parsifal schreef:*Is muzikale kwaliteit een vereiste?
*heeft opwekkingsmuziek de muzikale kwaliteit?
De antwoorden zijn: ja, nee. In die volgorde. Maar met alleen dat te zeggen ben je niet klaar. Muzikale kwaliteit moet je onderscheiden in:
1. de muziek zoals die vastgelegd is, in melodie en/of contrapunct.
2. de uitvoering daarvan.
Deze 2 kunnen onafhankelijk van elkaar goed of slecht zijn.
Het geneefs psalter is qua 1 goed, terwijl 2 vaak zeer te wensen over laat. Eén ding: ik vind de link die gelegd werd van uitvoering naar geloofsoprechtheid absoluut fout en ga daar ook niet meer op in. Er zijn oprechte hele notenzangers en onoprechte, en dat geldt ook voor opwekking.
De vraag moet onafhankelijk daarvan beantwoord kunnen worden.
Ik wil een andere vraag inbrengen, nl. is het onze plicht om God het beste te geven van wat wij met onze talenten van Hem gekregen, kunnen voortbrengen? Ik zou dat in elk geval met ja beantwoorden. Ja, dat is onze plicht, niet om daar iets mee te verdienen, maar om Hem daarmee te eren.
Ik zag laatst een interview met de grote fluitist/dirigent Frans Brücken. Men vroeg hem, wat bij de uitvoering van een muziekstuk het meest haalbare was. Hij antwoordde: "dat zou zijn, wanneer de componist in de zaal zou zitten, hij het stuk zou herkennen als van zijn hand geschreven".
Dat vond ik een zeer mooi antwoord waarin een oprechte bescheidenheid ligt. Want daarmee sprak hij de overtuiging uit dat de vertolkingen van muziekwerken, al klinkt het nog zo fantastisch, slechts een fractie uitdrukt van hetgeen de componist er mee bedoeld heeft.
Nu terug naar de kerkmuziek.
Is kwaliteit, in de uitvoering van het werk van de grote Hemelcomponist noodzakelijk? Zal Hij het herkennen als Zijn eigen werk?
Komt Zijn grootheid in woord en muziek tot uitdrukking, maar is ook de intentie waarmee het tot klinken gebracht wordt, goed en oprecht? Of bezingen we voornamelijk onze eigen lof?
Een ieder beantwoorde deze vraag naar eer en geweten. Zowel de zanger als de speler. Tot wiens eer zing je, tot wiens eer speel je? En dat wat je speelt, is dat sowieso al tot Zijn eer?
Vragen genoeg.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )