Het Curatorium van de gereformeerde gemeenten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2005 13:30

Het jammere van het curratorium vind ik dat mensen gaan invullen hoe God werkt, hoe Hij mensen roept... en waarom Hij mensen roept. Mensen hebben vaak een bepaald beeld van hoe mensen op christelijke posities moeten zijn. Ze moeten op een bijzondere manier geroepen zijn, ze moeten aan een bepaald verwachtingspatroon voldoen, op een bepaalde manier willen preken etc.

Het mooie vind ik dat God zich daar niet aan houdt. Hij kiest Mozes die niet zo goed kon spreken (en voor Paulus gedt het zelfde), David die best wel een casanova was, Gideon die zich verstopte voor de midjanieten en 2x om een teken vroeg om zekerheid te krijgen en ga zo maar door.

En daarnaast roept God niet iedereen op een manier die mensen graag willen zien. Hij kan iemand ook gewoon de wens in het hart leggen om voorganger te worden...

Ik vraag me af of bijvoorbeeld Paulus (kon niet zo goed spreken, was een christenvervolger) en Petrus (koppig, had Jezus 3x verraden, beetje opvliegerig karakter) door het curatorium waren gekomen. Of ze geschikt bevonden zouden zijn. Of dat de niet aan menselijke eisen zouden voldoen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 jun 2005 13:52

Ik vraag me af hoeveel mensen die inmiddels hierop gereageerd hebben écht weten hoe het er aan toe gaat.

Zijn er die het boek "Ontboememingen" over 75 jaar theologische school hebben gelezen?

Zijn er die al eens op de theologische school geweest zijn en daar ook de uitleg en gang van zaken te horen hebben gekregen?

Hoeveel zijn er die weten dat de opkomende mannen slechts 2 vragen voorgelegd krijgen?
1. Vertel iets over uw persoonlijke bekering?
2. Vertel iets over uw roeping tot predikant?

Beseffen we wel dat dit onder biddend opzien gebeurd? Beseffen we wel dat dit voor de curatoren ook een gebedszaak is die héél zwaar weegt?

Dan aan de andere kant: als iemand predikant wil worden, maar het niet eens zou zijn met de handel en wandel als in de GG wordt gedaan, wie verplicht hem dan om voor het curatorium te verschijnen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2005 14:17

Ik niet... ik heb me laten leiden door de informatie die ik hier heb gekregen.

Dat vind ik verontrustend. gemiddeld 15-20 aanmeldingen... en er wordt er maar 1 gekozen... en het schijnt normaal te zijn dat maar een klein gedeelte van de mensen die zich aanmelden door het curatorium geschikt worden gevonden.

Dat vind ik zorgwekkend... en dan vraag ik me op basis van die info af in hoeverre het curatorium bijbels bezig is.

Dat er maar 2 vragen worden gesteld, fijn.... maar blijkbaar moet je op die 2 vragen wel hele bijzondere mooie antwoorden geven, mocht je niet te licht bevonden willen worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 jun 2005 14:52

Marnix,

Dat er een drempel wordt opgeworpen zodat niet iedereen zomaar predikant kan worden lijkt me goed. Als je enigzins de hand wilt houden in de leer die gepreekt wordt binnen een kerkverband zal dat moeten.

Wat mij opvalt: de zaak wordt steeds benaderd alsof de curatoren iemand af kunnen houden om predikant te worden. Ik ben er van overtuigd, als het Gods wil is dat iemand predikant zal worden in de GG, dan zal hij dat echt wel worden. Maar dan op Gods tijd.

Over de uitspraak dat het gaat om 15-20 aanmeldingen als volgt. Dit jaar heeft het curatorium op 2 dagen vergaderd, maandag 23 en dinsdag 24 mei. Het curatorium doet bij mijn weten geen uitspraak over het aantal mensen dat opkomt. Daarom doe ik even aan inlegkunde.
Gesteld dat er 4 personen per dag gehoord worden (2 'smorgens en 2 's middags) zijn er maximaal 8 personen opgeweest dit jaar. Dan vind ik 3 aangenomen studenten niet slecht! In ieder geval is de verhouding al heel anders.

Over die 2 vragen. Het is voorgekomen dat in het verleden iemand de 2 vragen voorgelegd kreeg, schitterend daarover vertelde, waardoor het curatorium het idee kreeg dat deze persoon toegelaten moest worden. Echter was er één van de predikanten die wat vreemde gevoelend had, dus kreeg hij van de overige aanwezigen de mogelijkheid een extra vraag te stellen. "Heeft u hetgeen u zojuist verteld beleefd, of heeft u het gelezen?" zo vroeg de predikant. Het antwoord was beschamend. De persoon had alles gelezen.

Worden er eisen gesteld? Ja er worden eisen gesteld. Iemand moet een persoonlijke bekering hebben, én een persoonlijke roeping tot predikant hebben.

Als zij aan beiden voldoen, zal God er Zelf voor zorgen dat ze predikant worden. Dat vertrouwen en geloof heb ik.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2005 15:27

Dat er een drempel wordt opgeworpen zodat niet iedereen zomaar predikant kan worden lijkt me goed. Als je enigzins de hand wilt houden in de leer die gepreekt wordt binnen een kerkverband zal dat moeten.

Die drempel zit hem allereerst in het feit dat je een studie moet volgen om predikant te worden. Als van de 15-20 predikanten daarvan maar een enkeling vervolgens wordt toegelaten vraag ik me af wat er mis is. Want dat er dan wat mis is lijkt me wel duidelijk. Die predikanten staan blijkbaar achter de leer, want anders gaan ze geen reformatorische theologische opleiding volgen. Hoe kan het dan dat er zo weinig mensen door de "screening" heen komen? Zijn die anderen dan allemaal dwaalleraren, mensen die een verkeerde leer aanhangen?

Je vraagt of anderen er verstand van hebben. Mijn vraag aan jou is: Weet jij waarom zoveel kandidaten worden afgewezen, om welke redenen? Omdat de leer omreformatorisch is? Of zouden er veel meer dingen meespelen?

Wat mij opvalt: de zaak wordt steeds benaderd alsof de curatoren iemand af kunnen houden om predikant te worden. Ik ben er van overtuigd, als het Gods wil is dat iemand predikant zal worden in de GG, dan zal hij dat echt wel worden. Maar dan op Gods tijd.

En ik durf te stellen dat God kan willen dat iemand predikant wordt... dat iemand die gave en roeping heeft... maar dat mensen tegen Gods wil in kunnen gaan. En ik vraag me sterk af of dat niet gebeurd als er zoveel mensen worden afgewezen. Daarom ben ik benieuwd naar de redenen waarom ze worden afgewezen.. en de redenen waarom zo'n groot gedeelte wordt afgewezen terwijl ze toch hebben gekozen voor een reformatorische theologische opleiding... en daar dus heel veel in onderwezen zijn.

Ik zou wel eens met zo iemand die afgewezen is willen praten.

De verdere punten geven al wat antwoord op mijn vragen.

Over die 2 vragen. Het is voorgekomen dat in het verleden iemand de 2 vragen voorgelegd kreeg, schitterend daarover vertelde, waardoor het curatorium het idee kreeg dat deze persoon toegelaten moest worden. Echter was er één van de predikanten die wat vreemde gevoelend had, dus kreeg hij van de overige aanwezigen de mogelijkheid een extra vraag te stellen. "Heeft u hetgeen u zojuist verteld beleefd, of heeft u het gelezen?" zo vroeg de predikant. Het antwoord was beschamend. De persoon had alles gelezen.

Goede zaak. Toch hou ik vragen. Waarom vertelde deze beste man niet de waarheid? Waarom vertelde hij zo schitterend? Zou dat misschien ook kunnen zijn omdat ze graag schitterende verhalen willen horen, omdat je een heel mooi verhaal moet hebben en anders word je gewoon niet toegelaten?

Worden er eisen gesteld? Ja er worden eisen gesteld. Iemand moet een persoonlijke bekering hebben, én een persoonlijke roeping tot predikant hebben.

Maar moet men een speicifieke datum en gebeurtenis van bekering kunnen noemen? Moet je in een droom, een visioen of op wat voor wonderlijke wijze dan ook, geroepen zijn door God? Zou het curatorium genoegen nemen met als antwoorden op deze vragen:

Ik wilde altijd al predikant worden en ik geloof dat God dat verlangen in mijn hart heeft gelegd en mij er ook kwaliteiten voor heeft gegeven. Ik ben met het geloof opgegroeid en het geloof is steeds meer voor me gaan leven.

Zou je met zo'n antwoord worden aangenomen?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jun 2005 09:37

Marnix, op je hele lap tekst kan ik maar een enkel ding zeggen.

