Uitleg over mijn gedrag op het forum.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 apr 2003 14:48

( :!: Wel gepost, maar doet er niet meer toe: :!: ) = oud dus.

Lalage schreef:En over die muziekinstrumenten die volgens jou werelds zijn, in jouw kerk gebruiken ze vast een orgel... ga dan a cappella zingen! Ik ben van mening dat God hele mooie muziek verdient en dat je die met allerlei instrumenten kunt maken, net zoals in de bijbel beschreven staat.

Met alle respekt: Dat heb je niet goed gelezen. Het maakt mij niet uit met welke instrumenten er gespeelt worden of hoeveel liederen er gezongen worden, het gaat mij om de kern wat het probleem: Een totaal gebrek aan concrete geloofsliefde in Christus.

joepie

Berichtdoor joepie » 22 apr 2003 15:00

Kaw en Joris.
Toen ik zo oud als kaw was had ik ook altijd overal kritiek op.
En denk nu maar niet dat het toen zachtzinnig ging.
Echt niet. Ik heb regelmatig het verwijt geuit dat we wel de gemeente van laodicea lijken. We zijn niet louw maar ook niet warm meer te krijgen.

In de loop der jaren ben ik gaan zien dat kritiek geven erg gemakkelijk is, maar dat je dan toch zeker zelf het voorbeeld moet geven dat je anders wil.
Want de liefde is lankmoedig, zij vergeeft veel, ze is niet prosterig, ze is ingetogen, enz. Je kunt het zelf nalezen in 1 Corint. 13.
Als ik mijn liefde voor Christus naar buiten draag als een furie, en denk dat ik daar mijn God mee dien, dan heb ik het dus mis. Want Hij wil juist dat wij geduldig de ander tegemoet treden, met liefde. Kijk en dat is wat ik nu mis in joris en kaw hun betoog.
Het is goed om de fouten van je kerk te zien en te proberen daar verandering in te brengen, maar doe dat dan wel in ootmoed, en laat zien dat je jezelf niet hoger acht dan de ander.
En als je naar voren komt als iemand die het wel ff zal zeggen dat ze toch wel helemaal fout bezig zijn, ik kan me voorstellen dat de mensen daar moeite mee hebben. Misschien moet je dus nog werken aan je stijl van uiten.
Want als je echt van Christus bent en Hem wil dienen dan heb je ook de liefde in je zoals die beschreven staat in 1 Cor. 13.

De fouten die jij noemt zie ik dus gewoon in zoveel kerken.
En nu herhaal ik een ander, maar het gras lijkt altijd groener aan de overkant. Maar ook daar moet het onderhouden worden, en gemaaid en de rommel ervan opgeruimd. Maar vooral er moet water, stromen van levend water gegeven worden, anders zal het snel verdorren.

En dan nog over dat er misschien weer een nieuwe reformatie zal moeten komen om mensen wakker te maken. Nu vergeet niet dat het ook veel verdriet met zich mee zal brengen.

Blijft toch ook nog een vraag: Als er ouderlingen en diakenen talstelling komen, lever je dan ook namen in? Of geef je alleen achteraf kritiek.

joris

Berichtdoor joris » 22 apr 2003 15:43

joepie
Als ik mijn liefde voor Christus naar buiten draag als een furie, en denk dat ik daar mijn God mee dien, dan heb ik het dus mis. Want Hij wil juist dat wij geduldig de ander tegemoet treden, met liefde. Kijk en dat is wat ik nu mis in joris en kaw hun betoog.
Het is goed om de fouten van je kerk te zien en te proberen daar verandering in te brengen, maar doe dat dan wel in ootmoed, en laat zien dat je jezelf niet hoger acht dan de ander.
En als je naar voren komt als iemand die het wel ff zal zeggen dat ze toch wel helemaal fout bezig zijn, ik kan me voorstellen dat de mensen daar moeite mee hebben. Misschien moet je dus nog werken aan je stijl van uiten.
Want als je echt van Christus bent en Hem wil dienen dan heb je ook de liefde in je zoals die beschreven staat in 1 Cor. 13.

Ik begrijp wel wat je bedoeld, Joepie. Ik wil Hem dienen en dat brengt met zich mee dat ik wantoestanden aan d ekaart wil brengen.Niet negatief, maar gewoon als een feit op grond van mij ervaringen.

