Opdracht van eenheid, tot welke prijs?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2005 17:55

Nee. Ik heb gezegd dat Jezus Christus de hoofdzaak is. Naast het sterven voor de zonden hoort daar ook de opstanding bij. Want zonder Zijn opstanding, hoe zouden wij dan opstaan? Daarnaast noemde ik het ook niet omdat de christenen waar ik mee praat en samenwerk allemaal in de opstanding geloven.. Maar excuses voor mijn onvolledigheid. Er zijn meer aspecten die bij die hoofdzaak horen.... bijvoorbeeld dat Jezus Christus Gods Zoon was.... Omdat Hij anders niet de schuld van mensen had kunnen dragen... en niet de dood had kunnen overwinnen. Die dingen kan je niet loskoppelen van Jezus Christus als verlosser. Je zal dan ook zien dat zodra mensen beweren dat Jezus alleen maar iemand was die het goede voorbeeld gaf, die goed leefde... die stierf en dood bleef... dat de verlossing door Hem ook niet meer geleerd wordt... maar dat je zelf ook goed moet leven om gered te worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 03 jun 2005 19:10

Met "bijzaken" worden o.a. kerkordelijke zaken bedoeld. Mogen kinderen wel of niet aan het Avondmaal, mag de vrouw wel of niet in het ambt.
Daarover verschillen veel kerken en bij hun besluiten om het wel of niet te doen, baseert een ieder zich op bijbelse interpretaties.
Voor de meeste kerken staat de kern vast: Jezus Christus, de gekruisigde en opgestane Heer. Daar zal niemand in de diverse kerken iets aan afdoen. Het zijn de 'randverschijnselen' waardoor kerken elkaar bevechten - helaas soms op 'leven en dood'...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jun 2005 08:44

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Uiteindelijk is de hoofdzaak dat we door Christus verlost worden van zonde en dood en God dankzij Hem onze Vader is en wij Gods kinderen mogen zijn.

Al het andere zijn bijzaken

Dat is wel waar, maar volgens mij kun je hier niets mee, omdat je niet alles zegt wat je denkt. Want volgens je definitie is dan dus bijvoorbeeld de opstanding van Christus bijzaak. En ook het werk van de Heilige Geest. En de wederkomst. Dat zul je niet bedoelen, dus daar ga je al.
Misschien kun je beter de kern van je geloof zoeken in de apostolische geloofsbelijdenis, of zo.

Misschien is dat wel een goed uitgangspunt om mee te beginnen: de 12 artikelen van ons algemeen en onbetwijfeld christelijk geloof.

Punt is dat men in sommige kringen wars is van iedere vorm van vastgestelde belijdenis, omdat dit mensenwerk is.

Een heel stuk verder zou de discussie komen over de uitverkiezing: hoofdzaak of bijzaak? En als de verkiezing een hoofdzaak is: hoe moet je het dan zien?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2005 11:28

Is dat zo?

Er heerst wel het misverstand dat evangelische kerken bijvoorbeeld tegen iedere vorm van belijdenis zijn, maar de evangelische alliantie heeft zelf in een aantal regels die inhoudelijk overeenkomen met de apostolische geloofsbelijdenis, wel hun gedachtegoed vastgelegd... en wie lid wil worden moet dat kunnen onderschrijven.

Ik weet niet of je deze groep bedoelt TheKeimpe.

Leuke is trouwens dat de apostolische geloofsbelijdenis niks over doop en avondmaal zegt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jun 2005 11:35

Marnix schreef:Is dat zo?

Er heerst wel het misverstand dat evangelische kerken bijvoorbeeld tegen iedere vorm van belijdenis zijn, maar de evangelische alliantie heeft zelf in een aantal regels die inhoudelijk overeenkomen met de apostolische geloofsbelijdenis, wel hun gedachtegoed vastgelegd... en wie lid wil worden moet dat kunnen onderschrijven.

