Liturgie.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Liturgie.

Berichtdoor Lichtzwaard » 21 jun 2005 16:00

STELLING.voor hen die op de hoogte zijn.

Als de Heilige Liturgie gevierd wordt-----KOMEN HEMEL EN AARDE SAMEN -------.
Graag een serieuse discussie ,zonder hatelijkheden .

naomi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2005 10:51

Berichtdoor naomi » 21 jun 2005 16:17

Wat is de Heilige Liturgie?

Gebruikersavatar
Elladan
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 09 jun 2005 13:06
Locatie: Gouda / Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 21 jun 2005 16:36

Ik denk wel dat engelen meevieren met mensen tijdens een eredienst, als dat ongeveer is wat je bedoelt?
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11377
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jun 2005 16:48

Is de liturgie heilig?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24374
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2005 18:59

De erediensten zijn volgens Lichtzwaard heilig, de liturgie is heilig... overal wordt het woord heilig voor gezet.

Ik wil citeren uit de heilige bijbel, uit het heilige boek openbaringen, uit het heilig hoofdstuk nogwat waar staat: En zij riepen constant: Heilig heilig heilig!

Overigens is het niet hatelijk bedoeld... het valt me gewoon op dat je overal heilig voor zet. Ik weet niet wat je bedoeld met de Heilige Liturgie. Als je bedoelt: De kerkdienst.... dan ben ik het er een beetje mee eens. Daar ontmoet God zijn volk en Gods volk ontmoet God. Alleen is daar die liturgie niet voor nodig... ook door de week kan je Hem ontmoeten... Hij woont immers in je.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 21 jun 2005 22:17

Volgens mij is hier al een topic over.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 22 jun 2005 19:00

Marnix schreef:De erediensten zijn volgens Lichtzwaard heilig, de liturgie is heilig... overal wordt het woord heilig voor gezet.

Ik wil citeren uit de heilige bijbel, uit het heilige boek openbaringen, uit het heilig hoofdstuk nogwat waar staat: En zij riepen constant: Heilig heilig heilig!

Overigens is het niet hatelijk bedoeld... het valt me gewoon op dat je overal heilig voor zet. Ik weet niet wat je bedoeld met de Heilige Liturgie. Als je bedoelt: De kerkdienst.... dan ben ik het er een beetje mee eens. Daar ontmoet God zijn volk en Gods volk ontmoet God. Alleen is daar die liturgie niet voor nodig... ook door de week kan je Hem ontmoeten... Hij woont immers in je.
Ja, met die vraag zit ook. Ik wil vriendelijk zijn, er zeker niet sarcastisch (zonder dat ik zeg dat anderen dat wel zijn), maar wat betekent heilig in dit gave? Wanneer is een liturgie heilig en wanneer niet? Of waarom zeggen we niet simpelweg "liturgie" ipv. "heilige liturgie"?

Bedankt!

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Berichtdoor Lichtzwaard » 23 jun 2005 10:14

Is het kerkbesef zo zo klein geworden dat men niet meer weet wat heilig is,dat de Heilige Kerkdienst verworden is tot een religieus gezellig uurtje.

Weet nou niemand meer hier wat de Eredienst is , de Mis ,enz enz en de Getijden.En dat de Litrurgie een Heilige Liturgie is.



Waar echte geestelijken ontbreken krijg je dat.


Maar voor hen die echt willen er zijn boeken er is internet en er zijn studies waar je heel rijk van kan worden in geestelijke zin dan heel rijk!!!.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 23 jun 2005 10:20

Lichtzwaard schreef:Is het kerkbesef zo zo klein geworden dat men niet meer weet wat heilig is,dat de Heilige Kerkdienst verworden is tot een religieus gezellig uurtje.


Heilige Kerkdienst? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Het kan zijn dat ik wat mis, maar ik kom dit absoluut niet tegen in de bijbel.

En dat de Litrurgie een Heilige Liturgie is.


