Het Curatorium van de gereformeerde gemeenten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 jun 2005 22:14

Green schreef:
try schreef:Als je als kind in de GG opgroeit weet je één ding zeker: je bent niet bekeerd en d'r is heel wat voor nodig om bekeerd te worden.
try

Mijn predikant zegt dat je met je armen over elkaar bekeerd kunt worden. Als dat niet eenvoudig is!

En het kan zelfs al een ongeboren kind zijn wat bekeerd is.

(Hij is nog lid van het curatorium ook.)

Makkelijk hoor om je gal te spuwen en iedereen in de GG over 1 kam scheren.

Met je armen over elkaar bekeerd worden....zou mooi zijn....
Jij denkt dus (denk ik ;) ) dat het dus helemaal van God afhankelijk is. Ja, gedeeltelijk mee eens.
Maar stel: jij overlijdt morgen, of volgende week, plotseling. God had Zijn genade (naar jouw idee) nog niet aan jou gegeven. Jij zat daar maar met je armen over elkaar, maar het kwam gewoon niet.
Je gaat verloren (want Gods genade was nog niet in je, en je was nog niet een Kind van God)
Wie is de schuldige?
God in jouw idee? Hij gaf immers Zijn genade niet op tijd aan jou....
Zou God zo zijn?

Of denk je heeeel anders....ik spui ook maar een vraag hoor, en ik interpreteer het ook maar op mijn manier....maar ik vraag me dat heel vaak af als mensen zoiets zeggen....

(dit is niet tegen jou persoonlijk bedoeld, maar is meer een algemene vraag aan mensen die dit zeggen......)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2005 00:06

Je hebt gelijk... er zijn voorbeelden (bijv Paulus)...

Maar dat wil niet zeggen dat het altijd op die manier gaat...

De bijbel is vol van oproepen tot bekering.... en je dan met je armen over elkaar blijft zitten terwijl God je oproept om je te bekeren, dan kan dat consequenties hebben. Als je niet voor Hem kiest kies je tegen Hem... geen keuze (willen) maken is ook de verkeerde keuze.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Green

Berichtdoor Green » 06 jun 2005 04:31

MissF schreef:Met je armen over elkaar bekeerd worden....zou mooi zijn....
Jij denkt dus (denk ik ;) ) dat het dus helemaal van God afhankelijk is. Ja, gedeeltelijk mee eens.
Maar stel: jij overlijdt morgen, of volgende week, plotseling. God had Zijn genade (naar jouw idee) nog niet aan jou gegeven. Jij zat daar maar met je armen over elkaar, maar het kwam gewoon niet.
Je gaat verloren (want Gods genade was nog niet in je, en je was nog niet een Kind van God)
Wie is de schuldige?
God in jouw idee? Hij gaf immers Zijn genade niet op tijd aan jou....
Zou God zo zijn?

Of denk je heeeel anders....ik spui ook maar een vraag hoor, en ik interpreteer het ook maar op mijn manier....maar ik vraag me dat heel vaak af als mensen zoiets zeggen....

(dit is niet tegen jou persoonlijk bedoeld, maar is meer een algemene vraag aan mensen die dit zeggen......)

Je moet het in het verband zien. Als Try zegt dat het zo moeilijk gemaak wordt in de GG, dan stel ik daar tegenover dat mijn predikant zegt dat het juist zo eenvoudig is dat je bekeerd wordt met je armen over elkaar.
Als het over de verantwoordelijkheid gaat zegt hij dat de Heere er alles aan gedaan heeft, maar wat heb jij er mee gedaan.

try

Berichtdoor try » 06 jun 2005 15:27

Green schreef:
try schreef:Als je als kind in de GG opgroeit weet je één ding zeker: je bent niet bekeerd en d'r is heel wat voor nodig om bekeerd te worden.
try

Mijn predikant zegt dat je met je armen over elkaar bekeerd kunt worden. Als dat niet eenvoudig is!

Als je predikant zegt, dat je met je armen over elkaar bekeerd kunt worden, wil hij er alleen maar mee benadrukken, dat er geen enkele werkzaamheid van jou nodig is om bekeerd te worden. En dat zou dan eenvoudig zijn.
Maar het suggereert iets vreselijks. Namelijk, dat je met hetzelfde gemak ook verloren gaat. Immers, uit de hele praktijk van de GG blijkt, dat mensen denken, dat er maar weinig mensen zalig worden. Die wetenschap (of die aanname, wat mij betreft) geeft een bitter smaakje aan de gedachte, dat bekeerd worden zo gemakkelijk is. De normale gang van zaken lijkt immers te zijn, dat je helemaal niet bekeerd wordt. Dat zalig worden dus helemaal geen vanzelfsprekendheid is en dus verre van een eenvoudige zaak. En dat lijkt me ook geen gemakkelijk te verteren gedachte.

