twijfel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 26 mei 2005 08:59

jas schreef:
Riska schreef:Er is geen geloof zonder twijfel.

Dat is een contradictio in terminus. Het geloof sluit juist alle twijfel uit. Op het moment dat je twijfelt, geloof je niet.

....en zak je weg in de golven....maar ze spoelen je niet weg..
Misschien een betere formulering: 'Er is geen geloof zonder momenten van twijfel'.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2005 09:12

Cathy schreef:Misschien een betere formulering: 'Er is geen geloof zonder momenten van twijfel'.

Dat is precies wat ik in feite bedoel, Cathy!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 mei 2005 12:58

Dus; geloof is een zeker weten en een vast vertrouwen....op momenten van twijfel zit je in het ongeloof.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mei 2005 13:58

Cathy schreef:
jas schreef:
Riska schreef:Er is geen geloof zonder twijfel.

Dat is een contradictio in terminus. Het geloof sluit juist alle twijfel uit. Op het moment dat je twijfelt, geloof je niet.

....en zak je weg in de golven....maar ze spoelen je niet weg..
Misschien een betere formulering: 'Er is geen geloof zonder momenten van twijfel'.

Ik denk dat jullie niet goed begrijpen wat ik bedoel. Je moet juist zeggen:
Er is geen geloof op momenten van twijfel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 26 mei 2005 14:13

Geloven is kiezen, kiezen om voor waar aan te nemen wat o.a. woorden uit de bijbel je zeggen, vertrouwen in de Waarmaker, ook al zie je niet

Twijfel is (kiezen om) niet (te) kiezen, hinken op meerdere gedachten...dit komt voor op momenten dat je uitgaat van een negatieve uitkomst (perspectiefdenken) en de waarheid afwijst.

een gelovige kan wel twijfel hebben, God wijst niet af
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mei 2005 15:49

aardmannetje schreef:Geloven is kiezen, kiezen om voor waar aan te nemen wat o.a. woorden uit de bijbel je zeggen, vertrouwen in de Waarmaker, ook al zie je niet

Twijfel is (kiezen om) niet (te) kiezen, hinken op meerdere gedachten...dit komt voor op momenten dat je uitgaat van een negatieve uitkomst (perspectiefdenken) en de waarheid afwijst.

een gelovige kan wel twijfel hebben, God wijst niet af

Dat klopt, een gelovige kan twijfel hebben, wanneer hij door ongeloof wordt overvallen. Ergo, geloof is voor het kleinste deeltje dat het bestaat, tegengesteld aan twijfel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 02 jun 2005 04:12

essieee schreef:Dus; geloof is een zeker weten en een vast vertrouwen....

Nee juist niet. Het heet júist geloven omdat het geen zeker weten is. Het is zeker weten zodra je onomstotelijke bewijzen hebt gevonden,waar ook ongelovigen niet omheen kunnen. En dat is tot zover nog niet gelukt..

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 jun 2005 08:11

... "hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil".

Het vervolg van antwoord 21 van de HC. ;)

Rock-G schreef:Nee juist niet. Het heet júist geloven omdat het geen zeker weten is. Het is zeker weten zodra je onomstotelijke bewijzen hebt gevonden,waar ook ongelovigen niet omheen kunnen. En dat is tot zover nog niet gelukt..

Zie hierboven voor de inhoud van dit zeker weten en vast vertrouwen. Ongelovigen kunnen per definitie hier niets mee, tenzij ze zelf gelovigen worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jun 2005 11:04

Precies, bedankt Elbert, ik was niet volledig!

Inderdaad, omdat ik Hem geloof en de Bijbel zie als zij woord is er geen ruimte om te twijfelen over niet bewijsbare zaken. Ik geloof!

Hiiron
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hiiron » 04 jun 2005 03:00

Geloof heet niet voor niets geloven. Natuurlijk is twijfel mogelijk,
anders heette het wel "Christelijk weten" in plaats van "Christelijk geloof".

