wat zijn sacramenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 mei 2005 07:55

essieee schreef:
Lichtzwaard schreef:Hoe dan ook er zijn zeven Heilige Sacramenten.Het woord Sacramentum zal breder getrokken moeten worden wil men begrijpen wat de zeven sacramenten zijn,dat vereist studie,dan kan men pas de waarde en de waarheid van de Zeven Sacramenten begrijpen en beleven en vieren .

Oneens! Verder ga ik er maar niet opin....

De motivatie van de 7 sacramenten was deze:
- er zijn 7 doodzonden (volgens de RK), dus moeten er ook 7 sacramenten zijn, die deze zonden verdrijven en overwinnen
- Er wordt van 7 zegelen gesproken waarmee het boek van het OT verzegeld is geweest
- er zijn 7 pilaren die de Kerk ondersteunen. (ongetwijfeld de namen van de 7 belangrijkste bisschoppen uit die tijd)
- Naäman de Syriër moest zich 7 x wassen in de Jordaan om van zijn melaatsheid gereinigd te worden.
Maar ach het beest uit Openbaringen had dat ook geen 7 hoofden?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 mei 2005 08:02

Hm, volgens mij was het zo dat deze 7 zaken in de loop van de tijd als sacrament gezien werden. De definitie van een sacrament lijkt daarop aangepast te zijn.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 mei 2005 08:05

Klaas schreef:

Hm, volgens mij was het zo dat deze 7 zaken in de loop van de tijd als sacrament gezien werden. De definitie van een sacrament lijkt daarop aangepast te zijn.

Klaas

Ik heb het nu over ong. 1560

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 mei 2005 08:06

Ik heb het over de tijd ervoor. Er was al heel wat afgedacht voor 1560. Als je wilt weten hoe de RKK aan 7 sacramenten komt kun je dat niet buiten beschouwing laten.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 mei 2005 08:12

Klaas schreef:Ik heb het over de tijd ervoor. Er was al heel wat afgedacht voor 1560. Als je wilt weten hoe de RKK aan 7 sacramenten komt kun je dat niet buiten beschouwing laten.

Klaas

Ik noemde 1560 omdat toen in elk geval de sacramenten compleet waren. Achteraf moest men een motivatie geven tegen de hervormers die de sacramenten aan de kaak stelden. Daar kwam o.a. dat uit, wat ik hiervoor heb beschreven.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 mei 2005 08:17

Het is natuurlijk de vraag of zo'n defensieve reactie een goede weergave is van de manier waarop men tegen de sacramenten aankeek. Ik vind het ontstaan op zich veel interessanter dan een verklaring die achteraf voor een ontstane situatie gegeven wordt.

Vergelijk het met het zingen op hele noten. Vandaag de dag zijn er die daarvoor allerlei rechtzinnige verklaringen geven. Als je de geschiedenis kent weet je echter wel beter....

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 mei 2005 08:34

Klaas schreef:Het is natuurlijk de vraag of zo'n defensieve reactie een goede weergave is van de manier waarop men tegen de sacramenten aankeek. Ik vind het ontstaan op zich veel interessanter dan een verklaring die achteraf voor een ontstane situatie gegeven wordt.

Vergelijk het met het zingen op hele noten. Vandaag de dag zijn er die daarvoor allerlei rechtzinnige verklaringen geven. Als je de geschiedenis kent weet je echter wel beter....

Klaas

Het zingen op hele noten is geen theologische dwaling, de sacramentenleer van Rome is dat wel. Door de sacramentenleer brengt Rome de goddelijke macht tot uitdrukking die ze zichzelf heeft toebedeeld. o.a. De verandering van brood in het lichaam van Christus, het veranderen van wijn in Zijn bloed, de biecht, waarbij de priesters moeten doorvragen aan de arme gelovigen om hen de zonden tot in details te vertellen. (waar denk je dat al die ontucht door komt?), het maken van wijwater, enz. enz.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 31 mei 2005 08:39

Het gaat me er niet om deze zaken te vergelijken. Ik stel dat je, wanneer je antwoord wilt op de vraag hoe de RKK aan 7 sacramenten komt, je niet kunt volstaan met een achteraf gedefinieerd antwoord.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 mei 2005 08:44

Klaas schreef:Het gaat me er niet om deze zaken te vergelijken. Ik stel dat je, wanneer je antwoord wilt op de vraag hoe de RKK aan 7 sacramenten komt, je niet kunt volstaan met een achteraf gedefinieerd antwoord.

Klaas

Het is anders wel een antwoord van de RK zelf. En daar heb ik nu mee te maken als ik ze op die leer wil bestrijden. Degene die het ooit allemaal verzonnen hebben kan ik er niet meer op aanspreken, want die liggen al lang in het door henzelf gecreëerde vagevuur.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 31 mei 2005 09:12

jas schreef:Het is anders wel een antwoord van de RK zelf. En daar heb ik nu mee te maken als ik ze op die leer wil bestrijden. Degene die het ooit allemaal verzonnen hebben kan ik er niet meer op aanspreken, want die liggen al lang in het door henzelf gecreëerde vagevuur.

