Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 21 jun 2005 15:07

jas schreef:De opwekkingsliederen zijn vaak wel gebaseerd op de Bijbel, maar het is een menselijke selectie van teksten en dus vaak eenzijdig. De psalmen worden in zijn geheel berijmd en daar zit een groot verschil in.

Eenzijdig: ja soms wel. Als je oppervlakkig bekijkt misschien. Ik vind ook lang niet alle opwekkingsliederen mooi, maar kijk wat dieper naar opwekkingsliederen. Er is zeker wel veel afwisseling. Er wordt ongeveer over alle facetten die je in de bijbel ook tegenkomt gezongen.

De psalmen worden in zijn geheel berijmd: en nog wat dingen omheen bedacht. Helaas mis je door alleen psalmen (oude testament) te zingen ook een heleboel dingen waar je over kunt zingen. Dingen die gebeurd zijn na Jezus zeg maar.En komt niet met psalm 22 e.d aan, ik weet dat die psalmen heenwijzen naar Jezus. Maar juist het zingen over Jezus (aan wie ik mijn nieuwe leven te danken heb) is zo geweldig!

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 21 jun 2005 15:12

Er is maar een Heilige Boek de Bijbel/Heilige Schrift,Gods Woord zelf,totaal exclusief.

Liederen van opwekking er zijn goede en slechte ,sommigen theologisch juist en anderen weer niet .Taalgebruik ; soms heel mooi soms zeer slecht.

Liederen van opwekking zing ze maar wel buiten de Heilige Missen /Erediensten, en dan nog, maak altijd een selectie die verantwoordt is.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 jun 2005 15:16

Lichtzwaard schreef:Er is maar een Heilige Boek de Bijbel/Heilige Schrift,Gods Woord zelf,totaal exclusief.

Liederen van opwekking er zijn goede en slechte ,sommigen theologisch juist en anderen weer niet .Taalgebruik ; soms heel mooi soms zeer slecht.

Liederen van opwekking zing ze maar wel buiten de Heilige Missen /Erediensten, en dan nog, maak altijd een selectie die verantwoordt is.

Je weet toch wel dat de mis een vervloekte paapse afgoderij is?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jun 2005 15:24

jas schreef:
Lichtzwaard schreef:Er is maar een Heilige Boek de Bijbel/Heilige Schrift,Gods Woord zelf,totaal exclusief.

Je weet toch wel dat de mis een vervloekte paapse afgoderij is?
-- what's in a name -- :|
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jun 2005 15:24

Dat is nu niet aan de orde, het gaat om opwekkingsliederen.

*zwaait plaatsvervangend met een hamer*
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 jun 2005 15:44

jas schreef:De opwekkingsliederen zijn vaak wel gebaseerd op de Bijbel, maar het is een menselijke selectie van teksten en dus vaak eenzijdig. De psalmen worden in zijn geheel berijmd en daar zit een groot verschil in.

Om terug te komen op het topic: kun je stellen dat Opwekkingsliederen fout zijn?

In Kolossenzen 1 staat ook een lied/gedicht opgenomen over God. Toch zingen we dit niet; Kol 1:15-20.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jun 2005 16:46

Sabra schreef:

Om terug te komen op het topic: kun je stellen dat Opwekkingsliederen fout zijn?

In Kolossenzen 1 staat ook een lied/gedicht opgenomen over God. Toch zingen we dit niet; Kol 1:15-20.

Net zomin als de lofzang van Hannah of de liederen die Mozes en Mirjam of Deborah en Barak zongen (van het laatste lied probeer ik trouwens een berijmde versie te maken, maar het is lastig werk).

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 21 jun 2005 16:59

Sabra schreef:Om terug te komen op het topic: kun je stellen dat Opwekkingsliederen fout zijn?

Preciseer je vraag: bedoel je specifiek de Opwekkingsliederen nummer 1 tot zevenhonderdzoveel, of bedoel je geestelijke liederen in het algemeen?

Maakt voor het antwoord trouwens niet zoveel uit, maar toch: wat bedoel je precies?
~~Soli Deo Gloria~~

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 jun 2005 20:14

De oorspronkelijke vraag was ongeveer of het zingen van Opwekkingsliederen principieel (theologisch) verkeerd is.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 21 jun 2005 21:52

Antwoord op de oorspronkelijke vraag: Nee, integendeel. Psalmen, gezangen en geestelijke liederen...

