Psalmen & gezangen. Ritmisch of niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 jun 2005 19:25

jas schreef:
Optimatus schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:Begin maar es bij baptisten dan :D. Je vindt piano toch wel cool? :)

Piano is niet geschikt als begeleidingsinstrument. Bovendien is de piano een mondain instrument wat in de salons thuishoort. Ik vind het wel mooi, maar dan als concertinstrument, om chopin, mozart en rachmaninov te beluisteren. Wat begeleiden in een kerk betreft gaat niets boven een goed orgel bespeeld door een goede organist.
Ik weet het, die combinatie is vrij zeldzaam. Helaas.

Zondag a.s. 10:45 Oud-Katholieke Kerk, Wal 30, Schoonhoven
Zondag a.s. 18:30 Gereformeerde Kerk, Hoofdstraat 60, Bergambacht

eigen roem?

Niks daarvan, tot Gods eer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 16 jun 2005 20:20

jas schreef:Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een triangel, mits vakkundig bespeeld en niet ritmisch.

en van Klavarskribo, niet te vergeten 8)
~~Soli Deo Gloria~~

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jun 2005 20:21

En basgitaar
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 16 jun 2005 20:33

Raido schreef:En basgitaar

natuurlijk, maar dan wel zachtjes :lol:
~~Soli Deo Gloria~~

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jun 2005 20:43

Waarom zachtjes? Net alsof dat orgel van Opti zacht staat :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 16 jun 2005 20:47

Raido schreef:Waarom zachtjes? Net alsof dat orgel van Opti zacht staat :)

Whaha...dat geluid is soms oorverdovend hoor. Ik vraag me af waarom een orgel wel verantwoord is, en een keyboard niet...tzal wel aan de drum liggen:p Ik vind een keyboard wel mooier:p
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 jun 2005 20:55

Dreamster schreef:
Marnix schreef:Begin maar es bij baptisten dan :D. Je vindt piano toch wel cool? :)

Whaa, wat ben je zelf? Piano is heel cool, trouwens, ik vind het onzin dat je daarmee niet kunt begeleiden, overal zijn foefjes voor dus:p

Het begeleiden van een gemeentezang heeft niets met foefjes te maken maar met vakkundigheid. De kerkmusicus moet geen kunstje opvoeren maar vakbekwaamheid tonen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 jun 2005 20:58

jas schreef:
johannes1 schreef:ere zij God zingen wij niet-ritmisch sorry. wilhelmus hoef je niet bij na te denken, want zing het zelden :?

Het is onmogelijk om het ere zij God niet ritmisch te zingen.
Ik zal een voorbeeld geven. Hoofdletters zijn lange tonen, kleine letters korte tonen.
Hoe zing je ere zij God, zoals in voorbeeld a of als in voorbeeld b?

a:

E-re zij GOD. E-re zij GOD. in den ho-GE, in den ho-GE, in den HO-O-GE

b:
E-RE ZIJ GOD. E-RE ZIJ GOD. IN DEN HO-GE, IN DEN HO-GE, IN DEN HO-O-GE.

Ik kan je verzekeren, voorbeeld b klinkt nergens naar.

ik zie dat je nadruk gaat leggen op iedere letter dit is natuurlijk niet zo. het is gewoon anders dan dat jullie het denken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 16 jun 2005 20:58

jas schreef:
Dreamster schreef:

Whaa, wat ben je zelf? Piano is heel cool, trouwens, ik vind het onzin dat je daarmee niet kunt begeleiden, overal zijn foefjes voor dus:p

Het begeleiden van een gemeentezang heeft niets met foefjes te maken maar met vakkundigheid. De kerkmusicus moet geen kunstje opvoeren maar vakbekwaamheid tonen.

Hehe, er is toch ook een foefje voor om het orgel heel hard te laten klinken, en de dominee te laten horen...die voeren dus toch ook geen kunstje op....tjonge, het is moeilijker om een gemeente met piano te begeleiden hoor, daar is meer vakkundigheid voor nodig. (trouwens...voor een gemeente GOED begeleiden met een kerkorgel ook)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 jun 2005 21:01

marnix schreef:Ik vind het jammer dat je gelijk zo in de verdediging schiet door met woorden als "afraffelen" te komen. Ritmisch zingen en afraffelen zijn geen synoniemen hoor. Je kan prima ritmisch zingen zonder af te raffelen... en ik denk dat er dan ook meer recht wordt gedaan aan de sfeer van nummers.... zoals bij Psalm 150, het is een lofpsalm... ik denk aan psalm 98 of Psalm 47, uitgesproken lofliederen.... ritmisch zingen past dan beter bij de inhoud.

het is geen verdediging de opmerking afraffelen het is een constantering. ik heb zo diens meegemaakt waar ze ritmisch zongen en me oren zatten te klapperen (moet wel zeggen dat dit niet alleen van het zingen was, maar dat is een andere discussie) ik was nog aan het zingen en hun waren al klaar :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 16 jun 2005 21:03

johannes1 schreef:
marnix schreef:Ik vind het jammer dat je gelijk zo in de verdediging schiet door met woorden als "afraffelen" te komen. Ritmisch zingen en afraffelen zijn geen synoniemen hoor. Je kan prima ritmisch zingen zonder af te raffelen... en ik denk dat er dan ook meer recht wordt gedaan aan de sfeer van nummers.... zoals bij Psalm 150, het is een lofpsalm... ik denk aan psalm 98 of Psalm 47, uitgesproken lofliederen.... ritmisch zingen past dan beter bij de inhoud.

het is geen verdediging de opmerking afraffelen het is een constantering. ik heb zo diens meegemaakt waar ze ritmisch zongen en me oren zatten te klapperen (moet wel zeggen dat dit niet alleen van het zingen was, maar dat is een andere discussie) ik was nog aan het zingen en hun waren al klaar :mrgreen:

Ik heb zo'n vaag gevoel dat mirjam ook ritmisch zong toen zij op de tamboerijn sloeg...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 jun 2005 21:03

SDG schreef:en op veel cd's wordt ge-orgeld...

wat op cd staat is niet in de eredienst over het algemeen en word daarom ook verfraaid enzo. en dat maakt het soms zo mooi die cd's.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 16 jun 2005 21:08

johannes1 schreef:

wat op cd staat is niet in de eredienst over het algemeen en word daarom ook verfraaid enzo. en dat maakt het soms zo mooi die cd's.

We kunnnen natuurlijk ook gewoon niet meer zingen, dat leid alleen de aandacht van de preek af:p
Nee zonder gekheid, de tweede stem orgel is toch ook vaak ritmisch, is dat geen afraffelen

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 16 jun 2005 21:11

johannes1 schreef:

Hmmpf... we mogen hier voortdurend aankijken tegen advertenties van "Urk zingt in Kamp'n". Wat daar ten gehore wordt gebracht onderscheidt zich niet van wat in menig kerk zondags te horen is. Hooguit is de akoestiek in Kamp'n beter...
~~Soli Deo Gloria~~

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 jun 2005 21:12

Dreamster schreef:
johannes1 schreef:

We kunnnen natuurlijk ook gewoon niet meer zingen, dat leid alleen de aandacht van de preek af:p
Nee zonder gekheid, de tweede stem orgel is toch ook vaak ritmisch, is dat geen afraffelen

de 2e stem is de begeleiding van het 1e stem, maar we hadden het over de cd's waar ik mee wil aangeven dat het iets speciaals moet zijn en zulke variaties worden meestal niet in gewone kerkdiensten gespeeld.

Terug naar “Archief”