Psalmen & gezangen. Ritmisch of niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 09 jun 2005 20:18

caprice schreef:De godsdienst zingt om de kunst, maar Gods volk zingt om de gunst.

Het droevige van dit soort uitlatingen vind ik dat ze zo veroordelend klinken. Men lijkt te willen onderstrepen dat anderen, die wellicht enige eisen aan kerkmuziek stellen, vormendienst bedrijven - maar onmogelijk tot Gods volk kunnen behoren. Want wie tot Gods volk behoort, bekommert zich om andere zaken.

Met zulke uitlatingen schaart men zich dan wel in de hoek van hen -en dat zijn er helaas nogal wat- die menen dat zij de exclusieve Waarheid bezitten en die meewarig neerzien op andersdenkenden.

Triest!
~~Soli Deo Gloria~~

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 jun 2005 20:24

Yael schreef:
jas schreef:Caprice, dit is afschuwelijk en heeft niets met lofzangen Israëls te maken. Wat me opvalt is dat er van enige ingetogenheid of religieus besef totaal geen sprake is.

Hoe weet je dat zo zeker? (je spreekt nogal een oordeel uit)

Het godsdienstig gehalte hiervan is slechts de religieuse gevoelens in de mens versterken. Met iets van eer tot God heeft het helemaal niks te maken. Dus: doorspoelen die handel, de plee in.

hoe vaak worden er geen psalmen en geestelijke liederen gezongen enkel tot versterking van de religieuze gevoelens? :P
En hoeveel mensen zijn er innerlijk niet versterkt tijdens het luisteren van deze psalmen. Ok het is dan jouw smaak niet maar zo denegrerend zoals jij erover doet is mi. niet echt juist. :wink:

Het is zooi. Bagger, weet je wel. Ik zei het verkeerd, het zijn semi-religieuze gevoelens, het brengt mensen in extase en het is dus vals sentiment.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 jun 2005 20:26

caprice schreef:
Optimatus schreef:Een vriend van mij, die geheel niet Christelijk is, vond de opname heel indrukwekkend. Hij zei: "Als je er bij zit, moet dat toch wel een een onvergetelijke ervaring zijn."

Dat is het ook, maar het mooie gaat er vanaf als God met Zijn Heilige Geest die gezongen waarheden niet toe komt te passen in ons hart.
De godsdienst zingt om de kunst, maar Gods volk zingt om de gunst.

aha, is dat het caprice? Dus dit was nou een opname van Gods volk? Had dat er dan ff bijgezet joh. Dus zo klinken nou goed bekeerde mensen? Ok, dan had ik dat toch goed ingeschat. Witgepleisterde graven.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 jun 2005 20:44

jas schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:Een vriend van mij, die geheel niet Christelijk is, vond de opname heel indrukwekkend. Hij zei: "Als je er bij zit, moet dat toch wel een een onvergetelijke ervaring zijn."

Dat is het ook, maar het mooie gaat er vanaf als God met Zijn Heilige Geest die gezongen waarheden niet toe komt te passen in ons hart.

aha, is dat het caprice? Dus dit was nou een opname van Gods volk? Had dat er dan ff bijgezet joh. Dus zo klinken nou goed bekeerde mensen? Ok, dan had ik dat toch goed ingeschat. Witgepleisterde graven.

Helaas interpreteert men deze uitspraak verkeerd. Er kan volk van God bij zitten, maar ook een hoop godsdienst zonder God, maar datzelfde geldt ook voor de muziek die jullie meer kan bekoren.

Wie zingt om de kunst, en wie om de gunst? Dat is God op het allervolmaakst bekend, en caprice, jas en SDG of wie dan ook mogen daar niet over oordelen, over welke muziek dan ook, of ze tot Gods eer is, want dat is het alleen als het vanuit het hart is.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 09 jun 2005 20:48

caprice schreef:Wie zingt om de kunst, en wie om de gunst? Dat is God op het allervolmaakst bekend, en caprice, jas en SDG of wie dan ook mogen daar niet over oordelen, over welke muziek dan ook, of ze tot Gods eer is, want dat is het alleen als het vanuit het hart is.

zijn kunst en gunst een tegenovergestelde? m.a.w., kan iemand die zingt om de gunst, ook om de kunst zingen?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

caprice

Berichtdoor caprice » 09 jun 2005 20:51

Napoleon schreef:
caprice schreef:Wie zingt om de kunst, en wie om de gunst? Dat is God op het allervolmaakst bekend, en caprice, jas en SDG of wie dan ook mogen daar niet over oordelen, over welke muziek dan ook, of ze tot Gods eer is, want dat is het alleen als het vanuit het hart is.

zijn kunst en gunst een tegenovergestelde? m.a.w., kan iemand die zingt om de gunst, ook om de kunst zingen?

