kleding volgens bijbelse voorschriften, en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jun 2005 11:23

pol schreef:Quote
Die hoed-regel wordt dus verkeerd opgepakt. Maar ja, het is nu eenmaal zo ingeburgerd in de refo-kerken.

Leg es even uit hoe dat verkeerd wordt opgepakt. Mensen die hoeden dragen zijn altijd zo overtuigend in hun gelijk?
Zelf draag ik geen hoed, maar ik ben de schande van de refo's. Het lijkt wel of je zaligheid in de hoed zit!
Toch maar eens je Bijbel lezen Pol, daar staat het duidelijk in dat een vrouw haar hoofd moet bedekken ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 20 jun 2005 11:31

Soms moet je dingen uit de bijbel ook in bepaalde cultuur en context plaatsen....

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 20 jun 2005 11:38

Kledingvoorschriften zijn die er wel zijn die er niet ,ze zijn er niet als zodanig.Maar als men ontboden wordt bij het staathoofd gaat men in pak en de vrouw in jurk ,en trek men de mooiste kleding aan die men in de kast hebt hangen; dus laat staan als men naar een van de Heilige Huizen gaat van de Koning der Koningen .

Dat vrouwen met bedekt hoofd de Kerk moet betreden is juist,maar waarom dan zo n vreemd gevormd geval op het hoofd ze lopen nog voor gek ook,en in plastic tas dat vreemd gevormd geval(hoed) is helemaal uit de boze,kom er voor uit dat je tot zo n kerkgemeenschap behoort,is het niet zo------ik schaam mij het Evangelie niet----- .

De mannen of kerkleiding die willen dat de vrouwen met hoofdbedekking ter kerk gaan, zullen dan zelf hun baard moeten laten staan,ook een bijbels gebod--------het mes zal de kaak van de man niet zien ----- .

Hoofdbedekking ;waarom niet een eenvoudige kerksluier voor de dames zwart voor de gewone zondagen wit voor de Hoogfeesten Kerstmis enz enz enz.

Maar let wel door al deze uiterlijkheden kan men niet de hemel verdienen .In de Hemel komen wij door onverdiende Genade door de Heilige Kruisverdiensten van onze Heilige Verlosser Jezus Christus.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 20 jun 2005 11:43

Lichtzwaard schreef:Kledingvoorschriften zijn die er wel zijn die er niet ,ze zijn er niet als zodanig.Maar als men ontboden wordt bij het staathoofd gaat men in pak en de vrouw in jurk ,en trek men de mooiste kleding aan die men in de kast hebt hangen; dus laat staan als men naar een van de Heilige Huizen gaat van de Koning der Koningen .

Dan ook maar niet meer 's avonds voor het slapen gaan, in je pyamaatje (zonder hoofddeksel, tenzij je met een slaapmuts op slaapt), op de knietjes voor het bed?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 jun 2005 11:45

Misschien is het verstandig om eens niet na te denken over wat wel en niet zou mogen, maar waarom de genoemde passages over hoe een christen zich kleedt in de Bijbel staan. Laat ik eens een paar gedachten daaromtrent aandragen:

- aangeven dat het je niet om uiterlijke zaken te doen is, maar om het innerlijk (ingetogen kleding, soberheid)
- het verwerpen van je aanstootgevend kleden (m.a.w. er niet hoerig bij willen lopen, kuisheid)
- het heilig voor God willen leven, tot Zijn eer en tot verheerlijking van Zijn Naam.
enz.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jun 2005 12:24

naomi schreef:Soms moet je dingen uit de bijbel ook in bepaalde cultuur en context plaatsen....
Soms wel inderdaad, maar als er staat dat de engelen verleid worden door het onbedekte hoofd van de vrouw, zouden ze dat dan nu niet meer doen?

Ach ja bijna alles is in die context van die tijd gezien, nu is alles anders. Homosexualiteit waarom niet, dat gebod van God was van vroeger bij de Joden nu geld dat niet meer, net als seks voor je huwelijk, muziek, kleding etcetra..

Wij mensen veranderen maar GOD niet.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 20 jun 2005 12:27

Raido schreef:
naomi schreef:Soms moet je dingen uit de bijbel ook in bepaalde cultuur en context plaatsen....
Soms wel inderdaad, maar als er staat dat de engelen verleid worden door het onbedekte hoofd van de vrouw, zouden ze dat dan nu niet meer doen?

