Psalmen voor nu (cd is af, vrijdag in Tivoli - Utrecht!)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 18 jun 2005 16:32

Je beseft hoop ik wel dat je voor jezelf spreekt? Ik bedoel: jij vindt het niet mooi, maar een heleboel andere mensen vinden het wel mooi.
Hoe komt het dat je zo'n gebrek aan smaak hebt?

Hmmz wie zal er nou geen smaak hebben, orgel muziek is heel erg eenzijdig..
Hoe meer andere instrumenten hoe beter.
Lees je iets in de bijbel over het orgel? Er wordt heel veel gesproken over instrumenten..
Het orgel is echt niet beter dan een ander instrument.
Soms is het alleen wat praktischer.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 18 jun 2005 17:01

savemysoul schreef:
Je beseft hoop ik wel dat je voor jezelf spreekt? Ik bedoel: jij vindt het niet mooi, maar een heleboel andere mensen vinden het wel mooi.
Hoe komt het dat je zo'n gebrek aan smaak hebt?

Hmmz wie zal er nou geen smaak hebben, orgel muziek is heel erg eenzijdig..
Hoe meer andere instrumenten hoe beter.
Lees je iets in de bijbel over het orgel? Er wordt heel veel gesproken over instrumenten..
Het orgel is echt niet beter dan een ander instrument.
Soms is het alleen wat praktischer.

Het leuke is dat een orgel vele instrumenten in één is. :)

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 18 jun 2005 17:06

Het jammere is dat het orgel wordt verkracht...
Het is niet voor niks een feit dat orgels alleen op orgelconcerten en in de kerk worden gebruikt.
Wacht nu vergeet ik bij alle refo's thuis...

Op deze cd staan meerdere instrumenten dus back tot topic...

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 18 jun 2005 17:30

savemysoul schreef:Het jammere is dat het orgel wordt verkracht...
Het is niet voor niks een feit dat orgels alleen op orgelconcerten en in de kerk worden gebruikt.

Tja, ze zijn zo lastig mee te nemen naar de camping hè? Dan is een gitaar toch handiger...

Maar goed, daar ging het niet om. Het orgel is niet exclusief een instrument voor de kerk, maar het staat ook wel in concertzalen en andere gebouwen. Denk aan de Doelen en het Stadhuis in Rotjeknor, het Concertgebouw in Haarlem, het Concertgebouw in Amsterdam, de Oosterpoort in Groningen, het Provinciehuis in Maastricht - enzovoort. In Amerika zelfs wel in de centrale hal van een groot warenhuis.

Er zijn ook niet-kerkelijke muziekstukken met een prominente rol voor het orgel, denk bijvoorbeeld aan de 3e Symfonie van Saint-Saëns.

De reden dat mensen een aversie tegen het orgel hebben, hangt volgens mij gewoon samen met het feit dat er in veel kerken zo beroerd orgel wordt gespeeld.

En helaas komt het ook voor dat mensen zijn afgeknapt op de kerk als instituut, en hun afkeer dan projecteren op het orgel. Het orgel symboliseert dan als het ware die kerk waarmee ze zulke slechte ervaringen hebbem opgedaan...
~~Soli Deo Gloria~~

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 jun 2005 23:15

SDG schreef:
En helaas komt het ook voor dat mensen zijn afgeknapt op de kerk als instituut, en hun afkeer dan projecteren op het orgel. Het orgel symboliseert dan als het ware die kerk waarmee ze zulke slechte ervaringen hebbem opgedaan...

Dat klopt helemaal. Maar de keerzijde is er ook. Veel mensen die eigenlijk de kerk afgezworen hadden of hebben, raken toch ontroerd als ze een mooi kerkorgel horen. Het orgel kan soms toch een deur zijn waardoor God bij de mens binnenkomt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2005 09:54

Hehe Jas, jammer dat je het feit dat iemand het niet mooi vindt een "gebrek aan smaak" noemt.

Sommige mensen vinden het een mooi, sommige mensen vinden het ander mooi, sommigen vinden psalmen op orgelmuziek prachtig, anderen vinden de psalmen voor nu mooier. En dan heb je ook nog de groep mensen die het allebei mooi vinden, en de mensen die het allebei niet mooi vinden.

Tja, smaken verschillen.... dat is er mensen zijn die de oude psalmberijming op orgelmuziek niet zo kunnen waarderen is een feit, en daarom is het goed dat de psalmen voor nu er zijn. Vooral ook in gemeenten waar veel opwekking wordt gespeeld en geen psalmen, mede omdat ze daar een band hebben en geen orgel, is dit mooi omdat de psalmen voor nu qua begeleidinng en moderne taal uitstekend bij die kerken passen.

Ik heb gisteren voor het eerst 2 psalmen voor nu uitgevoerd horen worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 20 jun 2005 10:34

Marnix schreef:Ik heb gisteren voor het eerst 2 psalmen voor nu uitgevoerd horen worden.

