They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jun 2005 12:24

..wat ik van harte kan onderschrijven. :) (Andere mensen weten het vaak net iets beter te omschrijven)

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 23 jun 2005 21:05

beste kaw en iedereen die graag wil dat u2 een labeltje opgeplakt kan worden:

na al die losse flodders die hier op het forum worden rondgestrooid wordt het misschien eens tijd om jullie grondig in U2 te verdiepen. Ik vroeg me eerst zelf ook af of u2 wel kon, maar hoe meer ik van en over hen lees, hoe meer ik me realiseer dat bono misschien wel een van de christenen is die de meeste goede invloed heeft in deze wereld.

Twijfel je aan Bono's geloof: lees dat nieuwe boek, Bono on Bono, staat geloof ik ook in het forumtopic U2 en Christus. En ook al is Bono voor jou geen christen, who cares, er zijn genoeg heidenen die mij veel doen en waar ik goed naar kan luisteren. Waarom is het zo belangrijk dat Bono wel christen is? kan je hem dan in het goede hokje stoppen? Ik geloof dat hij het is, maar eigenlijk is het helemaal niet relevant.

Critici komen altijd met liedje als I still haven't found en wake up enzo. Maar wie zijn wij om even te weten wat bono er precies mee bedoelde? I still haven't found, jij wel dan. Geloof in Christus als Verlosser houdt niet in dat alles opgelost is. Ik geloof zeker in Jezus als mijn Redder, maar hier op aarde heb ik het nog niet gevonden, pas als we boven zijn zal alles op zijn plaats vallen. Is I still haven't found dan onbijbels? lees de tekst even iets beter en denk wat verder dan je eigen kadertje
Wake up... dead man, waarom zou Bono dit niet vanuit het perspectief van stille zaterdag hebben geschreven? De rest van de song lijkt alleen maar een schreeuw om een zaligmaker. Het was alleen nog niet volbracht in die zin dat Christus alweer was opgestaan. Maar misschien bedoelt Bono wel iets heel anders, misschien worstelt hij met de opstanding en de postmoderne visie daarop.

het gebeurt heel veel met songs: er staat iets verschrikkelijks in, en dan wordt gelijk de artiest door de mangel gehaald, als zou deze de boodschap belijden en onderschrijven. Je kan ook ergens over schrijven, vanuit een perspectief dat niet je eigen perspectief is. johnny cash staat bv. bekend om zijn murder ballads, is hij dan ook gelijk geen goede artiest?

Zomaar weer wat gedachten. Oordeel gerust over artiesten, maar doe dat voor jezelf en brandt mensen niet af terwijl je niet weet wat ze bedoelen.

als je je in U2 wilt verdiepen, lees het boek Walk On van steve stockman, of kijk op zijn site www.stocki.ni.org
verder staat er in de nieuwste oor een goed artikel waar zelfs wordt gewaarschuwd voor de religiositeit van U2, lijkt me al veelzeggend!
En ook het nieuwe boek, Bono on Bono kan je veel leren.

Succes ermee!
The more you see the less you know

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jun 2005 13:14

Juist.

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 24 jun 2005 22:15

En ook al is Bono voor jou geen christen, who cares, er zijn genoeg heidenen die mij veel doen en waar ik goed naar kan luisteren. Waarom is het zo belangrijk dat Bono wel christen is?

waarom wil je naar een heiden luisteren als je God lief hebt boven alles, en Jezus Christus voor jou je Redder en Zalligmaker is? dan wil je toch alles doen om Hem te dienen?

Overkill

Berichtdoor Overkill » 25 jun 2005 00:30

Omdat die 'heiden' betere muziek maakt dan die middelmatige hippie-christen-shit.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 25 jun 2005 08:01

Overkill schreef:Omdat die 'heiden' betere muziek maakt dan die middelmatige hippie-christen-shit.

Klopt, maar dat is dan pech hebben. Er is Christen-shit waarbij de heidenbrouwsels verbleken. Je moet het alleen wel ff leren luisteren. Zijn naam is Bach en nog elke dag verwonderen de meest getalenteerde musici zich over de ongelooflijke schoonheid en complexiteit van zijn werk.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 25 jun 2005 15:25

Kaw schreef:
Overkill schreef:Omdat die 'heiden' betere muziek maakt dan die middelmatige hippie-christen-shit.

