bijbel duidelijk over. Dat er betrouw en/of schaamte komt ben ik het helemaal mee eens.

ik heb boodschap aan de bijbel, en niet door mensen verzonnen vruchten

Er valt met jou niet te discussiëren. Je verwerpt gewoon valide argumenten of geeft er een zodanige wending aan dat het jou goed uitkomt. Ik zou zeggen: Fijne voortzetting.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 23 jun 2005 12:19

jas schreef:

In de 1e plaats moet je je niet op een dwaalspoor laten brengen door arminianen zoals Hijwel. Want dat kan wel eens erg frustrerend voor je worden. Je wordt nl. nu al geconfronteerd met hoe het werkelijk in elkaar zit, nl. dat je Hem niet kunt volgen, dat je de deur van je hart niet voor Hem open kunt zetten. Dat gevoel kun je overrulen maar dat is levensgevaarlijk. Je zult dan op den duur idd gaan geloven dat je de deur voor Jezus hebt opengezet terwijl het niet waar is. Dan bedrieg je jezelf. Wat je moet doen is je onmacht bij God neerleggen. Hem belijden dat je onmacht ook je schuld is. Dat het ontbreken van berouw ook een gevolg is van je geestelijke doodstaat. Zeg Hem dat je van Hem een Godswonder verwacht, dat je opgewekt moet worden uit de dood. Maar buig ook onder Zijn recht, want Hij is rechtvaardig in Zijn oordelen. Vraag of Hij je harde hart wil verbreken met de hamerslag van het Evangelie. Je moet niet ophouden met Hem om dit alles te vragen. De Heere Jezus vergelijkt Zijn Vader wel met een onrechtvaardige rechter zelfs. En zelfs die doet op den duur recht om van het gezeur af te zijn. Denk je dan dat God, de Rechter van hemel en aarde niet naar jou zal horen?

Jas, je slaat de plank volledig mis. Wanneer jij een stap richting God zet, zet Hij er honderd richting jou. Zolang jij niets doet, wacht Hij rustig af.
God een rechter? Ach nee lieve Jas, wat maak je God weer menselijk. God staat boven dit alles en is tegerlijkertijd aanwezig in alles.

Hij die geen liefde kent, kent God niet. Leef in Liefde.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 12:20

jas schreef:Er valt met jou niet te discussiëren. Je verwerpt gewoon valide argumenten of geeft er een zodanige wending aan dat het jou goed uitkomt. Ik zou zeggen: Fijne voortzetting.

sorry jas, maar ik verdraai niks.

ik geef duidelijk aan wat de bijbel zegt over: hoe wij kunnen weten of Jezus in iemand hart is gekomen..

ach ja wie ore heeft die hore :wink:

Terug naar “Archief”