Reïncarnatie, de voor en tegens.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 04 jun 2005 13:09

Cathy schreef:
Ik geloof niet in reïncarnatie, maar als het dan toch bestaat, kom ik het liefst terug als een gezapige huiskat die de hele dag voor de kachel kan maffen...

Het bevreemd me steeds dat de meeste mensen het liefst niets willen doen en daar ook voor uit komen. Of is dat een sociale geaccepteerde gewoonte?
Ze leven van weekend naar weekend en van vakantie naar vakantie.
Imo doe je dan toch iets gruwelijks verkeerd in je leven als je niet van elke dag kunt genieten door er iets zinnigs van te maken.
De uitdrukking: 'ik leef niet om te werken maar werk om te leven' is een bekende. Waarbij dan niet echt duidelijk is wat 'leven' eigenlijk betekent.
Voor mij geldt o.a. dat leven werken is. Want dat doe ik met veel plezier.

al past het niet geheel binnen het thema,

een jaar ofzo terug was er over dit thema een interessante uitzending in tegenlicht met ad verbrugge: http://www.vpro.nl/programma/zomergaste ... /18699017/
gezien?

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 04 jun 2005 13:58

Riska schreef:Het tweede punt is, dat mensen een diep verlangen koesteren naar het paradijs. Het is een heimwee naar wat was en niet (nooit???) terugkomt.
Dat zit ons in onze genen.

Het enige wat in onze genen zit is een diep verlangen om terug te keren naar Afrika. Wat ook te verklaren is door het feit dat de mens daar begonnen is te leven. Iedereen vind Afrika mooi,iedereen wint zich enórm op over de armoede daar (wat overigens wel heel menselijk is) ..en iedereen zou het fantastisch vinden eens over de steppen van (zuid?) Afrika te reizen. Dát zit in onze genen, ik heb absoluut geen diep verlangen naar het paradijs, niet naar de plaats,omdat daar nu één en al oorlog is, en niet naar het fenomeen 'paradijs'.

P.S : Shiva,met zweverig bedoelde ik eigenlijk dat reincarnatie zo'n ongrijpbaar begrip is, en dat je een enorme drive moet hebben níet in hokjes te denken om dat te kunnen begrijpen.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 jun 2005 14:10

Cisca schreef:Ik geloof niet in reincarnatie, ik zou dan op hetzelfde komen als Mariamagdalena, dat je in een vorig leven wel heel veel verkeerd gedaan zou moeten hebben, gezien mijn eigen leven, wat beslist niet zonder slag of stoot voorbij gaat.

Dat denkbeeld heet karma, maar dat is niet per definitie een consequentie van reïncarnatie. :)

Daarbij komt nog, dat ik niets weet van vorige levens, hoe zou ik me dan kunnen verbeteren, als ik nu niet weet wat ik een een eerder leven fout zou hebben gedaan.

Je zou bijvoorbeeld op het niveau van je ziel kunnen leren hoe het is om de (positieve/negatieve) gevolgen van de acties van je vorige leven te ervaren. Dat betekent dus niet dat je je daar tijdens het leven bewust van bent. Maar ik geloof niet zo in karma; reïncarnatie daarentegen lijkt me niet onwaarschijnlijk, gezien de getuigenissen van bijv. kinderen en mensen die kunnen uittreden.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 04 jun 2005 14:12

Ik heb op Refoweb nog nooit zo'n 'linkse' draad meegemaakt :mrgreen:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 jun 2005 14:13

Er zijn wel 'linksere' hoor. :P

Riska

Berichtdoor Riska » 04 jun 2005 14:16

Collateral schreef:reïncarnatie daarentegen lijkt me niet onwaarschijnlijk, gezien de getuigenissen van bijv. kinderen en mensen die kunnen uittreden.

Volgens mij heeft dat helemaal niks met reïncarnatie te maken, maar is het een overlevingsmechanisme bij bv. ernstige traumatische ervaringen.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 04 jun 2005 14:17

Collateral schreef:Misschien interessant in deze discussie: reïncarnatie en leven na de dood.

Kijk hier dan ff Riska

Riska

Berichtdoor Riska » 04 jun 2005 14:25

Rock-G schreef:
Collateral schreef:Misschien interessant in deze discussie: reïncarnatie en leven na de dood.

Kijk hier dan ff Riska

In het topic 'geesten' wordt dat "duivelswerk" genoemd... :wink:
Maar alle gekheid op een stokje: ik ken mensen met een BDE-ervaring. Mijn zuster "weet" dat iemand is overleden (of geboren) voordat ze er officiëel bericht van heeft gehad.
Ik denk inderdaad dat er veel meer is tussen hemel en aarde, dan wij beseffen...

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 04 jun 2005 14:28

Ja! daar sla je nou es een spijker op se kop. Dat vraag ik me wel eens af eh..kijk dát er meer tussen hemel en aarde is staat voor mij al enkele jaren vast,maar zou dat dan ook effect hebben op het dagelijks leven? Bewust of onbewust?. Als ik op de motor zit,zou er dan iets van een geest meevliegen die mn motor een beetje stabiel houdt? Als ik een trap oploop zorgt een of andere entiteit ervoor dat ik nie zomaar achterover kukel? ...Ik weet dat het ver gaat,maar ik denk wel es na :mrgreen:

Bharat

Berichtdoor Bharat » 04 jun 2005 15:08

Als je iets anders bedoelt dan gewoon het nieuwe leven dat geboren wordt, begrijp ik je niet helemaal in het eerste punt.

Wanneer de ziel eenmaal begonnen is aan het spel dat leven het kan het niet anders dan zich aan deze wet houden. (karma)
Het tweede punt is, dat mensen een diep verlangen koesteren naar het paradijs. Het is een heimwee naar wat was en niet (nooit???) terugkomt.
Dat zit ons in onze genen.

Het paradijs is enkel een tussen fase. Wanneer je overlijd kan je gaan naar dit paradijs. Je zult daar iedereen weer kunnen ontmoeten die voor jou zijn overgegaan. Maar.... dit is tijdelijk omdat bijna alle mensen zulke wereldse verlangens hebben dat dit een rede is om terug te keren op aarde. In een nieuw lichaam met die omstandigheden zodat jij de mogelijkheid wordt geboden om te ervaren wat je wil.
Echter achter al deze wereldse verlangens zit ons verlangen naar goddelijke liefde. Zoals ik al eerder heb uitgelegd gaat men er vanuit bij de reincarnatie gedachte dat je niet gescheiden bent van deze goddelijke bron van liefde. Het is enkel doordat je niet meer weet dat deze bron jou ware ik is dat je gevangen raakt in het web van dualiteit. Het is enkel door steeds opnieuw hier op aarde te komen dat je je bewust kan gaan worden van deze goddelijke bron die je bent.
Ik heb al eens eerder aangehaald:
Joh. 10-34 Jezus zei: ‘Staat er in uw wet niet geschreven: “Ik heb gezegd: ‘U bent goden’”?
Het derde punt is geen gebrek aan kennis, aan onwetendheid. Het is het gevolg van de zonde - in onze genen zitten daden en misdaden van onze voorvaderen. (Denk aan de Tien Geboden, waarin met zoveel woorden gezegd wordt, dat de ongerechtigheid der vaderen bezocht wordt aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht... ).
Wij allen dragen iets bij ons van wat de voorvaderen gedaan en misdaan hebben. Dat blijkt óók in bepaalde therapieën naar voren te komen en niet alleen in de regressietherapie. Ik zeg: het zit in onze genen - en als ik dat zeg denk ik aan een Bijbels - of dogmatisch, het is maar hoe je het bekijkt - woord: erfzonde...

Onwetendheid slaat hier op zij die een juist leven leiden; dus geen negatief karma opbouwen waardoor zij weer zouden moeten incarneren, maar desondanks in ontwetendheid hebben geleefd omdat zij niet bewust zijn geworden van hun ware aard; goddelijke liefde.

About Afrika, ik denk dat we inderdaad een verlangen hebben naar de goddelijke schoonheid van Afrika maar dit is wel een werelds verlangen. Wanneer je eenmaal weet dat die uiterlijke schoonheid zich in jou bevind maakt het niet meer uit waar je bent want je bent.

Ook het volgende stuk zeg subtiel dat wij in onze kern goddelijk zijn: Rom. 8.14-17
14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister

Tot slot:
...Ik weet dat het ver gaat,maar ik denk wel es na Mr. Green

Probeer eens te voelen......

Leef in Liefde, Shivalingam
Laatst gewijzigd door Bharat op 04 jun 2005 15:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 jun 2005 15:08

Riska schreef:
Collateral schreef:reïncarnatie daarentegen lijkt me niet onwaarschijnlijk, gezien de getuigenissen van bijv. kinderen en mensen die kunnen uittreden.

Volgens mij heeft dat helemaal niks met reïncarnatie te maken, maar is het een overlevingsmechanisme bij bv. ernstige traumatische ervaringen.

Let wel: ik heb het niet over bijna-doodervaringen ofzo. Bij kinderen zou je je nog kunnen speculeren over traumatische ervaringen (bij de geboorte o.i.d.), maar in het geval van uittredingen niet. Uittredingen zijn bewuste reizen van de ziel buiten het lichaam.

Riska schreef:
Rock-G schreef:

Kijk hier dan ff Riska

In het topic 'geesten' wordt dat "duivelswerk" genoemd... :wink:

Een heleboel dingen waar men geen verklaring voor heeft/had wordt/werd duivelswerk genoemd. Als ik een paar millennia in de tijd terug zou kunnen reizen en ik zou een zaklamp meenemen en die gebruiken, zou men dat hoogstwaarschijnlijk ook duivelswerk vinden. :)

Maar alle gekheid op een stokje: ik ken mensen met een BDE-ervaring. Mijn zuster "weet" dat iemand is overleden (of geboren) voordat ze er officiëel bericht van heeft gehad.
Ik denk inderdaad dat er veel meer is tussen hemel en aarde, dan wij beseffen...

Shakespeare zou het niet treffender kunnen zeggen. ;)

("Tussen hemel en aarde is er meer, Horatio, dan door uw schoolse wijsheid wordt gedroomd.")

Cisca

Berichtdoor Cisca » 04 jun 2005 18:00

Collateral schreef:
Cisca schreef:Ik geloof niet in reincarnatie, ik zou dan op hetzelfde komen als Mariamagdalena, dat je in een vorig leven wel heel veel verkeerd gedaan zou moeten hebben, gezien mijn eigen leven, wat beslist niet zonder slag of stoot voorbij gaat.

Dat denkbeeld heet karma, maar dat is niet per definitie een consequentie van reïncarnatie. :)

Oh, oké, dan geloof ik niet in karma, en ook niet in reincarnatie :wink:

Collateral schreef:
Daarbij komt nog, dat ik niets weet van vorige levens, hoe zou ik me dan kunnen verbeteren, als ik nu niet weet wat ik een een eerder leven fout zou hebben gedaan.

Je zou bijvoorbeeld op het niveau van je ziel kunnen leren hoe het is om de (positieve/negatieve) gevolgen van de acties van je vorige leven te ervaren. Dat betekent dus niet dat je je daar tijdens het leven bewust van bent.

Als je je er tijdens je leven niet bewust van bent, wat voor zin zou het dan kunnen hebben :roll:

Hm...ik geloof echt nergens in 8-[

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 04 jun 2005 19:13

sela schreef:
Ze leven van weekend naar weekend en van vakantie naar vakantie. I.m.o. doe je dan toch iets gruwelijks verkeerd in je leven als je niet van elke dag kunt genieten door er iets zinnigs van te maken.
De uitdrukking: 'ik leef niet om te werken maar werk om te leven' is een bekende. Waarbij dan niet echt duidelijk is wat 'leven' eigenlijk betekent.
Voor mij geldt o.a. dat leven werken is. Want dat doe ik met veel plezier.

Al past het niet geheel binnen het thema,

een jaar ofzo terug was er over dit thema een interessante uitzending in tegenlicht met Ad verbrugge gezien?

Bedankt voor de input Sela. Misschien heeft veel te maken met wat het thema los maakt.

Ad Verbrugge schreef:Gek genoeg zijn we in onze persoonlijke beleving niet bij onszelf , maar voortdurend buiten onszelf. Gericht op dat wat we kunnen consumeren. Het gevolg daarvan is, is dat we afhankelijk worden van dat uitwendige en minder goed bij onszelf kunnen zijn.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 jun 2005 20:35

Cisca schreef:
Collateral schreef:

Je zou bijvoorbeeld op het niveau van je ziel kunnen leren hoe het is om de (positieve/negatieve) gevolgen van de acties van je vorige leven te ervaren. Dat betekent dus niet dat je je daar tijdens het leven bewust van bent.

Als je je er tijdens je leven niet bewust van bent, wat voor zin zou het dan kunnen hebben :roll:

Het zou juist zin kunnen hebben omdat je je er niet bewust van bent. Want als je je al bewust bent van waarom je bestaat valt er weinig meer te ontdekken. Ontdekken is ervaren. En ervaren is de ultieme vorm van bestaan. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jun 2005 20:40

Shiva schreef:Is het niet een deel van de oceaan? Is de verdamping niet enkel een verandering van vorm van een zeer klein deel van deze oceaan? En dus de oceaan zelf? Ene het blijft een beeldspraak, die kloppen nooit voor 100% maar het gaat om het punt wat je ermee probeert duidelijk te maken, toch?
Ja dat klopt, maar ik ben het ook niet mee eens dat je doordat je een deel was van de Goddelijke oceaan nog steeds een deel bent van God, we zijn van God afgesneden na de zondeval, maar we kunnen terug, door zijn Zoon, Jezus Christus. (reactie op post 2 pagina's terug).

About Afrika, ik denk dat we inderdaad een verlangen hebben naar de goddelijke schoonheid van Afrika maar dit is wel een werelds verlangen. Wanneer je eenmaal weet dat die uiterlijke schoonheid zich in jou bevind maakt het niet meer uit waar je bent want je bent.
Nee daar geloof ik niet in, ten eerste niet omdat ik Afrika echt niet leuk vind, ik kick er niet op, en om de armoede maak ik mij niet dik, niet omdat het Afrika is maar omdat iedereen beter verdient. Ik geloof dat het Paradijs in Scandanivië heeft geleven, daar verlang ik nou na :P

En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.
Ik denk persoonlijk dat er wordt bedoeld dat wij door Zijn Bloed en Offerande tot de Vader kunnen komen en zo, na het leven eeuwig bij Hem kunnen zijn, dat wij net als Christus verheerlijk zullen worden, in Hem..

*voor al dit gepraat geld: dit geloof ik, dit denk ik, geen bewijzen of rechten voorbehouden*

Leef in Liefde, ik probeer het Shiva en het voelt goed
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”