Het valt mij zo op, en doet mij ook pijn, dat je mensen direct aanvalt en veroordeelt. Volgens mij heeft Jezus in de bijbel opgeroepen om niet te oordelen?
Het komt over alsof je overtuigd bent van je eigen gelijk en dat niks of niemand daar iets aan kan veranderen. Daarmee kun je mensen kwetsen en tegen het harnas jagen, misschien goed om op te letten.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 mei 2005 09:27

naomi schreef:
jas schreef:Het is anders wel een antwoord van de RK zelf. En daar heb ik nu mee te maken als ik ze op die leer wil bestrijden. Degene die het ooit allemaal verzonnen hebben kan ik er niet meer op aanspreken, want die liggen al lang in het door henzelf gecreëerde vagevuur.

Het valt mij zo op, en doet mij ook pijn, dat je mensen direct aanvalt en veroordeelt. Volgens mij heeft Jezus in de bijbel opgeroepen om niet te oordelen?
Het komt over alsof je overtuigd bent van je eigen gelijk en dat niks of niemand daar iets aan kan veranderen. Daarmee kun je mensen kwetsen en tegen het harnas jagen, misschien goed om op te letten.

Ja ik ben overtuigd van mijn gelijk. Niet omdat ik het verzonnen heb, maar omdat het de zuivere reformatorische Schriftuurlijke leer is, dat er geen 7 maar 2 sacramenten zijn. En het is mijn overtuiging dat de RK kerk een grote dwaalkerk is die zichzelf goddelijke macht toemeet. Mag ik voor mijn overtuiging uitkomen, ja of nee?

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 31 mei 2005 09:31

jas schreef:
naomi schreef:
jas schreef:Ja ik ben overtuigd van mijn gelijk. Niet omdat ik het verzonnen heb, maar omdat het de zuivere reformatorische Schriftuurlijke leer is, dat er geen 7 maar 2 sacramenten zijn. En het is mijn overtuiging dat de RK kerk een grote dwaalkerk is die zichzelf goddelijke macht toemeet. Mag ik voor mijn overtuiging uitkomen, ja of nee?

Ja, natuurlijk, zijn we allemaal.. Alleen kijk uit met zuivere reformatorische schriftuurlijke leer. Ik zeg niet dat je die helemaal aan de kant moet doen, maar pak de bijbel als je bron en niet een leer. Een leer kan nooit de hele bijbel bevatten en is in die zin dus altijd een stukje eenzijdig. Wanneer alle mensen zich op de bijbel zouden beroepen en niet op hun leer, dan zou er misschien al een stuk openheid zijn. Dan begin je namelijk vanuit eenheid (je hebt dezelfde bron) in plaats van verdeeldheid (je hebt een andere leer).
Pak de bijbel erbij en wees ook open voor andere meningen, dan kun je namelijk veel van elkaar leren.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 mei 2005 09:45

naomi schreef:
jas schreef:
naomi schreef:
jas schreef:Ja ik ben overtuigd van mijn gelijk. Niet omdat ik het verzonnen heb, maar omdat het de zuivere reformatorische Schriftuurlijke leer is, dat er geen 7 maar 2 sacramenten zijn. En het is mijn overtuiging dat de RK kerk een grote dwaalkerk is die zichzelf goddelijke macht toemeet. Mag ik voor mijn overtuiging uitkomen, ja of nee?

Ja, natuurlijk, zijn we allemaal.. Alleen kijk uit met zuivere reformatorische schriftuurlijke leer. Ik zeg niet dat je die helemaal aan de kant moet doen, maar pak de bijbel als je bron en niet een leer. Een leer kan nooit de hele bijbel bevatten en is in die zin dus altijd een stukje eenzijdig. Wanneer alle mensen zich op de bijbel zouden beroepen en niet op hun leer, dan zou er misschien al een stuk openheid zijn. Dan begin je namelijk vanuit eenheid (je hebt dezelfde bron) in plaats van verdeeldheid (je hebt een andere leer).
Pak de bijbel erbij en wees ook open voor andere meningen, dan kun je namelijk veel van elkaar leren.

Beste Naomi, wees niet bang dat ik de Bijbel niet lees. Ik heb de reformatorische leer niet moeten bevestigen uit de Bijbel. Ik moest niets van de reformatorische leer hebben, maar werd daar door de Bijbel bij gebracht. De prot. sacramentenleer (qua aantal) is geheel Bijbels. Ik weet niet of je het wel eens geprobeerd hebt, maar er is met Rome geen discussie mogelijk over de sacramentenleer. Want heel haar macht ligt in deze sacramentenleer. Het is de bron die zij zelf schept en waaruit zij schept, m.a.w. de sacramentenleer is de afgoderij van Rome, bedoeld tot uitoefening van macht en misbruik daarvan, en tot verwerving van inkomsten.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 31 mei 2005 09:48

ROme is een beetje ver weg, al zou ik er graag een keer naartoe gaan :wink:

Haha, nee, grapje, ik kom niet zo vaak in aanraking met rooms katholieken.
En dan zou ik al helemaal geen gesprek beginnen over sacramenten.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 jun 2005 09:51

Ik heb wat zaken aan het eind van de discussie, die ik echt niet met de topictitel in verband kon brengen weg gehaald.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”