De Europese Grondwet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stem je voor of tegen de Grondwet voor Europa?

Peiling eindigde op 06 jun 2005 20:12

Voor de Grondwet
7
11%
Tegen de 'Grondwet'
50
77%
Ga of mag (nog) niet stemmen
8
12%

Totaal aantal stemmen: 65

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 02 jun 2005 08:12

EN al zouden mensen stemmen uit onvrede van de huidige situatie in de land... wat dan nog ? Het geeft aan dat we eerst maar eens op nationaal gebied de zaakjes op orde moeten hebben! En dan pas naar europa kijken.

En natuurljk mag je op economisch gebied samenwerken en dat juich ik toe,maar dat kan ook wel zonder grondwet. Elke ja-stemmer doet nu net alsof nederland een eiland is geworden met gesloten grenzen!
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jun 2005 11:44

Ik heb tegenstemd omdat:

* ik van mening ben dat het Europees Parlement op Europees niveau voor Europese aangelegenheden alle bevoegdheden moet krijgen die een nationaal parlement op nationaal niveau heeft.

* ik van mening ben dat het Europees Parlement moet worden bevolkt door evenwichtige, Europese partijen in een Tweede Kamer en door 2 afgevaardigden per lidstaat onafhankelijk van het aantal inwoners.

* ik van mening ben dat de democratische controle zoals voorgesteld in het grondwettelijk verdrag niet voldoende gewaarborgd wordt.

* ik van mening ben dat onze toekomst in Europa ligt, maar dan wel met een doorzichtig en democratisch, breed gedragen bestel en niet met het halfbakken compromis dat we nu voorgeschoteld hebben gekregen.

* ik van mening ben dat Europa zich uitsluitend met Europese zaken bezig moet houden en niet met het feit dat augurken niet krommer mogen zijn dan 10 graden of met kopen van huizen in Denemarken (Dit zijn geen fabeltjes, vanmorgen nog gezien op WDR)

* ik van mening ben dat het Europagevoel niet van bovenaf kan worden opgelegd, maar moet groeien van boven naar beneden en tot op heden vooral een leuk speeltje is geweest voor de happy few.

De opmerkingen van Flex vind ik pure minachting voor mijn stemgedrag. Als je niet tegen je verlies kunt, moet je niet meedoen met politiek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2005 12:47

Flex187 schreef:
Aragorn schreef:
Riska schreef:Misschien dat er uit dat NEE toch nog iets goeds gaat komen...

Ik heb er best goede hoop op iig. De debatten zijn constructief en nu wordt er tenminste gedwongen nagedacht over 'hoe nu verder met Europa' en de kloof tussen burger en Europese politiek. Dat zouden we veel minder gehad hebben als alles maar soepeltjes doorgehobbeld zou zijn.

Dat gedwongen nadenken over hoe nu verder is al lang gedaan en geresulteerd in een prima grondwet en een constructief debat heb ik eerlijk gezegd ook nog niet gezien.
O, jawel trouwens, met Balkenende. Bij Buitenhof, ik vond dat hij vrij eenvoudig overeind bleef en dat was voor het eerst....

Die grondwet is helemaal niet prima en tja, of een debat constructief is, is dan misschien afhankelijk van de vraag of jouw mening er staande blijft. :P

Zareb schreef:De definitieve bepaling is pas eind 2006. Het aantal landen dat al heeft ingestemd met de voorstellen is tot nu toe gelukkig nog steeds groter. Tot die tijd blijven alle bestaande verdragen, die in principe veel minder beïnvloedbaar zijn gewoon van kracht. Echter, in het nu eerst volgende overleg zullen er een aantal financiele beslissingen genomen moeten worden. De invloed van Nederland zal daar door de uitslag behoorlijk verminderd zijn. Of zoals Karel de Guchte, VLD minister van Buitenlandse zaken in Be, gisteravond zei: "Nederland wil wel profiteren van de club en meespelen, maar wil zich niet aan de spelregels houden. Balkenende zal het hierdoor behoorlijk moeilijk krijgen in het komende topoverleg."