Het gaat erom wat je op de eerste plaats hebt staan, en van nature zingen we slechts tot eigen eer. Het is genade als het anders mag wezen, en als we de eer van God mogen bedoelen.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 09 jun 2005 21:15

jas schreef:
caprice schreef:

Dan vraag ik me af of jij kan beoordelen of het witgepleisterde graven zijn. Ongetwijfeld zitten die er tussen, maar om nou iedereen over 1 kam te scheren...
Het is idd zo dat het niet uitmaakt of je nu snel of langzaam zingt, het gaat erom of het met je hart is. En als Caprice bedoelt dat je alleen maar met je hart kan zingen als je op zo'n tempo zingt, ben ik het er volstrekt niet mee eens.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 09 jun 2005 21:22

Het verhaal is historisch en speelt niet eens zo lang geleden. Een gemeente ergens op de Veluwe zat erg krap in de organisten en was blij dat een jong gemeentelid een beetje orgel kon spelen. Op aandringen van de kerkenraad begeleidde de persoon in kwestie eens een dienst, men zat immers erg omhoog. Het bleef niet bij die ene dienst. De nieuwe "organist" zat er behoorlijk mee in de maag, want het kostte erg veel moeite en het bleef gebrekkig. Op een dag werd het signaal dus afgegeven: ik wil ervan af, ik kan dat niet.

Reactie van de kerkenraad: "Kijk, zulke mensen moeten we nou precies hebben, die 't van zichzelf niet kunnen en die 't van zichzelf niet hebben".

Waarom dit verhaal? Omdat de grens tussen dergelijke uitwassen en het argument "als het maar uit het hart komt" werkelijk flinterdun is!
~~Soli Deo Gloria~~

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 09 jun 2005 22:54

Optimatus schreef:Lees morgen het RD maar en je snapt het.

Ik snap het nog steeds niet.
Wat heb ik gemist?
~~Soli Deo Gloria~~

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2005 23:07

Of je nou zingt op hele noten of mooi gregoriaans, als het zingen is uit het hart ter ere van Hem, dan ben ik het in wezen volmondig met Caprice eens. Dat is de eerste keer, maar dan ook echt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 jun 2005 23:09

caprice schreef:
Napoleon schreef:

Het gaat erom wat je op de eerste plaats hebt staan, en van nature zingen we slechts tot eigen eer. Het is genade als het anders mag wezen, en als we de eer van God mogen bedoelen.

Caprice, ik oordeel niet over die zangers, daar zullen best ingetogen mensen tussen zitten. Mijn aversie richt zich tegen de organist.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 jun 2005 00:10

caprice schreef:Het gaat erom wat je op de eerste plaats hebt staan, en van nature zingen we slechts tot eigen eer. Het is genade als het anders mag wezen, en als we de eer van God mogen bedoelen.

Dat is natuurlijk niet waar. Wij zingen ter ere van God. Er is geen andere motivatie. Wij kunnen niet zingen ter ere van onszelf.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jun 2005 00:32

Sabra schreef:
caprice schreef:Het gaat erom wat je op de eerste plaats hebt staan, en van nature zingen we slechts tot eigen eer. Het is genade als het anders mag wezen, en als we de eer van God mogen bedoelen.

Dat is natuurlijk niet waar. Wij zingen ter ere van God. Er is geen andere motivatie. Wij kunnen niet zingen ter ere van onszelf.

Vergis je niet in wat een mens allemaal tot zijn eigen eer kan doen.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jun 2005 04:04

jas schreef:
Sabra schreef:

Vergis je niet in wat een mens allemaal tot zijn eigen eer kan doen.

Inderdaad. Ken je jezelf niet dan, Sabra?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 jun 2005 09:46

Als ik geen behoefte heb aan zingen om welke reden dan ook, dan zing ik gewoon niet mee. Ik kan mijzelf dan ook wel een bewuste zanger noemen.

Daarnaast vraag ik mij af hoeveel mensen er in de kerk zitten met een air van: 'zie mij eens mij zingen zeg'.

Terug naar “Archief”