wat zijn sacramenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mei 2005 20:44

parsifal schreef:Oke ik heb het nagekeken in de redelijke Godsdienst. Brakel gebruikt iets uitgebreidere definities dan de Catechismus. Door bijvoorbeeld de tastbare elementen die Brakel vereist is inderdaad het huwelijk geen sacrament. Al zou ik het wel mooi vinden als bijvoorbeeld ziekenzalving, biecht en huwelijk een status krijgen die heel dicht bij de sacramenten liggen, en dat er sterk gewezen wordt op de zaken waar het heen wijst. Op de heiligheid van deze instellingen en de Goddelijke oorsprong ervan.

Ik word er een beetje moe van. Van dat gesleutel steeds maar weer aan oude beproefde definities en waarden. De Kerk vanaf de reformatie, en trouwens ook de eerste Kerk, heeft nooit meer dan 2 sacramenten als zodanig erkend. Daar zijn altijd redenen voor geweest, zoals Brakel o.a. die ook geeft. Is er nou helemaal niets meer heilig, moet alles nou zonodig anders om het anders zijn? Ziek word je daar toch van.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mei 2005 22:15

Waar kan ik vinden dat de oude kerk maar twee sacramenten heeft aanvaard? Dat wist ik namelijk niet, vandaar dat ik daar graag even induik.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mei 2005 22:26

Optimatus schreef:Waar kan ik vinden dat de oude kerk maar twee sacramenten heeft aanvaard? Dat wist ik namelijk niet, vandaar dat ik daar graag even induik.

Het OT leert ons 2 sacramenten, besnijdenis en pascha. Het NT leert ons 2 sacramenten, Doop en Avondmaal. De rest van de sacramenten is er door Rome bijgemaakt, of er zijn dingen tot sacrament gebombardeerd die geen sacrament waren, zoals het heilig oliestel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mei 2005 22:30

jas schreef:
Optimatus schreef:Waar kan ik vinden dat de oude kerk maar twee sacramenten heeft aanvaard? Dat wist ik namelijk niet, vandaar dat ik daar graag even induik.

Het OT leert ons 2 sacramenten, besnijdenis en pascha. Het NT leert ons 2 sacramenten, Doop en Avondmaal. De rest van de sacramenten is er door Rome bijgemaakt, of er zijn dingen tot sacrament gebombardeerd die geen sacrament waren, zoals het heilig oliestel.

Maar Sabra heeft al eens gezegd dat de term sacrament niet in het Woord voorkomt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mei 2005 23:10

Optimatus schreef:
jas schreef:

Maar Sabra heeft al eens gezegd dat de term sacrament niet in het Woord voorkomt.

Wat heb ik met Sabra te maken? En dat het woord Sacrament niet in de Bijbel voorkomt wil niet zeggen dat de gebruiken, de tekenen en zegelen van Gods genade, die wij sacramenten noemen, er niet in voor komen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 mei 2005 23:29

jas schreef:Wat heb ik met Sabra te maken? En dat het woord Sacrament niet in de Bijbel voorkomt wil niet zeggen dat de gebruiken, de tekenen en zegelen van Gods genade, die wij sacramenten noemen, er niet in voor komen.

Ik ben inderdaad niet belangrijk, we moeten wat de bijbel ons zegt te doen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mei 2005 23:37

Sabra schreef:
jas schreef:Wat heb ik met Sabra te maken? En dat het woord Sacrament niet in de Bijbel voorkomt wil niet zeggen dat de gebruiken, de tekenen en zegelen van Gods genade, die wij sacramenten noemen, er niet in voor komen.

Ik ben inderdaad niet belangrijk, we moeten wat de bijbel ons zegt te doen.

En zo is dat. Dus doop en avondmaal en verder zijn er geen sacramenten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mei 2005 23:42

Dan nu kort en goed: wat is de definitie van een sacrament? Anders komen we er niet uit, tot op heden heb ik nog steeds geen allesomvattende definitie gezien - althans, niet een waarmee iedereen aan de slag kon.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mei 2005 23:50

Optimatus schreef:Dan nu kort en goed: wat is de definitie van een sacrament? Anders komen we er niet uit, tot op heden heb ik nog steeds geen allesomvattende definitie gezien - althans, niet een waarmee iedereen aan de slag kon.

Dan ga je maar even terug lezen en het ene bij het andere voegend kom je er wel. Ik ga iig niet alles herhalen wat al geschreven is.
Eén ding weet ik wel, dat dat gerotzooi met alles wat al vanouds door de Kerk is vastgesteld helemaal niets oplevert dan een hoop ellende en dwalingen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mei 2005 01:02

Ik ben er uit. Op pagina 2 draagt Parcifal een heel voor mij aanvaardbare definitie voor. Derhalve kunnen olie en huwelijk, maar volgens mij ook wijding en verkondiging heel goed als sacrament worden beschouwd. Biecht volgens mij niet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 mei 2005 10:27

Optimatus schreef:Ik ben er uit. Op pagina 2 draagt Parcifal een heel voor mij aanvaardbare definitie voor. Derhalve kunnen olie en huwelijk, maar volgens mij ook wijding en verkondiging heel goed als sacrament worden beschouwd. Biecht volgens mij niet.

Nee, olie en huwelijk kunnen niet als sacrament voldoen en de reden waarom is ook al tot in den treure aangegeven.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 30 mei 2005 11:51

Hoe dan ook er zijn zeven Heilige Sacramenten.Het woord Sacramentum zal breder getrokken moeten worden wil men begrijpen wat de zeven sacramenten zijn,dat vereist studie,dan kan men pas de waarde en de waarheid van de Zeven Sacramenten begrijpen en beleven en vieren .
Laatst gewijzigd door Lichtzwaard op 30 mei 2005 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 mei 2005 12:09

Lichtzwaard schreef:Hoe dan ook er zijn zeven Heilige Sacramenten.Het woord Sacramentum zal breder getrokken moeten worden wil men begrijpen van de zeven sacramenten zijn,dat vereist studie,dan kan men pas de waarde en de waarheid van de Zeven Sacramenten begrijpen en beleven en vieren .

Ik zou zeggen: help dan eens een handje mee met dat begrijpen en beleven en vieren.
M.a.w. laat die studie dan maar zien. :roll:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 mei 2005 23:30

Lichtzwaard schreef:Hoe dan ook er zijn zeven Heilige Sacramenten.Het woord Sacramentum zal breder getrokken moeten worden wil men begrijpen wat de zeven sacramenten zijn,dat vereist studie,dan kan men pas de waarde en de waarheid van de Zeven Sacramenten begrijpen en beleven en vieren .

Ach ja natuurlijk. En het huwelijk o.a. is een zo heilig sacrament, dat zelfs de priesters er geen gebruik van mogen maken.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 31 mei 2005 07:05

Lichtzwaard schreef:Hoe dan ook er zijn zeven Heilige Sacramenten.Het woord Sacramentum zal breder getrokken moeten worden wil men begrijpen wat de zeven sacramenten zijn,dat vereist studie,dan kan men pas de waarde en de waarheid van de Zeven Sacramenten begrijpen en beleven en vieren .

Oneens! Verder ga ik er maar niet opin....

Terug naar “Archief”