Ik deel die mening. De geloofwaardigheid van een landje dat mee aan de basis heeft gestaan van de EU is behoorlijk gedaald. Ik ben benieuwd hoe het internationale bedrijfsleven hierop zal reageren.

Ik geloof eigenlijk niet zo in die verminderde invloed. Als Frankrijk en Nederland, idd twee landen die aan de basis vd EU staan, op grond van de stem van het volk 'nee' zeggen, dan geeft dat toch te denken. Die landen hebben tenminste het volk geraadpleegd, de ja-stemmers niet. En als dan zelfs die altijd pro-Europa-landen tegen zijn, dan is er blijkbaar iets meer aan de hand en is een herziening op z'n plaats..

Die opmerking van de Guchte vind ik ook vaag overigens. Op welke spelregels doelt hij? Is er ondertussen ook al een regel dat je voor elk voorstel moet stemmen oid?

En waarom zou het ongeloofwaardig zijn als je iets gewoon niet zo'n goed idee vindt? Europa maken we toch samen, op de manier zoals wij dat willen? Dan moet het mogelijk zijn om van mening te verschillen.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 jun 2005 12:58

TheShadow schreef:Bij de eerste 6 redenen van de tegen stemmers om tegen te stemmen was er geen 1 die te maken had met het kabinet!

Dus er is echt tegen de grondwet gestemd!!!
En daar ben ik het geheel mee eens.
Er zijn een aantal dingen veel te snel gegaan, waardoor de EU een "ver-van-mijn-bed-show is geworden.
De voorlichting is veel te laat op gang gekomen en veel te summier geweest.

Dat wij daardoor onszelf op een 'mindere' plaats zouden zetten in de EU is m.i. onzin. "Brussel" krabt zich inmiddels achter de oren en de vraag wat er verkeerd is gegaan is op de agenda gezet.
Want alle (bijna alle) "nee"-stemmers hebben duidelijk aangegeven dat ze niet tegen Europa zijn, maar tegen de bureaucratie.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 02 jun 2005 13:06

Aad schreef: Het feit dat heel Urk tegenstemt zegt volgens mij al genoeg. :)

Kun je ook uitleggen waarom dat genoeg zegt?
Ik zie niet in eigelijk dat dat genoeg zegt
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

The Weatherman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Weatherman » 02 jun 2005 13:24

Niet echt in verhouding met heel Nederland.... :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jun 2005 13:36

De Belgen zijn nogal hypocriet. Ze wilden eerst wel en vervolgens geen referendum houden. Dan moeten ze niet gaan lopen kwekken over onze uitslag.

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 02 jun 2005 14:23

mw schreef:

Omdat veel van die mensen (oeps wat generaliserend) nu eenmaal niet nadenken over 'waarom' ze tegen de grondwet zijn. 'T zelfde geld voor bijvoorbeeld een plaats als Oldebroek of Staphorst, allemaal mensen waar ik veel respect voor heb, omdat ze keihard werken, en voorbeeldig leven, maar nu eenmaal niet zoveel kaas hebben gegeten van politiek. Argumenten als; 'Turkije' en 'Euro' en 'Rot-Balkenende met je stomme bril en belachelijke kapsel' 'we betalen veel te veel voor Europa',spelen dus een hele grote rol, en dat is jammer, want daar ging het niet om. Laat dan die kliek in den Haag het zelf maar beslissen.

Ik heb niets tegen Urk hoor, maar heb jij als Urker veel terechte 'Nee' stemmen gehoord, of waren het veel 'foute' argumenten?

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 02 jun 2005 14:57

Beste Optimatus,

Dank voor je verwijzing naar de Europa site! Leuk dat je ook een stemhokje + stemcomputer hebt geplaatst.

Verder:

Ik kan me je antwoord en inzicht t.a.v. België goed begrijpen. Zelf woon ik nu 2 jaar ik Gent. Vergeet niet dat België één van de eerste landen was die al deel had aan het Verenigd Europa binnen de eerste 6 lidstaten.
België is niet alleen een hypocriet land t.a.v. dat wat met Rome of Washington heeft te maken. België heeft ook geen echte ziel (voor het volk). Stemmen is verplicht, omdat anders niemand het stemhokje zou betreden. Over het algemeen weet de gewone Belg nagenoeg niets van politiek en al helemaal niet waartoe hij zich moet richten. Hij heft er gewoon de tijd niet voor want hij of zij zijn werkezels in plaats van paarden. Een land dat verdeeld is in Federaties, kan geen eensluidend verbond aangaan met de politiek. En dat is ideaal voor dictatoren en religieuze monsters.

Verdeeld door de nationale politieke leiders, maar beheerst door een One Man Show vanuit Rome. De Romeinse Staat hersteld, maar dan in een Geestelijk doos van Pandora ( de ijzeren benen + de voeten van leem en ijzer zijn het beeld van het 2e Romeinse -Geestelijke Rijk, in het beeld van Nebukadnessar)

De politie is hier oppermachtig en wie hier werkt, vooral in de basisberoepen, de arbeiders is helemaal het haasje. Ondernemers willen nu ook nog de lonen drukken, omdat de concurentie vanuit Oost-Europa de meeste bedrijven hier de das om doet. En de lonen zijn al superlaag. Gemideld ligt hier het loon van een "arbeider" rond de € 8.89 bruto. Het ziekenkas systeem is typisch Amerikaans en als je geen werk hebt dan kun je het wel schudden. De belastingproblematiek doet velen huiveren voor al te veel en te grote aankopen. Er zijn hier, scherpafgebakenden groepen werkers:

arbeiders
bedienden
zelfstandigen

De laatste groep heeft het ook niet gemakkelijk. Zelfs iemand die gewoon een krantenwijk of folders rondbrengt is een "zelfstandige"en moet een "BTW nummer en registratienummer" bij een boekhouder aanvragen.
Ik heb zelf geprobeerd om een folderwijk te nemen, maar ik werd al direct met een belasting van € 55 per drie maanden geconfronteerd, zonder dat er gekeken werd naar hetinkomsten. Ik wilde dat eens ervaren. Waar het mij om gaat is dat je gelijk overal ingeschaald wordt Je zit gelijk in een wirwar van administratieve rompslomp en opgeslagen in "tig" bestanden.

En dat voor een paar simpel folders, die in Nederland gwoon door 13- of 14 jarigen worden rondgebracjht voor een zxakcentje (hier verboden tot aan 16 jaar). En dan de corruptie bij Interimbureaus. na de Interimperiode kans op vast! Ja, ja maar voordat het zover was, kwamen de op- en aanmerkingen maken.Zo kunnen ze je dus de zogenaamde "vaste job"mooi aan je neus voorbij laten gaan en een nieuw contract afsluiten met een andere werkzoekende. Heerlijk voor de subsidie ontvangst. Een ander fenomeen is roiddelen achter je rug om. Dat je je werk niet "volgens de wet"doet. Gewoon mensen die je aan het werk zien en je baas of bedrijf bellen.

Een kennis van mij is werkzaam aan de gemeente Gent. (Verplicht Rooms Katholiek zijn dus) deze man is schilder van beroep en moet dan bijvoorbeeld aan de gebouwen van de gemeente werken of scholen! Hij zegt:

Soms krijg ik een telefoontje van mijn boss; dat ik met een verkeerd kwastje sta te schilderen; dat ik verkeerd op de ladder sta; dat ik een potje caffe sta te drinken, dat ik sta te babbelen met iemand voor een minutje. Gewoon buurtbewoners of mensen die niets te doen hebben.

En zo heb ik dat ook mee gemaakt. En als je niet volgens het aangegeven protocol werkt dan heb je het ook gevreten. Eigen initiatief of een eigeninterepetatie van je (persoonlijkheid) in de werksfeer is uitgesloten. Ik werkte voor een grote citrusverwerker, voor een week.

Het werk, dat volgens een aangeplakt protocol moest worden uitgevoerd, en over 5 dagen uitgesmeerd was, had ik elke dag in 4 uurtjes rond.
En toe kwamen "de klachten". Nou ja, klachten! Waarom ik zo snel gereed was met mijn werk.

