Wat is de Heilige Katholieke Kerk of wat is de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 jun 2005 23:33

Optimatus schreef:
Baltimore schreef:Net zo als met Saddam gebeurde. Wie hoort nog van hem. Bovendien doen sterk de geruchten dat ons al sinds de jaren 90 van de vorige eeuw, een "stand-in-"wordt getoond van Saddam.

Dit is natuurlijk gewoon gezever van een nitwit.
Saddam Hoessein wordt, zo werd vandaag op het journaal nog gezegd, ergens in Irak vastgehouden. Twee ex-bewakers hebben hierover een en ander uitgelegd.

Baltimore, jouw interpretaties van het boek Openbaring zijn mijns inziens geheel fout. Je maakt, middels een secte, deel uit van het Beest, alleen heb je dat niet door. Immers, er staat geschreven dat wij, Christenen, ons moeten weren tegen flapuiten die beweren dat er van alles gaande is en die ons op arglistige wijze van Gods wegen af willen brengen. Dat is wat jij doet. Maar gelukkig zijn er velen die jou door hebben.

Toch kan hij met het volste recht hetzelfde van jou zeggen. Ik ben het wat Rome betreft wel met hem eens. Het is veel te kort door de bocht om alles wat hij schrijft als onzin af te doen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 22 jun 2005 00:42

jas schreef:
Lichtzwaard schreef:
Nou kan het met Mara van harte eens zijn,inderdaad theologie van de koude grond,het is zelf geen theologie maar wat uit boeken bij een gevist.

Uit welke boeken dan?

Alle titels staan in een bepaald kleurtje ofzo.
Baltimore heeft er een handje van om na een boek gelezen te hebben daaruit en enkel daaruit (en ook nog wat random Bijbelteksten) te quoten. Mijns inziens (let op) is dat niet echt een voorbeeld van onafhankelijk denken, maar meegesleept worden door elk complotverhaal dat in boekvorm geschreven is en verwijst naar openbaringen...

Jas schreef:Toch kan hij met het volste recht hetzelfde van jou zeggen. Ik ben het wat Rome betreft wel met hem eens. Het is veel te kort door de bocht om alles wat hij schrijft als onzin af te doen.

Niet helemaal hetzelfde... en voor zover het wel kan is het allemaal arbitrair gedoe. Flip claimt de waarheid te kennen, Doris claimt de waarheid te kennen, ... noem maar op. Maar niemand kent de échte waarheid. Daar is 'n mens te beperkt voor.

Dus op zich is het te kort door de bocht om alles als onzin af te doen, maar het is ook érg naïef om zulke verhalen op te gaan hangen zonder tegen commentaar te kunnen, imho.

Wat betreft Rome ben ik het natuurlijk met jullie oneens.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 jun 2005 11:12

Elladan schreef:
jas schreef:
Lichtzwaard schreef:
Nou kan het met Mara van harte eens zijn,inderdaad theologie van de koude grond,het is zelf geen theologie maar wat uit boeken bij een gevist.

Uit welke boeken dan?

Alle titels staan in een bepaald kleurtje ofzo.
Baltimore heeft er een handje van om na een boek gelezen te hebben daaruit en enkel daaruit (en ook nog wat random Bijbelteksten) te quoten. Mijns inziens (let op) is dat niet echt een voorbeeld van onafhankelijk denken, maar meegesleept worden door elk complotverhaal dat in boekvorm geschreven is en verwijst naar openbaringen...

Ik kan niet controleren of dat zo is en ik denk jij ook niet, maar het is vreselijk off-topic want het moet niet over Baltimore gaan maar over de 'heilige' rk-kerk.

Jas schreef:Toch kan hij met het volste recht hetzelfde van jou zeggen. Ik ben het wat Rome betreft wel met hem eens. Het is veel te kort door de bocht om alles wat hij schrijft als onzin af te doen.

Niet helemaal hetzelfde... en voor zover het wel kan is het allemaal arbitrair gedoe. Flip claimt de waarheid te kennen, Doris claimt de waarheid te kennen, ... noem maar op. Maar niemand kent de échte waarheid. Daar is 'n mens te beperkt voor.

Dus op zich is het te kort door de bocht om alles als onzin af te doen, maar het is ook érg naïef om zulke verhalen op te gaan hangen zonder tegen commentaar te kunnen, imho.

Wat betreft Rome ben ik het natuurlijk met jullie oneens.[/quote]
Vind jij dan dat Rome wel de Heilige Kerk is?

