Kennis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Kennis

Berichtdoor hijwel » 29 apr 2003 14:46

Ik kwam een goed stuk tegen over kennis en ja hoor ik kan het niet laten om het met jullie te delen.

Lees en wordt wijs :wink:

http://www.acts17-11.com/dutch/kennis.html
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

juf
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Kennis

Berichtdoor juf » 30 apr 2003 16:21

Van kennis word je wijs idd, maar bestaat in kennis niet gevaar? teveel weten zeg maar... en niet geloven.........

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 30 apr 2003 21:26

juf schreef:Van kennis word je wijs idd, maar bestaat in kennis niet gevaar? teveel weten zeg maar... en niet geloven.........

Als je overal kennis van wil hebben, en alles wil kunnen bewijzen wel denk ik. Het geloof is nou eenmaal niet te bewijzen... :P
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 01 mei 2003 11:46

Nu hebben wij niet de geest van de wereld onvangen, mar de Geest die van God komt, en daardoor weten wij wat God ons in zijn goedgunstigheid gegeven heeft. Daarover spreken we dan ook met woorden die niet ontleend zijn aan menselijke wijsheid, maar ons geleerd zijn door de Geest. 1 kor 2:12

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 mei 2003 18:25

Het begin van alle wijsheid is te vinden bij God!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 01 mei 2003 22:17

juf schreef:Van kennis word je wijs idd, maar bestaat in kennis niet gevaar? teveel weten zeg maar... en niet geloven.........

Geen kennis vergaren is ook verkeerd, want dan wordt je een zot.

Het eerste begin van wetenschap is de fundatie. Wat is het uitgangspunt van de kennis, dat is het kennen van God.
Spreuken 1:7 De vreze des HEREN is het begin der kennis ; de dwazen verachten wijsheid en tucht .

Als volgeling van Yeshua, wie zou je geloven? Dat wat de mensen zeggen of dat wat God in de bijbel zegt? Hiemee zeg ik niet dat alle door de mensheid vergaarde kennis slecht is, nee zeer zeker niet het is juist goed. Maar de toepassing laat blijken of het goed is of slecht.

bv de wetenschap heeft ontdekt dat het hele universum als volgens een van te voren opgesteld plan werkt. De stand van sterren en stelsels over miljoene jaren is nu al te bepalen en toch. En toch. Daar zakt je broek, de mijne zeker, van af. En toch zeggen ze dat alles bij toeval is ontstaan.
Wat is nu waar? De wetenschap zegt het, maar gelooft niet. De bijbel zegt het dat de schepping is ontworpen volgens een vantevoren vast gesteld plan? Wat is nu geloofwaardiger?

Kennis is niet slecht. Het wordt pas slecht als je er verkeerd mee omgaat, zoals met zoveel dingen in dit leven.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 mei 2003 22:33

Maranatha schreef:

Geen kennis vergaren is ook verkeerd, want dan wordt je een zot.

Het eerste begin van wetenschap is de fundatie. Wat is het uitgangspunt van de kennis, dat is het kennen van God.
Spreuken 1:7 De vreze des HEREN is het begin der kennis ; de dwazen verachten wijsheid en tucht .

Als volgeling van Yeshua, wie zou je geloven? Dat wat de mensen zeggen of dat wat God in de bijbel zegt? Hiemee zeg ik niet dat alle door de mensheid vergaarde kennis slecht is, nee zeer zeker niet het is juist goed. Maar de toepassing laat blijken of het goed is of slecht.

bv de wetenschap heeft ontdekt dat het hele universum als volgens een van te voren opgesteld plan werkt. De stand van sterren en stelsels over miljoene jaren is nu al te bepalen en toch. En toch. Daar zakt je broek, de mijne zeker, van af. En toch zeggen ze dat alles bij toeval is ontstaan.
Wat is nu waar? De wetenschap zegt het, maar gelooft niet. De bijbel zegt het dat de schepping is ontworpen volgens een vantevoren vast gesteld plan? Wat is nu geloofwaardiger?

Kennis is niet slecht. Het wordt pas slecht als je er verkeerd mee omgaat, zoals met zoveel dingen in dit leven.

Kennis is nooit slecht. Slechte kennis is geen kennis!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 01 mei 2003 22:37

hijwel schreef:Kennis is nooit slecht. Slechte kennis is geen kennis!
De toepassing van de kennis kan slecht zijn. De kennis zelf is niet slecht.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 mei 2003 22:42

Maranatha schreef:

De toepassing die je krijgt vloeit voort uit de kennis die je hebt. Dus als de toepassing verkeert is was de kennis niet goed. dus: slechte kennis is geen kennis.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 01 mei 2003 23:09

hijwel schreef:
Maranatha schreef:

De toepassing die je krijgt vloeit voort uit de kennis die je hebt. Dus als de toepassing verkeert is was de kennis niet goed. dus: slechte kennis is geen kennis.

Ben ik niet met je eens. De kennis van het vliegen is het zelfde, alleen de een gebruikt de kennis om bommen te gooien en de ander om te reizen. De kennis is hetzelfde, het principe van vliegen. De toepassing maakt het verschil.

joris

Berichtdoor joris » 01 mei 2003 23:16

wordt wel heel theoretisch nu hoor. maar wat heb je aan kennis als je de toepassing negeert? Je kent toch iets omdat je er iets mee wilt?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 mei 2003 23:40

Maranatha schreef:
hijwel schreef:
Maranatha schreef:

Ben ik niet met je eens. De kennis van het vliegen is het zelfde, alleen de een gebruikt de kennis om bommen te gooien en de ander om te reizen. De kennis is hetzelfde, het principe van vliegen. De toepassing maakt het verschil.

beetje teoretisch is het wel. maar daar hou ik wel van met zo weinig mogelijk woorden zo veel mogelijk zeggen.

Als je kennis verkeert gebruikt heb je geen kennis! Want als je kennis had gehad was de toepassing goed geweest.
Als je kennis hebt van vliegen maar je gebruikt het verkeert heb je geen kennis omdat de toepassing niet goed is.
Kennis hangt altijd samen maar eerst moet er de kennis van jezus zijn voordat de echte kennis er kan komen. Dus voor mij blijft het: slechte kennis is geen kennis.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 01 mei 2003 23:44

joris schreef:wordt wel heel theoretisch nu hoor. maar wat heb je aan kennis als je de toepassing negeert? Je kent toch iets omdat je er iets mee wilt?

Ja precies en juist daarin zit het gevaar. Wat wil je ermee.
Goed voorbeeld is van mijzelf. God gaf mij veel kennis van Zijn Woord en gelukkig niet wat mensen er bij verzonnen hebben zoals de dortse leerregels of de volwassendooptheologie en nog meer van dergelijke onzin. Dit verder terzijde. Punt nu is hoe ga ik nu met deze kennis om. Ik kan het in kasten verbergen, maar dan heeft het geen nut en de goede kennis is verloren gegaan (zie wel de kennis is gebleven en is goed). Of ik kan het uitdragen en er vrucht van krijgen honderdvoud, duizendvoud en nog meer.

Wij leven in een wereld van goed en kwaad.
God houdt ons voor het Leven of de dood. Wat kiezen wij? Het Leven, dan hangen daar ook consequenties aanvast. Kiezen wij voor de dood, het kwade, dan zijn de consequenties voor eigen rekening. Met alle andere dingen hier op aarde is hetzelfde, kiezen wij goed of kiezen wij kwaad. Of kiezen wij niet en steken onze kop in het zand. Dan wordt ervoor ons gekozen en dat is het wie niet voor Mij is die is tegen Mij. Al kiezen wij niet, toch kiezen wij.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 mei 2003 23:55

Maranatha schreef:
joris schreef:wordt wel heel theoretisch nu hoor. maar wat heb je aan kennis als je de toepassing negeert? Je kent toch iets omdat je er iets mee wilt?

Ja precies en juist daarin zit het gevaar. Wat wil je ermee.
Goed voorbeeld is van mijzelf. God gaf mij veel kennis van Zijn Woord en gelukkig niet wat mensen er bij verzonnen hebben zoals de dortse leerregels of de volwassendooptheologie en nog meer van dergelijke onzin. Dit verder terzijde. Punt nu is hoe ga ik nu met deze kennis om. Ik kan het in kasten verbergen, maar dan heeft het geen nut en de goede kennis is verloren gegaan (zie wel de kennis is gebleven en is goed). Of ik kan het uitdragen en er vrucht van krijgen honderdvoud, duizendvoud en nog meer.

Wij leven in een wereld van goed en kwaad.
God houdt ons voor het Leven of de dood. Wat kiezen wij? Het Leven, dan hangen daar ook consequenties aanvast. Kiezen wij voor de dood, het kwade, dan zijn de consequenties voor eigen rekening. Met alle andere dingen hier op aarde is hetzelfde, kiezen wij goed of kiezen wij kwaad. Of kiezen wij niet en steken onze kop in het zand. Dan wordt ervoor ons gekozen en dat is het wie niet voor Mij is die is tegen Mij. Al kiezen wij niet, toch kiezen wij.

Pas als je weet hoe je met die kennis om moet gaan wordt de "kennis" pas echt kennis.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 mei 2003 18:51

Yir'at 'Adonay

De vreze des Heere is het begin van de wijsheid!

Terug naar “Archief”