Waarom geloof je?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Guinevere
Verkenner
Verkenner

Waarom geloof je?

Berichtdoor Guinevere » 05 jun 2005 15:18

Waarom geloof je in God?
En waar blijkt dat uit?
May your life be like toiletpaper, long and useful...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 jun 2005 17:46

Hmm, best lastige vraag: waarom ik geloof....

Een jongen bij mij op belijdeniscathechisatie, kwam de eerste keer binnen en meldde meteen: ik kom hier alleen om meer over de Bijbel te weten te komen. Ik weet niet waar ik in geloof. Ik moet nog ontdekken bij welke godsdienst ik thuis hoor...'

Toen het bijna belijdenis - doen was, vertelde hij: 'Ik ben erachter gekomen dat maar 1 geloof het ware geloof is. En dat is het Christendom. Omdat dit geloof vooral bestaat uit liefde ontvangen en liefde geven. Er zijn geen verplichtingen, zoals 5 x per dag bidden, of eens in de zoveel tijd vasten.
Als ik om me heen kijk, zeg ik het mee met die geleerde die zei: als je in de evolutietheorie wilt geloven, moet je wel heel erg gelovig zijn...
Daarom geloof ik in de schepping, en vooral in de Schepper...
Ook zie ik de liefde die Christenen uitstralen. Hoe zij om elkaar geven, maar vooral, ook om de vijanden. Dan kan ik maar 1 ding zeggen: Jezus, God, is de Enige God.'

En daar sluit ik mij volledig bij aan.

Waaruit blijkt dat?
Ik hoop dat dat blijkt uit liefde voor de naasten. Vooral liefde tot God, en daaruit voortvloeiend die horizontale lijn, liefde tot mijn naasten. Liefde tot alle mensen.
Hoe vaak ik ook naar de kerk ga, het heeft niks geen 'zin' als ik vijanden houd, en als ik een beperkte kring houd waar ik van hou.
Doordat God mij zoveel genade en liefde geeft, kan ik, (of beter gezegd, kan Jezus mij) liefde geven, aan de mensen om mij heen. Doordat de Heilige Geest in mij werkt kan ik zeggen: ik zit boordenvol zonden, verkeerde gedachten, verkeerde uitspraken, verkeerde discussies, maar Hij laat mij wel mijn naasten liefhebben. Hij zorgt ervoor dat ik eigenlijk zo goed als geen vijanden heb...En daarvoor ben ik Hem elke minuut dankbaar!! Want dat is dus echt niet iets dat van mijzelf komt...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

petra visser
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor petra visser » 05 jun 2005 20:45

ik ook!
en ook omdat ik ervaren heb dat een leven zonder God geen rust geeft, en uitzichtloos is.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 05 jun 2005 21:53

Waarom geloof ik.....
Pas een preek gehad over deze vraag. Waarom geloof je: omdat het zo hoort, omdat je het gewend bent, omdat ik in de hemel wil komen. Gelukkig zijn dat voor mij niet de hoofdredenen om te geloven.
Ik ben opgevoed in een christelijk gezin, dus het is met de paplepel ingegoten. Totdat ik begon te puberen en het allemaal niet meer zo nauw nam. Zondags naar de kerk en naar een christelijke school, af en toe bijbel lezen en bidden, dat was het. In mijn levensstijl was het al helemaal niet te zien.

Totdat ik heel veel tegenslag kreeg, en helaas ben ik zoals vele anderen, toen had ik God nodig. Hij heeft mij op heel wonderlijke manieren steeds weer geholpen en bijgestaan, waardoor ik Hem mocht leren kennen. Als een God die om mij geeft. Dat is heel geleidelijk aangegaan.
Ik mag Hem steeds beter leren kennen, daarom geloof ik ook. Omdat het zo geweldig is dat we een God mogen kennen die werkelijkheid is, met wie je kunt communiceren, waar je relatie mee mag hebben, door het offer van Jezus Christus.

Ik verlang ernaar Hem steeds beter te leren kennen en steeds meer van wie Hij is naar de wereld uit te stralen. Mijn doel is ook wel: I want to be the expression of the Fathers heart.

Waar uit zich dat in. Ik hoop in mijn levensstijl. Ik kan wel zeggen dat ik het afgelopen jaar heel erg veranderd ben. Het mooie is dat Gods liefde me zo vervuld heeft, dat ik niet anders kan dan mensen om me heen lief hebben. Verder hoop ik, door Gods Geest die in mij woont, in mijn leven steeds meer op Jezus te gaan lijken, zodat ik iets van God kan laten zien in deze wereld.

