Faalangst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 30 mei 2005 07:55

André schreef:faalangst is ook wel redelijk verwant aan een minderwaardigsheids gevoel.
En dan kun je zoals Jannoek schreef best wel zeker om overkomen, maar ondertussen het dus niet zijn.
En dat kost weer erg veel energie enzo.

Kon je idd wel eens gelijk in hebben... Ik denk dat m'n minderwaardigheidsgevoel door de faalangst wordt versterkt, of andersom ;)
Of't veel energie kost weet ik niet, ben altijd al zo geweest :mrgreen: '

Ik ervaar het trouwens als enorm vervelend, minderwaardigheidsgevoel én faalangst. 'k voel me er vaak onbegrepen door, omdat mensen 't niet aan mij schijnen te merken terwijl ik er wel heel veel last van heb...

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 30 mei 2005 09:00

Ik heb ook last (gehad) van faalangst, kwam vooral op school tot uiting, en niet zozeer met concerten met orkest e.d. En als iedereen zegt dat ik het 'echt wel kan' wordt het meestal nog erger, want dan ligt er weer een hoge druk op me door die hoge verwachtingen.. De laatste tijd een stuk minder, vooral omdat ik nu echt leuke dingen doe op school. Maar met andere dingen blijft het hetzelfde; sollicitatiegesprek waarin ik helemaal dichtklap, en echt niet omdat ik het niet kan.
Heb ook een training gehad op school, maar dat hielp niet zoveel. Dus tips heb ik niet, sorry! In elk geval sterkte.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 30 mei 2005 09:05

Jannoek schreef:In de tweede klas moesten we een test van 2 dagen maken, een soort CITO toets alleen dan op 't voortgezet onderwijs zeg maar, kweet niet hoe die test heet. Daar zaten ook veel persoonlijkheidsvragen in. Bij mij kwam er toen uit dat ik 10 negatieve faalangst had (op een schaal van 1-10, 't hoogste dus)

:mrgreen: , das best hoog. ik had bij zie test een 9, ook best aardig dus.
Daarna zo'n training gehad ook, dat hielp erg goed. Op de HAVo kwam het af en toe wel terug, maar vanaf het moment dat ik geen wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie had (eind 3e klas dus) was het helemaal over 8) :lol: . begin van HBO dacht ik nog wel vaak dat ik het niet zou redden. Toen moesten we in januari weer zo'n test doen, en toen had ik een 3, dus tis echt bijna over :D . Tis echt hopeloos als je blackouts krijgt bij repetities of tentamens. maar das gelukkig helemaal voorbij!!
life is fragile, handle with prayer

cyrina
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyrina » 30 mei 2005 10:24

Ik heb ook faalangst en dat kwam naar buiten toen ik bleef zitten in de 4e, omdat ik altijd dichtklapte met repetities en tentamens had ik op een gegeven moment zoiets dan doe ik wel niks meer. Het vreemde is dat ik er op sociaal gebied helemaal geen problemen mee heb, want ik heb meestal mijn mondje wel klaar. Ik ben in de 4e ook redelijk in de grond gedrukt qua geloof enzo dat ik van school ben geswitcht, wat erg geholpen heeft. Ik heb daar professionele hulp gehad en dat heeft redelijk geholpen wel werd mij herhaaldelijk gezegd dat faalangst NOOIT over gaat!! Het blijft je altijd achtervolgen maar je moet er mee leren omgaan. Ik had heel veel negatieve gedachtes en daar kan ik nu redelijk mee omgaan, omdat ik heb geleerd hoe je die positief krijgt. Maar toch heb ik nu met mijn examens in een hele negatieve spiraal gezeten totdat mijn vriendin zoiets zei: Cyrina ik bid voor je en vertrouw op Hem. Ik heb mezelf toen echt staan uitschelden en heb tegen mezelf 'gewoon' gezegd dat ik het kon. Als je dat vaak genoeg tegen jezelf zegt ga je erin geloven, ik tenminste wel, maar ik mag de man die mij heeft geholpen altijd bellen of mailen en dat is gewoon heel fijn! Ik ben ermee geholpen dus als iemand wil weten wie het is moet diegene gewonen even pb-en!!!

General
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor General » 30 mei 2005 10:37

Volgensmij kan je faalangst wel overwinnen door je er over heen te zetten, maar dat is juist het lastigste punt. Net als mensen met hoogte vrees je zet ze op een klifrand en hangt ze er een boosje boven, en dan wennen ze er aan en gaat het over.
Hier een leuke site daarover!
Faith is daring the soul to go beyond what eyes can see.
Afbeelding

S-je
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor S-je » 30 mei 2005 10:50

k Heb volgens mij ook faalangst, negatief of positief, t is allebei *piep*.
Ben eigenlijk altijd onzeker over het werk dat ik lever, de kwaliteiten en talenten die ik heb. k Durf niet te zeggen dat ik ergens goed in ben, omdat er toch altijd mensen zijn die beter zijn dan mij en vergeleken bij hun ben ik een kneus... vrij logisch, maar dat is dan weer negatief, zegt men :? Lijkt mij gewoon logisch en een feit/waarheid.

k Ben ook bang voor het bedrijfsleven, dat ze veel te veel van me verwachten, dus dat ik niet voldoe en dat ik dus faal... :roll:
Daardoor ga ik wel meer rennen en m'n best doen om te bewijzen dat wát ik kan, goed beheers. Dus dat zal wel weer positief zijn... :| whatever, k weet het ook nie meer.

André

Berichtdoor André » 30 mei 2005 12:09

S-je schreef:k Heb volgens mij ook faalangst, negatief of positief, t is allebei *piep*.
Ben eigenlijk altijd onzeker over het werk dat ik lever, de kwaliteiten en talenten die ik heb. k Durf niet te zeggen dat ik ergens goed in ben, omdat er toch altijd mensen zijn die beter zijn dan mij en vergeleken bij hun ben ik een kneus... vrij logisch, maar dat is dan weer negatief, zegt men :? Lijkt mij gewoon logisch en een feit/waarheid.

k Ben ook bang voor het bedrijfsleven, dat ze veel te veel van me verwachten, dus dat ik niet voldoe en dat ik dus faal... :roll:
Daardoor ga ik wel meer rennen en m'n best doen om te bewijzen dat wát ik kan, goed beheers. Dus dat zal wel weer positief zijn... :| whatever, k weet het ook nie meer.
Ik doe maar een gooi hoor, volgens mij ben jij ook een beetje perfectionistisch? :wink:
(ik denk dat je best wel ff met je foto bent bezig geweest voor de fotobewerkings wedstrijd voordat jem goed genoeg vond om in te sturen) 8)

André

Berichtdoor André » 30 mei 2005 12:11

General schreef:Volgensmij kan je faalangst wel overwinnen door je er over heen te zetten!
Over het algemeen zijn dit "verkeerde" opmerkingen voor mensen die er midden in zitten.
Is mijn persoonlijke ervaring hoor, maar dan op enkele andere punten.

S-je
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor S-je » 30 mei 2005 13:02

André schreef:
S-je schreef:k Heb volgens mij ook faalangst, negatief of positief, t is allebei *piep*.

Ik doe maar een gooi hoor, volgens mij ben jij ook een beetje perfectionistisch? :wink:
(ik denk dat je best wel ff met je foto bent bezig geweest voor de fotobewerkings wedstrijd voordat jem goed genoeg vond om in te sturen) 8)

Misschien wel ja... :roll: als k 1maal 'n plaatje in m'n hoofd heb, wil ik 'm ook precies zo hebben... Dan blijf ik net zo lang zoeken totdat ik het plaatje heb wat ik wil. En als ik het niet kan vinden, dan ga ik over op iets anders. Maar ja, dat zullen andere mensen ook wel hebben. k Hou niet van prutswerk... ben er bij-de-weg 2 uurtjes mee bezig geweest, langste was het zoekwerk van plaatjes.

Maar los van dat: toch is het vervelend als verschillende leraren je vertellen dat je je opleiding veel te serieus neemt en dat je ook moet genieten van studeren :? Misschien moet ik het gewoon allemaal niet zo serieus nemen... dat is het gewoon. Maar dan voel ik me weer zooo stom als ik een vak niet haal, doordat ik er niet serieus voor heb geleerd... :roll:

t Blijft moeilijk 8-[

André

Berichtdoor André » 30 mei 2005 13:09

Mn huisarts liet eens een vraag op tafel vallen, waar werk je liever mee samen, met mensen die ook wat perfectionistisch zijn of met mensen die dat niet zo hebben en op jou geheugen steunen enzo................