Klopt, maar dat is dan pech hebben. Er is Christen-shit waarbij de heidenbrouwsels verbleken. Je moet het alleen wel ff leren luisteren. Zijn naam is Bach en nog elke dag verwonderen de meest getalenteerde musici zich over de ongelooflijke schoonheid en complexiteit van zijn werk.

Bach of Death Metal, het heeft ongeveer dezelfde impact op je boxen en oren :mrgreen:

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 25 jun 2005 15:33

Rock-G schreef:
Kaw schreef:

Bach of Death Metal, het heeft ongeveer dezelfde impact op je boxen en oren :mrgreen:

Maar wel een andere werking op je hart.

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 25 jun 2005 20:20

ik ben ook eens naar een presentatie van Joe geweest en ik vond het erg eng,de beelde enzo. Bezeten mensen,satanisten,geaborteerde babies,artiesten die zingen met een groot vuur erachter. Ik luister zelf graag naar easy-listerning,maar toch luister ik nu wel eerst of een tekst door de beugel kan

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 25 jun 2005 21:39

Omdat die 'heiden' betere muziek maakt dan die middelmatige hippie-christen-shit.

net zoals met "wereldse" muziek het geval is, is het ook met christelijke muziek zo dat de ene soort van muziek maken je beter ligt dan de andere. denk je niet dat er iets niet klopt als je liever naar muziek luistert waar God niet in geprezen wordt, dan dat je naar muziek luistert waarmee God geprezen wordt?

Overkill

Berichtdoor Overkill » 25 jun 2005 23:29

Veel christelijke muziek heeft meer globale en kale teksten dan 'wereldse' muziek. Ik denk zelfs dat veel 'wereldse' muziek meer te vertellen heeft in hun teksten.
Neem bijvoorbeeld de Christelijk hardrock/heavymetalband Stryper (ga niet op het genre zeiken), alhoewel zijn openlijk en overduidelijk voor hun christen zijn uitkomen, wat onmogelijk als negatief gezien kan worden, zijn hun teksten nog simplistischer dan een gemiddeld top40 nummer.
Muzikaal zit het gelukkig een stuk beter in elkaar.
Ik neem het hier niet op voor 'wereldse' muziek, ik wil aleen maar aangeven dat er absoluut 'lege' christelijke bands zijn en inhoudelijke 'wereldse' bands.

Beschuldig me voor alles wat je wild, ik luister liever naar een band met sterke lyrics dan de zoveelste christelijke shitband die enkel met 'love' en 'Lord' smijt.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 jun 2005 06:44

Daarin heb je wel gelijk. Er is veel meer matige Christelijke muziek te vinden dan (wanneer je ff niet naar de top 40 kijkt) wereldse muziek. Daarom moet je wat beter zoeken dan bij wereldse muziek, maar dan hou je nog zat over.

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 27 jun 2005 05:55

dus om het maar even heel eenvoudig te zeggen heeft God eigenlijk "pech" gehad, wat je muziek keuze betreft, dan hadden die andere christenen maar betere muziek moeten maken?

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 27 jun 2005 09:31

een beetje heel simpel geredeneerd: je kan god alleen dienen met christelijke muziek, kom op zeg. Christelijke muziek is niets anders dan wat voor muziek ook, alleen is het gemaakt door een christen. Daar wordt je blij van, alsof die altijd fijne muziek maken.

Je kan God net zo goed dienen met seculiere muziek, alsof bach wel kan en vivaldi niet omdat hij geen christen was.

Je moet de scheidslijn niet leggen tussen christelijke en seculiere muziek, maar tussen muziek die je dichter bij God brengt en muziek die dat niet doet. Dan kan ik ook heel erg veel seculiere muziek luisteren!

overigens blijft Bach de grootste, maar er is veel meer. En doen alsof bach de grootste christen was is een beetje dom, want zo reformatorisch was hij helemaal niet.
The more you see the less you know

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 27 jun 2005 10:29

Dat één na laatste punt kan ik alleen maar bevestigen. Soms roept juist bepaalde christelijke, kwalitatief slechte muziek een soort antipathie op, die er voor zou kunnen zorgen dat je ook een antipathie tegen het christendom zelf gaat koesteren...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”