Uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2005 23:51

jas schreef:
Marnix schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:Dus? Wat wil je daarmee zeggen?

Het lijkt mij dat uitgaan op de dag des Heeren niet is wat een gelovige betaamt. (zachter kan ik me niet uitdrukken)

Hehe... je hebt wel eens dingen minder subtiel gezegd inderdaad.

Maar nogmaals, ik vind het hypocriet om dan om 1 voor 12 de kroeg te verlaten omdat het daarna zondag is. Het is zondag als ik wakker word... en ik wil wel wakker in de kerk zitten. Ik ga dus ook wel eens om een uur of 1 richting huis. Ik vind het dan jammer als mensen zeggen: Ja maar je bent op zondag, op de dag des Heren, naar de kroeg gegaan. Nee... ik ben gewoon zaterdag naar de kroeg geweest.

Dat houdt dan ook in dat ik op zondag ook niet om 1 over 12 zeg: Mooi, de dag des Heren is voorbij, ik kan nog ff de kroeg in.

Ja je kunt lullen als Brugman, maar het klopt niet.

Zucht. Jij vind dat het niet klopt.

Leuk dat je van je eigen mening altijd weer feiten maakt. Een dag duurt niet van 12 tot 12. Theoretisch misschien wel maar bij mij niet. Dan kan jij roepen dat het theoretisch niet klopt... maar dat vind ik dus farizees. Officieel begint de zondag om 0:00 dus da moet je ook maar uit de kroeg? Right....

Leuk dat de sabbath trouwens van zonsondergang tot zonsondergang duurde. Dat hebben we bij het verplaatsen van de sabbath naar de zondag maar ff niet meegenomen. Geeft al wel aan dat het 12-12-verhaal puur door mensen is verzonnen...

Maar goed, ik hou nu op met mezelf verdedigen. Het gaat er niet om wat jij vindt... alles wat je doet, doe het tot eer van God. Het gaat er om of ik het voor Hem kan verantwoorden. Hij is niet zoals veel mensen.... die gaan zeuren als je om 5 over 12 nog in de kroeg zit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 jun 2005 06:59

Marnix schreef:Dan kan jij roepen dat het theoretisch niet klopt... maar dat vind ik dus farizees. Officieel begint de zondag om 0:00 dus da moet je ook maar uit de kroeg? Right....

Stiptheid is wat anders dan Farizee-isme (ik zou niet weten hoe je dat spelt).
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Faithy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Faithy » 07 jun 2005 07:05

Vroeger ging ik veel uit.

Elke week naar de kroeg, veel drinken met vrienden, om 4 uur thuis enzo..

Het laatste jaar is dat wat minder geworden eigenlijk.
Blijf liever lekker thuis, en ga tegenwoordig op zaterdagavond naar de YMCA (www.beachbattle.com), al vloeit het bier daar ook rijkelijk ;)

Ik heb niet echt geloofsovertuigende remmen denk ik, tenminste, niet dat ik er bij na hoef te denken wat wel kan en wat niet.. denk dat ik die remmen innerlijk gewoon wel heb.. als het te ver gaat voel ik dat wel...
If you fall, I'll catch.. If you love, I'll love and so it goes, my dear, don't be scared; you'll be safe.. this I swear.. if you only love me back..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jun 2005 09:10

Marnix schreef:Leuk dat je van je eigen mening altijd weer feiten maakt. Een dag duurt niet van 12 tot 12. Theoretisch misschien wel maar bij mij niet. Dan kan jij roepen dat het theoretisch niet klopt... maar dat vind ik dus farizees. Officieel begint de zondag om 0:00 dus da moet je ook maar uit de kroeg? Right....

Nee, je hoort sowieso niet in een kroeg thuis. En dat kun je voor Hem niet verantwoorden, al weet ik dat je zelf denkt van wel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

General
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor General » 07 jun 2005 09:12

Ze hebben niet voor niets die w.w.j.d. bandjes uitgevonden, denk daar maar eens over na.
Faith is daring the soul to go beyond what eyes can see.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2005 09:21

jas schreef:
Marnix schreef:Leuk dat je van je eigen mening altijd weer feiten maakt. Een dag duurt niet van 12 tot 12. Theoretisch misschien wel maar bij mij niet. Dan kan jij roepen dat het theoretisch niet klopt... maar dat vind ik dus farizees. Officieel begint de zondag om 0:00 dus da moet je ook maar uit de kroeg? Right....

Nee, je hoort sowieso niet in een kroeg thuis. En dat kun je voor Hem niet verantwoorden, al weet ik dat je zelf denkt van wel.

Lol. Sorry oh heilige machtige alwetende Jas. Bepaal jij maar wat goed en kwaad is. Wat jij niet voor God kan verantwoorden kan niemand... want jou wil is wet. Ik word er een beetje moe van... Maar ja, ik kan je niet van je ongelijk overtuigen.... maar daar kom je vanzelf een keer achter :)

Maja schreef:Stiptheid is wat anders dan Farizee-isme (ik zou niet weten hoe je dat spelt).

