gaan jong gestorven kinderen naar de hemel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 25 apr 2003 10:36

hmm, dat is voor het eerst dat ik dit lees. nog niet echt duidelijk. Hou het in mijn achterhoofd de rst van mijn leven.

joris

Berichtdoor joris » 28 apr 2003 11:33

En wat doen we hier dan mee?

Maar in deze tijd heeft hij het door de Geest aan zijn heilige apostelen en profeten openbaar gemaakt: de niet-joden delen door hun verbondenheid met Christus Jezus samen met de Joden in de erfenis, maken met hen deel uit van hetzlefde lichaam en hebben met hen deel aan de belofte door middel van het evangelie. ef 3:6

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 28 apr 2003 13:30

Hoi Joris.

Even voor mijn duidelijkheid. Ik weet niet uit welke vertaling jouw citaat vandaan komt.
De Statenvertaling geeft:

Ephesians 3:1-6 Om deze oorzaak ben ik Paulus de gevangene van Christus Jezus, voor u, die heidenen zijt.

Paulus richt zich direct tot de heidenen, wat voor hem eigenlijk niet echt gebeurde.

2 Indien gij maar gehoord hebt van de bedeling der genade Gods, die mij gegeven is aan u;

Hij gaat over iets vertellen over een bijzondere bedeling, namelijk die van de genade Gods.
Bedeling is in het Grieks oikonomia:
Wat je als volgt moet/kunt vertalen.
1) the management of a household or of household affairs
1a) specifically, the management, oversight, administration, of
other's property
1b) the office of a manager or overseer, stewardship
1c) administration, dispensation
Blijkbaar is dit enkel aan Paulus doorgegeven en hij mag het doorgeven.

3 Dat Hij mij door openbaring heeft bekend gemaakt deze verborgenheid, (gelijk ik met weinige woorden te voren geschreven heb;
4 Waaraan gij, dit lezende, kunt bemerken mijn wetenschap, in deze verborgenheid van Christus),

Het is een geopenbaarde verborgenheid. Hieruit moet je concluderen, dat het iets unieks was, waarvan men voor hem nog niet geweten heeft.
Waarschijnlijk heeft Paulus deze openbaring gekregen toen hij werd meegevoerd tot in de derde hemel, het hemelse Heilige de Heilige, waar God woont. ( 2 Cor. 12:2 )

5 Welke in andere eeuwen den kinderen der mensen niet is bekend gemaakt, gelijk zij nu is geopenbaard aan Zijn heilige apostelen en profeten, door den Geest;

Opnieuw het was dus eerder niet bekend. Het wordt geopenbaard door de Heilige Geest.

6 Namelijk dat de heidenen zijn medeerfgenamen, en van hetzelfde lichaam, en mededeelgenoten Zijner belofte in Christus, door het Evangelie;

Wat is er nu zo bijzonder aan de bedeling der genade, die Paulus ontvangen heeft en door mag geven. Namelijk dat de ook de heidenen tot het Lichaam mogen behoren en mogen meedelen in de beloften die verbonden zijn aan het behoren tot het Lichaam. Het Lichaam is juist dat verborgene, dat nog niet geopenbaard is. T.a.v. het evangelie lees ook Galaten 1.

Tot zover even. Het is wat kort en krachtig, maar reageer dan even.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

joris

Berichtdoor joris » 28 apr 2003 13:38

oke, hemelburger. en nu ben ik nog benieuwd naar de reactie van de anderen. dus jij denkt net als ik, dat joden en heiden nuop dezelfde grond staan en dezelfd erechten en plichten hebben?

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 28 apr 2003 13:55

dus jij denkt net als ik, dat joden en heiden nuop dezelfde grond staan en dezelfd erechten en plichten hebben?

In deze aioon ( wereld, eeuw, tijd ) kunnen Joden en heidenen tot hetzelfde Lichaam behoren. Maar als deze aioon voorbij is niet meer. Buiten deze periode draait alles weer om het volk Israël, zoals we dat kennen uit het oude testament.

joris

Berichtdoor joris » 28 apr 2003 13:57

waar haal je dat vandaan? wat heeft het dan voor zin allemaal?

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 28 apr 2003 19:22

Hoe bedoel je?

joris

Berichtdoor joris » 28 apr 2003 19:26

hemelburger schreef:Hoe bedoel je?

ik bedoel: waarom mogen nu heiden bij God komen. En straks ieneens niet meer?

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 28 apr 2003 19:47

ik bedoel: waarom mogen nu heiden bij God komen. En straks ieneens niet meer?

Dit heeft te maken met de dag van Christus, waarin het Lichaam met het Hoofd verenigd wordt.
Deze dag is niet gelijk aan de dag des Heeren, een dag des oordeels, waarin God Zijn Koninkrijk zal stellen op aarde.
Ook het oude testament, zegt dat er in de toekomst niet-Joodse volken, die eens per jaar moeten opgaan naar Jeruzalem, uit mijn hoofd Zacharia.
Tuurlijk mogen in de toekomst de heidenen tot God komen, maar behoren tot het Lichaam, nee. We leven dus in een bijzondere periode al twee dagen ( of 1000 jaar ) lang. Er moet een tijd komen van oordeel, daar past geen bedeling der genade in.

joris

Berichtdoor joris » 28 apr 2003 23:21

oke, nou ik wacht wel af.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 29 apr 2003 12:58

oke, nou ik wacht wel af.

