Collateral schreef: Klaas schreef:Dat klopt. God wist dat Adam zou zondigen en heeft toch willens en wetens besloten om de schepping zo te realiseren zoals hij is.
En zo heeft Hij dus ook de zonde gewild.
Ik weet niet wat je denkt te bereiken met het letterlijk herhalen van je vragen, maar als je denk dat ik dan vanzelf wel eens toe zal geven dan moet ik je teleurstellen. Ik blijf erbij dat 'God heeft de zonde gewild'een onjuiste weergave van de werkelijkheid is. Nogmaals mijn voorbeeldje: als ik mijn kinderen niet wil dwingen naar de kerk te gaan (hoewel ik heel graag wil dat ze dat wel doen) en mijn kinderen als gevolg daarvan ook daadwerkelijk niet meer naar de kerk gaan dan is het toch de reinste kolder om vervolgens te stellen: Klaas wil niet dat zijn kinderen naar de kerk gaan?
Collateral schreef: Klaas schreef:Dat geldt alleen binnen het determinisme en zoals gezegd ben ik geen determinist. Alleen al het feit dat ik een vrije wil veronderstel is daarvoor voldoende bewijs. Determinisme en en vrije wil sluiten elkaar nl. uit.
Staat er niet geschreven dat God alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil? Hoe moet ik dat dan opvatten?
Over de vraag wat we daar onder moeten verstaan hebben we het nou de hele tijd... Ik zie trouwens het verband tussen wat ik over determinisme schreef en je vraag niet echt.
Collateral schreef:Klaas schreef: Ja en nee. God wist dat Adam zou zondigen en 'heeft dat laten gebeuren'. Je kunt echter niet stellen dat God bepaald heeft dat Adam zou zondigen. Dat was zijn eigen keuze. Het was Adams keuze om te zondigen en Gods keuze om die zonde toe te laten.
Door met de schepping te beginnen heeft God bepaald dat alles zou gaan zoals het zou gaan. Ook de zonde dus. Hoewel dat op individueel niveau een menselijke keuze is, is het op hoger niveau Gods keuze.
Als je stelt dat God bepaald heeft dat Adam zou zondigen dan lees ik dat als: "God zorgde ervoor dat Adam zondigde". Wil je dat dan zeggen? Het is Gods keuze om het toe te staan, maar je kunt niet stellen dat Hij ervoor gezorgd heeft dat Adam zondigde.
Collateral schreef: Klaas schreef:Nee, de mens ervaart niet alleen vrijheid. De wil van de mens is (was) vrij.
Zijn we vrij om te doen wat God weet dat we niet zullen doen?
Je moet oorzaak en gevolg scheiden. Wij maken onze keuzes niet omdat God onze keuzes kent. God kent onze keuzes omdat we ze maken.
Collateral schreef: Ha, dat is grappig. Had Jezus geen beter karakter? En hoe kan Jezus' karakter identiek geweest zijn aan miljarden verschillende karakters?
Ik schreef niet voor niets dat Jezus karakter niet
principieel kan verschillen van onze karakters. Natuurlijk zijn al onze karakters uniek en zo was ook Jezus' karakter uniek. Onze karakters zijn echter daarin gelijk dat deze het zondigen niet uitsluiten. Als je stelt dat Jezus karakter het zondigen wel uitsloot dan heb je het over een principieel verschil.
Collateral schreef: Klaas schreef:Als je ervan uitgaat dat Jezus niet een principieel ander karakter had gaat deze redenering dus niet op.
Bedoel je dat Jezus' karakter even slecht was als dat van de gemiddelde mens?
Allereerst zijn we allemaal gevallen mensen en Christus was dat niet. In die zin was er een wezenlijk verschil. Wat ik wel bedoelde heb ik zojuist uitgelegd.
Collateral schreef: Klaas schreef:Ik heb aangegeven dat wanneer er sprake is van een vrije wil God inzake die wil niet iets 'vantevoren kan verhoeden' aangaande die wil. Als God dat zou kunnen zou er geen vrije wil zijn.
Je ontkent dus dat je karakter bepaalt dat je bepaalde zaken niet kan willen?
Nee, ik stel alleen dat een karakter dat bepaalt dat deze specifieke zaken niet kunnen gebeuren een beperking van de vrije wil is.
Collateral schreef: Heeft Jezus het slechte kunnen willen?
Ja. Jezus heeft gestreden om Zijn wil in overeenstemming te brengen/houden met die van de Vader. Denk aan Gethsemane.
Collateral schreef:
Is het voor het christendom dus puur geluk geweest dat Jezus uiteindelijk niet het slechte heeft gewild? (...)Aha, de wil van de mens is dus als een dobbelsteen die toevallig zo kan vallen zoals God het wil.
Nee. Puur geluk heeft te maken met toeval, het gooien van dobbelstenen. Hier hebben we het niet over dom toeval maar over een redelijke wil.
Collateral schreef: Kan het zo zijn dat iemand met een volmaakt goed karakter iets slechts wil doen?
Dat ligt er maar aan hoe je een volmaakt goed karakter definieert.
Collateral schreef: God kan dat sowiezo. God had sowiezo vantevoren kunnen beslissen om niet aan de schepping te beginnen.
Dat zijn 2 verschillende dingen. God was vrij om wel of niet aan de schepping te beginnen. Als Hij echter besluit om aan de schepping te beginnen dan kan Hij niet aan elke denkbare schepping beginnen. Zijn Wezen sluit dat uit. Los daarvan is het logisch gezien simpelweg onmogelijk om de wil van een vrij persoon te bepalen. Het bepalen van een vrije wil is een contradictie interminus. Ook met een almachtige God kun je dat niet rechtbreien.
Collateral schreef: Ik denk omdat je daardoor in de problemen komt met je eigen denkbeelden. Je zou namelijk moeten concluderen dat het puur toeval is dat Jezus met zijn (vrije) wil niet het zondige heeft gewild. En dat de mens, als die hetzelfde karakter en dezelfde wil had gehad als Jezus evengoed in de zonde was gevallen (Jezus is immers aan de mens gelijk, uitgenomen de zonde..). Dat lijken me niet de meest wenselijke conclusies.
Ik zie niet in hoe ik in de problemen zou komen met mijn denkbeelden. Jij gooit allerlei verschillen de concepten op een hoop, roert daar even in en meent vervolgens daaruit te kunnen concluderen dat mijn stellingname onjuist is. Om dat te kunnen beoordelen had je echter allereerst in moeten zien dat je al die concepten niet op 1 hoop kon gooien.
Het verschil tussen Adam en Jezus is geen verschil in karakter. Beide konden ze de zonde weerstaan. Het verschil is dat Adam dat niet deed en Jezus wel. Met het idee van Jezus in het paradijs kan ik verder bijzonder weinig omdat de incarnatie dan vooraf gaat aan de zondeval en dat slaat nergens op.
Klaas