Collateral schreef:Tja, wie geen keuze maakt zit met een inconsistent totaalbeeld. Ik heb mijn redenen (de vorige zin is er één van) om de bijbel niet als gezaghebbend te erkennen, maar dat betekent niet dat ik hem als waardeloos zie. Ik herken een witte draad van liefde in de bijbel en die neem ik serieus. Hier en daar wordt die draad doorkruist door zwarte draden van haat, toorn, hel en verdoemenis, en die neem ik niet zo serieus. Alleen de witte draad telt voor mij.
Wie de Bijbel ziet als een buffet waaruit je naar believen kunt kiezen, is bewust eenzijdig bezig. Dan krijg je wellicht een logisch consequent beeld, maar het is een eenzijdig beeld, geen totaalbeeld. Wie het universum in 1 concept wil persen, vervalt in eenzijdigheden. Ik heb namelijk nog geen logische onderbouwing gezien van het feit waarom je bewust voor de "witte draad" kiest. Puur menselijk gezien is dat goed verklaarbaar ('t klinkt in elk geval een stuk leuker dan de straf waar de Bijbel ook over spreekt), maar ik denk dat je dan je menszijn laat heersen over de logica (wat maar weer aantoont dat objectieve logica voor ons natuurlijk verstand blijkbaar een onbereikbaar ideaal is en steeds gekleurd is door subjectieve omstandigheden).
Collateral schreef:Maar goed, even terug op Psalmen 45:8: daar is nergens sprake van een 'Zoon', zoals ik al zei. Heel merkwaardig.
Het gaat hier om een mannelijke Held (Ps. 45:4), die Zelf God is tegen Wie gezegd wordt dat "U, o God! Uw God gezalfd heeft met vreugdeolie". In Hebr. 1 wordt dit terecht van toepassing geacht op de Zoon van God. Zo'n grote sprong is dat theologisch gezien toch niet?
Collateral schreef:Dan spreek je jezelf alsnog tegen. Adam en Eva (je zei dat zij een vrije wil hadden) hebben namelijk geen weerstand geboden aan de zonde.
Adam en Eva hadden de mogelijkheid om effectief weerstand te bieden tegen de zonde. Ze hadden zowel de keus om het wel te doen als om het niet te doen. Ze hebben gekozen om te zondigen. Dat was hun vrije keuze.
Collateral schreef:Volgens jouw definitie is een vrije wil een niet-deterministische wil.
Volstrekt niet; volgens mij is een vrije wil een wil die als vrij
ervaren wordt. Ik had juist het idee dat jouw definitie van een vrije wil inhoudt dat die wil niet deterministisch is?
In het boek 1984 van George Orwell komt de hoofdpersoon er in het slothoofdstuk toe om Big Brother lief te hebben en hij ervaart dit als zijn vrije wil. Je kunt er veel van zeggen, maar niet dat die ervaring ook daadwerkelijk een vrije wil betekent.
Collateral schreef:Maar jouw "vrije" wil is een zondige wil en daarom volstrekt niet vrij.
Dat impliceert:
1) Dat mensen geen goede dingen kunnen doen.
Dat zou best wel eens kunnen kloppen. Want God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf gaat ons voortdurend boven de pet. Alleen door Gods Geest leren we iets van deze gehoorzaamheid.
Collateral schreef:2) Dat Jezus geen vrije wil had (jouw 'vrije' wil is een rechtvaardige wil en daarom volstrekt niet vrij).
Volgens mijn definitie van vrije wil is een rechtvaardige wil per definitie een vrije wil. Daarom heeft Jezus een vrije wil.
Collateral schreef:3) Dat Adam en Eva al vóór de zondeval geen vrije wil meer hadden; Het besluit om van de appel te eten (voordat ze dat daadwerkelijk deden) was namelijk een wilsbesluit van een zondige wil.
Klopt. Ik beweer ook helemaal niet dat de val enkel en alleen bestond uit het daadwerkelijk eten van de appel, het was al eerder mis toen Adam en Eva in hun hart zondigden. De zonde begon bij de val van de wil.
Collateral schreef:Zo stel ik Hem niet voor. Ik stel Hem voor als Auteur van alles dat is. Toevallig zijn wij het die de dingen menen te onderscheiden als goed en kwaad. Maar dat is allemaal relatief. Kijk in de bijbel, kijk in de wereldgeschiedenis: wat goed is, en wat kwaad is, verandert in belangrijke mate in de tijd.
Nee, jij maakt het allemaal relatief. De Bijbel verkondigt de zaak van goed en kwaad heel absoluut: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. Dit is zowel in het oude als het nieuwe testament de kern van dit punt.
Collateral schreef:Nu stel je dat God beledigd zou kunnen worden door een godsbeeld. Een simpel mens met een simpel godsbeeld is kennelijk in staat God pijnlijk te treffen. Ik geloof niet dat God beledigd kan worden, maar als dat zou zo zijn, dan zou dit een aardige belediging zijn.
Ik spreek hier op een menselijke manier. Maar dat wil niet zeggen dat God niet toornt over wat tegen Zijn leefregels ingaat.
Collateral schreef:Er komen er nog een paar in aanmerking:
* De veronderstelling dat God bepaalde dingen wil die Hij niet kan verwezenlijken.
Dat heb je mij nog niet horen beweren. Ik heb alleen gezegd dat
blijkbaar God niet alles realiseert wat Hij in het openbaar als Zijn wil laat verkondigen. Heb ik daar een verklaring voor? Nee. Moet ik daarvoor een verklaring hebben? Nee.
Collateral schreef:* De veronderstelling dat ik het 'blijkbaar beter kan weten' dan God.
De mens is een fabriek van foute godsbeelden (volgens Calvijn), dus denken we dat allemaal wel eens (zowel jij als ik).
Collateral schreef:* De veronderstelling dat God bij tijd en wijle lijdt aan negatieve menselijke emoties.
Nauwkeurig vastleggen hoe je de Bijbel op dit punt naspreekt is denk ik hier wel belangrijk. Want voor je het weet laat je je hier leiden door je eigen menselijke emoties.
Collateral schreef:* De veronderstelling dat God genocide goedkeurt (Jozua).
En ik zou er nog een aantal op kunnen noemen.
Wat dacht je van de uitroeiing van de Amelekieten door Saul. En Saul wordt zelfs zijn koningschap ontnomen omdat hij die opdracht niet tot in de punten en komma's heeft uitgevoerd. Ja, die gevallen kan ik ook wel opnoemen. Maar volgens de Bijbel was het wel Gods besluit.
Collateral schreef:Dat vroeg ik niet. Je moet wel goed de vraag lezen. Mijn vraag is: Waarom geeft de God van jouw godsbeeld niet iedereen de kracht daarvoor?
Omdat Hij naar Zijn verkiezing niet iedereen redt.
Collateral schreef:Wat maakt de bijbel (waarvan de grondteksten van elkaar verschillen, waar boeken in staan die onder een valse naam geschreven zijn, etc.) zo geloofwaardig is dat je er niet eens aan mag twijfelen?
Om maar 1 argument te noemen: het uitkomen van oudtestamentische profetieen aangaande de Messias.
Ha, zoals Psalmen 45:8? Tja, zo kan ik ook profetieën laten uitkomen.
Het enige probleem wat je hebt, is dat je geen 1000 jaar oud bent geworden, zodat je zowel Psalm 45 als Hebreeen 1 had kunnen schrijven. Maar een veel belangrijker profetie is bijv. de lijdende Knecht des Heeren (Jes. 53, Psalm 22). Jezus heeft bijv. letterlijk de woorden uit Ps. 22 in de mond genomen toen Hij aan het kruis hing.
Collateral schreef:Moslims kunnen van de koran zeggen wat ze willen, maar noch Mohammed noch de koran is voorspeld. Christus is het hele oude testament door voorspeld en die voorspelling is uitgekomen.
... volgens het Nieuwe Testament, wat volstrekt niet bewezen is.
Wat zijn de criteria voor dat bewijs dan?
Zonder geloof geen bewijs in dit specifieke geval.
Collateral schreef:Hmm, je doet niet anders dan wegstrepen.
"Maar jij doet het ook!" Er is een groot verschil: ik pretendeer niet de
hele bijbel als gezaghebbend te beschouwen...
Als ik hetzelfde zou doen als jij (een deel van de Bijbel als gezaghebbend beschouwen), maar bijv. alleen Nahum 1:2 als uitgangspunt had genomen:
2 Een ijverig God en een wreker is de HEERE, een wreker is de HEERE, en zeer grimmig; een wreker is de HEERE aan Zijn wederpartijders, en Hij behoudt den toorn Zijn vijanden.
dan hadden we volgens jou allebei gelijk, maar hebben we diametraal tegenovergestelde visies. Hoe los je dit op? Dan kun je andere bijbelteksten aanhalen zoveel je wilt, maar dan haal ik weer andere bijbelteksten aan die iets anders lijken te zeggen. Ten diepste bepaalt het subject (de mens) dan wat wel en niet goed is. Dat is niet logisch en niet Bijbels. Juist de spanningsvolle relatie tussen de verschillende aspekten van de Bijbelse boodschap zorgt ervoor dat het een goddelijk boek is.
Collateral schreef:Als ik je goed begrijp is alleen 1 Tim. 2:4 een tekst die de waarheid bevat, zonder dat er een nadere uitleg uit de rest van de Bijbel bij nodig is.
Die tekst bevat hoe dan ook de waarheid. Er is geen nadere uitleg uit de rest van de bijbel nodig, tenzij je de tekst wil verdraaien. En eigenlijk lukt dat dan nog niet op een overtuigende manier.
Ons verschil van mening zit hem in het feit dat je een verlengstuk aan 1 Tim. 2:4 hebt gekoppeld. God wil dat alle mensen zalig worden, dus worden ze het volgens jou per definitie ook (zonder nadere specificatie langs welke weg ze dat worden). Maar dat "willen" zou niet nodig zijn, als God er meteen voor gezorgd had dat mensen zalig worden. Waarom iets verkondigen als het eindresultaat toch wel vast ligt. Waarom is dat niet overduidelijk te concluderen voor iedereen? En waarom laat dat eindresultaat dan zo lang op zich wachten? Als we met dit soort vragen aan de gang gaan, dan blijven we nog wel even bezig. Ik neem aan dat alverzoeners daar ook niet 1-2-3 een antwoord op kunnen formuleren.
Collateral schreef:God is genadig voor zondige mensen. Dat is de boodschap van de Bijbel.
Genadig voor een liegende hoer en haar heidense familie, maar keihard voor een kruimeldief en zijn onschuldige familie / veestapel. O nee, iedereen is schuldig (erfzonde), en God behoudt Zich het recht voor lukraak wie Hij maar wil in de hel te werpen. Voor wie het zo wil lezen is dat inderdaad de boodschap van de bijbel. Maar spreek dan maar niet van een evangelie.
Wat is genade? Het antwoord op die vraag bepaalt hoe we er tegenaan kijken.
Collateral schreef:Om dezelfde reden kan ik zeggen dat atheisten levensgevaarlijk zijn, omdat Hitler en Stalin atheisten waren.
Dat zou je kunnen zeggen, maar het zou nogal ongegrond zijn. Ten eerste omdat het atheïsme an sich niet inherent is aan geweld; welke oorlog is begonnen omdat het atheïsme (of een verkeerde interpretatie daarvan) dat vroeg? Verder zou je misschien eens iets meer over Hitler moeten lezen. Aan het eind van het tweede hoofdstuk van 'Mein Kampf' schrijft hij:
"... geloof ik dat ik in overeenstemming handel met de wil van de Almachtige Schepper: door me te verweren tegen de Jood vecht ik voor het werk van de Heer."
En daarmee is Hitler opeens een christen?
"Wie aan de oogappel van God komt, komt aan God Zelf". (Zach. 2:8).
Nee, Hitler was een afspiegeling van de mens van de wetteloosheid, zoals 2 Tess. 2:3 daar over spreekt. Want in het navolgende stukje van Hitler geeft hij aan waartegen hij strijdt:
""Wir kämpfen gegen den ältesten Fluch, den die Menschheit über sich gebracht hat… Dieses teuflische: Du sollst, du sollst! Und dieses Dumme Du sollst nicht! Es muss heraus aus unserem Blut, dieser Fluch vom Berge Sinai! Dieses Gift, mit dem sowohl Juden wie Christen die freien, wunderbaren Instinkte der Menschen verdorben und beschmutzt … haben … Was wir bekämpfen, das ist das so genannte Gesetz … die weichliche Mitleidsmoral, der man göttliche Weihe verliehen hat, um den Schutz des Schwachen gegen den Starken sicherzustellen - wobei man die unverrückbaren Gesetze des Krieges verachtete … Gegen die so genannten Zehn Gebote eröffnen wir die Feindseligkeiten; das Gewissen ist eine jüdische Erfindung … Es ist … eine Verstümmelung des Menschen."
Hitler streed dus tegen de 10 geboden (oftewel de wet van liefde) en dus tegen de Wetgever Zelf. Hitler was een type van de antichrist, die soms christelijke uitdrukkingen gebruikte om volstrekt anti-christelijke zaken na te streven. En over Stalin (die waarschijnlijk net zoveel mensen vermoord heeft als Hitler) is bekend dat hij een rabiaat atheist was.
Collateral schreef:Ook geloof ik niet dat God onverschillig is. Hij zorgt alleen dat alles goed komt, met iedereen, dat is heel wat anders.
Dus ook met mensen die hun hele leven lang God en hun medemens hebben gehaat in hun doen en laten en nooit tot bekering zijn gekomen? Daar geloof ik geen steek van.
Zou jij ze liever eeuwig willen laten branden in de hel?
Mijn voorkeur is daarbij niet belangrijk. Wat God erover zegt is veel belangrijker: als ze zich niet bekeren gaan ze verloren.
Collateral schreef:elbert schreef:Collateral schreef:elbert schreef:En de relevantie ten opzichte van het citaat van Pascal is ...???
Het citaat is zowel van betrekking op het citaat van Pascal (alleen in algemene zin) als op deze hele discussie. Pascal beweert op een zeer starre manier dat er buiten Jezus Christus geen licht is dat bevrediging geeft. Dat is onzin, want er zijn genoeg voorbeelden te noemen van bijv. (oosterse) verlichten die in vrede leefden met hun omgeving, een vrede die vele malen hoger is dan die van de gemiddelde christen.
Wie zegt dat het christelijk geloof voor vrede met z'n omgeving zorgt? Vrede is wel de bedoeling (het wordt verkondigt dat we in Christus met God vrede hebben), maar het christelijk geloof is heel helder over het feit dat de christelijke boodschap overal weerstand oproept. Matth. 10:"Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde;..."
Daarom zeg ik ook: "Een vrede die vele malen hoger is dan die van de gemiddelde christen."
Ik ben bang dat daarvan gezegd moet worden: "U roept vrede, vrede, maar er is geen vrede". (Jer. 6:14).
Collateral schreef:Je verwart het welmenend aanbod der genade met de verkiezing en verwerping van eeuwigheid. Dogmatisch gezien zijn dat twee verschillende begrippen die uiteindelijk toch met elkaar overeenkomen.
Zoals ik al eerder heb gezegd: "Welke wil, dat alle mensen zalig worden" heeft geen snars met welk aanbod dan ook te maken, hoe welgemeend dat ook is.
Er staat dat God iets wil, niet dat Hij iets aanbiedt.
Het onderscheid is vals: de aanbieding bestaat juist uit de verkondiging van Gods wil. Het staat er nl. niet voor de aardigheid in de Bijbel opgetekend.
Collateral schreef:De bijbel in zijn gehele samenhang zonder alverzoeningsleer is als een hutspot met een aantal ingrediënten erin die er totaal niet bij passen. En dan kan je nog zo hard roepen dat het lekker is, ik geloof er niet in. Ik pik er hooguit de lekkere stukjes uit...
Met als mogelijk gevolg dat je er een zware indigestie van oploopt. Want als iemand je iets voorzet en zegt dat het gezond voor je is als je alles opeet en je pikt er alleen de lekkere stukjes uit, dan is de mogelijkheid aanwezig dat je door het niet eten van het hele gerecht ziek wordt.
Collateral schreef:De logica komt uit een Bron die logica voortbrengt. Het christelijk geloof kent als bron van die logica de Logos, nl. het Woord oftewel Christus.
Het klinkt bijna grappig: de logica (een collectie redeneerwetten) heeft als bron een woord, oftewel een man.
... die tegelijkertijd God Zelf is. Uit Hem en door Hem en tot Hem zijn toch alle dingen? Dus dan zeker de logica.
Collateral schreef:Alle aanhangers van de zgn. objectieve logica buiten God om, maskeren het feit dat zij ook van een bron voor hun logica uitgaan, nl. een aantal niet te bewijzen vooronderstellingen. Die vooronderstellingen kunnen wel of niet met het christelijk geloof overeenstemmen, maar als het niet het geval is, dan wordt er geput uit een vervuilde bron en zal het water ook vervuild zijn.
Zoals ik al zei tegen
Klaas: de dogma's van het christelijke geloof zijn gebaseerd op de objectieve logica. Alleen wanneer men met zijn denkbeelden in de knoei komt voldoet de objectieve logica niet, en wordt er een speciaal soort logica ingezet: de christelijke logica. Altijd handig wanneer het kromme rechtgemaakt moet worden, of het rechte krom. Maar zou het niet consequenter zijn om van een van beide logica's gebruik te maken?
De vraag is of de logica toereikend is om alles wat op God betrekking heeft in kaart te brengen. Die vraag heeft de kerk van alle eeuwen altijd met "nee" beantwoord. Dus de kerk wist sowieso dat ze met de logica maar een beperkt antwoord zou kunnen geven. Het is niet zo dat men eerst is gaan knutselen me de logica en daarna tot de conclusie kwam dat het niet helemaal lukte. Nee, men gebruikte de logica om het onzegbare te verwoorden en men wist heel goed dat de logica daar niet volledig toereikend voor zou zijn. Dogmatiek is niet meer dan stamelen over God.
Collateral schreef:elbert schreef:Elke logica heeft een aantal onbewezen vooronderstellingen en veronderstelt dus geloof. Dat geldt voor mijn logica en voor de jouwe net zo goed.
Klopt. Het verschil met 'mijn' objectieve logica is echter dat die gebaseerd is op uiterst intuïtieve 'waarheden', zoals bijvoorbeeld de 'veronderstelling' dat iets waar is indien het waar is. Ieder mens snapt dit soort logica, zelfs een kind kan moeiteloos de meeste redeneerfouten opmerken. Jouw logica is van een andere orde: ze vereist een grondige indoctrinatie met
denkbeelden die niemands intuïtie voortbrengt.
Dat vind ik een compliment en een bewijs van wat ik stel.

Collateral schreef:Je hebt niet geantwoord op een vraag uit mijn vorige post; zou je dat alsnog kunnen doen? Ik quote:
Collateral schreef:Collateral schreef:Zo zou je (zoals ik al zei) ook kunnen stellen dat God - vanuit een boven-goddelijk niveau gezien - Zich ook gedraagt als een (oneindig gecompliceerde?) robot.
Verder zou je met jouw logica kunnen concluderen dat ook God als primaire eigenschap heeft dat Hij een onvoorspelbare vrije wil heeft waarmee Hij opeens kan besluiten om het slechte te gaan doen. Dat betekent dat we wel erg veel geluk hebben gehad tot nu toe en dat we moeten vrezen voor het moment dat Hij in de zonde valt...
Nee, want dat is spekulatie buiten de openbaring van God om. Hij openbaart Zich als de Almachtige (er is dus niets boven Hem), volstrekt Betrouwbare, Heilige, Rechtvaardige enz., dus heb ik geen reden om aan te nemen dat wat je stelt ook maar enige grond heeft.
Ik neem aan dat dit je commentaar is op de eerste alinea. Welnu, prima, het is inderdaad speculatie. Echter, het is slechts een voorbeeld om jouw argument te ontkrachten. Het is dus wel degelijk mogelijk dat wij mensen voor God zijn als (intelligente) robots.
Wat betreft alinea 2: onderschrijf je die conclusie? Zo nee, waarom niet?
Die onderschrijf ik niet om dezelfde reden als die ik opgaf: het is spekulatie buiten de openbaring van God Zelf om. God is volstrekt Betrouwbaar, omdat Hij een rechtvaardige wil heeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)