Klopt, heb je helemaal gelijk in. Het hoeft niet het zelfde te zijn.... maar zodra we regels gaan maken als: Je mag op zondag niet om 1 over 12 in de kroeg zitten, je mag op zondag niet voetballen etc. heeft het niets meer met stiptheid te maken voor mij. Nogmaals, een dag duurt voor mij van wanneer ik wakker wordt, en de volgende dag is begonnen als ik weer wakker word. Je gaat dus niet op zaterdagavond om 12 uur de kroeg uit en er op zondag om 12 uur 's weer in. Gelukkig heb ik dat met de opvoeding ook wel een beetje meegekregen. Mijn ouders hebben liever niet dat op zondag de televisie aan staat omdat ze een dagje zonder tv wel lekker vinden. Zondag is dus (in de woonkamer dan) televisieloze dag. Maar op zaterdagavond om 12 uur (mocht ik dan thuis zijn) hoeft de tv niet uit... en op zondagavond om 12 uur gaat ie ook niet aan. Kijk, als we zo op onze stiptheid gaan letten gaat volgens mij de essentie van de rustdag helemaal aan ons voorbij.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jun 2005 09:35

Marnix schreef:
jas schreef:

Lol. Sorry oh heilige machtige alwetende Jas. Bepaal jij maar wat goed en kwaad is. Wat jij niet voor God kan verantwoorden kan niemand... want jou wil is wet. Ik word er een beetje moe van... Maar ja, ik kan je niet van je ongelijk overtuigen.... maar daar kom je vanzelf een keer achter :)

Ja nu kun je wel lekker vals worden, maar dat maakt geen indruk op me. Als je een kind van God bent, is je wandel in de hemel en zoek je de dingen van je hemelse Vader. En dat is niet in de kroeg.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 07 jun 2005 09:41

Volgens mij is een van de dingen die God in de bijbel zegt dat de sabbat er is voor de mens en niet andersom. Ik kan me herinneren dat de farizeers ook zo 'stipt' waren en dat Jezus het niet helemaal met hen eens was.

Ik moet zeggen dat ik ook wel eens uitga in de zin van gezellig ergens wat drinken, terrasje of kroegje ofzo.
Heb daar vaak supergave gesprekken, juist met mensen die misschien nog niet zo overtuigd zijn van wie God is.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jun 2005 09:54

naomi schreef:Volgens mij is een van de dingen die God in de bijbel zegt dat de sabbat er is voor de mens en niet andersom. Ik kan me herinneren dat de farizeers ook zo 'stipt' waren en dat Jezus het niet helemaal met hen eens was.

De farizeeën waren juist helemaal niet stipt. Ja, selectief als het hun uitkwam. Zoals dat ook hier gebeurt. Jezus geeft ze juist een gigantische reprimande over de dingen die ze zouden moeten doen maar die ze nalaten.

Naomi schreef:Ik moet zeggen dat ik ook wel eens uitga in de zin van gezellig ergens wat drinken, terrasje of kroegje ofzo.
Heb daar vaak supergave gesprekken, juist met mensen die misschien nog niet zo overtuigd zijn van wie God is.

En die mensen zullen ook niet overtuigd worden als ze jou ook gewoon in de kroeg zien. Want ze begrijpen dan echt niet wat er mis is met hun, wanneer jij precies hetzelfde doet als zij. Dat is niet uit te leggen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 jun 2005 10:31

Jas,

Ik zat gisteren met twee klasgenoten op een terras en daar stelden zij mij veel vragen over God, de bijbel, christen zijn etc.

Het was een mooie gelegenheid om hen dingen te vertellen over God, de bijbel en hoe je als christen in het leven staat en wat je motivatie is om bepaalde dingen te doen of juist niet te doen.

General
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor General » 07 jun 2005 10:36

Wij gaan als JV wel eens een terrasje pakken en daar komen veel goede gesprekken uit voor.

Jas schreef:En die mensen zullen ook niet overtuigd worden als ze jou ook gewoon in de kroeg zien. Want ze begrijpen dan echt niet wat er mis is met hun, wanneer jij precies hetzelfde doet als zij. Dat is niet uit te leggen.

Jij generaliseerd de boel een beetje door te zeggen dat als je op een terras zit, je verkeerd bezig bent en dat je het dan moeilijk uit kan leggen. Maar juist op plaatsen waar mensen denken wat verkeerd is moet je als christen gaan evangeliseren.
Faith is daring the soul to go beyond what eyes can see.

Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jun 2005 13:22

Sabra schreef:Jas,

Ik zat gisteren met twee klasgenoten op een terras en daar stelden zij mij veel vragen over God, de bijbel, christen zijn etc.

Het was een mooie gelegenheid om hen dingen te vertellen over God, de bijbel en hoe je als christen in het leven staat en wat je motivatie is om bepaalde dingen te doen of juist niet te doen.

En? Zijn ze Christen geworden?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jun 2005 13:23

General schreef:Wij gaan als JV wel eens een terrasje pakken en daar komen veel goede gesprekken uit voor.

Jas schreef:En die mensen zullen ook niet overtuigd worden als ze jou ook gewoon in de kroeg zien. Want ze begrijpen dan echt niet wat er mis is met hun, wanneer jij precies hetzelfde doet als zij. Dat is niet uit te leggen.

Jij generaliseerd de boel een beetje door te zeggen dat als je op een terras zit, je verkeerd bezig bent en dat je het dan moeilijk uit kan leggen. Maar juist op plaatsen waar mensen denken wat verkeerd is moet je als christen gaan evangeliseren.

En dan ook gewoon meedoen met ze zeker?

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 07 jun 2005 13:26

Misschien kun je daar juist getuige zijn. Als we altijd in ons veilige christelijke wereldje blijven zitten zal er in de wereld verder weinig bekend worden van onze liefdevolle God en Vader.
Jezus ging ook eten bij de hoeren en tollenaars.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jun 2005 13:34

naomi schreef:Misschien kun je daar juist getuige zijn. Als we altijd in ons veilige christelijke wereldje blijven zitten zal er in de wereld verder weinig bekend worden van onze liefdevolle God en Vader.
Jezus ging ook eten bij de hoeren en tollenaars.

Dat deed Hij pas toen ze dat niet meer waren.

Terug naar “Archief”