Leuke is trouwens dat de apostolische geloofsbelijdenis niks over doop en avondmaal zegt :)

Nee, en ook niet over huwelijk, en niet over celibaat en niet over fietsen op zondag.
Maar in de HC worden de sacramenten in elk geval uitvoerig behandeld. Maar ja, die zijn we liever kwijt dan rijk. En dan wel mekkeren dat de apostolische belijdenis niet volledig is. De Kerk heeft altijd meerdere belijdenisgeschriften gehad waarin haar leer vastgelegd was. Je kunt dus niet verwachten dat in 12 art. de hele kerkleer geregeld wordt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jun 2005 12:12

Ik baseer me op wat een vader van een vriend mij ooit zei. Hij was lid van de vergadering van gelovigen. Verder herinner ik me een CSFR-lustrum waar een zeker oud-lid zich heftig opwond over alles wat er naast de Bijbel geschreven is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2005 12:17

jas schreef:

Nee, en ook niet over huwelijk, en niet over celibaat en niet over fietsen op zondag.
Maar in de HC worden de sacramenten in elk geval uitvoerig behandeld. Maar ja, die zijn we liever kwijt dan rijk. En dan wel mekkeren dat de apostolische belijdenis niet volledig is. De Kerk heeft altijd meerdere belijdenisgeschriften gehad waarin haar leer vastgelegd was. Je kunt dus niet verwachten dat in 12 art. de hele kerkleer geregeld wordt.

Waar het om gaat is dat het dus inderdaad bijzaken zijn. Geen dingen die van belang zijn voor je behoud... geen dingen die een bottleneck zouden moeten zijn bij samensprekingen en bij samenwerking met andere christenen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2005 12:21

TheKeimpe schreef:

Ik baseer me op wat een vader van een vriend mij ooit zei. Hij was lid van de vergadering van gelovigen. Verder herinner ik me een CSFR-lustrum waar een zeker oud-lid zich heftig opwond over alles wat er naast de Bijbel geschreven is.

Hehe. Dan heb je wel gelijk. De Vergadering van Gelovigen is helemaal tegen menselijke samenvattingen van de bijbel, omdat daar teveel waarde aan gehecht wordt... terwijl zondige mensen nooit Gods Woord foutloos kunnen samenvatten. Overigens is dat daar heel extreem, in evangelische kerken is dat wel wat minder sterk zo (zoals ik met het verhaaltje over de evangelische alliantie wilde aangeven.)

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 08 jun 2005 12:31

Theikempe,

Het is duidelijk dat de Bijbel tot éénehid roept. Maar dat doet de wereld ook. Blijkbaar zijn er twee Rijken en dus ook twee wetten.

Jezus roept op tot éénheid in Hem, niet in de wereld, noch aan wereldse systemen of leiders. Satan is de Overste van deze wereld, dus we hoeven niet één in de wereld te zijn als christenen, overigens kan dat niet eens, wat Jezus leert ons duidelijk dat er geen vrede zal zijn in deze wereld, dus tot een wereldse eenheid, tusen welke bevolkingsgroepen dan ook zal het nooit komen.

Waar in moeten we dan tot de -juiste- eenheid groeien, tot welke gerechtigheid! Wel, weer in Jezus!

Hier een aantal Bijbelse verwijzingen waaraan we kunnen herkennen wat Jezus met éénheid noemt, waartoe het helaas nog niet gekomen is.
Hierbij gaat Jezus uit van een Geestelijke Eenheid (Eenheid in Geest) dus, die niet van deze wereld is of zelfs kan zijn., Immers de Wereldse mens is de vijand van de Heer!

De Eénheid waarin Jezus ons oproept is de Eénheid in Geest, maar omdat mensen daar zelf een vorm aan hebben gegeven, roept Jezus ons, voor de laatste maal op om één in Geest te worden! (Gerechtvaardigd te kunnen worden door Zijn wet).

Die laatste boodschappen vinden we in Openbaringen 14:

1 En ik zag, en zie, het Lam stond op den berg Sion, en met hem honderd vier en veertig duizend, die zijnen naam en den naam zijns Vaders geschreven hadden aan hunne voorhoofden.

