twee keer naar de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Re: twee keer naar de kerk?

Berichtdoor joris » 29 apr 2003 08:26

Lalage schreef:Hoe zit het met jullie kerkgang? Gaan jullie altijd twee keer? De kerk waar ik lid van ben, heeft meestal maar 1 dienst, alleen 's ochtends. Ik zou willen weten of er gegronde redenen zijn om 2 diensten te houden, volgens mij is het namelijk gewoon traditie en zijn er verder niet echt redenen voor (vroeger had men nix beters te doen op zondag ofzo).

Daar zijn geen redenen voor, hoor. Door de grote mensen bedacht. En als het goed is, is het fijn om twee keer te gaan. maar dathet moet stat nergens in de bijbel.

ik ga ook een keer, omdat er maar een keer dienst is. dienst van 10-12.30 met uitgebreid koffiedrinken aan het eind. En de rest van de dag is heerlijk om te gebruiken voor alles waar je zin in hebt: wandelen, zonnen, zwemmen, mountainbiken, theeleuten bij de gemeenteleden, sjoelwedstrijdhouden, bbqén, wasjes draaien en eventueel zelfs grasmaaien.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 29 apr 2003 08:26

Ja dat klopt.

Bij mijn zus en zwager in de kerk hebben ze een dienst van half 10 tot half 1. De eerste helft van de dienst (dus voor de pauze) is er zingen, gedeelte uit de bijbel lezen en avondmaal. (en eens in de zoveel tijd, kinderen opdragen) Na de pauze mag 1 iemand uit de gemeente naar voren komen om te preken.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 29 apr 2003 09:49

TK gaat regelmatig 3 keer, het enige vervelende is dat de banken zo hard zijn aldaar...
Ik denk echter niet dat er Bijbelse redenen zijn om een bepaald aantal diensten, of een bepaalde vorm van dienst als enige juiste te stellen.

In de reformatorische kerken onbreekt er wel het een en ander, bijvoorbeeld het feit dat er maar een persoon in de gemeente is die spreekt. (Volgens mij noemt Paulus ergens 3 mensen als maximum, maar dat is nog altijd 2 meer.)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 apr 2003 09:54

en eventueel zelfs grasmaaien

Tot meerdere eer van Hem?? :wink:

Ik ga 2x naar de kerk. Als er driemaal dienst zou zijn, zou ik zo mogelijk driemaal gaan. Ook doordeweeks ga ik vaak 1x naar de kerk.
Het gaat er ten diepste niet om hoe vaak je gaat, maar HOE je gaat. Ga je omdat het nu eenmaal hoort, omdat er nu eenmaal dienst is, omdat je ouders het willen, of om wat voor loze reden dan ook?
Of ga je omdat je "honger" hebt? Onderwijs nodig hebt? Troost zoekt? Antwoorden op je levensvragen? Bemoediging? Gemeenschap met God?
Het lijkt me dat DAT de norm zou moeten zijn!

Overigens, wat dat betreft bij mijzelf niets dan gebrek... Het gebeurt maar al te vaak dat ik bij het uitgaan van de kerk al niet eens meer weet waar het over ging...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 apr 2003 14:43

Pieter schreef:

Ik ga 2x naar de kerk. Als er driemaal dienst zou zijn, zou ik zo mogelijk driemaal gaan. Ook doordeweeks ga ik vaak 1x naar de kerk.
Het gaat er ten diepste niet om hoe vaak je gaat, maar HOE je gaat. Ga je omdat het nu eenmaal hoort, omdat er nu eenmaal dienst is, omdat je ouders het willen, of om wat voor loze reden dan ook?
Of ga je omdat je "honger" hebt? Onderwijs nodig hebt? Troost zoekt? Antwoorden op je levensvragen? Bemoediging? Gemeenschap met God?

Overigens, wat dat betreft bij mijzelf niets dan gebrek... Het gebeurt maar al te vaak dat ik bij het uitgaan van de kerk al niet eens meer weet waar het over ging...

Helemaal mee eens!!!

Spreuken 3: 5, 7. "Vertrouw op de Heer met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet.....wees niet wijs in uw eigen ogen..."

Denk niet wit, denk niet zwart
Denk niet zwart-wit
Maar in de kleur van je hart
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 29 apr 2003 23:35

Pieter schreef:

OOk helemaal mee eens!!!!

En grasmaaien tot eer van God? tuurlijk! Ik wil mijn hele leven in dienst stellen van God, dus ook grasmaaien. Weet je dat je heerlijk kan nadenken over je leven, over God tijdens het maaien? dat je goed kan bidden tijdens het maaie voor iedereen die voorbij fietst? dat je de preek kan herdenken en de liedjes nog eens kunt zingen? weet je ook dat Go dons voor het paradijs had bestemt? Jezus was een timmerman, maar wij waren tuinmannen!

Terug naar “Archief”