Ik ben niet bij de zittingen van het curatorium geweest, dus ik weet niet welke verhalen er verteld zijn.
Daarnaast weet ik niet welke criteria de curatoren handhaven om iemand aan te nemen.
Wel weet ik dat alle 9 curatoren een eigen stem geven, onafhankelijk van de andere stemmen. En dat ze het alle 9 in biddend opzien doen.

Dan heb ik er vertrouwen in dat het goed komt...

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 02 jun 2005 10:20

Sorry Peter maar je bent ongelofelijk naief.
ik ken aardig wat oprecht gelovende gergemmers die "op" zijn geweest.
allemaal afgewezen.
De Hervormde kerk (al dan niet hersteld) zit vol met dominees met een gegem achtergrond en die daar afgewezen zijn.

En Moerkerken had wat mij betreft Benedictus kunnen heten.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jun 2005 10:32

leclerc schreef:Sorry Peter maar je bent ongelofelijk naief.

Dank je. En overigens zijn je argumenten verschrikkelijk verhelderend! Dank daarvoor.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 jun 2005 13:08

leclerc schreef:Sorry Peter maar je bent ongelofelijk naief.
ik ken aardig wat oprecht gelovende gergemmers die "op" zijn geweest.
allemaal afgewezen.
De Hervormde kerk (al dan niet hersteld) zit vol met dominees met een gegem achtergrond en die daar afgewezen zijn.

En Moerkerken had wat mij betreft Benedictus kunnen heten.

leclerc,
wat vinden die mensen zelf van de afwijzing?

En waarom heeft Moerkerken het nu weer gedaan? Leg dat nu even heel helder uit.
De link tussen: het curatorium doet het fout, dus is Moerkerken een paus.

Ik WALG hiervan. Doet Moerkerken alles goed? NEE. Is Moerkerken dus ook de schuld van alles: NEEEEE!!!

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 02 jun 2005 13:10

@the keimpe

sorry dat ik je paus aanval.

heb mijn excuses al per pb aan peterD gedaan
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 02 jun 2005 14:03

Mij ontgaat ook even het verband tussen het feit dat er mensen afgewezen worden en ds Moerkerken als paus.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jun 2005 14:17

De link ontgaat mij ook geheel. Wellicht ontgaat die ook aan leclerc.
Misschien is hij niet geheel juist geïnformeerd, maar er zijn 9 curatoren aanwezig tijdens de zitting, en de 3 docenten. Deze laatsen, de docenten dus, hebben geen stemrecht.
Ds Moerkerken is een docent, en heeft dus geen stemrecht in het curatorium, net zomin als ds van Aalst en ds Blok.

Dus waarom ds Moerkerken als rector van de school, en die dus geen stemrecht heeft, nu ineens de gebeten hond s begrijp ik ook niet helemaal.

Leclerc heeft zijn excuus aangeboden per pb voor het persoonlijk aanvallen van mij. Dat is bij dezen door mij geaccepteerd.
Blijft wel mijn vraag open staan naar enige toelichting onderbouwd met argumenten.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 jun 2005 14:18

leclerc schreef:@the keimpe

sorry dat ik je paus aanval.

heb mijn excuses al per pb aan peterD gedaan

OK,
en nu even serieus ingaan op mijn reactie.
Kun je niet hè?

En mijn vraag over de "afgewezenen" heb je ook niet beantwoord. Dus aan jou het woord zonder onderbuikgevoelens, maar de feiten.
Ik ben werkelijk benieuwd naar je link tussen curatorium en Moerkerken.

En een paus doet niets verkeerd, Moerkerken wel (maar dat gaat buiten dit topic om)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2005 15:30

Leclerc, ik ben ook wel benieuwd wat die mensen zelf van hun afwijzing vinden.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 02 jun 2005 16:04

ong 3 jaar geleden heeft drs I. A. Kole een voorstel gedaan: neem alle mensen die zich aanmelden bij het curatorium aan en laat ze de studie doen. Bepaal tijdens het studietraject of mensen idd dominee kunnen worden. Als ik het goed begrepen heb dus een opleiding voor dominee die je goed moet afsluiten om daadwerkelijk dominee bij de GG te kunnen worden.

Zaten dus ook wat nadelen aan:
het zijn vaak mannen met een gezin, hoe moeten ze in die tijd hun gezin onderhouden, zeker als hun studie 'mislukt'?
welke criteria stel je om ze te beoordelen, stages etc?
enz.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Terug naar “Archief”