Methorst
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Methorst » 06 jun 2005 16:14

Als je niet in (een) God zou geloven, waar zou de aarde, het heelal, de materie dan vandaan komen ?
"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
- Albert Einstein

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 06 jun 2005 16:20

.....en wie heeft God gemaakt dan? De vraag die jij stelt veranderd helemaal niets.

Methorst
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Methorst » 06 jun 2005 16:40

De vraag die ik stel verandert wel iets. Een rationalist bekijkt alles vanuit wetenschappelijk oogpunt, moet allees kunnen verklaren, maar hij kan mi nooi het onstaan van hetheelal verklaren, ok mischien door een oerknal,maar hoe komt die oerknal er, enz enz. Ik geloof in God en ben daarom niet meer rationalistisch. ik besef dat er iets hogers is, iets wat een mensje niet kan begrijpen. Ik snap ontzagelijk veel dingen niet, maar ik leg me er bij neer.
"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..

- Albert Einstein

Collateral

Berichtdoor Collateral » 06 jun 2005 16:53

Methorst schreef:Ik geloof in God en ben daarom niet meer rationalistisch.

Dat is een mooie. :P

petra visser
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor petra visser » 06 jun 2005 21:37

het is ook heel moeilijk uit te leggen aan een niet gelovige waarom je gelooft. Geloven is ook voor een groot deel iets wat je voelt, iemand die dat (nog) niet gevoelt heeft begrijpt dat niet.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 06 jun 2005 22:11

petra visser schreef:het is ook heel moeilijk uit te leggen aan een niet gelovige waarom je gelooft. Geloven is ook voor een groot deel iets wat je voelt, iemand die dat (nog) niet gevoelt heeft begrijpt dat niet.

Zit dat voelen dan buiten je of binnen in je? Wanneer het binnen in je zit, waar zou God dan zitten?

Leef in Liefde.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 06 jun 2005 22:25

Shiva schreef:
petra visser schreef:het is ook heel moeilijk uit te leggen aan een niet gelovige waarom je gelooft. Geloven is ook voor een groot deel iets wat je voelt, iemand die dat (nog) niet gevoelt heeft begrijpt dat niet.

Zit dat voelen dan buiten je of binnen in je? Wanneer het binnen in je zit, waar zou God dan zitten?

Leef in Liefde.

God is Iemand die door je hele leven heen is verweven.. die heeft niet een plek waar Hij zit, zoals bijv. in je hart. Neej, doordat Hij in je hart zit zit Hij door je leven verweven... in je handel en je wandel.. in je slapen en waken... (zo zingt een versje). Het zit binnen in je, maar komt naar buiten dus.

En waarom ik in God geloof, die vraag heb ik al zovaak beantwoord.
Omdat Hij zich aan mij persoonlijk bekenbaar heeft gemaakt. Hij geloofd in mij, ik in Hem
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 06 jun 2005 22:31

mw schreef:
Shiva schreef:

Leef in Liefde.

God is Iemand die door je hele leven heen is verweven.. die heeft niet een plek waar Hij zit, zoals bijv. in je hart. Neej, doordat Hij in je hart zit zit Hij door je leven verweven... in je handel en je wandel.. in je slapen en waken... (zo zingt een versje). Het zit binnen in je, maar komt naar buiten dus.

En waarom ik in God geloof, die vraag heb ik al zovaak beantwoord.
Omdat Hij zich aan mij persoonlijk bekenbaar heeft gemaakt. Hij geloofd in mij, ik in Hem

Als God binnenin je 'zit', wie ben je dan werkelijk?

Leef in Liefde

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 06 jun 2005 22:48

nog steeds me zelf, maar toch anders omdat God me heeft bewerkt. Zijn liefde woont nu in me en die komt naar buiten.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jun 2005 22:56

heiden schreef:.....en wie heeft God gemaakt dan? De vraag die jij stelt veranderd helemaal niets.

God is niet geschapen of gemaakt. God is van eeuwigheid tot eeuwigheid, altijd geweest en zal altijd zijn. En of dat waar is, hangt niet af van ons begrip of van onze wil om dat te geloven.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2005 23:01

Heiden, geloven wordt mede gekenmerkt door een aantal aannames. En één dezer aannames is de Eeuwige God.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”