Beetje passief niet?

joris

Berichtdoor joris » 29 apr 2003 23:30

nee hoor, dat is nu overgave, haha. ik wacht af wat God bedoeld heeft met alle eindtijd theorieen. Er zijn zoveel theorieen dat ik mij enkel nog druk maak over de dingen die ik wel begrijpin de bijbel en waar ik het erg moeilijk mee heb om die te doen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 mei 2003 10:05

In deze aioon ( wereld, eeuw, tijd ) kunnen Joden en heidenen tot hetzelfde Lichaam behoren. Maar als deze aioon voorbij is niet meer. Buiten deze periode draait alles weer om het volk Israël, zoals we dat kennen uit het oude testament.
ik begrijp werkelijk niet hoe iemand aan zulke wonderlijke opvattingen komt. Maar ze lijken me zeker niet terecht!

Deze gedachtengang verondersteld o.a. dat er standen in het Koninkrijk van God zijn, gebaseerd op genetische afkomst ipv op de mate waarin iemand Gods wil doet. God gebonden aan de genen! Waarbij genen de voorkeur hebben boven geloof en werkzaamheid. Sorry, maar wat een armzalig godsbeeld. God geinterpreteerd naar lage menselijke eigenschappen: voortrekkerij op basis van afkomst.

God heeft in de eerste plaats de MENSEN geschapen, en de joden maken daar onderdeel van uit. Zij zijn het voertuig geweest om het Evangelie te openbaren aan ALLE mensen en in dat opzicht 'uitverkoren' boven alle andere volken.
Maar daar houdt het mee OP! Het nieuwe is meer dan het oude en is een vervulling van het oude: mensen worden zalig (zijn zalig) door de wil van de Vader te doen, en al het andere (o.a. afkomst) valt daar bij in het NIET.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 01 mei 2003 11:32

Surfer schreef:
God gebonden aan de genen!

Het oude testament heeft dat als basis. God maakte met Abraham een verbond, met hen en zijn kinderen, als dat niet genetisch bepaald is, dan weet ik het niet.

En schreef:
Waarbij genen de voorkeur hebben boven geloof en werkzaamheid.

Afhankelijk van de tijd gelden er dus verschillende criteria.

En schreef:
God geinterpreteerd naar lage menselijke eigenschappen: voortrekkerij op basis van afkomst.

Deze woorden laat ik tot jouw verantwoordelijkheid.

God heeft in de eerste plaats de MENSEN geschapen,

Klopt eerst is de mensheid geschapen

en de joden maken daar onderdeel van uit.

Het ontstaan van Israël is ook een soort schepping. De HEERE zegt niet voor niets dat hij de Maker is van Israël

Zij zijn het voertuig geweest om het Evangelie te openbaren

Was dat de taak van Israël in het oude testament? Licht toe.

in dat opzicht 'uitverkoren' boven alle andere volken.

Dus toch een gradatie?

Het nieuwe is meer dan het oude en is een vervulling van het oude:

Waarom hoort het "nieuwe" niet meer bij de groep waar het "oude" aan gegeven is. De bijbel verbindt dit echter wel. Het nieuwe hoort bij de groep waar het oude al aan gegeven was. De bijbel noemt die groep Israël.

En schreef:
mensen worden zalig (zijn zalig) door de wil van de Vader te doen

Maar de vraag is of God van iedereen hetzelfde verlangt en op dezelfde manier. Het antwoord is NEE.

en al het andere (o.a. afkomst) valt daar bij in het NIET.

Uiteindelijk niet meer, nee. Maar denk ook eens aan het feit dat de eerste christenen besloten hadden dat Joodse christenen en Heidense christenen verschillende regels kenden. Ook kon God van Noach niet hetzelfde verlangen als van Mozes of van Petrus. Noach kende immers de wet niet, en Petrus wist wel dat in Christus de wet vervuld was. Mozes kon niet anders dan de wet gehoorzamen. Drie personen drie verschillende taken.
Het Gaat niet om de gelijkwaardigheid van mensen ter discussie te stellen, maar wel de taakverschillen bloot te leggen. En God heeft de vrijheid om toe te delen hoe Hij wil.

joris

Berichtdoor joris » 01 mei 2003 11:41

De niet-joden delen door hun verbondenheid met christus Jezus samen met de joden in de erfenis maken met hen deel uit van hetzelfde lichaam en hebben met hen deel aan de belofte door middel van het evangelie. efe 3:6

Want hij is onze vrede, hij die joden en niet-joden tot één volk heeft gemaakt efeze 2:14

Tussen Joode en heiden bracht hij vrede, door in zichzelf uit twee één nieuwe mens te scheppen. .....Danzij hem hebben wij beiden, joden en niet-joden, verbonden in één Geeest, toegang tot de Vader. ......in eenheid met Hem wordtook u mee opgebouwd tot een geestelijk verblijf voor God. ef 2.

En nu zou ik graag de bijbelteksten willen zien waaruit ik kan concluderen dat dit in de hemel weer ophoudt.

Terug naar “Archief”