Dus, met de wat populaire, zgn. geruststellende gedachte, dat het zo eenvoudig is om bekeerd te worden, blijven degenen die tobben en worstelen met angst en onzekerheid over hun eigen eeuwig wel of wee mooi in de kou staan. Voor hen blijken die vragen helemaal niet zo eenvoudig te zijn. Niet zelden pijnigen ze zich met vragen of ze nu wel of niet genade hebben ontvangen. Niet zelden blijft de troost van de zekerheid achterwege. Het is toch om razend te worden, wanneer zo'n predikant dan pseudo-op-z'n-gemak zegt: het is zo eenvoudig om bekeerd te worden. Voor die tobbers het zoveelste teken, dat ze toch weer op een doodlopend spoor zitten.

De werkelijkheid is natuurlijk (Goddank) precies andersom: de predikanten schetsen een bijna onmogelijk te bewandelen geloofsweg, vol standen, fasen en noodzakelijk te kennen delen.
De weg van het geloof in Christus is daarentegen die van de ongecompliceerde overgave. Zich laten vallen en rusten op het werk van Jezus Christus en dan ook ervaren, dat dat geloof niet ijdel was, maar dat ze welkom worden geheten en dat de zware last van zonde, angst en schuld van hun schouders getild wordt.

Het is dus eenvoudig, maar niet omdat je je armen over je heen slaat en niets meer doet, denkt of zegt, maar het is eenvoudig, omdat er in elke situatie een warm welkom bereid wordt voor vermoeide en berooide reizigers op de levensweg, die het leven helemaal niet hebben ervaren als niets doen of als 'met de handen over elkaar' afwachten.

try

Green

Berichtdoor Green » 06 jun 2005 15:50

try schreef:
Green schreef:
try

Als je predikant zegt, dat je met je armen over elkaar bekeerd kunt worden, wil hij er alleen maar mee benadrukken, dat er geen enkele werkzaamheid van jou nodig is om bekeerd te worden. En dat zou dan eenvoudig zijn.
Maar het suggereert iets vreselijks. Namelijk, dat je met hetzelfde gemak ook verloren gaat. Immers, uit de hele praktijk van de GG blijkt, dat mensen denken, dat er maar weinig mensen zalig worden. Die wetenschap (of die aanname, wat mij betreft) geeft een bitter smaakje aan de gedachte, dat bekeerd worden zo gemakkelijk is. De normale gang van zaken lijkt immers te zijn, dat je helemaal niet bekeerd wordt. Dat zalig worden dus helemaal geen vanzelfsprekendheid is en dus verre van een eenvoudige zaak. En dat lijkt me ook geen gemakkelijk te verteren gedachte.

Dus, met de wat populaire, zgn. geruststellende gedachte, dat het zo eenvoudig is om bekeerd te worden, blijven degenen die tobben en worstelen met angst en onzekerheid over hun eigen eeuwig wel of wee mooi in de kou staan. Voor hen blijken die vragen helemaal niet zo eenvoudig te zijn. Niet zelden pijnigen ze zich met vragen of ze nu wel of niet genade hebben ontvangen. Niet zelden blijft de troost van de zekerheid achterwege. Het is toch om razend te worden, wanneer zo'n predikant dan pseudo-op-z'n-gemak zegt: het is zo eenvoudig om bekeerd te worden. Voor die tobbers het zoveelste teken, dat ze toch weer op een doodlopend spoor zitten.

try

Monsterlijke karikatuur heb jij van de GG. Gelukkig is een karikatuur niet de werkelijkheid. Ik herken de GG er niet in.
Dezelfde predikant, om maar 1 ding te noemen, mag het van zijn Zender zeggen dat God wacht op de thuiskomst van verloren zonen en dochteren. Ze mogen komen met de vuiligheid van de zwijnen nog aan hun kleren.

try

Berichtdoor try » 06 jun 2005 16:22

Green schreef:
try schreef:
Green schreef:
try

try

Monsterlijke karikatuur heb jij van de GG. Gelukkig is een karikatuur niet de werkelijkheid. Ik herken de GG er niet in.
Dezelfde predikant, om maar 1 ding te noemen, mag het van zijn Zender zeggen dat God wacht op de thuiskomst van verloren zonen en dochteren. Ze mogen komen met de vuiligheid van de zwijnen nog aan hun kleren.

Het gaat erom of iemand zich in de GG ook daadwerkelijk behouden weet. Het is enigszins meetbaar aan het Avondmaal in hoeverre men zeker is van zijn verkiezing. En dan constateer ik, dat er op allerlei manieren wel gezegd wordt, dat er een mogelijkheid is bij God, dat er een gewilligheid is bij God, dat er een uitweg is voor de grootste der zondaren, dat er ruimte is enz. enz., maar dat de praktijk is, dat er velen twijfelen en geen zekerheid kunnen krijgen, niet aangaan, blijven tobben en zich onbekeerd weten.

Het valse punt is nu, dat men die uitkomst (weinig waarachtig geloof, veel bedriegerij voor de eeuwigheid) als een goddelijke zaak ziet. Kennelijk worden er door God (!) maar weinig toegebracht, zijn er nog maar enkele ware kinderen van God enz. enz. Men legitimeert de grote onzekerheid en de vermeende wijd verspreide onbekeerdheid door te suggereren, dat er weinig doorbrekend werk (van God) is.

De werkelijkheid is anders. Dat er zoveel mensen zo beschroomd zijn, zo op afstand blijven staan en zo huiverig zijn om zichzelf kind van God te noemen heeft niet te maken met het weinig doorbrekende werk van Gods kant. Het heeft alles te maken met de prediking, de sfeer, de stilzwijgende afspraken of de gegroeide heersende idee. Dit hangt nauw samen met de geformuleerde voorwaarden om als een echt kind van God te worden aangemerkt. Die lege avondmaalstafels zijn geheel op het conto van de door GG-mensen gemaakt atmosfeer terug te voeren. Men doorbreekt echt een taboe, wanneer men zich als gelovige aandient, zonder al de noodzakelijke voorwaarden eerst zorgvuldig te hebben getoond aan strategisch belangrijke mensen in de gemeente.

'Dat gaat zo maar niet!'.

Ik weet wel, dat er een paar gunstige uitzonderingen in den lande zijn, maar die bevestigen de regel, dat men over het algemeen suggereert, dat er maar weinig ware kinderen van God gevonden worden in deze tijd. En met die constatering blijft iedereen op gepaste afstand en wordt dat ook de heersende moraal.

try

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 jun 2005 08:58

toch vraag ik me af waarom het curatorium van de GG altijd zo onder vuur ligt, en je over bijv. het curatorium van de CGK zo weinig hoort. wat is eigenlijk het verschil in werkwijze?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2005 09:44

Misschien dat daar verhoudingsgewijs meer mensen doorheen komen :)

Als er in verhouding heel weinig mensen worden toegelaten kan ik me wel voorstellen dat mensen zich gaan afvragen waar op beoordeeld wordt, en of er niet te streng beoordeeld wordt daar... of er geen geroepen predikanten worden afgewezen op basis van de regels van het curatorium.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 jun 2005 10:51

leclerc schreef:
TheKeimpe schreef:
leclerc schreef:@the keimpe

sorry dat ik je paus aanval.

heb mijn excuses al per pb aan peterD gedaan

OK,
en nu even serieus ingaan op mijn reactie.
Kun je niet hè?

En mijn vraag over de "afgewezenen" heb je ook niet beantwoord. Dus aan jou het woord zonder onderbuikgevoelens, maar de feiten.
Ik ben werkelijk benieuwd naar je link tussen curatorium en Moerkerken.

En een paus doet niets verkeerd, Moerkerken wel (maar dat gaat buiten dit topic om)

Ik geloof dat ik nu wel moet reageren (kan ik wel hoor)
De afgewezenen voelen hun roeping in twijfel getrokken. (Daarom worden ze alsnog predikant in een ander kerkverband)

Ben al 15 jaar geen GerGemmer meer dus ik ken neit alle in's en outs.
Wat ik altijd begreep was dat Moerkerken erg veel macht heeft (vandaar die paus opmerking)

Maar ik merk nu al dat ik er toch te veel buiten sta om er goed op te reageren.
Mijn gevoel is gewoon tegen een curatorium. Als iemand de roeping voelt om predikant te worden dan gaat hij maar studeren. Aan de kerkenraden is het dan om iemand te beroepen. Als het goed is gaat dat dus ook gepaard met gebed.
het curatorium speelt gewoon voor God, ook al zullen ze dat niet zo bedoelen.

OK. Helder uitgelegd...

Terug naar “Archief”