Hoezo heilige liturgie? Moeten wij de door God gegeven procedures omtrent de tempeldienst invoeren in de kerk? De kerk is slechts een gebedshuis i.t.t. de tempel, wat het huis van God was.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 23 jun 2005 10:24

Volgens mij is er inderdaad al een topic over dit onderwerp, en wel dit topic.
Graag daar verder discussieren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 27 jun 2005 07:36

Na een korte tussenpauze is dit topic weer heropend. Het is niet de bedoeling dat hier over de feestelijkheid of somberheid van de liturgie wordt gediscussieerd (zie het andere topic), maar over de uitgangspunten van wat liturgie eigenlijk is, het wezen van de liturgie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 27 jun 2005 07:47

In het andere topic had ik een post geplaatst over de Bijbelse oorsprong van het woord liturgie. Ik post hem hier nogmaals, omdat dit topic mij daar beter voor geschikt lijkt:

Ons woord liturgie komt van het Griekse leitourgia, hetgeen weer afkomstig is van leitourgeo.

Het betekent dienen, in het bijzonder ambtelijk God dienen. Leitourgeo komt in de volgende teksten voor:

Hand. 13:2 En als zij den Heere dienden, en vastten, zeide de Heilige Geest: Zondert Mij af beiden Barnabas en Saulus tot het werk, waartoe Ik hen geroepen heb.
Rom. 15:27 Want het heeft hun zo goed gedacht; ook zijn zij hun schuldenaars; want indien de heidenen hunner geestelijke goederen deelachtig zijn geworden, zo zijn zij ook schuldig hen van lichamelijke goederen te dienen.
Hebr. 10:11 En een iegelijk priester stond wel alle dagen dienende, en dezelfde slachtofferen dikmaals offerende, die de zonden nimmermeer kunnen wegnemen;


Het dienen heeft in deze verzen de volgende aspekten:
- algemeen (prediking, gebeden, sacramenten) volgens de kanttekeningen (Hand. 13:2)
- diakonaal: Rom. 15:27
- ambtelijk: Hebr. 10:11

en leitourgia komt voor in de volgende teksten:

Luk. 1:23 En het geschiedde, als de dagen zijner bediening vervuld waren, dat hij naar zijn huis ging.
2 Kor. 9:12 Want de bediening van dezen dienst vervult niet alleen het gebrek der heiligen, maar is ook overvloedig door vele dankzeggingen tot God;
Fil. 2:17 Ja, indien ik ook tot een drankoffer geofferd worde over de offerande en bediening uws geloofs, zo verblijde ik mij, en verblijde mij met u allen.
Hebr. 8:6 En nu heeft Hij zoveel uitnemender bediening gekregen, als Hij ook eens beteren verbonds Middelaar is, hetwelk in betere beloftenissen bevestigd is.
Hebr. 9:21 En hij besprengde desgelijks ook den tabernakel, en al de vaten van den dienst met het bloed.


Het dienen heeft hier de volgende aspekten:
- ambtelijk (Luk. 1:23 en wellicht ook Fil. 2:17)
- diakonaal (2 Kor. 9:12)
- het Middelaarsambt van Christus (Hebr. 8:6 en 9:21).

Daarnaast is er nog het woord leitourgos, dat dienaar betekent. Dit komt voor in de volgende verzen:

Rom. 13:6 Want daarom betaalt gij ook schattingen; want zij zijn dienaars van God, in ditzelve geduriglijk bezig zijnde.
Rom. 15:16 Opdat ik een dienaar van Jezus Christus zij onder de heidenen, het Evangelie van God bedienende, opdat de offerande der heidenen aangenaam worde, geheiligd door den Heiligen Geest.
Fil. 2:25 Maar ik heb nodig geacht tot u te zenden Epafroditus, mijn broeder, en medearbeider en medestrijder, en uw afgezondene, en bedienaar mijner nooddruft;
Hebr. 1:7 En tot de engelen zegt Hij wel: Die Zijn engelen maakt geesten, en Zijn dienaars een vlam des vuurs.
Hebr. 8:2 Een Bedienaar des heiligdoms, en des waren tabernakels, welken de Heere heeft opgericht, en geen mens.


