Psalmen & gezangen. Ritmisch of niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2005 13:18

Ho ho, wij organisten mogen best een beetje etaleren wat wij kunnen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 jun 2005 13:47

Dan doe je het dus voor jezelf. Doe dat maar lekker thuis, dan heeft niemand er last van.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2005 14:05

Thuis hebben wij niet de orgels die wij in de kerk bespelen :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 jun 2005 14:11

Optimatus schreef:Ho ho, wij organisten mogen best een beetje etaleren wat wij kunnen.

Je kunt niks, dan datgene wat God wil dat je doet met Zijn gaven. Je moet dus helemaal niks etaleren. Je moet die gaven gebruiken tot Gods eer, niet tot je eigen eer. Leert van Mij dat ik nederig ben, zegt Jezus.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 jun 2005 14:12

Doe doe je het door de weeks. Niet alle mensen vinden de muziek die een orgel produceert een genot voor de oren. Daarnaast kan met het inkorten van het orgelspel de kerkdienst zeker 5 tot 10 minuten worden ingekort.

Een instrument is er om het gezang te begeleiden (niet die muziek die Caprice plaatste, dat is geen zingen), een instrument is er niet voor de organist om zijn gaven ten gehoor te brengen. Daar zijn andere tijdstippen voor.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 jun 2005 14:16

Sabra schreef:Doe doe je het door de weeks. Niet alle mensen vinden de muziek die een orgel produceert een genot voor de oren. Daarnaast kan met het inkorten van het orgelspel de kerkdienst zeker 5 tot 10 minuten worden ingekort.

Een instrument is er om het gezang te begeleiden (niet die muziek die Caprice plaatste, dat is geen zingen), een instrument is er niet voor de organist om zijn gaven ten gehoor te brengen. Daar zijn andere tijdstippen voor.

Ik vind wel dat een organist bekwaam moet zijn en zijn uiterste best doen, maar niet opdat men zeggen zou: hoor eens hoe goed hij speelt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2005 15:35

Sabra schreef:Doe doe je het door de weeks. Niet alle mensen vinden de muziek die een orgel produceert een genot voor de oren. Daarnaast kan met het inkorten van het orgelspel de kerkdienst zeker 5 tot 10 minuten worden ingekort.

In de kerken waar ik speel is men juist erg blij met een klein beetje concert-aspiraties... Ik peins er niet over om de kerkgangers aldaar af te serveren met een karig voorspel en een voorspelbaar naspel.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 jun 2005 17:46

Sabra schreef: Niet alle mensen vinden de muziek die een orgel produceert een genot voor de oren. Daarnaast kan met het inkorten van het orgelspel de kerkdienst zeker 5 tot 10 minuten worden ingekort.

ben ik het helemaal mee eens. ik kan me bijzonder ergeren als een organist een lang voorspel doet. (meestal raad ik dan voor mezelf al welke van de 4 organisten er uit onze gemeente speelt...)

@Caprice: die nummers die je plaatste komen mij bekend voor kan me herinneren dat mijn moeder daar bandjes van had die ze grijs gedraaid heeft. :wink: dat is toch gemeentezang uit de oud gereformeerde gemeente van Urk ofzo? Vind het opzich wel mooi.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 jun 2005 17:58

jas schreef:Caprice, dit is afschuwelijk en heeft niets met lofzangen Israëls te maken. Wat me opvalt is dat er van enige ingetogenheid of religieus besef totaal geen sprake is.

Hoe weet je dat zo zeker? (je spreekt nogal een oordeel uit)

Het godsdienstig gehalte hiervan is slechts de religieuse gevoelens in de mens versterken. Met iets van eer tot God heeft het helemaal niks te maken. Dus: doorspoelen die handel, de plee in.

hoe vaak worden er geen psalmen en geestelijke liederen gezongen enkel tot versterking van de religieuze gevoelens? :P
En hoeveel mensen zijn er innerlijk niet versterkt tijdens het luisteren van deze psalmen. Ok het is dan jouw smaak niet maar zo denegrerend zoals jij erover doet is mi. niet echt juist. :wink:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 jun 2005 18:04

Yael schreef:dat is toch gemeentezang uit de oud gereformeerde gemeente van Urk ofzo? Vind het opzich wel mooi.

nee, het is Urk zingt in Kampen. Niet alleen mensen uit de oud ger gem. Maar er waren er toen wel heel veel uit die hoek van de kerken. (kben er zelf ook geweest die avond).
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2005 18:21

Een vriend van mij, die geheel niet Christelijk is, vond de opname heel indrukwekkend. Hij zei: "Als je er bij zit, moet dat toch wel een een onvergetelijke ervaring zijn."

caprice

Berichtdoor caprice » 09 jun 2005 18:54

Optimatus schreef:Een vriend van mij, die geheel niet Christelijk is, vond de opname heel indrukwekkend. Hij zei: "Als je er bij zit, moet dat toch wel een een onvergetelijke ervaring zijn."

Dat is het ook, maar het mooie gaat er vanaf als God met Zijn Heilige Geest die gezongen waarheden niet toe komt te passen in ons hart.
De godsdienst zingt om de kunst, maar Gods volk zingt om de gunst.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 09 jun 2005 19:14

Optimatus schreef:Ho ho, wij organisten mogen best een beetje etaleren wat wij kunnen.

Je mag het niet alleen , je moet het . Je uiterste best tot Zijn Eer .

:D
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 jun 2005 19:36

caprice schreef:De godsdienst zingt om de kunst, maar Gods volk zingt om de gunst.

het rijmt :wink: maar wat bedoel je met het vetgedrukte?

caprice

Berichtdoor caprice » 09 jun 2005 19:40

Yael schreef:
caprice schreef:De godsdienst zingt om de kunst, maar Gods volk zingt om de gunst.

het rijmt :wink: maar wat bedoel je met het vetgedrukte?

Dit is een uitspraak van ds. Joh. van der Poel.

De gunst des Heeren, kan er mee bedoeld worden.

Terug naar “Archief”