Ik nam de "verantwoordelijke"(ook zo'n woord) mee en liet haar mijn gedane werk zien. Nee, er was weinig op aan te merken (maar Chefs vinden hier altijd wel een flinke stok) maar ja maar ja! Als je volgens een prestatielijst werkt (altijd dus) is het ook onmogelijk om eerder af te schrijven". Dus als je volgens het contract van bijv 8-12 uur werkt en je bent gereed om 11.30 uur, dan moet je op de plaats blijven tot 12.00 uur.
Want je kunt ineens controle krijgen (aanwezig).

Van sommige mensen heb ik gehoord dat ze, in het geniep, op de werkplek worden gefotografeerd of dat hun auto wordt gefotografeerd, om later de mensen te confronteren met de plaats waar ze waren. (Ongeoorloofd ergens zijn, maar ja hoe toon je dat dan aan en wat is dat) Kijk, dat is de wet van Rome!

Want wettisch is gemakkelijk. Gecentraliseerd in Brussl kunnen weinig Belgen een kant op. De Heilige stad Brussel is de Heilige stad van het Verenigd Europa. De mensen weten niet waar het allemaal om gaat! Nee, zelfs de politici weten niet waar het uiteindelijk op uit draait. Natuurlijk niet. Ze maken eerst de burgerwetten voor het Vereintes Europa en, als dan de mensen uiteindelijk "een stem"hebben uitgebracht of niet, dan kan men rechtvaardigen om gewoon door te gaan. Uit het feit dat "men gewoon alles verder rectificeert" moet toch al aangeven dat dat hele gedoe met die referenda's flauwekul is. Het is gewoon lariekoek! Juist omdat men met die uitgebrachte stemmen niets doet. Een showproces van de bovenste plank, mensen een lekekr gevoel geven.

Kijk dat is nu de wet van Rome. Anderen halen eerst de kooltjes uit het vuur voor de Paus die meent dat hij de Plaatsvervanger is van Christus en zelfs zegt dat hij Christus is, verborgen onder een sluier van vlees. En daarom ben en blijf ik de mening toegedaan dat o.a. België het kleine licht is voor het Verenigde Europa, het Madurodam van de EU, waar politic en ander gespuis, de proefballonnetjes en politieke probeersels loslaten op het vee, dat hen ter beschikking staat. Hypocriet ja zeker maar er is geen beter voorbeeld als Satan als het gaat om hypocritisme. Je voordoen als God de Vader, maar er een andere misleidende wet op na houden en de wet van God ontkennen! Slaan met de wet, zoals hier in België. De wet als een bron van éénrichtingsverkeer, vanuit de achterkamertjes van het politieke Brussel! Gewoon doen wat de wet zegt, meer niet. Wat wij bedenken is goed voor het volk. een grotere vijand van Rome dan de (liberale eb vrije) democratie, waar het volk wil meepraten.
Een ander maar heel deprimerend voorbeeld.

Gent en omgeving tot aan Antwerpen staat bekent om zijn zeer vervuilde atmosfeer vanwegen de Idustriële activiteiten. Roetfilters op auto's of daadwerkelijke milieumaatregelen zijn hier aan dovemansoren gezegd. Hier rijden per dag zo'n 100.000 camions rond.

Wel men wil nu het Industriële park uitbreiden met nog zo'n 10.000 km2 industriegrond. Een deel behoort tot 't Zandeke' een kleine agglomeratie waar boeren hun zetel hebben. Wel aan, de grootgrondbezitters, de gemeenten, de ondernemers en proijectontwikkelaars hebben de boeren ongdragen zo snel mogelijk hun woonstee en landerijen te verlaten; voor 01 december 2005. Niemand weet waar deze mensen naar toe moeten, niemand helpt ze ook een miilimeter verder. Sommige agrariërs hebben getracht om een proces op gan te brengen; nu worden ze zelf vervolgd omdat ze geen gehoor geven aan de oproep en juridisch daarop worden aangesproken.