Ik reageer niet mere uit kwaadheid, wel gedaan. Ik begrijp nu namelijk waarom de kerk zo is geworden als ze is geworden. het is eigenlijk heel erg logisch, een kerk ontstaan uit leugens kan alleen leugens voortbrengen. Vandaar dat onze kerken bol staan van de manipulatie. Maar dat moet je wel willen zien. Geduld en liefde bij God is nooit hetzelfde als doodknuffelen. God vraagt radicale keuzes.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 apr 2003 15:51

Waarom crashed mijn computer altijd als ik een lange reply aan het typen ben?

Met andere woorden: Ik had een lange liggen, maar nu reageer ik dus in het kort.

Een goede vader tuchtigt zijn kind als het nodig is. De mantel der liefde in de ger. vrijgem. kerk is soms wel errug groot. En hoe ken je me dat je weet hoe ik in de praktijk reageer op problemen die ik zie? De ouderlingen en de dominee negeren mij misschien (net als honderden anderen die ook genegeert worden), maar voor de rest kan ik rekenen op heel wat bijval bij vele broeders en zusters. En negeren ze me misschien omdat ik te politiek correct reageer zodat ze kunnen zeggen: We zullen het meenemen, of we hebben er kennis van genomen, zonder een inhoudelijke reactie?

En ik heb het later ook over andere kerken en hun gras.

Veranderingen doen altijd pijn, maar soms zijn ze nodig. Is het gezond om zoveel slapte en verval in de kerk te hebben?

En men krijgt elke keer een lijstje van kandidaten van ons (ouders en ik) voor de kandidaatstelling, maar die worden opzij geschoven, omdat ze (in het verleden) kritiek hadden op de kerk.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 apr 2003 16:53

Toen ik zo oud als kaw was had ik ook altijd overal kritiek op.
En denk nu maar niet dat het toen zachtzinnig ging.
Echt niet. Ik heb regelmatig het verwijt geuit dat we wel de gemeente van laodicea lijken. We zijn niet louw maar ook niet warm meer te krijgen.

In de loop der jaren ben ik gaan zien dat kritiek geven erg gemakkelijk is, maar dat je dan toch zeker zelf het voorbeeld moet geven dat je anders wil.

Hoi Joepie, ik vrees dat deze manier van reageren heel vervelend over kan komen (ik bedoel niet dat Kaw en/of Joris dit nu direct vinden). Maar mensen voelen zich niet serieus genomen als je zegt: Toen ik zo oud was als jullie had ik ook kritiek, zo van: dat is een jeugdkwaal.
Zeg zoiets niet tegen iemand die met grote vragen worstelt, probeer liever te helpen met zoeken naar het antwoord! En doe de vraag dan niet af met de mededeling dat het een jeugdkwaal is.
Helaas verliezen mensen bij het ouder worden hun idealisme :( Daardoor wordt de boel dus inderdaad lauw.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 apr 2003 19:47

Je verwijt de ene iets terwijl je zelf het zelfde doet.
Helaas vervallen ouderen.........................

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 24 apr 2003 19:56

joepie schreef:Je verwijt de ene iets terwijl je zelf het zelfde doet.
Helaas vervallen ouderen.........................

Uitleg please... Waarom is Keimpe oud en lauw?

joepie

Berichtdoor joepie » 24 apr 2003 19:59

Beter lezen Kaw!

Er wordt mij iets verweten wat hij daarna zelf doet.
Lees zijn stukje dan maar na.
En toen citeerde ik Keimpe.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 24 apr 2003 20:04

Hahaha!!! Je hebt gelijk.
Jongeren zijn aktief, naief en warm voor alles.
Ouderen zijn verbitterd, lauw en verstart.

Lang leve de stereotypen.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 apr 2003 08:28

Nog even voor de duidelijkheid; ik bedoel dus helemaal niet te zeggen dat het een jeugdkwaal is. Er zit echt wel waarheid in wat er gezegt wordt.
Maar als ik lees hoe er hier gereageerd wordt dan is dat voor mij precies zoals ik reageerde toen ik jong was.
Dat hoort bij de jonkheid. Niets mis mee. Fel en zeer direct.
Geloof me ook dat heb ik nog in me. Maar ondertussen heb ik geleerd dat ik meer bereik als ik mijn felheid op een andere manier naar buiten breng.
Met liefde voor mijn naaste.
Kaw zegt zelf in een stukje dat hij het misschien niet zo had moeten zeggen, en dat probeer ik ondertussen te voorkomen, dat ik dat dus achteraf moet zeggen.
En het verwijt dat ik ingeslapen zou zijn en lauw, nu dan ken je mij dus niet.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 25 apr 2003 08:36

Ha! Kan het ook zijn dat ik wel eens in mijn oude jaren spijt kan krijgen over wat ik in mijn jonge jaren heb verzuimt te doen?

Maar in het echt ben ik heel taktisch en verborgen fel. Daarom had ik spijt. Ik had op een haast duivelse wijze de ouderlingen in een hoekje gedrukt zodat het hun het zweten uitbrak, terwijl die mensen dat niet verdienen en zelf ook maar een klein stukje van de hele puzzel zijn. Ik had ze uitspraken uitgelokt die ik later weer gebruikte om hun typisch ger. vrijgem. standpunten omver te hakken omtrent kerkenraad en preekinhoud.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 apr 2003 08:53

Dat is precies wat ik bedoel.
Misschien had je meer berijkt door het op een andere manier te brengen.
En je zult heus geen spijt krijgen. Het is goed om misstanden aan de kaak te stellen, maar dan wel in Christelijke ootmoed en met veel geduld.
Zoals de liefde voorschrijft van 1 cor. 13.
Als je met die liefde bezig bent berijk je dus meer dan met nijd en vennijn.
Want je broeders en zusters zijn wel je broeders en zusters IN DE HERE.
En als Hij van hen houdt wie ben jij om ze dan onderuit te halen.
Niet op een manier van; Ik doe het goed en zij doen het fout dus ze hebben maar te veranderen. Want zoals zij het doen is het falikant mis. Ik weet tenslotte hoe je echt de Here moet dienen.

Maar probeer het te doen in de geest van Galaten 6:
1 Broeders, zelfs indien iemand op een overtreding betrapt wordt, helpt gij, die geestelijk zijt, hem terecht in een geest van zachtmoedigheid, ziende op uzelf; gij mocht ook eens in verzoeking komen.
2 Verdraagt elkanders moeilijkheden; zó zult gij de wet van Christus vervullen. 3 Want indien iemand zich verbeeldt, dat hij iets is, en het niet is, dan vergist hij zich zeer. 4 Ieder moet zijn eigen werk toetsen; dan zal hij slechts voor zichzelf stof tot roem hebben en niet voor een ander. 5 Want ieder zal zijn eigen last dragen.

Maar op een minachtende manier spreken over een kerk die in mijn ogen toch ook een kerk van Christus is dat is niet goed. Dat was wat ik probeerde duidelijk te maken.
Ga gerust door met je kritische blik, dat is goed, maar toets alles of het van de Here is.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 25 apr 2003 10:28

Maar ja... Ik ben geen Jezus, Jesaja of Paulus, maar waren zij soms ook niet loeihard in bepaalde dingen om mensen aan het denken te zetten? Soms moet je het glas breken opdat de mensen eindelijk naar het raam willen kijken.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 apr 2003 12:25

En je weet wat er met petrus gebeurde die zei dat hij Jezus niet in de steek zou laten. Hij dacht ook dat hij het allemaal wel erg goed deed.
Ook hij struikelde en ook zijn hoogmoed kwam voor de val.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 25 apr 2003 12:40

Deze discussie begint eenzijdig en zinloos te worden...

Ik ben geen Petrus. Ik heb geen grote woorden over mijn trouw aan God of aan de kerk. Wat ik bedoelde is dat je soms veel kabaal moet maken voordat je opgemerkt wordt. Kijk maar naar Luther. Als hij niet showerig zijn standpunten aan de kerkdeur had gespijkert, was zijn gedachtenschap misschien nooit openbaar geworden.

Ik wil het daarbij laten, want deze discussie gaat werkelijk nergens meer over. Als je wilt kunnen we dit via PB uitvechten, maar hier heeft de rest van het forum niets aan.

Terug naar “Archief”