Ach ja bijna alles is in die context van die tijd gezien, nu is alles anders. Homosexualiteit waarom niet, dat gebod van God was van vroeger bij de Joden nu geld dat niet meer, net als seks voor je huwelijk, muziek, kleding etcetra..

Wij mensen veranderen maar GOD niet.

Ik zie het niet zo zitten om nu helemaal uit te leggen waarom ik geloof dat het idd voor ons niet meer zozeer geld dat we een hoofddeksel op moeten.
Daarnaast vind ik dingen als homoseksualiteit een geheel ander onderwerp en dus totaal niet van toepassing op waar we het nu over hebben. Een soort appels met peren vergelijken..

Idd, God verander niet, cultuur wel.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 20 jun 2005 12:38

naomi schreef:
Lichtzwaard schreef:Kledingvoorschriften zijn die er wel zijn die er niet ,ze zijn er niet als zodanig.Maar als men ontboden wordt bij het staathoofd gaat men in pak en de vrouw in jurk ,en trek men de mooiste kleding aan die men in de kast hebt hangen; dus laat staan als men naar een van de Heilige Huizen gaat van de Koning der Koningen .

Dan ook maar niet meer 's avonds voor het slapen gaan, in je pyamaatje (zonder hoofddeksel, tenzij je met een slaapmuts op slaapt), op de knietjes voor het bed?

Nachtkleding bestaat dat nog :P ::))

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jun 2005 12:39

Nee hoor, het staat alle twee in de Bijbel, en zou dus best eens helemaal niet meer noodzakelijk zijn omdat het vroeger was... Dat over homoseksualiteit staat zelfs in het OT en dat over die hoofddeksels in het NT, dus wat zou eerder niet meer gelden?

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 20 jun 2005 12:54

Homoseksualiteit staat ook in het NT, maar dat terzijde, dat was niet het onderwerp van deze discussie.

Lees het gedeelte over hoofddeksels eens goed. Het staat in de context van de positie van de vrouw tov de man en van de man tov de vrouw. In die zin zou je dus dit stuk geestelijk kunnen zien. Alhoewel dat ongetwijfeld een dooddoener is.
Daarnaast was een vrouw met kort haar in die tijd een prostitue en een onbedekt hoofd was in die tijd een teken van rebellie. Ik geloof dat dat nu niet helemaal meer op gaat.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jun 2005 13:50

Conclusie? Het geinspireerde Woord van God is niet helemaal uptodate en dus doen wij maar gewoon wat wij willen? ach je doet maar hoor :)

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 20 jun 2005 13:56

Raido schreef:Conclusie? Het geinspireerde Woord van God is niet helemaal uptodate en dus doen wij maar gewoon wat wij willen? ach je doet maar hoor :)

hm, upgrade in de voorschriften t.a.v. eerbied tegen over God.

Die begint voor man en vrouw in ieder geval met het volgende: mobiel uit.

aanvullingen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jun 2005 13:58

Natuurlijk moeten er dan om willen van de cultuur een aantal dingen geschrapt worden..

btw. naomi ik heb geen enkel probleem met mensen die een broek aan hebben, een vrouwelijke dominee of geen hoedje op in de kerk. Toch vind ik het raar om met 'cultuurverschil' als argument te komen.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 20 jun 2005 13:58

Raido schreef:Conclusie? Het geinspireerde Woord van God is niet helemaal uptodate en dus doen wij maar gewoon wat wij willen? ach je doet maar hoor :)

Niet geheel de conclusie die ik trek. Beter gezegd: geheel niet....

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 jun 2005 14:25

Hmm....dat van als je bij de Koningin op bezoek gaat dat je dan je goeie kleding aandoet, en daarom in de kerk ook, vind ik de grootste onzin die er is.
Als jij alleen bij je Koning komt in de kerk zit er iets heel goed mis!

En nergens in de Bijbel staat dat je een hoed op moet in Gods woning. Nee, alleen als je als vrouw profeteert (hee, mooie, vrouwen profeteerden dus ;) ) en als je bid...
Doe dat dan! Doe het dan altijd als je bid en niet schijnheilig alleen in de kerk...

Bij mij in de kerk heeft 90 % een hoedje op. Ik denk 80 % omdat het gewoonte is, en 10 % principieel. Maar ik heb met enkelen van hen een gesprek gehad. Maar wat ze wel aangaven was: nee, ik kan het niet bijbels onderbouwen dat het moet. Dus als kerk kun je het nooit verplichten....

En dus kijken we elkaar niet negatief aan, maar accepteren we elkaar zoals we zijn :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”