chick tracts

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

chick tracts

Berichtdoor Maarten » 25 apr 2003 08:25

Op www.chick.com (zonder 's') staan een aantal tracts, die bedoeld zijn om mensen te confronteren met hun zonde en de gevolgen daarvan. Wat vinden jullie van de manier waar op dat gebeurd.

Een overzicht van de tracts is te vinden op:

http://www.chick.com/catalog/tractlist.asp
The one thing you can give and still keep is your word.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 25 apr 2003 08:27

Er is overigens ook een site met parodiën op deze tracts, die zijn echter nog schokkender en daarom zal ik geen link neerzetten. Mocht je het willen weten dan kan je een pb-tje sturen.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 25 apr 2003 08:30

nog een tip: als je via de telfoonlijn internet duurt het waarschijnlijk een tijdje voordat de plaatjes geladen zijn.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 25 apr 2003 08:56

Interessant en ik vind het goed! Maar als je er in de praktijk ook wat aan kan hebben tegenover ongelovigen... Het gaat wel van een ideaalbeeld uit dat de ongelovige willig is om te luisteren.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 apr 2003 08:56

Sommige zijn wel erg grof. En ik heb een hekel aan zo'n zondaars gebed aan het einde van zo'n tract. Beetje angst wekken en een soort automatisme van dit gebed en vertrouwen maken. "Goed je hebt dit gebeden en je gelooft erin" Dan ben je nu dus wedergeboren.

Pas las ik over horeca bedienden in Amerika. Die een hekel aan kerkvolk hebben omdat ze in plaats van een fooi vaak van die boekjes achterlaten. Toon dan je gezicht en praat er rechtstreeks over.

Vaya con Dios,

parsifal

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 25 apr 2003 09:00

parsifal schreef:Sommige zijn wel erg grof. En ik heb een hekel aan zo'n zondaars gebed aan het einde van zo'n tract. Beetje angst wekken en een soort automatisme van dit gebed en vertrouwen maken. "Goed je hebt dit gebeden en je gelooft erin" Dan ben je nu dus wedergeboren.

Die kritiek deel ik wel een beetje. Al is het ook voor mensen die al christen zijn erg leerzaam.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 25 apr 2003 09:07

parsifal schreef:En ik heb een hekel aan zo'n zondaars gebed aan het einde van zo'n tract. Beetje angst wekken en een soort automatisme van dit gebed en vertrouwen maken. "Goed je hebt dit gebeden en je gelooft erin" Dan ben je nu dus wedergeboren.

En als het nu wel zo simpel werkt? Wie gelooft zal behouden worden! Als zo'n persoon de rest van zijn leven zich een toevlucht zoekt in Christus...

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 apr 2003 09:11

Kaw,

begrijp me niet verkeerd, ik weet dat het heel simpel werkt. Maar hier wordt een of ander emotioneel praatje gehouden, waarin in sommige tracts eigenlijk alleen de mens centraal staat en hoe hij behouden moet worden.

Ik ben zelf dan meer voor de EO-methode, waar mensen naar nazorg worden gebracht, in plaats van "Zo en nu bent u behouden". Er mag best wat meer uitleg volgen.

Vaya con Dios,

parsifal

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 25 apr 2003 09:31

Ik bedoelde het ook niet als felle kritiek, maar meer als gezonde tegenlegging voor de mensen die met het idee lopen dat ze "naar mekka" moeten voordat God ze met genade wil ontvangen.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 25 apr 2003 14:41

parsifal schreef: "Zo en nu bent u behouden".

:mrgreen:

Ik heb het idee dat dit soort traktaatjes meer effect hebben op mensen die wel christelijk zijn opgevoed, maar een beetje oppervlakkig met hun geloof omgaan. Voor een niet-christen vind ik ze erg grof, nietszeggend en kort door de bocht.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: chick tracts

Berichtdoor groenrondballetje » 25 apr 2003 16:55

Maarten schreef:Op www.chick.com (zonder 's') staan een aantal tracts, die bedoeld zijn om mensen te confronteren met hun zonde en de gevolgen daarvan. Wat vinden jullie van de manier waar op dat gebeurd.
Een overzicht van de tracts is te vinden op:
http://www.chick.com/catalog/tractlist.asp

Ik vind ze nogal veroordelend naar een ieder die niet exact hun visie op het Christendom deelt, en niet de oude, zaligmakende KJV vertaling leest ...

John

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 apr 2003 12:07

Ik heb er nu een gelezen, maar ik heb al vaker van dat soort dingen gekregen via meel enzo. Ik ben er niet weg van, het is mij te opdringerig en schreeuwerig.
Daarnaast vind ik het slap als je een stripverhaaltje nodig hebt om de Bijbel uit te leggen, in de Bijbel zelf worden als genoeg beelden geschetst, gebruik die dan.

joris

Berichtdoor joris » 28 apr 2003 12:10

wel indringend.

stripverhaaltje slap? juist goed! Mensen zijn immers steeds meer visueel ingesteld?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 apr 2003 12:14

joris schreef:wel indringend.

stripverhaaltje slap? juist goed! Mensen zijn immers steeds meer visueel ingesteld?

Dan wordt het geloof net zo oppervlakkig als de rest van het leven :(

joris

Berichtdoor joris » 28 apr 2003 12:17

nee hoor, ik denk ook in beelden. Dus als ik iets hoor heb ik er graag een beeld bij. Ik schrij fin mijn hoofd elk woord op. En elke situatie daarvan maak ik een film in mijn hoofd.
En zo doen veel mensen. waarom zou je geen gebruik makne van ide wetenschap? een boodschap komt dan beter binnen en dus wordt het levne minder oppervlakkig.

Terug naar “Archief”