Faalangst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 22 jun 2005 11:37

aardmannetje schreef:OK, in het kader van het bewijzen van het tegendeel, nl dat ook deze mogelijke vorm van perfectionisme te maken kan hebben met faalangst, gaan we off topic (of toch niet).

'Geen half werk af willen leveren' is toch niet per definitie perfectionistisch?
Ehm, jawel, laat b.v. een slager je meubelstuk beoordelen of een meubelmaker.

Jij bent de meubelmaker en maakt iets zoals je het zelf wel in je kamer zo willen hebben staan.

De slager heeft zoiets van een kast is een kast...

Is de slager dan onverschillig, of ben jij te precies?

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 22 jun 2005 11:47

de slager heeft faalangst en waagt zich er niet aan uitspraken te doen die hem geinteresseerd zouden doen lijken :wink:

Misschien heb jij weer zoiets van, een worst is een worst :?
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

André

Berichtdoor André » 22 jun 2005 11:51

aardmannetje schreef:de slager heeft faalangst en waagt zich er niet aan uitspraken te doen die hem geinteresseerd zouden doen lijken :wink:

Misschien heb jij weer zoiets van, een worst is een worst :?
Je brengt het wel leuk, maar ik hoop dat je het wel begrijpt?

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 22 jun 2005 11:56

't is bij mij echt niet dat ik per sé wil presteren of zo.
Maar volgens mij, die negatieve spiraal, dat ken ik dan weer wel.
Als ik geen vwo had gedaan maar havo, en geen universiteit maar hbo, dan voelt dat voor mij als falen, omdat het beter kan :roll:
[vaag]

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 22 jun 2005 11:57

Ik begrijp dat je geen half werk wilt af leveren.
Ik hoop dat jij ook begrijpt wat ik bdoel...natuurlijk kijkt een meubelmaker kritischer naar een meubelstuk, maar een slager kijkt weer kritischer naar een vleesproduct. Jij vertrouwt op de slager en de slager op jou. Voor jou is wellicht een worst een worst en voor hem een kast een kast :lol: ...of snap ik je niet?

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 22 jun 2005 12:00

Jannoek schreef:'t is bij mij echt niet dat ik per sé wil presteren of zo.
Als ik geen vwo had gedaan maar havo, en geen universiteit maar hbo, dan voelt dat voor mij als falen, omdat het beter kan :roll:
[vaag]

volgens mij mag iedereen tot z'n recht komen, soms is het ff afzien om dat te bereiken toch...leg je dan de lat te hoog of ben je dan een doorzetter?

André

Berichtdoor André » 22 jun 2005 12:16

aardmannetje schreef:Ik begrijp dat je geen half werk wilt af leveren.
Ik hoop dat jij ook begrijpt wat ik bdoel...natuurlijk kijkt een meubelmaker kritischer naar een meubelstuk, maar een slager kijkt weer kritischer naar een vleesproduct. Jij vertrouwt op de slager en de slager op jou. Voor jou is wellicht een worst een worst en voor hem een kast een kast :lol: ...of snap ik je niet?
Het voorbeeld met die slager erbij is denk ik niet helemaal goed, kijk als ik weet en zie dat er een paar dingen aan die kast mankeren b.v. dat een plank 1 mm scheef zit, dat als je het aanwijst je een oneffenheid zit in een zijpaneel, of iets anders wat de klant hoogst wsl niet eens ziet.
Dan heb ik er grote moeite mee om zo'n kast zo af te leveren.
En ik was toen als leiding gevende ook wel in staat om tegen een collega te zeggen dat lever je zo niet af mijn beste jongen.
Omdat ik gewoon voor mezelf vond dat de kun je niet maken om dat zo af te leveren. (en idd in je maag hangen ook geen schilderijen aan de muur, dus die worst zal mij een worst zijn) :mrgreen:

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 22 jun 2005 12:25

Als dat nu eenmaal de mentaliteit van een bedrijf is en er niet van je verwacht wordt om daar verandering in te brengen, dan heb je het zwaar ja! Je hoeft toch niet meer verantwoordelijkheid te dragen dan er van je verwacht wordt?

Je wilt je werk niet half doen maar de omstandigheden zijn niet gunstig, frustrerend...zou ik een ander bedrijf zoeken of het aan de kaak stellen bij m'n meerdere.

André

Berichtdoor André » 22 jun 2005 12:33

aardmannetje schreef:Als dat nu eenmaal de mentaliteit van een bedrijf is en er niet van je verwacht wordt om daar verandering in te brengen, dan heb je het zwaar ja! Je hoeft toch niet meer verantwoordelijkheid te dragen dan er van je verwacht wordt?

Je wilt je werk niet half doen maar de omstandigheden zijn niet gunstig, frustrerend...zou ik een ander bedrijf zoeken of het aan de kaak stellen bij m'n meerdere.
En daar kun je dus te laat mee zijn doordat je wel eens even zou laten zien dat je het wel kunt, en hoe flexibel je bent enzo.
Overigens, inschatting van mijn kant, jij zelf hebt geen hinder van perfectionisme?

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 22 jun 2005 12:44

Wie heeft er geen hinder van perfectionisme?

Ik zou wel eens perfect willen zijn maar niet als enige :P
Wedijver niet, doe het gewoon beter :mrgreen:

Arrogante mensen zijn er genoeg, maar mensen die weten dat ze iets goed kunnen zijn er minder.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 22 jun 2005 14:02

aardmannetje schreef:
Jannoek schreef:'t is bij mij echt niet dat ik per sé wil presteren of zo.
[vaag]

volgens mij mag iedereen tot z'n recht komen, soms is het ff afzien om dat te bereiken toch...leg je dan de lat te hoog of ben je dan een doorzetter?

Het is niet dat ik neerkijk op mensen die een lager niveau doen of zo, mocht dat zo overkomen.
Ik leg de lat niet te hoog, want ik doe enorm weinig aan m'n studie, en heb ook altijd weinig gedaan op 't vwo. Doorzetter ben ik dus ook niet echt.
Ik zit echt raar in elkaar :roll:

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 22 jun 2005 14:59

Heb jij wel last van faalangst dan of is er gewoon te weinig spanning in je leven :D . Heb je je wel eens afgevraagt wat je wil? ...overigens is iedereen die doorzet waar ie mee is begonnen een doorzetter, of nie?

amigo
Mineur
Mineur

faalangst

Berichtdoor amigo » 27 jul 2005 11:31

ze kwamen er in de eerste klas bij mij achter dat er iets niet goed was bij mij. Mijn cijfers allemaal achteruit enzovoorts. Dus moest ik een faalangst training doen. Daar is uitgekomen dat ik ongeveer het gemiddelde scoorde. Dat is erg rot. Ik zit er nu nog steeds een beetje mee. :cry:

Terug naar “Archief”