Men heeft een financieel aanbod van een bepaald bedrag gekregen als vergoeding. Maar dat blijkt een habbekrats te zijn, voor mensen die generaties lang het land hebben bebouwd en beploegd. Nu worden zij afgescheept, ausradiert. Niet wetende waartoe. Toevallig ken ik zo'n aardappellandbouwer, die zijn laatste oogst patatten voor € 3 per 25 kilo verkoopt! Daar sta je dan, in de kou omwille van het Vereintes Europa, de economisch reus, het Babylon van vandaag! Zonder inkomsten, zonder eengoedgerelde sociale regeling. Woonden we maar in Nederland, daar waar wél ene goede sociale regeling (blijkbaar) is. Ja, de jongens van Jan de Wit en Willem van Oranje hadden betere plannen met hun volk; sociaal en beripvol. Maar dat zal ook in Nederland, denk ik, snel veranderen in het Rijk van Rome!

Wat een verschil als ik kijk naar de open relatie tussen politici en volk, in Nederland en de angstig om zich heen kijkende zuiderbuur die maar hoopt dat niemand hem verraad of over hem of haar roddelt. Dat hij of zij niet plots buiten staat (ontslagen wordt) omdat hij niet volgens het protocol heeft gewerkt. dat hij ook niet op een zwarte lijst staat, omdat hij iets te melden heeft angaande de sociale omstandigheden of een bepaale onvrede binnen zijn werkkring. Ja, dit is nu ene typische prototype vn wat wiju allemaal straks binnen het Verenigt Europa zullen ervaren. Slavernij een democratie met een wettisch tintje, waarvan Rome nog het geestelijk plan moet openbaren.

En juist omdat er nog geen geestelijke wet en een geestelijk fundament aan de EU is toegevoegd, zijn de mensen argwanend. Toen in 1936 de Führer van het Gross Deutsches Reich aan zijn volk vroeg "Wollt Ihr den Totalen Krieg"zei meer dan 90% volmondig Ja!! terwijl er voor hen nog geen geest aan toegevoegd was. Nu, na het volmondig ja, werd het ongeestelijke aspect van d Regering in Berlijn duidelijk, en zo zal het met Europa precies zo gaan!

Maar ook zonder dat referendum oude stijl, zou de oorlog gewoonweg plaats hebben gevonden. En zo is het vandaag de dag nog steeds, ook al stemen wij voor of tegen en zijn wij het volledig oneens met Rome of Brussel; alles gaat gewoon door. Bijbelse woorden en het Dienstwerk van Jezus gaan exact volgens de profetie die zij dragen. En straks beste Optimatus zijn we gevangen in het zelfde democratische netwerk van protocollen en wettische uitvoering van dode letters, als de mensen in België en die van het Romeine Rijk (burger). Verdeel en Heers! En mooier voorbeeld er van heb ik nog nooit ondervonden, dan sinds ik hier in het Zuiden woon. Gelukkig ben ik niet afhankelijk van de Staat noch van enig ander Instituut, maar ik beklaag de mensen die, net als in 1936 onwetend volmondig JA zeggen tegen Europa.

Terecht dat Jezus dan ook oproept om uit te gaan:

Gaat uit van Haar, opdat gij geen deel hebt aan haar plagen!

De ongeestelijke Hoer, die op grond van economisch wettische gronden een volk knecht en dwingt om haar Merkteken te dragen, tot de eer an haar Koning die meent dat hij Christus is, en de Overste, de Draak van deze wereld die zich boven God de Vader wil uittoornen! Profetie is gekend uit te komen, en aan te tonen dat wij snel moeten handelen, waakzaam moeten zijn en een relatie moeten (leren) aangaan met een ander Rijk, ver weg van dit ontaarde land, de stad die het Grote Babylon heet!