Die dienaren zijn belastinginners (Rom. 13:6), medegelovige (diaken?) (Fil. 2:25), engelen (Hebr. 1:7) en Christus Zelf (Hebr. 8:2).

Duidelijk is dus, dat de liturgie vooral neerkomt op het dienen van God en de naaste (diakonaal), met de nadruk op het verzoenend werk van Christus. Hij is de Liturg.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 27 jun 2005 10:28

elbert schreef:In het andere topic had ik een post geplaatst over de Bijbelse oorsprong van het woord liturgie. Ik post hem hier nogmaals, omdat dit topic mij daar beter voor geschikt lijkt:

Ons woord liturgie komt van het Griekse leitourgia, hetgeen weer afkomstig is van leitourgeo.(...............)
Wow, dat is nog eens wat. Stof tot nadenken.

Maar eerst wil ikgaan op de opmerking van Lichtzwaard.
Lichtzwaard schreef:Is het kerkbesef zo zo klein geworden dat men niet meer weet wat heilig is,dat de Heilige Kerkdienst verworden is tot een religieus gezellig uurtje.
(....)
Weet nou niemand meer hier wat de Eredienst is , de Mis ,enz enz en de Getijden.En dat de Litrurgie een Heilige Liturgie is.

Waar echte geestelijken ontbreken krijg je dat.

Maar voor hen die echt willen er zijn boeken er is internet en er zijn studies waar je heel rijk van kan worden in geestelijke zin dan heel rijk!!!.
Jouw onderliggende mening onder deze posting is dat de termen en gewoonten die in de Roomse Kerk gebruikt worden. Dit is prima. Maar ik kan dat niet weten. Natuurlijk kan ik deze info vinden op het internet, maar het punt is dat ik wil begrijpen wat JIJ ermee bedoeld. We zitten hier op een forum tenslotte, en dus luister ik eerst wat die ander wil zeggen. (sorry, ja, ik doe dat wel eens fout).

Het verwarrende van de Roomse Kerk is dat men vaak of "De Kerk" spreekt, terwijl helemaal niet het volledige lichaam van Christus bedoeld, maar alleen het instituut van de Roomse Kerk. De gedachte die hier achter ligt, is dat de Roomse Kerk de enige (institutionele) vertegenwoordiging van het lichaam van Christus op aarde is. Daarover heb ik al een ander topic ge-opent, omdat ik graag duidelijkheid wilde over wat we bedoelen, maar die duidelijkheid kwam niet.

Het is duidelijk: Lichtzwaard spreekt vanuit een Rooms standpunt. Nu weten we wat hij bedoeld met de "Heilige Liturgie", namelijk die liturgie die door de Roomse Kerk als zodanig genoemd en aangemerkt wordt. Als we termen gebruiken met de specifieke betekenis en niet met de algemene betekenis, maakt het dan duidelijk; dan begrijp ik jouw.

Dus nu kunnen we terug naar de stelling van Lichtzwaard:
Als de Heilige Liturgie gevierd wordt-----KOMEN HEMEL EN AARDE SAMEN -------.
Als er in een Roomse Kerk een viering is die men de 'Heilige Liturgie' noemt, dan is en blijft deze viering mensenwerk. Als God (bijv. door zijn Geest) in ons hart daalt en zijn aanwezigheid laat merken, ja dan zou je dat hemel-en-aarde-samenkomen kunnen noemen.
Dus ik ben het met de stelling eens als het woordje "kan" wordt toegevoegd.

Maar het gaat er in de eerste plaats om tijdense welke viering ook, dat ons hart in het vieren op God is gericht. We kunnen met een 'dood' alle handelingen verrichten en alles perfect meedoen, zonder dat we tot God komen.