Religie is niet tastbaar, niet bewezen waarheid. Dat betekent niet dat
je niet kunt gaan wat voor jou waarheid is. Geloven in datgene...?

Twijfel is goed, het houdt je scherp. Met de kans daar sterker dan tevoren uit te komen. Je weet in ieder geval dat je niet blind achter iets aan loopt, maar daar weloverwogen voor kiest.

Just a thought.
'Het vragen is de vroomheid van het denken'

Green

Berichtdoor Green » 04 jun 2005 06:45

Rock-G schreef:Nee juist niet. Het heet júist geloven omdat het geen zeker weten is. Het is zeker weten zodra je onomstotelijke bewijzen hebt gevonden,waar ook ongelovigen niet omheen kunnen. En dat is tot zover nog niet gelukt..

Die hoofdman over honderd geloofde dat de Heere Jezus niet in zijn huis hoefde te komen om zijn knecht te genezen. Die twijfelde echt niet hoor.
De Heere had zo'n groot geloof in Israel niet gevonden.
Jij gooit iets door elkaar.
Als wij zeggen tegen elkaar: ik geloof dat jij de waarheid niet spreekt. Dan bedoelen wij dat we het niet zeker weten of dat zo is.
Als wij belijden: Ik geloof in God de Vader...... enz. Dan is dat een zekerheid dat God drieenig bestaat en Zijn werk doet.
Maar dat echt belijden kan alleen door het geloof.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 jun 2005 08:33

Hiiron schreef:Geloof heet niet voor niets geloven. Natuurlijk is twijfel mogelijk,

Twijfel is goed, het houdt je scherp. Met de kans daar sterker dan tevoren uit te komen. Je weet in ieder geval dat je niet blind achter iets aan loopt, maar daar weloverwogen voor kiest.

Just a thought.

Dat is dus precies wat ik bedoelde...

Green

Berichtdoor Green » 04 jun 2005 12:24

Riska schreef:
Hiiron schreef:Geloof heet niet voor niets geloven. Natuurlijk is twijfel mogelijk,

Just a thought.

Dat is dus precies wat ik bedoelde...

Twijfel is niet goed. Twijfel is ongeloof en ongeloof is zonde. Maar het houd je verder wel scherp inderdaad. Hoeveel lopen er niet blind achter iets aan en twijfelen nooit. De discipelen twijfelden zelfs toen ze aan het Heilig Avondmaal zaten toen ze uitriepen: Ben ik het Heere.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 04 jun 2005 14:14

Green schreef:

Die hoofdman over honderd geloofde dat de Heere Jezus niet in zijn huis hoefde te komen om zijn knecht te genezen. Die twijfelde echt niet hoor.
De Heere had zo'n groot geloof in Israel niet gevonden.
Jij gooit iets door elkaar.
Als wij zeggen tegen elkaar: ik geloof dat jij de waarheid niet spreekt. Dan bedoelen wij dat we het niet zeker weten of dat zo is.
Als wij belijden: Ik geloof in God de Vader...... enz. Dan is dat een zekerheid dat God drieenig bestaat en Zijn werk doet.
Maar dat echt belijden kan alleen door het geloof.

Dat haalt nog mijn standpunt niet onderuit. En wat je zelf zegt ; die Romein --> geloofde<--

Green

Berichtdoor Green » 04 jun 2005 15:15

Rock-G schreef:

Nee juist niet. Het heet júist geloven omdat het geen zeker weten is. Het is zeker weten zodra je onomstotelijke bewijzen hebt gevonden,waar ook ongelovigen niet omheen kunnen. En dat is tot zover nog niet gelukt..

Dus je standpunt is dat je onomstotelijke bewijzen moet vinden om iets zeker te weten. Als God de Heilige Geest getuigenis geeft in je hart dat je een kind van God bent, dan heb je een onomstotelijk bewijs. Maar dat is niet weggelegd voor de ongelovigen. Die zullen dus altijd twijfelen.

Terug naar “Archief”