Marnix schreef:Ik geloof (omdat ik dit uit de bijbel haal) dat christenen het recht hebben gekregen van God om te dopen.
Oké, zeg me dan maar waar dat staat.
Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Dan nog even over het argument van Maja. Ik wilde er eigenlijk helemaal niet op ingaan omdat het mij wel duidelijk leek dat deze vergelijking mank gaat
Jas schreef:Ja, en dat alles is dan jouw persoonlijk onschriftuurlijke visie Klaas.
Maar in Ef. 4:4-5 lees ik in elk geval;
"Eén lichaam is het, en één Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping;
Eén Heere, één geloof, één doop". Hier wordt dus wel degelijk de link gelegd met het lichaam van Christus (de Kerk) en de doop.
Maar volgens mij heb je moeite met het ambt van dominee. Trauma opgelopen? Niet toegelaten aan het curatorium oid?
Klaas schreef: Ik kan me zelfs voorstellen dat een kerk aan haar 'gewone' leden deze bevoegdheden geeft. Waarom zou iemand die zijn buurman tot Christus heeft mogen leiden niet ook de daadwerkelijke doophandeling mogen verrichten? Volgens mij zijn al deze varianten bijbels verantwoord mits het plaatsvindt in de context van de kerk. De kerk 'delegeert' de aan haar gegeven bevoegdheden aan specifieke leden.
Zodra de kerk iets naar je delegeert en de dingen ordent en regelt (via de ambten) is er voor mij niet zo veel aan de hand. Het ging er -wat mij betreft- vooral om dat je niet zo maar met je broer of zus even de IJssel (in Deventer schrijven ze trouwens : IJsel) in springt, zoals hierboven iemand vertelde. Dan kun je een bommetje ook wel een doop noemen.
jas schreef:Marnix schreef:Verder, als we toch de besnijdenis er bij halen: Volgens mij staat er nergens in de bijbel dat de besnijdenis alleen door priesters mochten worden uitgevoerd. Waarschijnlijk gebeurde dit vaak gewoon door de vader. Abraham besneed Isaak zelf... nou was er toen ook nog geen tempel maar toch vind ik het wel opvallend.
Het priesterambt is toch veel later ingesteld, dat weet jij toch ook wel.Marnix schreef:Verder denk ik aan het verhaal van Dina in Sichem.... er was geen priester in de buurt... de besnijdenis werd gewoon door de inwoners van Sichem uitgevoerd. En zo lees je volgens mij nergens dat God aangeeft dat de besnijdenis alleen door priesters mag worden uitgevoerd. En dan geloven we dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen?
idem als hierboven. En ja, ik geloof dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen. Waarom wordt Paulus anders kwaad wanneer mensen zich nog laten besnijden en veroordeelt hij dat scherp?
Oké, zeg me dan maar waar dat staat.
Maja schreef:Nou, uit je vervolg blijkt dan toch, dat het niet zo duidelijk voor je is. De overeenkomst is namelijk dat er verzet is tegen de door de Heere ingestelde ambten en hun bediening in de gemeente. Dat lees je met name in vers 3.
Dat de Heere wil dat er ambten en ambtelijke bediening plaatsvindt in de gemeente, blijkt ook uit 2000 jaar christendom en de zegen die hierin is zichtbaar geworden. Wat dat betreft meen ik te mogen stellen -met een gezang uit het Liedboek- dat de Geest wegen in de tijd heeft geschreven.
Zodra de kerk iets naar je delegeert en de dingen ordent en regelt (via de ambten) is er voor mij niet zo veel aan de hand. Het ging er -wat mij betreft- vooral om dat je niet zo maar met je broer of zus even de IJssel (in Deventer schrijven ze trouwens : IJsel) in springt, zoals hierboven iemand vertelde. Dan kun je een bommetje ook wel een doop noemen.
Waarom zou dat geen doop zijn? Het doop is het bad van de wedergeboorte. Als zo iemand wedergeboren is en op basis van geloof in Jezus Christus gedoopt is, waarom zou die doop dan niet rechtmatig zijn? Omdat niet iemand met een paar jaar theologie-opleiding die doop bediende? Wat is nou eigenlijk de essentie van de doop vraag ik me dan af.
Beetje flauw misschien, maar de gemeente van Christus is wereldwijd en zit achter allerlei kerkdeuren.Klaas schreef:En kun je de gemeente van Christus los zien van de plaatselijke gemeente?
Klaas
naomi schreef:In sommige gevallen wel. Kijk maar naar de moorman...
Denk dat het in zulke situaties altijd belangrijk is om God te vragen wat Hij wil dat je doet.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten