Green schreef:Airke schreef:Green schreef:Rock-G schreef:essieee schreef:Dus; geloof is een zeker weten en een vast vertrouwen....
Nee juist niet. Het heet júist geloven omdat het geen zeker weten is. Het is zeker weten zodra je onomstotelijke bewijzen hebt gevonden,waar ook ongelovigen niet omheen kunnen. En dat is tot zover nog niet gelukt..
Dus je standpunt is dat je onomstotelijke bewijzen moet vinden om iets zeker te weten. Als God de Heilige Geest getuigenis geeft in je hart dat je een kind van God bent, dan heb je een onomstotelijk bewijs. Maar dat is niet weggelegd voor de ongelovigen. Die zullen dus altijd twijfelen.
Da's best wel geconditioneerd dus. Als de Heilige Geest getuigt in je hart geloof je, doet Hij dat niet, dan blijf je altijd een twijfelaar dan wel ongelovige...
Wie werkt dan bij jou het geloof? Jij zelf of iemand anders dan de Heilige Geest?
Vooralsnog niemand, ben ik bang.
Maar ik heb een beetje het idee dat mensen er zelf niet bijster veel aan kunnen doen of ze al dan niet geloven. Dat hangt af van opvoeding, karakter, enz. Dat bedoelde ik te zeggen met 'geconditioneerd'.
En toch schijnt men zelf verantwoordelijk te zijn wanneer men niet gelooft, en weer niet wanneer men wel gelooft, want dan heeft God dat geloof gewerkt. Ik kan dat niet (logisch) rijmen, snap je.