En het kan ook zijn (en dat sluit de stelling van Lichtzwaard ook helemaal niet uit) dat je God ervaart tijdens de aanbidding in een andere samenkomst, of gewoon thuis terwijl je God aan het aanbidden bent, of zelfs als God zonder enige aanleiding op een voor ons willekeurig moment zich soeverein aan ons zijn aanwezigheid laat voelen.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Berichtdoor Lichtzwaard » 27 jun 2005 11:09

Nathanael schreef:
elbert schreef:In het andere topic had ik een post geplaatst over de Bijbelse oorsprong van het woord liturgie. Ik post hem hier nogmaals, omdat dit topic mij daar beter voor geschikt lijkt:

Ons woord liturgie komt van het Griekse leitourgia, hetgeen weer afkomstig is van leitourgeo.(...............)
Wow, dat is nog eens wat. Stof tot nadenken.

Maar eerst wil ikgaan op de opmerking van Lichtzwaard.
Lichtzwaard schreef:Is het kerkbesef zo zo klein geworden dat men niet meer weet wat heilig is,dat de Heilige Kerkdienst verworden is tot een religieus gezellig uurtje.
(....)
Weet nou niemand meer hier wat de Eredienst is , de Mis ,enz enz en de Getijden.En dat de Litrurgie een Heilige Liturgie is.






Waar echte geestelijken ontbreken krijg je dat.

Maar voor hen die echt willen er zijn boeken er is internet en er zijn studies waar je heel rijk van kan worden in geestelijke zin dan heel rijk!!!.
Jouw onderliggende mening onder deze posting is dat de termen en gewoonten die in de Roomse Kerk gebruikt worden. Dit is prima. Maar ik kan dat niet weten. Natuurlijk kan ik deze info vinden op het internet, maar het punt is dat ik wil begrijpen wat JIJ ermee bedoeld. We zitten hier op een forum tenslotte, en dus luister ik eerst wat die ander wil zeggen. (sorry, ja, ik doe dat wel eens fout).

Het verwarrende van de Roomse Kerk is dat men vaak of "De Kerk" spreekt, terwijl helemaal niet het volledige lichaam van Christus bedoeld, maar alleen het instituut van de Roomse Kerk. De gedachte die hier achter ligt, is dat de Roomse Kerk de enige (institutionele) vertegenwoordiging van het lichaam van Christus op aarde is. Daarover heb ik al een ander topic ge-opent, omdat ik graag duidelijkheid wilde over wat we bedoelen, maar die duidelijkheid kwam niet.

Het is duidelijk: Lichtzwaard spreekt vanuit een Rooms standpunt. Nu weten we wat hij bedoeld met de "Heilige Liturgie", namelijk die liturgie die door de Roomse Kerk als zodanig genoemd en aangemerkt wordt. Als we termen gebruiken met de specifieke betekenis en niet met de algemene betekenis, maakt het dan duidelijk; dan begrijp ik jouw.

Dus nu kunnen we terug naar de stelling van Lichtzwaard:
Als de Heilige Liturgie gevierd wordt-----KOMEN HEMEL EN AARDE SAMEN -------.
Als er in een Roomse Kerk een viering is die men de 'Heilige Liturgie' noemt, dan is en blijft deze viering mensenwerk. Als God (bijv. door zijn Geest) in ons hart daalt en zijn aanwezigheid laat merken, ja dan zou je dat hemel-en-aarde-samenkomen kunnen noemen.
Dus ik ben het met de stelling eens als het woordje "kan" wordt toegevoegd.

Maar het gaat er in de eerste plaats om tijdense welke viering ook, dat ons hart in het vieren op God is gericht. We kunnen met een 'dood' alle handelingen verrichten en alles perfect meedoen, zonder dat we tot God komen.

En het kan ook zijn (en dat sluit de stelling van Lichtzwaard ook helemaal niet uit) dat je God ervaart tijdens de aanbidding in een andere samenkomst, of gewoon thuis terwijl je God aan het aanbidden bent, of zelfs als God zonder enige aanleiding op een voor ons willekeurig moment zich soeverein aan ons zijn aanwezigheid laat voelen.




Het is nog maar de vraag of ik Rooms zou zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24374
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2005 13:08

Heej, zou je dan alsjeblieft aan alle gissingen en speculaties een einde willen maken door ons mee te delen van welke kerk je wel bent? Zou natuurlijk een hoop misverstanden voorkomen. Alvast bedankt!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten