Wat als....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jun 2005 04:06

jas schreef:
jostitosti schreef:
jas schreef:
jostitosti schreef:uitgewerkt? wat bedoel je daarmee?

Jij wil beloond worden. Daar moet je mee aan een eind komen want zo kan God Zijn genade niet aan jou kwijt.

hoe kan hij het dan wel aan me kwijt? Ik wil het namelijk zo graag....

Dan ben je de eerste van de mensheid.

Nou Jas, God kan mensen gewillig maken, hoor. Maar het klopt dat van nature niemand wil. 'Gij wilt tot Mij niet komen'.
We moeten er achter komen dat we onszelf niet kunnen bekeren. Het moet een verloren en afgesneden zaak worden. Als ons alles afgenomen wordt door de ontdekking van de Heilige Geest, krijgen we te zien dat zelfs onze beste werken met zonde bevlekt zijn, en dat we nooit meer voor God kunnen verschijnen, al is het met de beste bedoelingen.
Waar maken we een grond van? Van bidden, tranen, bijbellezen? Een mens kent zoveel zaligmakers buiten de Enige Zaligmaker, en om Hem gaat het, om de Heere Jezus Christus. Alle gronden moeten ons ontnomen worden, zodat het een afgesneden zaak wordt, en het niet meer mogelijk is om met God verzoend te worden. Dan is er plaats voor Hem. Dan kan God Hem aan ons kwijt.

Door de zonde is de dood in de wereld gekomen, en door de dood zal de zonde ook weer uit de wereld weggenomen worden. Leven we dan nog voor eigen rekening, of mogen we die Ander al kennen die de zonde uit de wereld weggenomen heeft voor Zijn volk?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 07:00

Nou Jas, God kan mensen gewillig maken, hoor. Maar het klopt dat van nature niemand wil. 'Gij wilt tot Mij niet komen'.
We moeten er achter komen dat we onszelf niet kunnen bekeren. Het moet een verloren en afgesneden zaak worden. Als ons alles afgenomen wordt door de ontdekking van de Heilige Geest, krijgen we te zien dat zelfs onze beste werken met zonde bevlekt zijn, en dat we nooit meer voor God kunnen verschijnen, al is het met de beste bedoelingen.
Waar maken we een grond van? Van bidden, tranen, bijbellezen? Een mens kent zoveel zaligmakers buiten de Enige Zaligmaker, en om Hem gaat het, om de Heere Jezus Christus. Alle gronden moeten ons ontnomen worden, zodat het een afgesneden zaak wordt, en het niet meer mogelijk is om met God verzoend te worden. Dan is er plaats voor Hem. Dan kan God Hem aan ons kwijt.

waar lees jij dit in de bijbel? deze volgorde?

Ik ben het met je eens, dat onze enige grond Jezus moet en Zijn woord moet zijn. Door je hoop vertrouwen te stellen op het Woord. Door te geloven in Jezus liefde ook voor jou worden we behouden.

En God maakt mensen gewillig! De dominee heeft jaren lang gepreekt: hijwel jij wil niet! Maar ik wist zeker dat God dat willen in mij had gewerkt! Ik wou niks liever dan Jezus leren kennen. (en dan kan iedereen zeggen dat ik niet wil, maar ik wou!)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 07:13

jas schreef:
jostitosti schreef:ik schaam me er niet voor de onvolkomenheden in mijn leven......dat betekent overigens niet dat ik er trots op ben of ermee te koop loop....

als iemand me ernaar vraagt zal ik niet zwijgen.....

ik ben wie ik ben en daar windt ik geen doekjes om....

Triest, geen schaamte, dan ook geen oprecht berouw, dan ook geen verzoenende Jezus.

wie o wie, ben jij jas om dit te zeggen?

Als je hart aan Jezus heb gegeven wordt dit anders. (en zoals ik gelezen heb heeft jostitosti dit gedaan). Als je duren van je hart hebt open gedaan voor Jezus dan is het zeker dat Hij binnen is gekomen.. Niet omdat ik dat zeg, maar omat dit zo in de bijbel staat. Hier is geen twijfel over mogelijk.

Als Jezus in je hart woont, kan de schaamte vanzelf weggaan.. Jezus kent ons door en door. Hij weet van welke lap wij gesneden zijn. Hij weet precies hoe wij in elkaar zitten.. De eerste paar keren kunnen we van schaamte in een hoekje gaan zitten.. Maar het moet zo worden dat wij alles met God kunnen delen, zodat wij niet schaamrood in een hoekje blijven zitten. Maar onze zonde beleden worden, zodat er schoonmaak kan komen.

het is onbijbels dat er schaamte nodig is, voordat Jezus zijn verlossingswerk in ons kan beginnen. Ik geloof wel dat het automatisch gepaart gaat met berouw over onze zonde. (maar dit is iets anders dan schaamte)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 07:20

jostitosti schreef:naja laat maar.....

Als God me zo graag bij zijn club wil dan had Hij het me in die 23 jaar dat ik naar de kerk ga en geprobeerd heb Hem beter te leren kennen maar moeten overtuigen.....

ik heb smeek bedes gebeden
zonden belijd
Jezus in mn hart gevraagd
mijn hart aan de Heer geven
voor me laten bidden
ernstig de Bijbel gelezen en God gezocht

maar ik heb niet het idee dat ik contact met God heb.....
misschien heb ik het wel maar dat zou ik dan wel graag willen weten....
als ik het zou hebben zou het dan niet duidelijk moeten zijn?

Waarneer komt Jezus in jou hart wonen? de bijbel zegt in openbaringen 3:
Zie ik sta aan de deur en ik klop, als je opendoet zal ik binnenkomen en gemeenschap met jou hebben
Als jij de deuren van je hart heb geopent voor Jezus. (echt heel je leven over hebt gegeven in Zijn handen (je plannen, je tijd, je leven alles!). Dan mag je er op vertrouwen dat Jezus is binnen gekomen in jou leven..

Ik ben er van overtuigt dat als je uit die wetenschap gaat leven dat Jezus in jou woning is komen maken dat jou leven totaal verandert! Als jij in de goede werken gaat lopen die Hij al voor de grondlegging der wererld voor jou heeft klaar gemaakt, zou jij God van heel dichtbij ervaren.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 07:39

Elladan schreef:
jas schreef:
jostitosti schreef:
jas schreef:
jostitosti schreef:uitgewerkt? wat bedoel je daarmee?

Jij wil beloond worden. Daar moet je mee aan een eind komen want zo kan God Zijn genade niet aan jou kwijt.

hoe kan hij het dan wel aan me kwijt? Ik wil het namelijk zo graag....

Dan ben je de eerste van de mensheid.

:lol: :wink:

De eerste van wat? :?

De eerste van de mensheid die graag bekeerd wil worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 23 jun 2005 08:02

bedankt voor jullie reacties allen....

hijwel schreef:Waarneer komt Jezus in jou hart wonen? de bijbel zegt in openbaringen 3:
Zie ik sta aan de deur en ik klop, als je opendoet zal ik binnenkomen en gemeenschap met jou hebben
Als jij de deuren van je hart heb geopent voor Jezus. (echt heel je leven over hebt gegeven in Zijn handen (je plannen, je tijd, je leven alles!). Dan mag je er op vertrouwen dat Jezus is binnen gekomen in jou leven..

Ik ben er van overtuigt dat als je uit die wetenschap gaat leven dat Jezus in jou woning is komen maken dat jou leven totaal verandert! Als jij in de goede werken gaat lopen die Hij al voor de grondlegging der wererld voor jou heeft klaar gemaakt, zou jij God van heel dichtbij ervaren.

Als Jezus dus al binnen is.....waarom heb ik dat dan niet door? Ik snap er gewoon geen zak meer van..... alles (vooral de essentieele dingen) wat me altijd verteld is over God, Jezus en de bijbel wordt gewoon geen werkelijkheid in mn leven....

jas schreef:De eerste van de mensheid die graag bekeerd wil worden.

is dit soms ook niet bijbels? :lol: :wink: ...just kidding..... heb je nog een advies voor me?
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 09:19

hijwel schreef:
jas schreef:
jostitosti schreef:ik schaam me er niet voor de onvolkomenheden in mijn leven......dat betekent overigens niet dat ik er trots op ben of ermee te koop loop....

als iemand me ernaar vraagt zal ik niet zwijgen.....

ik ben wie ik ben en daar windt ik geen doekjes om....

Triest, geen schaamte, dan ook geen oprecht berouw, dan ook geen verzoenende Jezus.

wie o wie, ben jij jas om dit te zeggen?

Als je hart aan Jezus heb gegeven wordt dit anders. (en zoals ik gelezen heb heeft jostitosti dit gedaan). Als je duren van je hart hebt open gedaan voor Jezus dan is het zeker dat Hij binnen is gekomen.. Niet omdat ik dat zeg, maar omat dit zo in de bijbel staat. Hier is geen twijfel over mogelijk.

Als Jezus in je hart komt is er ook berouw over de zonde. Ik lees juist dat dit er niet is. Daaruit trek ik mijn conclusie.
Jij prijst iemand alweer de zaligheid in, terwijl hij nog niet eens aan zichzelf ontdekt is. Het zal van je hand geëist worden dat je hem daar niet op gewezen hebt. Je bent een Baälsprofeet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 09:34

jas schreef:Als Jezus in je hart komt is er ook berouw over de zonde. Ik lees juist dat dit er niet is. Daaruit trek ik mijn conclusie.
Jij prijst iemand alweer de zaligheid in, terwijl hij nog niet eens aan zichzelf ontdekt is. Het zal van je hand geëist worden dat je hem daar niet op gewezen hebt. Je bent een Baälsprofeet.

Als iemand zegt dat hij geen schaamte voelt, wil nog niet zeggen dat iemand geen berouw heeft.. De waarheid dat Jezus binnenkomt in je hart als je hem opent staat vast.. Daar mogen we op bouwen.

Ik prijs niet iemand de zaligheid in, maar ik probeer mee te denken.. tostie :wink: heeft zijn hart geopent voor God, en hij is op het Woord afgegaan. Als Hij de bijbel zou geloven, dan mag hij weten dat Jezus dan ook echt binnen is gekomen.. Zo niet, dan moet hij mischien toegeven dat zijn hart niet echt geopent had voor God. Ik kan niet zeggen dat Jezus in iemand hart woont.. Maar als ik naar tosti luister, dan zegt hij dat hij zijn hart geopent heeft.. Dan mag ik op basis van het woord zeggen dat Jezus binnen is gekomen.. (zou God zich niet aan zijn beloftes houden?)

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 23 jun 2005 09:38

ik weet dus ook niet meer wat ik wel en niet moet geloven....vind de bijbel wel waardevol.....maar ik geloof niet dat het de waarheid is...... ik ben er niet van overtuigt dat het de waarheid is...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 09:38

Als Jezus dus al binnen is.....waarom heb ik dat dan niet door? Ik snap er gewoon geen zak meer van..... alles (vooral de essentieele dingen) wat me altijd verteld is over God, Jezus en de bijbel wordt gewoon geen werkelijkheid in mn leven....

Geloof jij dat de bijbel waar is. Dat er wat in openbaringen 3 staat?
Ik sta voor de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen, en we zullen samen eten, ik met hem en hij met mij

Als je dit geloof (volkomen op vertouwt). Niet omdat jij het voelt, maar omdat je weet dat God niet liegt. Als een christen zijn geloof af moet handen van ons gevoel, dan is het fout gestelt. Een christen leeft uit het geloof!

Wat wordt er geen werkelijkheid in je leven?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 09:40

jostitosti schreef:ik weet dus ook niet meer wat ik wel en niet moet geloven....vind de bijbel wel waardevol.....maar ik geloof niet dat het de waarheid is...... ik ben er niet van overtuigt dat het de waarheid is...

heeft de bijbel zich niet bewezen?

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 23 jun 2005 10:17

nee niet als absolute algeheel geldende waarheid voor de hele wereld.....anders zou iedereen de waarde er wel van inzien.....

wat in openbaring staat geloof ik opzich wel, maar begin er ook wel aan te twijfelen....... omdat ondanks het feit dat ik me openstel voor God Hij me niet heeft weten te overtuigen....

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 jun 2005 10:20

Jostitosti: Ik geloof idd, net als hijwel, als jij God hebt gebeden of Hij in je wilde komen, dat dat ook zo is. God zal niemand afwijzen die bij Hem komt. Het hele zondebesefverhaal: Ik zie het niet als voorwaarde in de bijbel staan. Ik zie in de bijbel dat mensen bij Jezus (en later de apostelen) komen met de vraag wat ze moeten doen om zalig te worden. Geloven is het antwoord. En ja, zondebesef gaat daar vaak mee gepaard, maar het probleem van dat als voorwaarde noemen is dat niemand voldoende zondebesef heeft, dus niet zalig kan worden.
Dat heeft mij iniedergeval heel lang afgehouden van werkelijk geloven. Ik vond de zonde namelijk nog wel prima, maar wilde ook graag bij God horen. Heb toen gebeden, ook gezegd dat ik niet voldoende zondebesef heb, dus werkelijk helemaal niks toe te voegen heb, maar wilde geloven in Gods genade voor mij.
Ik kan je zeggen: dat zondebesef volgt wel! Gods Geest komt namelijk in je wonen en daardoor ga je absoluut een hekel krijgen aan zonden en alles wat je van God afhoudt.

Jostitosti: Geloven is idd een kwestie van vertrouwen wat God in Zijn woord zegt, dat dat waarheid is. Bid God om dat vertrouwen en dat geloof!

Wij hebben niks toe te voegen, ook niet voldoende zondebesef. Daarom heeft Jezus alles gedaan. Daarnaast is Hij gestorven voor onze zonden, niet voor zondebesef.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 10:24

nee niet als absolute algeheel geldende waarheid voor de hele wereld.....anders zou iedereen de waarde er wel van inzien.....

of de wereld er wat aan heeft of niet.. Maar het gaat om jou persoonlijk, heeft de bijbel zich bewezen tegenover jou. Ben jij tot het besef gekomen, wat hier in staat komt van boven!

wat in openbaring staat geloof ik opzich wel, maar begin er ook wel aan te twijfelen....... omdat ondanks het feit dat ik me openstel voor God Hij me niet heeft weten te overtuigen....

waarin ben je niet overtuigt? ik bedoel als Jezus daadwerkelijk bij jou binnen is gekomen moet er toch wat gebeuren.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 23 jun 2005 10:32

noami dank je...... helder verhaal!

hijwel schreef:of de wereld er wat aan heeft of niet.. Maar het gaat om jou persoonlijk, heeft de bijbel zich bewezen tegenover jou. Ben jij tot het besef gekomen, wat hier in staat komt van boven!

of ik tot het besef ben gekomen dat de bijbel van God komt? nee

hijwel schreef:waarin ben je niet overtuigt? ik bedoel als Jezus daadwerkelijk bij jou binnen is gekomen moet er toch wat gebeuren.

ja dat zou je denken maar dat is dus niet zo....

Terug naar “Archief”