In vers één spreekt Jezus over hen die Overwonnen hebben in Hem, op grond van dezelfde (hemelse maar ook geestelijke) wet. De 144.000 staatn symbopol voor de veelvoud van de 12 stammen (karakters) die deel hebben aan de verlosing.2 En ik hoorde ene stem van den hemel, als ene stem van vele wateren, en als ene stem van een zwaren donder. En de stem, welke ik hoorde, was als van harpspelers, die op hunne harpen spelen;

3 en zij zongen een nieuw lied Vóór den troon en Vóór de vier dieren en de oudsten; en niemand kon dat lied leren dan de honderd vier en veertigduizend, die gekocht waren van de aarde.

Hier zingen de verlosten het lied van Mozes, op grond dus van de erkenning dat de Heer ook op aarde Zijn Dienstwerk en Offer heeft volbracht, ten koste van Hemzelf, als volmaakt mens, in het voorbeeld van de wet van Zijn Vader en God.

4 Dezen zijn het, die zich met vrouwen niet bevlekt hebben, want zij zijn maagden en volgen het Lam, waar het heengaat. Dezen zijn gekocht uit de mensen, tot eerstelingen voor God en het Lam;

Omdat het Koninkrijk Gods, voor ons, nog moet kome en de wet (de geboden dus) een voorafschaduw zijn van wat we straks in dagelijkse werkelijkheid leren, hebben we door de ervaring met de Heilige Geest, ook gekozen voor dat Hemels Koninkrijk. Eén in Geest is een gewoonte geworden (zie ook Romeinen 2:13). omdat we dus in dat Hemels Koninkrijk zijn aangekomen, hebben wij ons -dus- niet gekozen voor de ongeestelijke Hoer of andere occulte religies die ons van God én het Hemelse Rijk, af hebben geleid. Toch heben we allemaal de vrijheid om voor de zonde of een ander Koninkrijk te kiezsen (het grote Babylon)

5 en in hunnen mond is geen valschheid gevonden, want zij zijn onberispelijk.

De wet van het Koninkrijk ( de 10 geboden dus) zijn hen zo naar de gewoonte geworden, dat de verlosten zich van een wet niet meer bewust zijn. Ook wij ervaren, als mensen dat we soms dingen doen die we onbewust steeds herhalen, zonder "er bij na te denken". Dat impliceert dus dat we, als Gods geschapen wezens ook een Hemelse wet tot "de gewoonte" kunnen leren onderhouden, maar dan allen met de hulp van de Heilige Geest (zolang we hier op aarde wonen). Feitelijk hebben we dus geen excuus om de 10 geboden juist niet te -kunnen- onderhouden. Alles heeft dus met onze persoonlijke wil én keuzes te maken. Gelukkig maar!!

In de erste 5 verzen van dit laatste voorstel en reddingsplan van Jezus én de Hemelse Vader, zien we dus dat alle mensen bij de verlosten kunnen behoren. Maar niet iedereen wil daarbij zijn (Niet een ieder die roept Here Here......zal het Koninkrijk binnen -kunnen- gaan).

6 En ik zag een anderen Engel vliegen door het midden des hemels, die had het eeuwig Evangelie, om het te verkondigen aan degenen, die op de aarde wonen, en aan alle natiën en geslachten en talen en volken,

Hier zien we dus dat de laatste boodschappen, voor alle mensen bestemd zijn. Uit alle taal, natie, stam en volk dus! De Heilige Geest doet de spaderegens op alles dat leeft nederdalen. Dat de hemelse Vader daarbij mensen gebruikt, zal duidelijk zijn, immers zij staan reeds opgetekend in de eerste 5 verzen. Er zijn dus mensen, profeten tot aa de wederkomst van Jezus die de Waarheid (Jezus) verkondigen in een profetisch kader! zie ook Efeziërs 4:11-13 en bijv. Hebreën 1:1-3, Jesaja 8:20 en Lucas 24:24-28 en Mattheüs 7:14-21. (Vruchtdragende gelovigen of mensen, op grond van de 10 geboden de wet van God, in het voorbeeld van Christus alleen door de Heilige Geest)

7 en zeide met ene grote stem: Vreest God en geeft Hem eer, want de tijd zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, die gemaakt heeft den hemel en de aarde en de zee en de waterfonteinen.

In vers 7 wijst de Heilige Geest, door Jezus in het voorbeeld van de Schepper, dat het geen twijfel behoeft dat alleen Gods wet in ons hart, het inzichtelijke van dat wat vals is. Godss Evangelie, dus ook de 10 gebode met al zijn regels Eeuwigheidswaarde heeft en ook niet aan veranderingen onderhevig was, is of kan zijn.