Zijn de psalmen er niet om zelf te zingen? "Uitgevoerd horen worden" klinkt wel erg passief en consumerend. Ik geloof eigenlijk niet dat dàt de bedoeling is van de psalmen.
~~Soli Deo Gloria~~

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 jun 2005 10:58

SDG schreef:
Marnix schreef:Ik heb gisteren voor het eerst 2 psalmen voor nu uitgevoerd horen worden.

Zijn de psalmen er niet om zelf te zingen? "Uitgevoerd horen worden" klinkt wel erg passief en consumerend. Ik geloof eigenlijk niet dat dàt de bedoeling is van de psalmen.

Sommige psalmen zijn erg verhalend en zijn er misschien juist wel geschikt voor om naar te luisteren. Neem psalm 22, die is erg lang, maar die moet je niet in stukjes hakken. Daarom denk ik dat die beter niet door de gemeente gezongen kan worden, maar door iemand die het voorzingt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2005 11:11

SDG schreef:

De bedoeling is ook dan mensen ze zelf gaan zingen. Alleen kennen de meeste mensen Psalmen voor nu nog niet... en om dezen te promoten waren ze gisteren bij GODfashion... om 2 nummers aan jongeren te laten horen.... en de jongeren zo dus van dit project op de hoogte te brengen.

Er werd ook al wel meegezongen door het publiek trouwens :)

Overigens is het soms ook niet verkeerd om eens naar psalmen te luisteren. Velenm hier zullen vast wel cd's met psalmen en andere liederen hebben en daar af en toe naar luisteren :) Daar is toch niks mis mee SDG?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 jun 2005 11:52

Marnix schreef:Hehe Jas, jammer dat je het feit dat iemand het niet mooi vindt een "gebrek aan smaak" noemt.

Ja, dat deed degene waarop ik reageerde dus ook. Hij constateerde dat orgel niet mooi was. Daar ben ik het uiteraard niet mee eens.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2005 12:03

Dat had ik niet gelezen.... Ik vind dat mensen "ik vind" moeten zeggen.... in plaats van: het IS zo en zo..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 jun 2005 12:09

Marnix schreef:Dat had ik niet gelezen.... Ik vind dat mensen "ik vind" moeten zeggen.... in plaats van: het IS zo en zo..

Ja, daar ben ik het mee eens.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 20 jun 2005 12:26

Lalage schreef:Sommige psalmen zijn erg verhalend en zijn er misschien juist wel geschikt voor om naar te luisteren. Neem psalm 22, die is erg lang, maar die moet je niet in stukjes hakken. Daarom denk ik dat die beter niet door de gemeente gezongen kan worden, maar door iemand die het voorzingt.

In tegenstelling tot andere schriftgedeelten, waarin je soms duidelijk het verschil tussen proza en poëzie kunt aanwijzen, zijn de psalmen allemaal en zonder uitzondering liederen. Bedoeld om te worden gezongen! Nu is gemeentezang zoals wij die kennen een "uitvinding" die dateert uit de 4e eeuw na Christus: er is dus geen reden om op basis van de oorspronkelijke tekst of opbouw bepaalde psalmen als "gemeentezangliederen" te classificeren en andere als "sololied" of "luisterlied". Ze hebben allemaal evenveel (of even weinig) recht om door de gemeente te worden gezongen. Argumenten als "lang" en "moet je niet in stukjes hakken" zijn subjectief. Ik zou meteen kunnen vragen wat je dan vindt van 119 (die is nog wel een stukkie langer) en waarom andere psalmen dan wel in stukkies zouden mogen worden gehakt.
Daarom vind ik de Geneefse benadering nog steeds goed: eenvoudige melodieën, ritmisch niet complex (slechts twee verschillende notenwaarden), allemaal in gelijke mate geschikt om door de gemeente te worden gezongen. En door de indeling in strofen zelfs geschikt om er naar eigen inzicht "versjes" uit te plukken, hoe twijfelachtig die gewoonte ook is....
~~Soli Deo Gloria~~

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 jun 2005 12:40

ritmisch niet complex (slechts twee verschillende notenwaarden), allemaal in gelijke mate geschikt om door de gemeente te worden gezongen.

Wat makkelijk door een gemeente gezongen kan worden is ook sterk afhankelijk van wat zo'n gemeente gewend is. De praktijk leert dat gemeenten (grote groepen) ook prima melodiën kunnen zingen die ritmisch wat complexer zijn.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 20 jun 2005 12:44

Klaas schreef:
ritmisch niet complex (slechts twee verschillende notenwaarden), allemaal in gelijke mate geschikt om door de gemeente te worden gezongen.

Wat makkelijk door een gemeente gezongen kan worden is ook sterk afhankelijk van wat zo'n gemeente gewend is. De praktijk leert dat gemeenten (grote groepen) ook prima melodiën kunnen zingen die ritmisch wat complexer zijn.
:D De ene praktijk is de andere niet... Ik merk elke zondag dat de gemeente moeite heeft om de psalmen (die ik ritmisch dus niet complex vind en daarom zeer geschikt voor gemeentezang) correct te zingen... :cry:
~~Soli Deo Gloria~~

Terug naar “Archief”