Voor argumenten: ik zou zeggen, lees alle pagina's nog eens door.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 jun 2005 22:06

Sabra schreef:

Nee, dat kun je idd zo niet stellen. Ze zijn niet per definitie fout, hetgeen er aan tekst in voorkomt is op zich meestal juist goed. Waar ik moeite mee heb is dat de tekst zodanig is samengesteld dat sprake is van een zeer eenzijdige benadering. Dus samengevat: niet fout, maar onvolledig.
Dat wat het theologisch aspect betreft
Muzikaal vind ik ze ronduit slecht. Het spijt me, ik kan er niets anders van maken. Op dat gebied kan ik absoluut geen consessies doen. Het is droevig gesteld met de kerkmuziek in Nederland, maar blijkbaar is dat het niveau wat we willen.
Dat is zo'n beetje hoe ik er over denk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jun 2005 23:13

Ik vind sommige opwekkingsliederen een beetje zweverig, maar ze zijn vaak wel heel mooi van melodie. Van sommige opwekkingsliederen, vooral het Abba Vader, ben ik diep onder de indruk, dit in tegenstelling tot de hangjeugdverdrijfmuziek van Urk zingt in Kampen.

Verder is er nog het onvolprezen gregoriaans, de oud-kerkelijke melodieën waarop de Bijbelse versen en vooral de psalmen in onberijmde versie worden gezongen. Die zijn eenvoudigweg schitterend. Verder hebben liedboeken als het Liedboek voor de Kerken, de diverse psalmberijmingen, de Gezangen voor Liturgie, het Oud-Katholiek Gezangboek en de diverse bundels Zingend Geloven voor een enorme verrijking van de Nederlandse kerkmuziek gezorgd. Niet slechts door de dichters van 1773 is kwaliteit neergezet, maar ook in later tijden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 jun 2005 23:36

Optimatus schreef:Ik vind sommige opwekkingsliederen een beetje zweverig, maar ze zijn vaak wel heel mooi van melodie. Van sommige opwekkingsliederen, vooral het Abba Vader, ben ik diep onder de indruk, dit in tegenstelling tot de hangjeugdverdrijfmuziek van Urk zingt in Kampen.

Verder is er nog het onvolprezen gregoriaans, de oud-kerkelijke melodieën waarop de Bijbelse versen en vooral de psalmen in onberijmde versie worden gezongen. Die zijn eenvoudigweg schitterend. Verder hebben liedboeken als het Liedboek voor de Kerken, de diverse psalmberijmingen, de Gezangen voor Liturgie, het Oud-Katholiek Gezangboek en de diverse bundels Zingend Geloven voor een enorme verrijking van de Nederlandse kerkmuziek gezorgd. Niet slechts door de dichters van 1773 is kwaliteit neergezet, maar ook in later tijden.

Dat is zeker waar. Wat opwekkingsliederen betreft, ik ben van geen enkele onder de indruk. Ook niet van Abba Vader.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 22 jun 2005 07:30

jas schreef:Muzikaal vind ik ze ronduit slecht. Het spijt me, ik kan er niets anders van maken. Op dat gebied kan ik absoluut geen consessies doen. Het is droevig gesteld met de kerkmuziek in Nederland, maar blijkbaar is dat het niveau wat we willen.

Mag ik een voorbeeld geven? In discussies over het gebruik in de kerkdienst van andere instrumenten dan het orgel wordt vaak gewezen op Psalm 150, waar een heel orkest wordt opgesomd.
Maar weet je dat in die opsomming ook instrumenten worden genoemd die in de oudtestamentische tempeldienst absoluut verboden waren? Wat blijkt: in zijn oproep op God te loven, gericht tot de individuele gelovige, noemt de psalmdichter allerlei instrumenten waarmee je God zou kunnen loven. Maar dat is dus geen opsomming van het instrumentarium dat in de tempel werd gebruikt, integendeel: zelfs met instrumenten die in de tempel niet mochten worden gebruikt, kun je buiten de tempel wel degelijk God loven.

Nu naar de Opwekkingsliederen. Ik onderschrijf de woorden van Jas en voeg toe: prima liederen voor het kampvuur, voor Jongeravonden (waar ik ze van harte heb meegezongen) enzovoort. Maar onder kerkmuziek versta ik toch iets anders.

Calvijn wilde dat kerkmuziek "poids et majesté" zou hebben. Deftigheid en waardigheid. En uit het Oude Testament kunnen we leren dat aan de tempelmuziek hoge kwaliteitseisen werden gesteld. Dat zijn twee invalshoeken waarmee ik graag verder zou willen: deftigheid & waardigheid plus kwaliteit.
~~Soli Deo Gloria~~

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 jun 2005 07:48

[quote="SDG"Calvijn wilde dat kerkmuziek "poids et majesté" zou hebben. Deftigheid en waardigheid. En uit het Oude Testament kunnen we leren dat aan de tempelmuziek hoge kwaliteitseisen werden gesteld. Dat zijn twee invalshoeken waarmee ik graag verder zou willen: deftigheid & waardigheid plus kwaliteit.[/quote]

Een paar problemen:

1) Dat Calvijn deze criteria hanteerde voor kerkmuziek is natuurlijk mooi. De vraag is of deze criteria bijbels zijn.
2) Al eerder is opgemerkt dat het nog maar ten zeerste de vraag is of we de huidige kerkdiensten kunnen vergelijken met de tempeldienst.
3) Tot nu toe is er nog niemand in geslaagd het begrip 'kwaliteit' t.a.v. muziek te definiëren.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”