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 22 jun 2005 13:42

Jas schreef:Ik kan niet controleren of dat zo is en ik denk jij ook niet, maar het is vreselijk off-topic want het moet niet over Baltimore gaan maar over de 'heilige' rk-kerk.

Inderdaad... gingen we allebei de mist in.

Jas schreef:Vind jij dan dat Rome wel de Heilige Kerk is?

Ach, Rome is net zo goed déél van de Heilige Kerk als de Oud-Gereformeerden, Baptisten, Vineyard, Ger. Gem. etcetera... noem maar op.

Allen die Christus als Heer en Verlosser belijden zijn mijns inziens déél van de Heilige Katholieke Kerk. Wat denk jij?
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 22 jun 2005 13:48

Beste Elledan,

Je schreef:

@@Baltimore heeft er een handje van om na een boek gelezen te hebben daaruit en enkel daaruit (en ook nog wat random Bijbelteksten) te quoten.@@

Wie zegt jou dat ik "enkel "uit een boek quote! Wat zegt nu de Bijbel over "quoten":

Jesaja 8

20 Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben.

Een vereenvoudigde vertaling van dit Bijbelschrift is: De Heilige Geest leid de waarheid altijd in harmonie met de Bijbel!

Quote ik nu iets uit een Boek? Ja, leert Jezus ons niet dat we de wereld uit dit boek te moeten quoten? Ja!

Openbaring 1

3 Zalig is hij, die leest, en zijn zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren hetgeen daarin geschreven is; want de tijd is nabij.

Openbaring 22

10 En hij zeide tot mij: Verzegel de woorden der profetie dezes boeks niet; want de tijd is nabij

We moeten misschien wel blij zijn dat steeds meer en vaker de duistere praktijken van deze wereld aan ons geopenbaard worden. Als in mijn aangegeven boek staat, dat de Paus een One World Order voorstaat en daar ook, blijkbaar, werkelijk aan werkt, dan betekent dat dat deze Apostolische kerkleider geen voorbeeld van Christus is of kan zijn. Immers hij werkt aan een Staat die zich tegen Christus en de christenen zal keren. Maar als we blind en doof zijn ,terwijl we door de Heilige Geest geleid kunnen horen en zien de profetie, dan heeft ook zo'n boek geen zin want dat alles is ons tot een Dwaasheid. Precies zoals Jezus uitleget over mensen die in de wereld staan en alles afwijzen dat tot de verlossing kan leiden, omdat het hen een dwaasheid is. Overdenk je woorden Elledan!

Jezus leert ons te quoten uit de Bijbel en, door de Heilige Geest geleid, de profetie uit te leggen, binnen de grenzen van hetgeen God ons gegeven heeft:

2 Petrus 1
20 Voor alles toch weet gij dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige verklaring toelaat;
21 want een profetie is nooit voortgebracht door den wil van een mens, maar, door den Heiligen Geest gedreven, hebben mensen ze van Godswege uitgesproken.
Laatst gewijzigd door Baltimore op 22 jun 2005 14:00, 4 keer totaal gewijzigd.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 22 jun 2005 13:51

Eehm, Baltimore m'n beste, dat was IK die dat zei, niet Jas. EDIT: En mijn naam is ELLADAN en niet Elledan of whatever.

Volgens mij vergis je je over wie er sprak.

Overigens heb ik niks tegen je gequote uit de bijbel, maar wel tegen het uitmelken van bijvoorbeeld dat (NB: WERELDSE) boek wat je laatst steeds noemde: weet niet meer hoe het heet, over de Paus als Wereldveroveraar enzo.

(ps. Het is vrij irritant als je een post edit nádat er een reactie gegeven is... wil je dat alsjeblieft de volgende keer in een nieuwe post doen of ff aangeven wat je geëdit hebt? Hartelijk dank.)

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 22 jun 2005 14:06

Elledam,

Dat boek: The Keys of This Blood, bedoel je. Feitelijk geef je nu zelf aan weinig inzicht te hebben in de Bijbel zelf. Want de essentie van dat boek, notabene geschreven door een Professor Jezuit, die aan de bakermat danwel de blauwdruk stond van hetgeen Paus Johannes Paulus II zo bezig hield op geo-political gebied.

He is net zoals in de tijd van Jezus, Elledam! terwijl de profetie aan de ogen van de Joden voorbij ging, verwierpen ze de zedelijke normen er van, door de profetie te verontachtzamen. Terwijl dus de Paus (geleid door de Jezuiten) de wereld tot één grote Eén-man staat wil maken, erger jij je aan, dat "quoten", terwijl het gewoon relevante stuf is voor het onderhavige topic. So, what is wrong with that boy!

Ik wil niets sugereren hoor, maar Satan haat de mensen die wijzen op zijn verborgen plannen, en zal altijd een mens vinden die zich heveig of juist latent zal verzetten tegen de opebaring van die zaken, welke de heilige Geest er toe zou kunnen aanzetten het mensenleven van een verloren schaap, te doen hervormen. Dat is ook de reden dat de Paus altijd, voornamelijk, in het wit verschijnt en zijn medewerkers in het zwart. Hij speelt de verloren onschuld en laat het duistere werk toe aan zijn Orden, waarvan de Jezuiten de meest verfoeilijken en gevaarlijke zijn.

Ik kan er helaas ook niets anders van maken!

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 22 jun 2005 14:13

Hallo Elledam,

Je schreef:

ps. Het is vrij irritant als je een post edit nádat er een reactie gegeven is... wil je dat alsjeblieft de volgende keer in een nieuwe post doen of ff aangeven wat je geëdit hebt? Hartelijk dank.)

Okay Elledam! Bedankt voor deze goede sugestie!

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jun 2005 14:19

Baltimore schreef:Elledam,

Dat boek: The Keys of This Blood, bedoel je. Feitelijk geef je nu zelf aan weinig inzicht te hebben in de Bijbel zelf. Want de essentie van dat boek, notabene geschreven door een Professor Jezuit, die aan de bakermat danwel de blauwdruk stond van hetgeen Paus Johannes Paulus II zo bezig hield op geo-political gebied.

He is net zoals in de tijd van Jezus, Elledam! terwijl de profetie aan de ogen van de Joden voorbij ging, verwierpen ze de zedelijke normen er van, door de profetie te verontachtzamen. Terwijl dus de Paus (geleid door de Jezuiten) de wereld tot één grote Eén-man staat wil maken, erger jij je aan, dat "quoten", terwijl het gewoon relevante stuf is voor het onderhavige topic. So, what is wrong with that boy!

Ik wil niets sugereren hoor, maar Satan haat de mensen die wijzen op zijn verborgen plannen, en zal altijd een mens vinden die zich heveig of juist latent zal verzetten tegen de opebaring van die zaken, welke de heilige Geest er toe zou kunnen aanzetten het mensenleven van een verloren schaap, te doen hervormen. Dat is ook de reden dat de Paus altijd, voornamelijk, in het wit verschijnt en zijn medewerkers in het zwart. Hij speelt de verloren onschuld en laat het duistere werk toe aan zijn Orden, waarvan de Jezuiten de meest verfoeilijken en gevaarlijke zijn.

Ik kan er helaas ook niets anders van maken!

En waarom nemen wij dingen niet serieus als wij dat boek van een Jezuïet niet kennen? Waarom moeten wij weten wat paus Johannes Paulus II wel of niet geloofde?
Wat is dat voor grote onzin?
Ik lees de Bijbel, ik lees (protestantse) commentaren en boeken die mij inzicht verschaffen.
En waar het gaat om Bijbelteksten: dat is pure inlegkunde zoals je die gebruikt. Ik noem dat bijna misbruik van teksten.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 22 jun 2005 14:27

Philadelphia schreef:Elledam,

Philadelphia, dat boek bedoelde ik inderdaad. Dank je! :D
Jouw professor Jezuit is wél mooi een lid van die door jou zo verdoemde RK-kerk. Jezuiten zijn nu eenmaal een Rooms-Katholieke monnikenorde?

Ik wil best in een complottheorie geloven, maar niet eentje waarin één mens, Paus Jean Paul II, de wereld verovert. Laat het beter gaan over een complot vanaf de geboorte van Jezus ofzo, of door die vierde verborgen zoon van Japhet... maar niet in één generatie. Kom op.

Philadelphia schreef:He is net zoals in de tijd van Jezus, Elledam! terwijl de profetie aan de ogen van de Joden voorbij ging, verwierpen ze de zedelijke normen er van, door de profetie te verontachtzamen. Terwijl dus de Paus (geleid door de Jezuiten) de wereld tot één grote Eén-man staat wil maken, erger jij je aan, dat "quoten", terwijl het gewoon relevante stuf is voor het onderhavige topic. So, what is wrong with that boy!

There's nothing wrong with that boy, you just need to add a comma, mr. Philadelphia. :D
Als wij net als nu in de tijd van Jezus leven, wie pretendeer jij dan te zijn? Een luidop denkende leerling? Of Jezus zelf? Hmm...
Maar goed... relevante stuff of niet, alles wat die dinges van jou aan de bijbel toevoegt is onheilig. Men mag namelijk geen tittel of iota af- of toedoen aan de bijbel, voor zover ik weet? Staat dacht ik in jouw eigen lievelingsboek. :)

Ach... totdat de wereld onder mijn voeten uiteenvalt zal ik proberen mensen te leren redeneren en vooral te spellen. :wink: Leer er maar mee te leven, Philadelphia mijn vriend.

Philadelphia schreef:Ik wil niets sugereren hoor, maar Satan haat de mensen die wijzen op zijn verborgen plannen, en zal altijd een mens vinden die zich heveig of juist latent zal verzetten tegen de opebaring van die zaken, welke de heilige Geest er toe zou kunnen aanzetten het mensenleven van een verloren schaap, te doen hervormen. Dat is ook de reden dat de Paus altijd, voornamelijk, in het wit verschijnt en zijn medewerkers in het zwart. Hij speelt de verloren onschuld en laat het duistere werk toe aan zijn Orden, waarvan de Jezuiten de meest verfoeilijken en gevaarlijke zijn.

Och ja... dat kleurenspel. Volledig cultuurgebonden overigens.

Satan, mijn beste, zal NOOIT zijn plannen verraden, en zeker niet zo obvious als jij wil doen geloven. Wie is er nu naief? Moet ik je eraan herinneren dat de Morgenster eens bijna God zelf gelijk was? Blijkbaar wel. Denk je dat zijn ondergang zo geleidelijk zal verlopen dat hij nu al gereduceerd is tot een begrijpelijke dwaas? Je onderschat je vijand, Philadelphia, en dat kan je duur komen te staan.

Toch prachtig trouwens, dat jij naar jouw Jezuit luistert alsof het Jezus zelf is... :)

Flip schreef:Ik kan er helaas ook niets anders van maken!

Och... je komt er wel bovenop. Het ligt niet aan jou zullen we maar zeggen. :wink:

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 22 jun 2005 14:28

Riska schreef:En waarom nemen wij dingen niet serieus als wij dat boek van een Jezuïet niet kennen? Waarom moeten wij weten wat paus Johannes Paulus II wel of niet geloofde?
Wat is dat voor grote onzin?
Ik lees de Bijbel, ik lees (protestantse) commentaren en boeken die mij inzicht verschaffen.
En waar het gaat om Bijbelteksten: dat is pure inlegkunde zoals je die gebruikt. Ik noem dat bijna misbruik van teksten.

:wink:
Hoe helder verwoord. :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 jun 2005 21:44

Elladan schreef:
Jas schreef:Ik kan niet controleren of dat zo is en ik denk jij ook niet, maar het is vreselijk off-topic want het moet niet over Baltimore gaan maar over de 'heilige' rk-kerk.

Inderdaad... gingen we allebei de mist in.

Jas schreef:Vind jij dan dat Rome wel de Heilige Kerk is?

Ach, Rome is net zo goed déél van de Heilige Kerk als de Oud-Gereformeerden, Baptisten, Vineyard, Ger. Gem. etcetera... noem maar op.

Allen die Christus als Heer en Verlosser belijden zijn mijns inziens déél van de Heilige Katholieke Kerk. Wat denk jij?

Ja dat ben ik wel met je eens. Ik zie de Kerk ook niet als instituut, maar als de Bruid van Christus.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jun 2005 11:35

Elladan schreef:Ach, Rome is net zo goed déél van de Heilige Kerk als de Oud-Gereformeerden, Baptisten, Vineyard, Ger. Gem. etcetera... noem maar op.

Juist. Volledig mee eens.

En als Baltimore een beest wil bestrijden, dan moet hij maar naar de Veluwe gaan, daar zoekt men nog een grote poes.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 23 jun 2005 11:44

HAHA. Poemajacht!!! :D:D:D:D:D

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 12:10

Optimatus schreef:
Elladan schreef:Ach, Rome is net zo goed déél van de Heilige Kerk als de Oud-Gereformeerden, Baptisten, Vineyard, Ger. Gem. etcetera... noem maar op.

Juist. Volledig mee eens.

En als Baltimore een beest wil bestrijden, dan moet hij maar naar de Veluwe gaan, daar zoekt men nog een grote poes.

Wat moet men daar nou met een grote poes?

Terug naar “Archief”