De Heilige Vader in de Hemel (en dus niet in Rome) geeft hier, in vers 7, onoverduidelijk aan dat er niets dat buiten Jezus of de wet omgaat (zondig is) i het Hemels oninkrijk kan komen.
Alleen Jezus is dus, ook door diezelfde wet, de Deur waardoor wij kunnen gaan, alskook Jezus evenals wij dezelfde Heilige Geest moete toelaten in ons hart, om gered te kunnen worden. Het is *gelukkig) niet anders. God is en blijft onveranderlijk in Zijn wet, maar past zich in de esentie van onze keuzes wel aan! Hij laat dingen toe, zoals we kunnen lezen in de Bijbel, mar er komt een einde aan die tolerantie (Genade- tijd) omdat ook de vijand (Satan) zich opdringt!

8 En een andere, een tweede Engel volgde, die zeide: Gevallen, gevallen is het grote Babel, omdat het met den wijn harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.

In vers 8 leert Jezus ons, door Johannes, dat deze wereld (Het Grote Babylon) feitelijk al gevallen is, in geestelijk opzicht. Juist daarom zijn deze 3 engelenboodschappen zo belangrijk. We kunnen hier naar "vrede"streven en de Paus mag menen dat hij de hervormer van deze wereld zal zijn, dat alles gaat onherroeppelijk voor bij. Ook hier kunnen we dus nog steeds eenn keuze maken, feitelijk wordt ons hier een duidelijk motief gegeven om te kiezen. God dwingt ons dus niet om Zijn Koninkrijk te beërven, in tegenstelling tot Satan die door het geloof als mystiek en heimelijk v0oor te houden, ons er va weerhoudt de Bijbel in zijn geheel te bestuderen, zoals sommige kerken (ook) leren.
Somige religieuze stromigen wjzen ons op bijzondere mensen of apostllisch gezag om tot God te kunnen gaan of te leren kennen, dat is niet Bijbels., noch in het voorbeeld van Jezus!

9 En een andere Engel, een derde, volgde hen, en zeide met ene grote stem: Indien iemand het dier aanbidt en zijn beeld, en het merkteken aan zijn voorhoofd of aan zijne hand aanneemt,
10 die zal ook van den wijn van Gods toorn drinken, die onvermengd ingeschonken is in den kelk zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en zwavel Vóór de heilige Engelen en Vóór het Lam.

Tenslotte leren we in de verzen 9 en 10 dat als we tot het Grote Babylon willen behoren we de consequenties van dat Rijk met haar wet moeten aanvarden en we de gevolgen dan ook ervaren, zoals de verlosten de invloed van Gods wet ervaren. Waarbij de verlosten, zij die in het Hemels Jeruzalem verteoeven getuigen zullen zijn. De erlosten wordt dus aales geopenbaard, zoals de vernoietigign van deze aarde met haar inwoners (bokken) alsook de herschepping van deze aarde. De aare zal namelijk weer terugkeren "als woest en ledig"waarna de verlosten getuigen zulen zijn van Gods (her-) schepping van het Paradijs, waarbij Jezus onze Koning zal worden. Het Hemels Jeruzalem zal dan de Nieuwe Hoofdstad van de Wereld worden, nabij de Olijfberg zoals deze zich o arde bevindt.

Bidt de Heilige Geest om inzicht en vraag de Heer Jezus om leiding, lees dat gene in uw Bijbel, want alleen de Heilige Geest leert in harmonie met de Bijbel Jesja 8:20

Eenheid kan dus alleen zijn door Gods wet, een Geestelijk Israël één in Geest, mar met de persoonlijke keuze en de unieke aspecten van onze persoonlijkheid. Het centrale punt zijn dus niet mensen, maar Jezus als Heer en Meester in de aanbiding van de Heilige Vader in de Hemel, Schepper en Vader als wel God van Jezuz Christus de Voleinder! (zie ook Openbaring 14:
12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen, die de geboden Gods houden en het geloof in Jezus bewaren.)

Terug naar “Archief”