Ik denk dat de mate van zelfstandigheid heel veel te maken heeft met het soort gezin waarin je wordt opgevoed.
Wij werden wel zelfstandig opgevoed, net als bijv. Marjo zei. Moest ook overal zelf op af gaan, vond ik ook niet altijd leuk. Dat ik 14 was en naar een reuni van kamp wilde, bracht me moeder me tot de bushalte (50 meter van huis) en daar ging ik. Mijn neef had op papier uitgezocht hoe ik moest reizen naar ergens op de Veluwe, 100 km van huis vandaan. Eerlijk gezegd was ik heel zenuwachtig, heb het juist paar weken terug pas tegen mijn moeder gezegd. Alle dingen die ik wilde moest ik zelf maar zien te komen. Het was echt niet altijd leuk, maar ben er heel zelfstandig van geworden.
Als ik nu kijk naar velen, ook volwassenen, om mij heen. Die zijn nog zo onzelfstandig als het maar kan. Hebben kinderen, zien een of ander iets niet zitten wat ze doen moeten en hup, ze hangen al weer bij mams aan de telefoon. Of ze daar niet hun kinderen kunnen brengen o.i.d.
Ik kende iemand die durfde met haar 17e nog niet alleen met openbaar vervoer te reizen, waarom? Omdat mama alles regelde. Zelfs nu ze volwassen en getrouwd is en een kind heeft. Echt waar, als haar moeder zegt dat het kind een schone broek aan moet dan doet ze het. En ook nog daar waar haar moeder zegt dat ze het moet gaan doen. (maar dit heeft wss ook veel te maken met de bemoeizucht van haar moeder)