U2 en Christus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 02 jun 2005 22:21

Ok dan, de oude discussie is er weer of ours boyzz christelijk zijn of nie, blijkbaar komen we hier nooit uit;-)

Ik heb nooit zin om te quoten daarom hier zo wat opmerkingen. Toen ik nog een groentje was en U2 niet goed kende schrok ik me ook wezenloos toen ik zag dat Bono een stukje uit symphaty for the devil zong. Maar als je dat liedje eens goed leest blijkt het eerder een aanklacht tegen de duivel te zijn dan een steunbetuiging van onze mick jagger. Sorry, maar er is weinig sympatieks te vinden in dat liedje, volgens mij is de titel dus eerder ironisch bedoeld dan dat mick steun wilde betuigen.
Op de dvd komt maar een stukje van het liedje terug, eerst dacht ik dat het nummer niet op mijn dvd stond, tot ik ontdekte dat het in bad zat. Lijkt me duidelijk. Mij is dat omgekeerde kruis nooit opgevallen, jullie weten dus zeker dat dat er echt zit? Is het geen ander symbool?

Bij U2 is het ook heel goed om te beseffen dat bono vaak vanuit het gezichtspunt van iemand anders zingt, stel dat hij dat kruis droeg, misschien deed hij dat wel om de duivel uit te beelden. In latere shows liep hij ook met duivelsoortjes rond, met maar een doel: de duivel ontmaskeren. juist door te laten zien wie de duivel was, wilde hij de mensen waarschuwen. Bono zei eens dat de beste manier om de duivel aan te vallen was om hem voor gek te zetten en te ontmaskeren. en daar passen zulke liedjes heel goed bij.

Petra, volgens mij zingt iedereen wel eens liedjes over de duivel, en dan vaak tegen hem. Bij U2 lijkt dat perspectief soms omgedraaid, omdat vanuit het perspectief van de duivel, of judas of wie dan ook gekeken wordt. Maar dringen zulke liedjes juist niet door tot de kern? Als ik weet hoe de duivel denkt of werkt maakt dat meer impact dan dat ik iemand hoor zeggen dat je bij hem vandaan moet blijven.

U2 probeert het verkeerde in de popmuziek te ontmaskeren en ik vind hun manier geniaal. Dat heeft ze fans gekost, omdat het niet meer christelijk leek, maar mij maak je niet wijs dat U2 onchristelijk is. Als je een beetje bekend bent met het ouvre van U2 zie je een consistente lijn, geen scheiding tussen christelijk en niet-christelijk. Leuk is wel dat ze de eerste tien jaar vooral zongen over wat ze geloofden en de jaren daarna juist over waar ze niet in geloofden.

En nog even voor de duidelijkheid: een concert van U2 laat mij meer schoonheid zien en doet mij meer dan een jaar preken. Dan ben ik heel diep gezonken, of jullie zien de rijkdom van U2 nog niet;-) Maar hoe meer ik me in hen verdiep, hoe meer bewondering ik voor hun, maar zeker ook voor God voel.
The more you see the less you know

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 jun 2005 22:24

Misschien zouden degenen die U2/Bono verdenken van satansympathie dit artikel eens moeten lezen. Bono is een rebel, maar ook christelijk. Hij heeft zich door de jaren nogal geërgerd aan christelijke misstanden (terecht), en dat laat zich zien in de muziek van U2. Dat neemt niet weg dat hij misschien wel christelijker is dan bijv. de 'praise the lord'-christenen die zich niet bekommeren om de rest van de wereld.

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 02 jun 2005 22:25

O Kaw, wat wil je nu duidelijk maken met jouw songteksten? dat U2 niet christelijk is soms? Moet je de psalmen een lezen, over hoe david tegen God schreeuwd dat hij er niks van begrijpt. Bono kan werkelijkheid en geloof niet rijmen, kan jij dat wel?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jun 2005 22:29

Wat me opviel aan de tekst die ik aan het begin quotte is dat het de gedachte van genade vs karma weerspiegelt die ook zo mooi in het nummer Grace te vinden is. Onlangs viel me nog eens weer op hoe bijbels dat nummer eigenlijk over genade spreekt.

