Niveauverschil binnen vriendengroepen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 02 jun 2005 12:42

hhmmzz... vriendengroepen

op de HAVO had ik 2 vriendengroepen waar ik veel deelnam, 1 van de HAVO en 1 van het VWO. Was us allemaal 1 level.
In Rotterdam heb ik nog 2 vriendengroepen, 1 groep zijn allemaal meiden met HBO-V achtergrond. Dus allemaal HBO
Vriendengroep uit de kerk zijn allemaal net afgestudeerde gasten, eigenlijk allemaal Universiteit. Dat zijn mn 2 vriendengroepen van het weekend.
Doordeweeks, in Bennekom/Wageningen, heb ik er ook 2: school, mn klasgenoten, dus dat zijn allemaal HBO'ers en de C.S.F.R. (studentenvereniging) dat zijn overwegend Universiteitsmensen en een aantal HBO'ers.
Redelijk beperkt dus....Maar ik voel me er wel ok in. Ik heb er geen last van zeg maar.
Op de basisschool had ik een hele kleine klas, van 13 mensen. Aan het eind ging 1 meisje VWO doen, ik ging naar de HAVO en de rest ging (I)VBO doen. Dat was dus erg verschillend, maar op die leeftijd merk je daar niet zo bizar veel van, behalve in het tempo van werken voor school..!
life is fragile, handle with prayer

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 02 jun 2005 15:22

Ik heb ook allemaal hbo of wo-vrienden. Maar eén vriend is van wat lager niveau, dat vind ik ook prima. Soms heel grappig om zijn zienswijze te horen. Hij staat gewoon heel anders in het leven en dat merk je in de benadering van dingen. Maar dat is soms juist dekracht van zulk soort mensen.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

André

Berichtdoor André » 02 jun 2005 15:38

Ook is het grappig om het verschil te merken in praktisch cq theoretisch ingestelde mensen.
En dan vooral praktisch ingestelde vrouwen zijn een uitkomst, soms. :P

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 02 jun 2005 20:36

Hrm, ik heb wel 'ns in een boek gelezen over zo'n soort situatie: iemand die lts ging doen, z'n vriend vwo. Na een paar maanden komen ze elkaar tegen, en dan is de eerste vraag van de één waar de ander altijd uitgaat en hoe het met de wijven gaat; 'we hadden elkaar niets meer te zeggen'. Zoiets, ik weet niet precies meer, het was in elk geval wel grappig om te lezen. :) Al is dat natuurlijk stereotiep..
Het gaat inderdaad 'vanzelf'. Bij mij is het in elk geval totaal onbewust gegaan, op een gegeven moment had ik een schoolvriendinnetje-zonder-vaste-vriend, dat (voor mijn gevoel plotseling) condooms kocht, niets meer te vertellen.. En ik vond dat heel vervelend.

Veel mensen hier zeggen dat het sterk van je leefwereld afhankelijk is. Wat houdt die leefwereld precies in dan? Ik bedoel: er is toch meer dan werken/studeren? Een aantal vriendinnen van me heeft al een paar jaar verkering, ik denk dat zij een heel ander leven hebben dan ik. Toch ervaar ik dat niet echt als een kloof, eerder als verrijkend (suf woord in dit geval). Maar dat is blijkbaar bij werken vs. studeren niet het geval?

Windekind
Laatst gewijzigd door windekind op 02 jun 2005 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 02 jun 2005 20:42

windekind schreef:Hrm, ik heb wel 'ns in een boek gelezen over zo'n soort situatie: iemand die lts ging doen, z'n vriend vwo. Na een paar maanden komen ze elkaar tegen, en dan is de eerste vraag van de één waar de ander altijd uitgaat en hoe het met de wijven gaat; 'we hadden elkaar niets meer te zeggen'. Zoiets, ik weet niet precies meer, het was in elk geval wel grappig om te lezen. :)

misschien beetje offtopic * Ik ken het boek: 'Overwinteren' van Gertjan Segers, sowieso een geweldig boek over studenten onder elkaar en hun kijk op de wereld. *

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 02 jun 2005 20:44

ezri schreef:
windekind schreef:Hrm, ik heb wel 'ns in een boek gelezen over zo'n soort situatie: iemand die lts ging doen, z'n vriend vwo. Na een paar maanden komen ze elkaar tegen, en dan is de eerste vraag van de één waar de ander altijd uitgaat en hoe het met de wijven gaat; 'we hadden elkaar niets meer te zeggen'. Zoiets, ik weet niet precies meer, het was in elk geval wel grappig om te lezen. :)

misschien beetje offtopic * Ik ken het boek: 'Overwinteren' van Gertjan Segers, sowieso een geweldig boek over studenten onder elkaar en hun kijk op de wereld. *
Ja, fantastisch boek he!

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 02 jun 2005 20:51

windekind schreef:
ezri schreef:

Ja, fantastisch boek he!

Ja, helemaal geweldig, ik heb het denk ik al 10 keer gelezen en ik leen het ook vaak uit. Echt een aanrader: student-zijn, identiteitsvragen, idealisme, wereldvisie en ook over niveauverschillen (jaja, dit is dus niet eens offtopic ;))

Hannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannes » 03 jun 2005 12:35

Volgens mij hangt de standvastigheid van vriendschappen en relaties met forse niveauverschillen sterk af van beider opstelling. Zo heb ik een hekel aan mensen die hardnekkig college, universiteit, zoveelstejaars, etc. willen horen i.p.v. les, school en klas zoveel. Ook vuilnismannen, supermarktmedewerkers, hoveniers, e.d. zijn nodig, terwijl dat sommige universitaire beroepen veel makkelijker gemist kunnen worden (filosofen enzo?).
Ikzelf (3e jaars universiteit) heb bijna 5,5 jaar verkering met een mbo-afgestudeerde. Nu is dit nog geen echt laag niveau, maar er zijn wel verschillen. Bij ons leidt dit echt niet tot problemen. Ik vind het juist een uitdaging om mijn gedachtengangen aan haar uit te leggen, zij vind mijn studie interessant en verder heb ik er geen behoefte aan om haar de ogen uit te steken over het niveauverschil.
Kijk mee met de verbouwing van mijn huis: www.huisharry.mijnalbum.nl (wachtwoord: huisharry)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: Niveauverschil binnen vriendengroepen

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 jun 2005 15:06

psycholoog schreef:Hoe gaan jullie daarmee om?

je moet wel met elkaar kunnen praten.
Zo heeft mijn man een vriend die getrouwd is met een vrouw, die ik best leuk vindt, alleen er valt geen zinnig gesprek met haar te voeren. Niet omdat ze Afrikaanse is, maar ze heeft nergens een mening over, en zwijgt steeds, en het gesprek komt altijd alleen van mijn kant, dus zijn we gauw uitgepraat..........

Maaike

Berichtdoor Maaike » 03 jun 2005 16:49

Mijn vriendengroep bestaat uit mensen met allerlei verschillende niveau's. Ik vind het niet storend dat we verschillende niveau's hebben. Slaat toch nergens op dat je daar op af gaat!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 jun 2005 18:17

Maaikje schreef:Mijn vriendengroep bestaat uit mensen met allerlei verschillende niveau's. Ik vind het niet storend dat we verschillende niveau's hebben. Slaat toch nergens op dat je daar op af gaat!

Je hoeft er ook niet op af te gaan, het IS vaak wel zo, dat het eerder klikt met mensen die hetzelfde niveau qua intelligentie zijn als jij...omdat je daar over dezelfde dingen, op, inderdaadm het zelfde niveau kunt praten.
Ben erg blij dat ik de middenmoot vertegenwoordig, dan heb je met alle 'niveau's iets.
Al vind ik het woord niveau echt niet leuk klinken. Mensen met een 'lager' niveau kunnen soms weer veeeeeel socialer zijn, of juist heel goed in tekenen, of in weetikveel.

Iedereen heeft zijn of haar gaven, en vaak klikt het het snelste met mensen die een beetje dezelfde gaven als jij hebben, of gaven die jij niet voor 100 % bezit, maar wel interessant vind ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 jun 2005 19:22

Als iemand MBO heeft gedaan, zegt dat nog nix over de intelligentie. Ik ken een stel waarvan de ene een studiegenoot van me is en de ander heeft MBO gedaan, maar hij zou heus wel 'hoger' kunnen. Daar had hij alleen geen behoefte aan. Ik denk dat het werkt doordat ze toch ongeveer even slim zijn.

Maaike

Berichtdoor Maaike » 03 jun 2005 20:40

MissF schreef:
Maaikje schreef:Mijn vriendengroep bestaat uit mensen met allerlei verschillende niveau's. Ik vind het niet storend dat we verschillende niveau's hebben. Slaat toch nergens op dat je daar op af gaat!

Je hoeft er ook niet op af te gaan, het IS vaak wel zo, dat het eerder klikt met mensen die hetzelfde niveau qua intelligentie zijn als jij...omdat je daar over dezelfde dingen, op, inderdaadm het zelfde niveau kunt praten.
Ben erg blij dat ik de middenmoot vertegenwoordig, dan heb je met alle 'niveau's iets.
Al vind ik het woord niveau echt niet leuk klinken. Mensen met een 'lager' niveau kunnen soms weer veeeeeel socialer zijn, of juist heel goed in tekenen, of in weetikveel.

Iedereen heeft zijn of haar gaven, en vaak klikt het het snelste met mensen die een beetje dezelfde gaven als jij hebben, of gaven die jij niet voor 100 % bezit, maar wel interessant vind ;)

Ik heb vrienden van hoog EN laag niveau. En dat gaat uitstekend!!!

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 03 jun 2005 21:55

Maaikje schreef:Slaat toch nergens op dat je daar op af gaat!
Het punt is juist dat je daar niet op afgaat, maar dat het automatisch gebeurt. En ik vind dat helemaal niet prettig, maar zo lopen die dingen nu eenmaal.
Niveau heeft (in mijn geval althans) niet zoveel met opleiding te maken, vooral ook met inzicht, levensvisie e.d. Misschien is 'golflengte' een beter woord.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jun 2005 17:52

Inderdaad. Mensen die hetzelfde niveau hebben, hebben vaker dezelfde interesses, dezelfde grapjes, dezelfde manier van denken, etc.

Het gaat er niet eens zozeer om dat het niveau van sommige mensen te laag zou zijn, andersom geldt het ook. Bouwvakkers hebben vaak totaal geen boodschap aan het geneuzel van WO-ers, en vice versa.

Terug naar “Archief”