Gevallen gevallen is het grote Babylon

Groet
Laatst gewijzigd door Baltimore op 02 jun 2005 16:25, 4 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 jun 2005 15:31

Aad schreef:
mw schreef:

Omdat veel van die mensen (oeps wat generaliserend) nu eenmaal niet nadenken over 'waarom' ze tegen de grondwet zijn. 'T zelfde geld voor bijvoorbeeld een plaats als Oldebroek of Staphorst, allemaal mensen waar ik veel respect voor heb, omdat ze keihard werken, en voorbeeldig leven, maar nu eenmaal niet zoveel kaas hebben gegeten van politiek. Argumenten als; 'Turkije' en 'Euro' en 'Rot-Balkenende met je stomme bril en belachelijke kapsel' 'we betalen veel te veel voor Europa',spelen dus een hele grote rol, en dat is jammer, want daar ging het niet om. Laat dan die kliek in den Haag het zelf maar beslissen.

Ik heb niets tegen Urk hoor, maar heb jij als Urker veel terechte 'Nee' stemmen gehoord, of waren het veel 'foute' argumenten?

Misschien dat de jaarlijks teruglopende visquota (door de EU vastgesteld) met het daaraan gepaard gaande verlies van inkomsten en de daaraan gekoppelde stijgende werkloosheid er iets mee te maken hebben? Verzet tegen regelzucht vanuit Brussel dus en die regelzucht wordt door de grondwet verder geinstitutionaliseerd. :-oo
Daarnaast is het ontbreken van de verwijzing naar het christelijk geloof in de grondwet hen een doorn in het oog.

Je hoeft echt niet zo diep te graven om te weten waarom de Urkers tegen de grondwet zijn, dat is volkomen rationeel te verklaren.

De stelling: "Urkers stemmen tegen omdat ze in zo'n achtergebleven dorp wonen" getuigt dan ook niet van veel inzicht in de mening van de kiezers van dit dorp, laat staan van respekt voor hen. :x
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 02 jun 2005 15:44

elbert schreef:
Aad schreef:
mw schreef:

Misschien dat de jaarlijks teruglopende visquota (door de EU vastgesteld) met het daaraan gepaard gaande verlies van inkomsten en de daaraan gekoppelde stijgende werkloosheid er iets mee te maken hebben? Verzet tegen regelzucht vanuit Brussel dus en die regelzucht wordt door de grondwet verder geinstitutionaliseerd. :-oo
Daarnaast is het ontbreken van de verwijzing naar het christelijk geloof in de grondwet hen een doorn in het oog.

Je hoeft echt niet zo diep te graven om te weten waarom de Urkers tegen de grondwet zijn, dat is volkomen rationeel te verklaren.

De stelling: "Urkers stemmen tegen omdat ze in zo'n achtergebleven dorp wonen" getuigt dan ook niet van veel inzicht in de mening van de kiezers van dit dorp, laat staan van respekt voor hen. :x

Volgens mij zei ik dat ik wel respect heb voor die mensen, en heb ik nergens gesteld dat ik het een achtergebleven dorp vind. Verder hoef je toch geen waarde-oordeel te plakken op mensen die weinig kaas gegeten hebben van politiek, ik zie het meer als een feit.

Misschien heb je met die verwijzing naar het christelijk geloof een punt, maar men moet realistisch zijn, dat komt er nooit in, dus ook niet met de volgende grondwet.

Dat met die visquota vind ik dus echt zoooo'n slecht argument, 'die visquota heeft de EU verzonnen, dus gaan we tegen stemmen'. Bij mijn weten was het qua regeltjes/regelzucht op dat gebied juist alleen maar beter gegaan. Dat vond ik wel weer 'aantrekkelijk' aan de nieuwe grondwet, er was een kans dat er afgerekend kon worden met 'regelzucht'. Het zou een stuk overzichtelijker en slagvaardiger kunnen worden. Genomen beslissingen t.o.v. de visquota worden bovendien echt niet veranderd als je 'nee' stemde.

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 02 jun 2005 15:52

Optimatus schreef:De opmerkingen van Flex vind ik pure minachting voor mijn stemgedrag. Als je niet tegen je verlies kunt, moet je niet meedoen met politiek.

Nee, nee, nee, er zijn prima redenen om tegen de grondwet te stemmen. De redenen die je hierboven noemt zijn daar een voorbeeld van en ik denk dat die opsomming mijn twijfelpunten waren. Ik denk alleen dat met de nieuwe grondwet een stap in de goede richting zou worden gezet. Die stap wordt nu niet gezet, dat is jammer.
Verder denk ik, afgaande op wat ik op tv zie, een groot deel van de stemmers heeft gekozen op basis van non-argumenten die niets met Europa te maken hebben, ik bedoel, dat is geen minachting maar een feit, degene die wel goede redenen hebben weten dat zelf wel en zijn dan waarschijnlijk ook wijs genoeg om in te zien dat wat ik zeg werkelijk gebeurd is en die zijn ook slim genoeg om te beseffen dat er in een ander klimaat voor was gestemd. Ik bedoel, stal dat er in 1998 ofzo een referendum was geweest dan was het ongetwijfeld een 'ja' geworden. Maar sinds Pim Fortuyn is dit land in een neerwaartse spiraal terecht gekomen van pessimisme. Ik denk dat vertrouwen een betere basis is voor de toekomst van dit land en Europa maar daar ontbreekt het aan en dat is zeker niet de schuld van het huidige kabinet of het paarse kabinet. Dat is de schuld van onder meer Geert Wilders en Pim Fortuyn. Op nationaal niveau gesproken dan want dit is ook een internationale trend.

Verder besef ik me ook heel goed dat dingen als moslim terrorisme een bedreiging vormen maar zulke bedreigingen zijn van alle tijden. Ik denk dat je moet uit gaan van het goede, kijken naar oplossingen waarmee beide partijen goed uit de voeten kunnen en dat is dus niet alle grenzen dicht timmeren en iedereen die een snor heeft het land uit flikkeren maar dat is wel de sfeer op dit moment.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 jun 2005 16:44

Baltimore schreef:*bla bla* gaat uit *zemel* Babylon *zever*

Als je zo bang bent voor het grote Babylon, ben je dan niet stiekem tegen de wederkomst? *o snodaerd* Deze dingen ZULLEN geschieden...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 02 jun 2005 16:52

hehe eindelijk eens die Urk begrijpt. Thnx Elbert :lol:

Aad: ik heb hele goede argumente gehoord. En dat tegenover de weinige goede argumenten.
De visquota speelt de grote rol hier op Urk. Echt elk jaar zitten we in spanning over wat brussel besluit. Je moest eens weten hoe dat voelt. je moest eens weten hoe het voelt om te weten dat de zee vol is en je niet mag vangen van Brussel. En dan is het niet alleen Brussel die de schuld krijgt. En idd het word neit beter als we nee stemmen, maar word het wel beter dan als we massaal ja hadden gezegd? Dacht het dus echt niet.

Omdat veel van die mensen (oeps wat generaliserend) nu eenmaal niet nadenken over 'waarom' ze tegen de grondwet zijn.

we weten hier heel goed waarom we nee zeggen.
We denken echt niet:
Argumenten als; 'Turkije' en 'Euro' en 'Rot-Balkenende met je stomme bril en belachelijke kapsel' 'we betalen veel te veel voor Europa'

er zullen hier heus wel mensen zijn die zo denken, wie zien ook met angst en beven toe dat Turkije gaat toetreden, maar wie doet dat eigelijk niet?

Die heb ik idd gehoord. Echt niet alleen argumenten over de viserij en het ontbreken van het geloof in de grondwet.

Een ding zeg ik nog: ik heb er absoluut geen zin in om Urk hier te gaan zitten verdedingen, en er discussies over te gaan voeren(want die ben ik spuugzat) Ik zal er ook verder niett op ingaan.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jun 2005 16:54

Zeg Baltimore,

Weet je, neem een ruimteschip ga elders een planeet bouwen. Volgens mij kun je die dan helemaal inrichten zoals je zelf wil.

Veel plezier ermee en laat ons dan verder met rust.

Bij voorbaat mijn eeuwige dank.

Overigens lees ik net in de krant dat vooral in gemeenten met een groot aantal mensen van orthodox-gereformeerde of communistische signatuur de weerzin tegen de grondwettelijk verdrag het grootst is. Dat moet toch een band scheppen, zou je denken...

Terug naar “Archief”