Grace

Grace
She takes the blame
She covers the shame
Removes the stain
It could be her name

Grace
It's a name for a girl
It's also a thought that
Changed the world
And when she walks on the street
You can hear the strings
Grace finds goodness
In everything

Grace
She's got the walk
Not on a ramp or on chalk
She's got the time to talk

She travels outside
Of karma, karma
She travels outside
Of karma

When she goes to work
You can hear the strings
Grace finds beauty
everything

Grace
She carries a world on her hips
No champagne flute for her lips
No twirls or skips
Between her fingertips

She carries a pearl
In perfect condition
What once was hurt
What once was friction
What left a mark
No longer stings

Because grace makes beauty
Out of ugly things

Grace finds beauty
In everything

Grace finds goodness
In everything
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 02 jun 2005 23:44

Ook al zou U2 satanisch zijn, dan kan ik nog steeds janken om zo'n machtig mooi nummer.

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 03 jun 2005 00:10

@ Kaw en @ Petra

Hoe zien jullie God? Als een soort dictator die niet mag worden tegen gesproken en die je geen vragen mag stellen? Is het verboden om vanuit je beperkte menselijk visie een opmerking te maken als; 'Maybe your hands aren't free'.
In een andere tekst van dezelfde CD zingt Bono;

'God's got his phone off the hook, babe
Would he even pick up if he could?
It's been a while since we saw that child
Hangin' round this neighbourhood.'

Pure godslastering of gewoon iemand die zich af vraagt wat er in de wereld aan de hand is? Ik moet eerlijk zeggen dat zulke teksten me wel verbazen maar het stemt wel tot nadenken en ik zie niet in wat daar verkeerd aan is.

Ik denk trouwens dat jullie het boek waar dit topic aanvankelijk over ging eens zouden moeten lezen. Als je op basis daarvan vind dat Bono anitchristelijk is en je hebt argumenten dan heb je recht van spreken maar op basis van een paar song teksten vind ik wat kort door de bocht. Bovendien zijn de flarden tekst die geciteerd worden onderdeel van een groter geheel en in dat verband moeten ze ook gezien worden, denk ik.

@ Maurits

Van alle satanische muziek die ik gehoord heb is er niet één stukje bij die bij mij een traan heeft weten los te krijgen, over het algemeen gaat het daar om woede en haat e.d. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld de laatste U2-schijf.

edit:
In dezelfde liedje over die telefoon staat ook dit:

'Jesus never let me down
You know Jesus used to show me the score.
Then they put Jesus in show business
Now it's hard to get in the door.'

Sorry hoor, maar als je dat bij elkaar voegt wordt voor mij alles duidelijk.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 03 jun 2005 07:47

Fragment uit God Part3 (rattle and Hum)

don't believe the Devil don't believe his book
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jun 2005 10:54

Ik had al gezegd dat ik nog zou reageren, dit lijkt me het juiste moment. Want man, man, man, eigenlijk is het toch te bizar voor woorden dat christenen elkaar veroordelen? Dat is het wat het christelijk geloof ongeloofwaardiger maakt, niet het feit dat ene heer Bono Symp. For The Devil zingt. Waarvan ik me overigens oprecht afvraag wat er precies mis mee is.

Ik zal maar chronologisch ingaan op dingen die gezegd zijn en daarbij natuurlijk ook mijn mening niet onder stoelen of banken steken.

Ik heb wel weer gelachen toen ik het stukje van Bono en U2 zag van They Sold Their Souls... die stem doet me denken aan de stem van diverse National Geographic docu's van die 'hunter'... Triest.
Waarom zou Bono zich overigens richting ons moeten verantwoorden voor die hoorntjes op z'n hoofd en dat kruis? Is dat niet zijn verantwoordelijkheid richting de God waar hij in gelooft, waar jullie in geloven? Verder is het een deel van een boodschap die hij meegeeft. Ik heb Bono nog nooit positief zien doen over Satan, ook in die stukjes zie ik dat niet terug.

Petra:
waarom zou je muziek willen maken of beluisteren dat tegen Gods woord ingaat en Hem verdriet doet?

Waar gaat Bono tegen Gods woord in? En wie zegt dat Bono God meer verdriet doet dan andere mensen? Ken je het nummer Sympathy for the Devil eigenlijk wel?

als je mijn beste vriend was en je ging over mijn grootste vijand zingen zou ik me op z'n zachtst uitgedrukt gepasseerd voelen.

Dat ligt er nogal aan op welke manier 'ik' over jouw grootste vijand zou zingen. Daarbij denk ik niet dat je menselijke emoties (zoals in dit geval waarschijnlijk negatieve jalouzie e.d.) moet vergelijken met dat wat God voelt.

Even de tekst van Sympathy for the Devil in z'n geheel:

Please allow me to introduce myself
I'm a man of wealth and taste
I've been around for a long, long year
Stole many a man's soul and faith
And I was 'round when Jesus Christ
Had his moment of doubt and pain
Made damn sure that Pilate
Washed his hands and sealed his fate
Pleased to meet you
Hope you guess my name
But what's puzzling you
Is the nature of my game
I stuck around St. Petersburg
When I saw it was a time for a change
Killed the czar and his ministers
Anastasia screamed in vain
I rode a tank
Held a general's rank
When the blitzkrieg raged
And the bodies stank
Pleased to meet you
Hope you guess my name, oh yeah
Ah, what's puzzling you
Is the nature of my game, oh yeah
I watched with glee
While your kings and queens
Fought for ten decades
For the gods they made
I shouted out,
"Who killed the Kennedys?"
When after all
It was you and me
Let me please introduce myself
I'm a man of wealth and taste
And I laid traps for troubadours
Who get killed before they reached Bombay
Pleased to meet you
Hope you guessed my name, oh yeah
But what's puzzling you
Is the nature of my game, oh yeah, get down, baby
Pleased to meet you
Hope you guessed my name, oh yeah
But what's confusing you
Is just the nature of my game
Just as every cop is a criminal
And all the sinners saints
As heads is tails
Just call me Lucifer
'Cause I'm in need of some restraint
So if you meet me
Have some courtesy
Have some sympathy, and some taste
Use all your well-learned politesse
Or I'll lay your soul to waste, um yeah
Pleased to meet you
Hope you guessed my name, um yeah
But what's puzzling you
Is the nature of my game, um mean it, get down
Woo, who
Oh yeah, get on down
Oh yeah
Oh yeah!
Tell me baby, what's my name
Tell me honey, can ya guess my name
Tell me baby, what's my name
I tell you one time, you're to blame
Ooo, who
Ooo, who
Ooo, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Oh, yeah
What's me name
Tell me, baby, what's my name
Tell me, sweetie, what's my name
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Ooo, who, who
Oh, yeah

Wat is eigenlijk het precieze verschil met het boek Brieven uit de Hel van C.S. Lewis, behalve dat hij een intellectuele schrijver was en Mick Jagger en aanhang rock & roll sterren? Ik zeg niet dat de Rolling Stones zwaar christelijk zijn, maar om hen af te keuren op basis van dit nummer lijkt mij onmogelijk. (Overigens ga ik hier geen waarde-oordeel geven over The Rolling Stones, ik keur hen in ieder geval niet af...)

integenstelling tot U2 laat David in zijn psalmen duidelijk merken dat Hij God wil dienen en voor Hem is, en dat hij tegen al Zijn vijanden is.

Oh? Is dat zo Petra. David was (nogmaals) de eerste depressieve singer-songwriter en ik kan in bepaalde psalmen weinig positivisme vinden: overigens: hoezo in tegenstelling tot U2?

"But maybe your hands aren't free" Tjonge, jullen vinden vloeken zeker ook niet echt tegen de bijbel in gaan. Dit is gewoon spotten. Net als die symp. for the devil en jullie weten dat. Tis alleen zo dat jullie er niet mee willen breken en daarom maken jullie jezelf wijs dat het allemaal prima kan.

Kaw, Kaw, Kaw, wat ben je aanmatigend bezig jongen! Als iemand in de put zit, qua leven en geloof, als iemand weinig merkt van God en het niet meer zitten. Moet je dan maar blijven lachen en hallelujah roepen? Ik had van jou niet zo'n kortzichtigheid verwacht. Als dit spotten is vrees ik dat de hemel slechts 1 'mens' bezit: Jezus. En als jij zo goed weet hoe het allemaal zit, als jij zo goed weet dat dit spotten is: waarom heb je dan die dvd? Dat is wat ik noem hypocriet.

Petra: Je kunt lang en breed er over praten, maar op een gegeven moment kun je alleen maar concluderen dat je tegen een muur zit te praten. Deze jongens willen het gewoon niet weten, of het interesseert ze niet.

Wat ik al zei, enigszins hypocriet... Ik heb het idee dat het jou niet interesseert dat Bono af en toe negatieve periodes in het geloof kent en het af en toe uitschreeuwt tegen God. Ik heb het idee dat het jou helemaal niet interesseert of iemand christen is of niet, als hij maar hetzelfde zegt en vindt als Kaw...

Aragorn, Al zou Bono zingen: I hate God and love the devil, dan zou je dat nog willen interpreteren als oprecht en prikkelend. Je zei het zelf al: Ik ervaar het niet zo dus ik probeer het in die beleving in te passen.
Wat moet je nog zeggen als Bono met een ketting met een kruis dat op de kop hangt te zingen dat ie sympathy for the devil heeft.

Wat een ontzettende NON-vergelijking. Hij zingt namelijk niet "I hate God en love the Devil" dus wat bazel je nu? Als iemand dus niet zo interpreteert als Schimmel of Kaw dan is hij duivels en gaat hij naar de hel, nou, dan hoop ik dat God toch iets anders denkt...
Over dat kruis: weet jij wat hem beweegt? Ik heb ook wel eens een omgekeerd kruis getekend: en nee, niet omdat ik satan lief heb... Maar omdat ik een boodschap wilde meegeven (overigens niet aan een groot publiek)...

Als de hemel van koper lijkt, dan heb je waarschijnlijk een onvernieuwd hart.

Oh, dus als je David beoordeelt op z'n psalmen zal hij nu ook wel rondzwemmen in de poel van vuur en zwavel? Wat een ongelofelijke onzin.
Alsof een christen af en toe niet de moed kan verliezen en alsof een christen af en toe niet een gesloten deur ervaart (dat hoeft dat niet zo te zijn: maar er kunnen dingen tussen mens en het hogere komen te staan. Mensen kunnen depressieve perioden hebben...)
Ik had dit echt niet van je verwacht Kaw...

Je zegt over dat omgekeerde kruis en het zingen van (al dan niet fragmenten uit) Symapthy for the Devil;
Waarom zou iemand dat willen doen?

Dit impliceert dat je het antwoord ook niet weet. Dus kun jij onmogelijk stellen dat hij dit doet om Satan te dienen, net zo min als dhr. Schimmel dit kan (EN MAG!) zeggen. Je weet het gewoon niet. Ga het hem vragen...

Je haalt fragmenten uit nummers aan:
U2 - Love rescue me:
Yea, though I walk
In the valley of shadow
Yea, I will fear no evil
I have cursed thy rod and staff
They no longer comfort me

Dus? Wat wil je hier mee zeggen?

If God Will Send His Angels Lyrics:
God has got his phone off the hook, babe
Would he even pick up if he could

Twijfel is iets wat iedereen kent, gelovig of niet. Onmacht is dan een veel voorkomende emotie. Mensen ervaren God zeker niet altijd, mensen missen God vaak. Twijfel en onzekerheid, daar kom je door in de hel?

peace on Earth:
Jesus sing a song you wrote
The words are sticking in my throat
Peace on Earth
Hear it every Christmas time
But hope and history won't rhyme
So what's it worth
This peace on Earth

Ja, dus? Als ik naar deze aarde kijk zie ik ook zeer weinig van Jezus, God en liefde en vrede op aarde...

When I Look At The World:
I think of you and your holy book
When the rest of us choke

? Ja??

Sympathy for the Devil is inderdaad een aanklacht en geen steunbetuiging of eerbetoon aan Satan... Ironie en sarcasme zijn veel voorkomende elementen in songs, en terecht. Daarbij kan zo'n stukje bepaalde mensen inzicht verschaffen. Over de smerige wegen die Satan bewandelt bijvoorbeeld. Ik hoor in dat hele nummer namelijks NIETS positiefs over Satan.

Maurits zegt een waar woord:
Bij U2 is het ook heel goed om te beseffen dat bono vaak vanuit het gezichtspunt van iemand anders zingt, stel dat hij dat kruis droeg, misschien deed hij dat wel om de duivel uit te beelden. In latere shows liep hij ook met duivelsoortjes rond, met maar een doel: de duivel ontmaskeren. juist door te laten zien wie de duivel was, wilde hij de mensen waarschuwen. Bono zei eens dat de beste manier om de duivel aan te vallen was om hem voor gek te zetten en te ontmaskeren. en daar passen zulke liedjes heel goed bij.

Eigenlijk onderschrijf ik heel die lange posting van hem.

Verder ook eens met Flex187...
Laatst gewijzigd door kurtyo op 03 jun 2005 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 03 jun 2005 10:59

hear,hear!
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 04 jun 2005 07:43

@ Maurits

Van alle satanische muziek die ik gehoord heb is er niet één stukje bij die bij mij een traan heeft weten los te krijgen, over het algemeen gaat het daar om woede en haat e.d. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld de laatste U2-schijf.
[/i]

Idd! zou U2 dan toch niet satanisch zijn :idea: :P :roll: :) :!: :mrgreen:

petra visser
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor petra visser » 04 jun 2005 17:10

Hoe zien jullie God?

Ik zie God als de schepper van hemel en aarde. Hij geeft me alles wat ik nodig heb, Hij blijft altijd bij me en geeft me kracht. Daarom wil ik Hem alleen dienen. |:)|

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 04 jun 2005 19:53

petra visser schreef:
Hoe zien jullie God?

Ik zie God als de schepper van hemel en aarde. Hij geeft me alles wat ik nodig heb, Hij blijft altijd bij me en geeft me kracht. Daarom wil ik Hem alleen dienen. |:)|

Ah, je ziet hem dus als dictator, begrijp ik dat goed?

petra visser
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor petra visser » 04 jun 2005 20:00

waar haal je dat vandaan dan? :shock:
lees je nu niet wat je graag wilt lezen? :lol:
maar wat is jou definitie van een dictator en hoe zie jij God?
Laatst gewijzigd door petra visser op 04 jun 2005 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 04 jun 2005 21:19

Nou, volgens mij quote je mijn tekst 'Hoe zien jullie God?'
Daar kwam achteraan 'als een soort dictator ofzo die niet mag worden tegengesproken'. Een niet onbelangrijk deel van mijn vraag.
Je gaat met mijn woorden op dezelfde manier om als met songteksten. Je rukt ze uit zijn verband en gaat daar vervolgens conclusies aan verbinden.

petra visser
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor petra visser » 04 jun 2005 21:25

Pardon? Ik wilde met mijn antwoord aangeven dat ik God niet zag zo als jij vermoede dat ik Hem zag. is dat uit zijn verband trekken?

Terug naar “Archief”