elbert schreef:Shiva schreef:En het oordeel zou je kunnen zien als de wet van karma. Er staat immers niet wat er daarna gebeurt. Zou het oordeel niet kunnen zijn: ga jij het nog maar eens proberen.
Tja, ik snap je wel, maar de Bijbel spreekt daar toch iets anders over. De Bijbel heeft het nu eenmaal niet over de wet van karma, maar over het feit dat God eenmaal de wereld zal oordelen. En dat dat oordeel definitief is. (Op. 20:11-15). Voor die tijd zijn er ook tijdelijke oordelen (bijv. de ballingschap van Israel was zo'n tijdelijk oordeel), maar dat doet niets af van het feit dat er ook een definitief oordeel komt. En dat definitieve oordeel komt na onze dood. Bijv. tegen de moordenaar aan het kruis zegt Jezus: "heden zult gij met Mij in het paradijs zijn". Die man had van alles fout gedaan in z'n leven, maar hoefde het desondanks niet opnieuw te proberen, omdat hij geloofde in de Enige Die hem kon redden.
Want onze zaligheid hangt niet af van wat wij proberen, maar van de genade van God. En voor Hem is 1 leven wel genoeg om dat aan ons te geven. "Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods." (Rom. 9:16). Ik denk dus dat de kloof tussen christendom en hindoeisme te groot is, om tot overeenstemming te komen.
Ik begrijp jou ook maar ik vraag me dan af hoe het zit met de toespelingen die worden gemaakt in het Nieuwe Testament over zowel reincarnatie als karma:
- Johannes 9.2, ‘Rabbi, hoe komt het dat hij blind was toen hij geboren werd? Heeft hij zelf gezondigd of zijn ouders?’ ‘Hij niet en zijn ouders ook niet,’was het antwoord van Jezus, ‘maar Gods werk moet door hem zichtbaar worden.
- Johannes 3.3, Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. Wat geboren is uit de mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. De wind waait waarheen hij wil; je hoort van zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’
- Matteus 11.14, Jezus over Johannes de Doper; ‘En voor wie het wil aannemen: hij is Elia die komen zou.’
- Marcus 9.11, Ze vroegen hem: ‘Waarom zeggen de schriftgeleerden dat Elia eerst zou komen?’ Hij antwoordde: ‘Elia komt inderdaad eerst en herstelt alles, maar over de Mensenzoon staat toch geschreven dat hij veel moet lijden en met verachting behandeld zou worden? Ik zeg jullie: Elia is al gekomen, en ze hebben met hem gedaan wat ze wilden, zoals over hem geschreven staat.’ (in de groot nieuw bijbel wordt hier aan toegevoegd: ‘de leerlingen begrepen dat Hij over Johannes de Doper had gesproken’.
- Job 4.8 “Ik heb gezien: Wie onrecht ploegt, wie rampspoed zaait, zal het ook oogsten.”
- Spreuken 22.8 “Wie onheil zaait, zal onheil oogsten, de stol waarmee hij slaat, zal hem te gronde richten.”
Er zijn dus verwijzingen wanneer je ze wilt zien. Daarnaast zijn er verhalen die je op zo manier kunt interpreteren dat ze verbonden zijn met reïncarnatie en of karma. Bijvoorbeeld het verhaal over de landman uit het 15e hoofdstuk van de Johannes-evangelie.
leef in liefde, de dansende Shiva