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 30 mei 2005 15:17

knufgup schreef:
Jannoek schreef:In de tweede klas moesten we een test van 2 dagen maken, een soort CITO toets alleen dan op 't voortgezet onderwijs zeg maar, kweet niet hoe die test heet. Daar zaten ook veel persoonlijkheidsvragen in. Bij mij kwam er toen uit dat ik 10 negatieve faalangst had (op een schaal van 1-10, 't hoogste dus)

:mrgreen: , das best hoog. ik had bij zie test een 9, ook best aardig dus.
Daarna zo'n training gehad ook, dat hielp erg goed. Op de HAVo kwam het af en toe wel terug, maar vanaf het moment dat ik geen wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie had (eind 3e klas dus) was het helemaal over 8) :lol: . begin van HBO dacht ik nog wel vaak dat ik het niet zou redden. Toen moesten we in januari weer zo'n test doen, en toen had ik een 3, dus tis echt bijna over :D . Tis echt hopeloos als je blackouts krijgt bij repetities of tentamens. maar das gelukkig helemaal voorbij!!

khad gehoopt dat het bij mij ook verleden tijd zou zijn...
helaas...
heb net een tentamen gehad en 't was gewoon weer om te janken. Terwijl ik de stof toch wel goed beheerste naar m'n idee.
Door de stress weet ik gewoon de stomste dingen niet meer :?
naja, we zien wel wat 't word...

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 30 mei 2005 15:19

Dat wat je schrijf is zoooooooooooooooooo herkenbaar...
Ik denk ook dat ik niks kan, dat ik de domste ben die hier op de uni rondwaggelt, dat ik gewoon de slechtste ben...
--zucht--

(Trouwens super dat hier mensen zitten die het begrijpen :))

Wils
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Wils » 30 mei 2005 15:42

ik heb ook wel last van faalangst maar dan is het eigenlijk meer examenvrees dan krijg ik dat blaadje voor me en dan word ik heel duizelig en zenuwachtig enzo maar is dat gewoon examenvrees of echt faalangst? Want ik kan me dan ook veel slechter concentreren..
Vrees minder, hoop meer; eet minder kauw meer;
klaag minder, adem meer, praat minder zeg meer;
haat minder, bemin meer

Groelsje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Groelsje » 13 jun 2005 11:02

Nog even over die positieve en negatieve faalangst: is het verschil niet vooral dat je je bij positieve faalangst van te voren erg veel zorgen maakt (net als bij negatieve faalangst), maar dat die angsten er juist voor zorgen dat je beter presteert? Die angsten hebben dus een positieve invloed op je prestaties. Bij negatieve faalangst leiden je angsten tot onderpresteren. Dat is dus "meetbaar" vervelender dan positieve faalangst, maar het lijkt me dat de gevoelens niet anders zijn. Positieve faalangst lijkt me wel eenvoudiger te behandelen, omdat je terug kunt grijpen op je positieve prestaties. En dat is dus ook makkelijker om te zetten in een kans, of hoe je dat ook noemt: je kunt de spanning 'gebruiken' om positief te presteren. Ofzo.

ik heb ook wel last van faalangst maar dan is het eigenlijk meer examenvrees dan krijg ik dat blaadje voor me en dan word ik heel duizelig en zenuwachtig enzo maar is dat gewoon examenvrees of echt faalangst? Want ik kan me dan ook veel slechter concentreren..

Examenvrees is ook een vorm van faalangst volgens mij, alleen misschien iets minder heftig.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 13 jun 2005 12:55

Groelsje schreef:Nog even over die positieve en negatieve faalangst: is het verschil niet vooral dat je je bij positieve faalangst van te voren erg veel zorgen maakt (net als bij negatieve faalangst), maar dat die angsten er juist voor zorgen dat je beter presteert? Die angsten hebben dus een positieve invloed op je prestaties. Bij negatieve faalangst leiden je angsten tot onderpresteren. Dat is dus "meetbaar" vervelender dan positieve faalangst, maar het lijkt me dat de gevoelens niet anders zijn. Positieve faalangst lijkt me wel eenvoudiger te behandelen, omdat je terug kunt grijpen op je positieve prestaties. En dat is dus ook makkelijker om te zetten in een kans, of hoe je dat ook noemt: je kunt de spanning 'gebruiken' om positief te presteren. Ofzo.

ja, dat klopt, en dat had ik ook al geschreven ;)

Examenvrees is ook een vorm van faalangst volgens mij, alleen misschien iets minder heftig.

denk dat je examenvrees een soort van tijdelijke faalangst kan noemen of zo ;)
Faalangst komt bij alles naar boven (tenminste bij mij wel :|) en dus lijkt me examenvrees geen echte faalangst..

Terug naar “Archief”