jas schreef:Tja, daar kan ik natuurlijk ook niks aan doen, maar ik zal toch nog een poging wagen. Als men kerk wil zijn, en dat willen ook de evangelischen, de dopersen, de pinkstersen, etc. dan moet men zich ook bewust zijn van de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt. De apostelen hebben gemeentes gesticht. In die gemeentes zijn mensen aangesteld om het kerkenwerk te verrichten. Dat waren mensen die voor de armen moesten zorgen, dat waren mensen die alleen onderricht gaven, maar dat waren ook mensen, die herders genoemd waren en met de bediening belast waren. Het was een onmogelijke zaak dat de apostelen zelf alles zouden blijven doen. Daarom zijn er mensen aangesteld, die door handoplegging de Heilige Geest ontvingen speciaal om het werk van de apostelen voort te kunnen zetten wanneer zij er niet waren. Wij noemen zo'n gemeenschap nu kerk. En in een kerk hoort het ordelijk toe te gaan. God is een God van orde en niet van chaos. Dat zien we in de schepping, maar dat zien we ook in de verspreiding van het Evangelie. In Paulus' tijd al, was het nodig om mannen aan te stellen die toezicht hielden over de leer, over de levenswijze van de mensen, openbare zonden moest uitgebannen worden opdat niet de toorn van God daardoor de hele gemeente zou raken, etc. Wat sommigen hier kennelijk willen, is chaos. Of macht, dat zou ook kunnen. Men aanvaard geen gezag meer, men wil niemand erkennen als een dienaar van de levende God, nee, men wil zelf al te graag voor dominee spelen. Het staat toch best interessant om mensen te dopen? Ja, zal best, maar het is onschriftuurlijk en het is ook geen dopen.
Aha ok maar kijk dit is wat anders...tgaat hier dus gewoon om een zaak van orde...niet om of sommige mensen het wel kunnen en sommige niet...het zijn dus puur organisatorische redenen. Ja daar ben ik het wel mee eens, het lijkt me handig dat als je bij een kerk hoort de dominee je doopt. Maar dat betekent niet dat als je niet bij een kerk hoort en je laat dopen door een vriend ofzo je doop niet geldig ofzo.
Overigens ben ik wel voor de orde hoor maar tot op zekere hoogt. Laat het geen wetticisme worden ofzo. Soms kan de Heilige Geest namelijk ook andere plannen hebben als het programmaatje wat wij keurig van minuut tot minuut hebben uitgedacht.