Moderator: Moderafo's
Klaas schreef:
Heb je ook voor de rest gelezen wat deze schrijver over sprookjes zegt? En in het bijzonder het citaat van Tolkien.
tjeerdo schreef:Klaas schreef:
Heb je ook voor de rest gelezen wat deze schrijver over sprookjes zegt? En in het bijzonder het citaat van Tolkien.
Met Jezus vonden alle sprookjes, mythes en films hun voltooiing.
Sneeuwwitje, Tom Cruise, Superman, Hercules – Jezus verenigt ze
allemaal in zich en overtreft ze. Maar op een manier die niemand kon
verzinnen. Het evangelie is het mooiste en raarste verhaal ooit.
Eigenlijk claimt de Auteur al wat Tolkien ook heeft gedaan met Lord ot the Rings. Bundel alle volksverhalen en legenden en maak er een eigen nog beter verhaal van. Het herschrijven van oudere bronnen, door er een verbeterde versie voor in de plaats te zetten.
‘De evangeliën bevatten een sprookjesverhaal die de
volledige essentie van sprookjesverhalen omvat. Maar dit verhaal is
de geschiedenis binnengetreden. Er is geen verhaal waarvan mensen zo
graag wilden dat het waar was, en er is er niet één dat door zoveel
sceptische mensen op zijn eigen merites als waar is aanvaard. Dit
verhaal is het hoogste; en het is waar. Kunst is waarheid geworden.
Legende en Geschiedenis zijn bijeengekomen en samengesmolten.’
parsifal schreef:
‘De evangeliën bevatten een sprookjesverhaal die de
tjeerdo schreef:parsifal schreef:‘De evangeliën bevatten een sprookjesverhaal die de
Leuke claim dat mensen wilden dat het waar was. Dus draai het om en er staat het is niet waar maar mensen willen dat het waar is.
Er zijn wereldwijd veel meer moslims, hindoes, boeddhisten, atheisten, animisten, joodse gelovigen, halve gelovigen, van alles wat gelovigen, die zo hun twijfels hebben over dit verhaal.
Cathy schreef:
Argumentum ad populum.
parsifal schreef: Dit wordt geprojecteerd in sprookjes en mythen. Blijkbaar is dit deels goed gebeurd. Want toen kwam "het ultieme sprookje" (een term die ik zelf niet zou kiezen trouwens) waarin dat wat altijd in de sprookjes was geprojecteerd de werkelijkheid binnen trad. Geweldig toch?
Riska schreef:Yjeerdo,
Het is mij nog steeds niet duidelijk wat je nu eigenlijk wilt. Een ieder laten geloven dat hij/zij in sprookjes gelooft waar het gaat om het bevrijdende Evangelie??? Ik begrijp helemaal niets van je redeneringen.
tjeerdo schreef:Riska schreef:Yjeerdo,
Het is mij nog steeds niet duidelijk wat je nu eigenlijk wilt. Een ieder laten geloven dat hij/zij in sprookjes gelooft waar het gaat om het bevrijdende Evangelie??? Ik begrijp helemaal niets van je redeneringen.
De term sprookjes werd pas geintroduceerd door de opmerking van klaas.
tjeerdo schreef:parsifal schreef: Dit wordt geprojecteerd in sprookjes en mythen. Blijkbaar is dit deels goed gebeurd. Want toen kwam "het ultieme sprookje" (een term die ik zelf niet zou kiezen trouwens) waarin dat wat altijd in de sprookjes was geprojecteerd de werkelijkheid binnen trad. Geweldig toch?
Hoezo geweldig. Is dit niet het omkeren van bronnen. In het algemeen kent men de stelregel. Oudere bronnen hebben voorrang. Jij zegt het laatst vertelde verhaal is het beste. Ook al bevat dit verhaal alle ingredienten van eerdere beschavingen. En is er ruimschoots plagiaat gepleegd. En zijn alle auteursrechten geschonden (bij wijze van!).
Heeft dit nog iets met geschiedenis te maken? Of plaats je godsdienst boven alle geschiedkundige kennis die al bekend was voor het jaar 0.
Cicero schreef:Voor een Bijbels Paulusbeeld is aan te raden: dr. J. van Bruggen, Paulus. Pionier van de messias van Israël.
Complottheorieën zijn vaak intrigerend, maar nooit waar.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten