Berichtdoor joepie » 22 apr 2003 15:00
Kaw en Joris.
Toen ik zo oud als kaw was had ik ook altijd overal kritiek op.
En denk nu maar niet dat het toen zachtzinnig ging.
Echt niet. Ik heb regelmatig het verwijt geuit dat we wel de gemeente van laodicea lijken. We zijn niet louw maar ook niet warm meer te krijgen.
In de loop der jaren ben ik gaan zien dat kritiek geven erg gemakkelijk is, maar dat je dan toch zeker zelf het voorbeeld moet geven dat je anders wil.
Want de liefde is lankmoedig, zij vergeeft veel, ze is niet prosterig, ze is ingetogen, enz. Je kunt het zelf nalezen in 1 Corint. 13.
Als ik mijn liefde voor Christus naar buiten draag als een furie, en denk dat ik daar mijn God mee dien, dan heb ik het dus mis. Want Hij wil juist dat wij geduldig de ander tegemoet treden, met liefde. Kijk en dat is wat ik nu mis in joris en kaw hun betoog.
Het is goed om de fouten van je kerk te zien en te proberen daar verandering in te brengen, maar doe dat dan wel in ootmoed, en laat zien dat je jezelf niet hoger acht dan de ander.
En als je naar voren komt als iemand die het wel ff zal zeggen dat ze toch wel helemaal fout bezig zijn, ik kan me voorstellen dat de mensen daar moeite mee hebben. Misschien moet je dus nog werken aan je stijl van uiten.
Want als je echt van Christus bent en Hem wil dienen dan heb je ook de liefde in je zoals die beschreven staat in 1 Cor. 13.
De fouten die jij noemt zie ik dus gewoon in zoveel kerken.
En nu herhaal ik een ander, maar het gras lijkt altijd groener aan de overkant. Maar ook daar moet het onderhouden worden, en gemaaid en de rommel ervan opgeruimd. Maar vooral er moet water, stromen van levend water gegeven worden, anders zal het snel verdorren.
En dan nog over dat er misschien weer een nieuwe reformatie zal moeten komen om mensen wakker te maken. Nu vergeet niet dat het ook veel verdriet met zich mee zal brengen.
Blijft toch ook nog een vraag: Als er ouderlingen en diakenen talstelling komen, lever je dan ook namen in? Of geef je alleen achteraf kritiek.